Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-16, 20:02
  #1
Avstängd
wwrs avatar
Hur skall M och SD (och KD) kunna bilda regering om M inte tar med SD i regeringen?

Citat:
Samtidigt meddelar Moderaternas partisekreterare att Sverigedemokraterna inte kommer att ingå i en ny M-ledd regering.
https://www.di.se/nyheter/moderatern...ga-i-regering/

Är "högerblocket" bara en bluff och det blir sossarna som vanligt, eller man bara sidsteppar SD (också som vanligt)?

Blir det samma fars som efter valet 2018 när våra politiker skämde ut oss i hela världen?

Långt tillbaka har SD sagt att de inte stöder M utan att erhålla ministerposter, men det var då det?

Jag medger att jag inte hängt med så bra i år. Alla 8 har samma åsikt enligt min uppfattning. De bara käbblar om personliga saker.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-16 kl. 20:08.
Citera
2022-09-16, 20:07
  #2
Medlem
SD vill förmodligen inte sitta i regering. Man nöjer sig med att få sina viktigaste politiska punkter genomförda.
Citera
2022-09-16, 20:10
  #3
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
SD vill förmodligen inte sitta i regering. Man nöjer sig med att få sina viktigaste politiska punkter genomförda.
Då finns det inget block. M mobbar SD och väljarna.

Det har SD långt tillbaka sagt att de vägrar (stöda M utan ministerposter). Om de nu går med på det så sviker de sina röstande.
Citera
2022-09-16, 20:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Då finns det inget block. M mobbar SD och väljarna.

Det har SD långt tillbaka sagt att de vägrar (stöda M utan ministerposter). Om de nu går med på det så sviker de sina röstande.
Vad är det sd sagt sig vägra, att inte få sitta i regeringen?
Citera
2022-09-16, 20:13
  #5
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxcart
Vad är det sd sagt sig vägra, att inte få sitta i regeringen?
Långt tillbaka, kanske vid förra valet, sade SD att de vägrade stöda M om inte SD fick ministerposter. I alla fall vad jag kommer ihåg.
Citera
2022-09-16, 20:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Då finns det inget block. M mobbar SD och väljarna.

Det har SD långt tillbaka sagt att de vägrar (stöda M utan ministerposter). Om de nu går med på det så sviker de sina röstande.
SD är svenska folkets röst. De vet med 100% att de kommer att ha makten i nästa val. De tänker långsiktigt som alla vinnare gör....
Citera
2022-09-16, 20:17
  #7
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plupp
SD är svenska folkets röst. De vet med 100% att de kommer att ha makten i nästa val. De tänker långsiktigt som alla vinnare gör....
EU, NATO ... Jag tror snarare det verkar som SD viker sig igen och stöder M utan att erhålla ministerposter.
Citera
2022-09-16, 20:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Då finns det inget block. M mobbar SD och väljarna.

Det har SD långt tillbaka sagt att de vägrar (stöda M utan ministerposter). Om de nu går med på det så sviker de sina röstande.
Korrekt. Det finns inget block. Det fanns det inte heller med S regeringen. SD har aldrig ingått i något block, i alla fall inte i samma mening som Alliansen. Man har vissa gemensamma idéer som KD och M. Man behöver förhandla även med L på ett eller annat sätt. SD har gått till val på sitt program precis som de övriga partierna. Inte heller vänstern har haft ett block. Block konceptet är en del av Socialdemokraternas synsätt och detta återspeglar sig i den svenska regeringsformen, men i stort sätt alla partier spelar med.
Citera
2022-09-16, 20:25
  #9
Medlem
Pruttmuffs avatar
SD går nog med på att ej ingå i en regering om dom i gengäld får igenom sakpolitiska frågor.
Citera
2022-09-16, 20:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU, NATO ... Jag tror snarare det verkar som SD viker sig igen och stöder M utan att erhålla ministerposter.
SD har ändrat sig om NATO pga Ryssland och detta långt innan valrörelsen drog igång och det har inget med regeringsbildningen att göra. Det är idag bara V och MP som är tveksamma till NATO.
Citera
2022-09-16, 20:27
  #11
Avstängd
wwrs avatar
Jag trodde inte det var så illa. Tidningarna har talat om "högern", men den har aldrig funnits. De kallas "högern" innan valet. Men efter valet splittrar de upp sig och klarar inte att regera. De har inte haft något program.

Politikerna i riksdagen väljer sin egen regering och struntar i vad folket röstat.
Citera
2022-09-16, 20:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag trodde inte det var så illa. Tidningarna har talat om "högern", men den har aldrig funnits. De kallas "högern" innan valet. Men efter valet splittrar de upp sig och klarar inte att regera. De har inte haft något program.

Politikerna i riksdagen väljer sin egen regering och struntar i vad folket röstat.
I Sverige har vi en representativ demokrati. Vi väljer en riksdag och sedan bestämmer riksdagen vilka som sitter i regeringen. Vi väljer egentligen inte partier utan specifika personer till riksdagen. Det fungerar alltså precis som tänkt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Representativ_demokrati
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback