2022-06-30, 23:59
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Håller med om tomater, det är såklart en stor skillnad.

När det gäller att smaka av så tror jag det till viss del beror på få begriper att såsen ska ha tillräckligt med smak för att även kunna smaksätta pastan. Dvs såsen ska vara för salt och för mustig för att ätas som den är och det blir valbalanserat och gott först när du blandar den med ganska menlös pasta.

Ja, precis så ligger det till. Såsen ska vara på gränsen till oätlig tack vare sältan. Sedan blandas sås och pasta samman, och någon matsked kapris vänds runt. Hyvla över ett tjockt lager Pecorino. Perfektion!

Obs, edit! Mitt dreglande över kapris och pecorino passar nog bättre i en tråd om tomatsås, men ni fattar poängen.
Senast redigerad av BallaKlava 2022-07-01 kl. 00:04.
Citera
2022-07-01, 08:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Ja, precis så ligger det till. Såsen ska vara på gränsen till oätlig tack vare sältan. Sedan blandas sås och pasta samman, och någon matsked kapris vänds runt. Hyvla över ett tjockt lager Pecorino. Perfektion!

Obs, edit! Mitt dreglande över kapris och pecorino passar nog bättre i en tråd om tomatsås, men ni fattar poängen.
Vad gör kapris i en tomatsås?
Citera
2022-07-01, 11:20
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Bättra att ta bort allt salt och använda balsamico .
Ger båda sälta och smak
Du byter ut salt mot vinäger?
Citera
2022-07-01, 12:46
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
nej, man skär den nanometer-tunt med en japansk kockkniv, som man i sin tur omständigt slipat på en slipsten. det är viktigt att man bor i en kommun som har mjukt vatten när man fuktar slipstenen, annars bör man helst borra en brunn och hämta eget vatten. om det, vattnet alltså, behöver fraktas lång väg är det kanske lockande att använda plastdunkar, som tyvärr förstör vattnet. det ska vara trätunnor. och då menar jag inte nån trätunna man köpt på öob utan en riktig ektunna som är rigoröst tjärad (helst blandat med linolja och balsamterpentin). innan tunnbindning bör eken ha torkat i minst två år, annars kan man få garvsyra i vattnet och då kan man lika gärna pressa vitlöken eller köpa dafgårds köttfärssås

Hehe bra där :-) och sen ska man sakta värma vitlöken på 30 grader i 2 dygn i stekpannan så smakerna utvecklas i oljan... Allt beror på vilken smak man vill ha på vitlöken i färsen så vissa pressar. I Italienska köket eller i maffia filmer brukar man e när dom skär vitlöken supertunt och låter den smälta i tomatgrytan

Citat:
När man använder en vitlökspress frigörs svavelämnen som gör att en skarp och bitter smak träder fram.
Senast redigerad av Sladdaren 2022-07-01 kl. 12:48.
Citera
2022-07-01, 21:42
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad gör kapris i en tomatsås?

Förhöjer smakerna! Spaghetti alla puttanesca. Men, som sagt kanske inget man rör ner i en klassisk bolognese.
Citera
2022-07-15, 20:04
Medlem
Den här är nog den lättaste jag hittat och ändå väldigt god! Hans mammas recept

https://www.youtube.com/watch?v=cgm0oIkRVF4
Citera
2022-09-17, 19:44
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Ha i lite balsamvinäger, köttbuljong samt ketchup så blir det en mer en rund smak. n
Funkar rödvinsvinäger?
Citera
2022-09-17, 21:34
Medlem
urverksapelsins avatar
Hittade Aldardos recept på Bolognese. I den är bla 400 kött, 1 dl tomatpure och 1 dl vatten.... Ni läste rätt- 1 dl. Den skall sedan puttra på låg värme i en och en halv timme.
Jag får det inte att gå ihop. Kan de menat 1 liter och koka ner som en fond?
Citera
2022-09-18, 13:10
Medlem
Sladdarens avatar
nötfärs
gullök
vitlök
rotselleri
morot
paprikagrönsak röd
vitt vin
vatten
socker
basilika
oregano
lagerblad
tomatpure
ketchup
kalvfond å salt
peppar

andelar är upp till dig

bryn och puttra allt, å smaka av, mixa ganska slät med stavmixer, ev maizena för redning
Citera
2022-09-18, 13:25
Medlem
När jag steker köttfärsen släpper den ifrån sig vätska som måste kokas bort innan den kan brynas. Beror vötskesläppet på att det är för kallt i pannan eller är det oundvikligt? Blir det sämre smak på den brynta köttfärsen om man först måst koka bort vätskan?
Citera
2022-09-18, 14:11
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxcart
När jag steker köttfärsen släpper den ifrån sig vätska som måste kokas bort innan den kan brynas. Beror vötskesläppet på att det är för kallt i pannan eller är det oundvikligt? Blir det sämre smak på den brynta köttfärsen om man först måst koka bort vätskan?

Anbefaller tokhet stekpanna innan du lägger i köttfärsen och lägg i färsen pö om pö för att inte sänka tempen i pannan för mycket. Och peta inte på färsen för tidigt. Låt det bryna ordentligt innan du börjar röra runt. Nej, smaken blir inte nödvändigtvis sämre men du måste brassa på rejält för att få maillardeffekten efter att vätskan dunstat.
Citera
2022-09-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Anbefaller tokhet stekpanna innan du lägger i köttfärsen och lägg i färsen pö om pö för att inte sänka tempen i pannan för mycket. Och peta inte på färsen för tidigt. Låt det bryna ordentligt innan du börjar röra runt. Nej, smaken blir inte nödvändigtvis sämre men du måste brassa på rejält för att få maillardeffekten efter att vätskan dunstat.
Tack, ska göra så för det försvinner mycket tid på bortkokningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in