2022-09-20, 19:29
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Det går inte att effektivt bara trycka in ersättningsmanskap i förband med höga förluster och hoppas att det ska bli fungerande förband. För att effektivt förstärka förband behöver man åtminstone tillföra samövade förband i kompanier. I dom krigsmakter där man droppat in enskilda soldater i existerande förband blir resultatet ofta väldigt dåligt.

Om Ryssland ska lyckas med att vända krigslyckan genom partiell mobilisering måste dom för det första lyckas ta in tidigare utbildad trupp och därefter tillföra kompetenta chefer. Högst oklart om detta finns. Sedan måste man utrusta förbanden med fungerande utrustning. Högst oklart om det finns. Slutligen måste förbanden samövas under åtminstone några månader. Om allt detta går att genomföra skulle Ryssland vara redo för nya offensiver runt årsskiftet.

Min privata spaning är att ovan kommer gå åt helvete redan på första punkten eftersom vi sett att tom elitförband med anställda soldater saknat utbildning och utrustning. Oaktat allt annat kommer det inte finnas tålamod i Kreml för att samöva förbanden och det blir formation köttmur rakt in i köttkvarnen. 1941 om igen alltså

Man skulle möjligtvis kunna sätta upp nya värdelösa förband och använde dem som garnisoner och skicka precis allt som finns kvar till Ukraina.
Citera
2022-09-20, 19:34
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Man skulle möjligtvis kunna sätta upp nya värdelösa förband och använde dem som garnisoner och skicka precis allt som finns kvar till Ukraina.
Detta kommer att enbart handla om kanonmat, inte några fungerande förband som kan vända utvecklingen.
Citera
2022-09-20, 20:20
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Det går inte att effektivt bara trycka in ersättningsmanskap i förband med höga förluster och hoppas att det ska bli fungerande förband. För att effektivt förstärka förband behöver man åtminstone tillföra samövade förband i kompanier. I dom krigsmakter där man droppat in enskilda soldater i existerande förband blir resultatet ofta väldigt dåligt.

Om Ryssland ska lyckas med att vända krigslyckan genom partiell mobilisering måste dom för det första lyckas ta in tidigare utbildad trupp och därefter tillföra kompetenta chefer. Högst oklart om detta finns. Sedan måste man utrusta förbanden med fungerande utrustning. Högst oklart om det finns. Slutligen måste förbanden samövas under åtminstone några månader. Om allt detta går att genomföra skulle Ryssland vara redo för nya offensiver runt årsskiftet.

Min privata spaning är att ovan kommer gå åt helvete redan på första punkten eftersom vi sett att tom elitförband med anställda soldater saknat utbildning och utrustning. Oaktat allt annat kommer det inte finnas tålamod i Kreml för att samöva förbanden och det blir formation köttmur rakt in i köttkvarnen. 1941 om igen alltså

Estlands underrättelsetjänst släppte en rapport 2005 (tror jag det var) som redan då ansåg att Rysslands förmåga var överskattad. Som ett skäl nämndes bristen på kompetenta underbefäl.

Den specifika bristen har knappast rättats till nu..........

Källa: Ryska elitförband - Spetsnaz, osnaz, VDV och andra elitstyrkor av Joakim von Braun & Lars Gyllenhaal (2013, Fischer & Co)
Citera
2022-09-20, 21:34
Medlem
jonjonesHWs avatar
De verkar som att Ryssland kommer mobillisera
Citera
2022-09-20, 21:35
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Video på 3 min som visar vad jag förstår nya stora mängder nya vapen på väg till krigszonen. Nån som vet mer.

https://www.youtube.com/watch?v=12L2BYfDrHA&ab_channel=OdoPuiuEvents
Från ca 2:15 kör några fordon på en solig väg. Skuggan är väldigt kort, så solen bör stå högt, alltså i söder. Kertj-bron ligger på ca 45° latitud. Givet skuggans riktning kör fordonen väster ut.
Jag kan dock inte identifiera något från vägarna runt den bron. Och jag misstänker att skuggan är för kort för att vara filmad i mitten av september.
Någon som har koll på solhöjden i Ukraina?
Citera
2022-09-20, 21:53
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Från ca 2:15 kör några fordon på en solig väg. Skuggan är väldigt kort, så solen bör stå högt, alltså i söder. Kertj-bron ligger på ca 45° latitud. Givet skuggans riktning kör fordonen väster ut.
Jag kan dock inte identifiera något från vägarna runt den bron. Och jag misstänker att skuggan är för kort för att vara filmad i mitten av september.
Någon som har koll på solhöjden i Ukraina?

Jag tror det är en gammal film med förstärkningar till Kherson.
Citera
2022-09-20, 22:49
Medlem
Litt bakgrunnsstoff for hvordan HARM missiler havnet på MIG-29 og SU-27 i Ukraina.

It took ‘couple of months’ to put US anti-radiation missiles on Ukrainian fighters, USAF reveals.

It took only a “couple of months” for defense contractors to equip the Ukrainian air force’s Soviet-era MiG-29 and Su-27 fighters with American-made AGM-88 High Speed Radiation Missiles, the head of US Air Forces in Europe said today.

“It was quite the effort,” said Gen. James Hecker during a roundtable at the Air Force Association’s Air, Space Cyber conference. “We have some early smart contractors that were able to make this happen. Now, is it as integrated as it is on an F-16? Of course not. So it doesn’t have all the capabilities that it would on an F-16.”

