Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-13, 23:29
  #337
Medlem
Enligt CNN inte före 27:e september. Kunde varit tidigare men av anledingar.

Lär ju inte ske då heller.
https://edition.cnn.com/2022/09/12/w...scn/index.html
Citera
2022-09-14, 21:45
  #338
Medlem
Ja reparationsarbetet på SLS verkar gå bra och man siktar på 27 september. Det är det senaste jag har sett.

Man talar också om den 2 oktober om inte det blir av den 27:e.
Citera
2022-09-14, 21:52
  #339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
USA skall åka till månen. USA använder tekniken från rymdfärjorna som startade 135 gånger. Men nu kan de inte tanka längre.

SpaceX har byggt en raket som saknar kabin, hiss, har aldrig testats, i sht den känsliga värmeskölden, är mycket tung och fordrar 16 uppskjutningar för tankning, ungefär. Den drivs med metan vilket tydligen är oprövat. 2 raptormotorer exploderade i maj och en i juli.

Man skall landa människor på månen om två år men diskussionen handlar om vilket drivmedel som är bäst, vilket man måste ha beslutat för länge sedan.

USA kan packa ihop. Shape up or ship out. Folk komer inte att orka titta på alla misslyckade försök. När det är färdigt får NASA skulden för allt. Sedvanlig avslutning.

Nasa kör på väte och SpaceX på metan. Men det har inte så stor betydelse. Neil och Buzz bara tankade fotogen och åkte. Sedan behövde de lite hypergola för landningen. Precis som Elon planerade innan motorlandningen med Dragon misslyckades och astronauterna landar på jorden sittande på ett ton hypergolt explosivt drivmedel.

Jag hoppades ju att när rymdfärjan lades ned att man skulle konstruera en ny rymdfärja istället för att använda delar av rymdfärjan och i toppen ha en kapsel liknande Apollo fast större. Den tilltänkta nya rymdfärjan "Venture Star" blev för dyr och man sydde inte ihop programmet, tyvärr.

Jag tycker ändå det är positivt att man med Orion och SLS helt går in för annat än jordbanan, så det är en utvecklande rymdfart trots allt där man också talar om "beyond". Det skall innebära att man från en fyllt utvecklad Lunar Gateway inte bara siktar på månen utan på resor i solsystemet med Orion.

SpaceX är ju också involverad med Lunar Starship och att SpaceX går över till metandrift är positivt för man tänker sig i framtiden kunna tillverka metan på Mars.

Man måste ju komma frammåt och utan SpaceX är det amerikanska rymdprogrammet fast i gamla fåror.
Citera
2022-09-17, 09:34
  #340
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag hoppades ju att när rymdfärjan lades ned att man skulle konstruera en ny rymdfärja istället för att använda delar av rymdfärjan och i toppen ha en kapsel liknande Apollo fast större. Den tilltänkta nya rymdfärjan "Venture Star" blev för dyr och man sydde inte ihop programmet, tyvärr.

Jag tycker ändå det är positivt att man med Orion och SLS helt går in för annat än jordbanan, så det är en utvecklande rymdfart trots allt där man också talar om "beyond". Det skall innebära att man från en fyllt utvecklad Lunar Gateway inte bara siktar på månen utan på resor i solsystemet med Orion.

SpaceX är ju också involverad med Lunar Starship och att SpaceX går över till metandrift är positivt för man tänker sig i framtiden kunna tillverka metan på Mars.

Man måste ju komma frammåt och utan SpaceX är det amerikanska rymdprogrammet fast i gamla fåror.
Intressant att läsa dina inlägg.

Men trögt går det amerikanska månprogrammet. Den här "nyheten" har vi sett förut. Nu skall de ge ut mer pengar på en månlandare till, innan Starship bevisat sin duglighet och innan de ens klarat av att tanka SLS. Jag undrar om inte detta kan vara skojeri och de bara fördröjer projektet eftersom de inte alls verkar kunna landa kvinnor och icke-vita på månen inom rimlig tid. Men vi får se.

Citat:
NASA requests proposals for 2nd moon lander for Artemis astronauts
https://www.space.com/nasa-artemis-a...nd-moon-lander
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-17 kl. 09:39.
Citera
2022-09-20, 09:12
  #341
Avstängd
wwrs avatar
I morgon skall amerikanerna träna på att tanka raketen igen
Citat:
NASA's Artemis 1 moon rocket launch hinges on critical fueling test on Sept. 21
By Tariq Malik published about 11 hours ago
The test will check fuel leak fixes and a "kinder and gentler" fueling process.

Man har insett att hela projektets framtid beror på om man klarar av att tanka raketen och förstå hur den fungerar.
Citat:
We're not just setting ourselves up for the launch on Sept. 27, we're setting ourselves up for the future of this vehicle," Tom Whitmeyer, NASA's deputy associate administrator for Common Exploration Systems Development, told reporters in a teleconference Monday (Sept. 19). "So that's why we're taking the time and the effort to make sure we understand the vehicle."

https://www.space.com/nasa-artemis-1...st-moon-launch

Det påminner om polisaspiranterna som inte kunde tanka polisbilarna. En fyllde bensin i tanken för spolarvätska, skrev Aftonbladet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-20 kl. 10:07.
Citera
2022-09-22, 19:30
  #342
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
I morgon skall amerikanerna träna på att tanka raketen igen


Man har insett att hela projektets framtid beror på om man klarar av att tanka raketen och förstå hur den fungerar.


https://www.space.com/nasa-artemis-1...st-moon-launch

Det påminner om polisaspiranterna som inte kunde tanka polisbilarna. En fyllde bensin i tanken för spolarvätska, skrev Aftonbladet.