On the battlefield, Russia is able to thwart the use of HARM missiles by turning off its radars. But that can benefit Ukraine as well, Hecker said. “Even though you don’t get a kinetic kill … you can get local air superiority for a period of time where you can do what you need to do.”

https://breakingdefense.com/2022/09/it-took-couple-of-months-to-put-us-anti-radiation-missiles-on-ukrainian-fighters-usaf-reveals/
Citera
2022-09-20, 23:43
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo

Rysslands problem har inte varit brist på manskap, utan handlar om systemiska brister i ledning, samband, informationsinhämtning, logistik, teknisk kvalitet, och nära nog allting annat man kan komma på -- utom just manskap. Förvisso har de på sista tiden lyckats skaffa sig brist på manskap OCKSÅ, men de andra problemen inte bara kvarstår, utan har förvärrats. Motivationen hos denna stackars hopsamlade köttmassa kommer också vara helt otroligt låg, oavsett om det handlar om tvångsrekryterade eller kontraktniki.

De har ju redan gjort som du beskriver, delvis, tex skickades styrkor uppe från finska gränsen till Ukraina, komplett med speciella vintervarianter av pansar. Jag tror inte det gick så bra, det heller, även om jag inte följt deras öden och äventyr. Det var väl bland annat den kohorten som Sverige en gång i tiden tänktes möta i norr.
Citera
2022-09-21, 00:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ukraina har kommit över en fullutrustad T90 tank nu tom med "stealtmaterial" som är väldigt hemlig. De har tidigare slagit ut 2 st T90 bla minst 1 med en svensk Carl Gustav faktiskt.

Grejen med den senast beslagtagna är att den är i perfekt skick, Bara övergiven, Det påstås att ena bandet "hoppat av" men det tror jag bara är PsyOps. Besättningen är tränade att spränga och förstöra dylik utrustning. - Besättningen har inte ens saboterat den. Det ökar bara mina konspirationsteorier att Ukrainas mass-SMS till ryska soldater att ge upp och sälja de vapen de har bara ökar. Jag kan tänka mig att NATO gladeligen betalar 1 miljon dollar cash för detta kap och kanske tom erbjuder medborgarskap nånstans. Jag är mer och mer övertygad om att de köper folk och det är lätt att köpa folk från forna kommunistländer. De saknar alla former av lojalitet - framförallt mot staten. Ett slags PTSD som kommer att ta ett par generationer att få bort. Se på Kina tex.

finns en halvkass video om detta
https://www.youtube.com/watch?v=_zC4ZIOudM4&ab_channel=CRUX
Videon säger att de första T-90M levererades 2020, men nog är den här vagnen mer än 2 år gammal?
(kolla t.ex. vid 2:43).
Sedan tycks den ha en hel del gammal beprövad sovjet-teknik, t.ex. manometern (?) en bit ner i bild. Stämmer det att T-90 är en uppdatering av T-72?
Citera
2022-09-21, 00:54
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Videon säger att de första T-90M levererades 2020, men nog är den här vagnen mer än 2 år gammal?
(kolla t.ex. vid 2:43).
Sedan tycks den ha en hel del gammal beprövad sovjet-teknik, t.ex. manometern (?) en bit ner i bild. Stämmer det att T-90 är en uppdatering av T-72?
Ja T-90 är en T-72.
Siktet "PNM-T" är tydligen nytt och har bara funnits ett par år.
Citera
2022-09-21, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det faktum att man 23 år efter utvecklingsstart och 12 år efter första flygning, fortfarande inte flyger med rätt motor och inte har fått ordning på radarn är extremt anmärkningsvärt och mig veterligen världsunikt uselt. Att bygga nya flygplan utan bildaltrande IRST och med IR-jaktrobotar utan IRST-målsökare är också världsunikt uselt.

Svårt att veta var exakt dom ligger i utvecklingen
av SU-57 ingen utomstående har tilltäcklig insyn. Senaste tekniken finns tillgänglig även för ryssarna och är aktiv på andra plattformar ryssarna utvecklat..
Under tiden klarar dom av sina luftförsvars uppgifter utan problem med andra flygplansmodeller några lite äldre men oxå några senare utvecklingar.
Deras flygvapen är defenitivt ett hot.
Ryska flygvapnet sett till numerär är världens näst största efter USAF som är enda kandidaten till någon sånär jämförelse..
Svenska flygvapnet finns inte ens i samma division för att använda sporttermer.
Blir bara löjligt att ens försöka jämföra.
Citera
2022-09-21, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Litt bakgrunnsstoff for hvordan HARM missiler havnet på MIG-29 og SU-27 i Ukraina.

It took ‘couple of months’ to put US anti-radiation missiles on Ukrainian fighters, USAF reveals.

It took only a “couple of months” for defense contractors to equip the Ukrainian air force’s Soviet-era MiG-29 and Su-27 fighters with American-made AGM-88 High Speed Radiation Missiles, the head of US Air Forces in Europe said today.

“It was quite the effort,” said Gen. James Hecker during a roundtable at the Air Force Association’s Air, Space Cyber conference. “We have some early smart contractors that were able to make this happen. Now, is it as integrated as it is on an F-16? Of course not. So it doesn’t have all the capabilities that it would on an F-16.”

On the battlefield, Russia is able to thwart the use of HARM missiles by turning off its radars. But that can benefit Ukraine as well, Hecker said. “Even though you don’t get a kinetic kill … you can get local air superiority for a period of time where you can do what you need to do.”

https://breakingdefense.com/2022/09/it-took-couple-of-months-to-put-us-anti-radiation-missiles-on-ukrainian-fighters-usaf-reveals/

intressant. Ryssarna har även flyttat alla sina Ubåtar från Krim. Det anade nog att något annat var på gång med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in