Niggrer protesterade inför Apollo 11. För att de skulle ha pengarna istället. Istället för att sända "'Whitey to the Moon". Det bara bevisar att niggrer är mänsklighetens böld och endast kommer att föra mänskligheten bakåt.

Och nu vill NASA prioritera de här individerna på Månen. Vad är det det tänkt att de skall tillföra? Knappast något.

Men numera verkar det ju inte ens gå att tanka raketen, så kanske bättre att lägga pengarna på ostburgare åt degenerade niggrer istället.

Mänsklighetens förfall.
Citera
2022-09-22, 20:04
  #343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
degenerade

Om inte annat hade vi andra stavat det där ordet rätt. Nu ska du nog krypa tebaks under stenen.
Citera
2022-09-22, 20:29
  #344
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Om inte annat hade vi andra stavat det där ordet rätt. Nu ska du nog krypa tebaks under stenen.

Tillför något konkret istället för att ifrågasätta
stavning. Att avända talspråk som "tebaks" innebär dessvärre att det är du som bör uppsöka en sten att krypa tillbaka under.

Värdelösa rövhål. Du gör skäl för ditt användarnamn.

Besvara det konkreta fakta som presenterades. Niggrer protesterade på film inför uppskjutningen av Apollo 11. Det är dokumenterat.
Citera
2022-09-22, 20:39
  #345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Värdelösa rövhål. Du gör skäl för ditt användarnamn.

Där finns en anledning. Men när rasister ska försöka skriva om historien, så är det värt det. För det första, månlandningen hade inte skett utan personalen bakom. Flera av dom av färgad natur.

För det andra, Katherine Johnson var en av de få som John Glenn litade på tidigt i programmet.

För det tredje, alla dessa matematiker som räknade på månbanan - för sin del utan nån slags färgvärdering men DU drar in den nu.

Utan alla dessas samarbete hade det inte blivit nåt. Men det blev, vi är där, och tack vare alla som deltog. Du får kalla det vad du vill, jag kallar det framgång. Men du har en annan åsikt, det är klart.
Citera
2022-09-23, 20:22
  #346
Medlem
Man har löst problemet med bränsleläckan och testerna att fylla SLS med bränsle slutade väl. Man siktar nu på att kunna få iväg SLS med Orion mot månen den 27 september, på tisdag alltså.

Tyvärr har ett stort allvarligt problem uppenbarat sig och det gäller en annalkande storm. Som det ser ut nu går stormen in mot Florida.

Skulle så bli fallet måste hela schabraket rullas tillbaka in i Vertical Assembly Building.

Låt oss hålla tummarna!!

Beträffande Space X finns en annan tråd och det verkar som om man har fått tillstånd till att göra första riktiga Starship-färden runt jorden och det det skall kunna ske dom sista dagarna i oktober. Håll alla tummar.
Citera
2022-09-23, 20:33
  #347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tyvärr har ett stort allvarligt problem uppenbarat sig och det gäller en annalkande storm. Som det ser ut nu går stormen in mot Florida.

Skulle så bli fallet måste hela schabraket rullas tillbaka in i Vertical Assembly Building.

Låt oss hålla tummarna!!

Beträffande Space X finns en annan tråd och det verkar som om man har fått tillstånd till att göra första riktiga Starship-färden runt jorden och det det skall kunna ske dom sista dagarna i oktober. Håll alla tummar.
Tack för dina uppdateringar!

Tropical Depression Nine verkar kunna ställa till det, så jag förutsätter att joxet kommer skjutas upp (err, som i fördröjas, alltså. /edit). När det gäller Starship är jag mest intresserad av att se om dom verkligen kan få det där avloppsröret ner genom atmosfären igen. Dom får skjuta upp den när dom vill, så länge jag vet när
Citera
2022-09-23, 20:47
  #348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Tack för dina uppdateringar!

Tropical Depression Nine verkar kunna ställa till det, så jag förutsätter att joxet kommer skjutas upp (err, som i fördröjas, alltså. /edit). När det gäller Starship är jag mest intresserad av att se om dom verkligen kan få det där avloppsröret ner genom atmosfären igen. Dom får skjuta upp den när dom vill, så länge jag vet när

SpaceX lär ju sig hela tiden genom att praktisera och försöka. Det är ju så man kommit frammåt. Så jag hoppas verkligen man försöker, ja skall vi säga i november, och blir det något som går snett så lära man sig inför nästa försök.
Det är just flexibiliteten att kunna ändra och lösa problem som gör SpaceX unika. Ja det blir inte lätt att föra tillbaka Starship från jordbanan och tyvärr landar schabraket i havet denna gången.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback