2022-09-15, 22:51
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Du får skilja på grappling och brottning. Khamzat är en brottare av guds nåde och hade enkelt kunnat plocka ner Burns at will och jag har för mig att han gjorde det åtminstone en gång under matchen.

Burns är en kass brottare men en extremt skicklig grappler, förmodligen bäst i hela Weltervikten och kanske en av de bästa i UFC. Han har som svartbältare vunnit NoGi VM 4 ggr medans Khamzat innan den matchen endast var en blåbältare i BJJ dvs graden över vitt bälte.

Man gjorde en riskanalys och kom förmodligen fram till att den här killen är lätt att plocka ner på backen men väl där kan det bli jobbigt med att försöka försvara tex submissionförsök ifrån botten osv och vi möter honom där han är sämre dvs stående.

Burns är jävligt bra på fötterna med men man ansåg antagligen att det var behagligare att ta matchen där motståndaren (iallafall på pappret) är som sämst.

Khamzat visade i den matchen att han faktiskt är bättre ståendes än vad jag trodde. Han höll tom på att avsluta Burns i första ronden pga sin abnorma slagstyrka för viktklassen och det enda som räddade Burns är att han har en jävligt bra haka.

Khamzats enda misstag var att tappa behärskningen bitvis och gå ifrån sin fina striking och försöka göra ett slagsmål av det istället.

Khamzat är visserligen en enormt skicklig brottare men inte på Khabibnivå än och Khabibs grappling var ljusår bättre än vad Khamzats är idag även om Khamzat utvecklas åt rätt håll.

Han kan ju köra ground and pound.
Citera
2022-09-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Han kan ju köra ground and pound.
Jovisst men under tiden så behöver han försvara submissionförsök och svep ifrån en av de bästa grapplers som UFC någonsin har haft, åtminstone på pappret.

Gör man ett enda litet misstag i det läget så är det tack och hej.

Hade det varit ett vanligt svartbälte som The Leech som Khamzat ströp ut i första ronden så hade han gjort en brottnings och grapplingmatch men det gör man inte med Burns.

Det finns få fighters vid sina sinnes fulla bruk som vill rulla runt med den mannen på golvet precis som folk inte vill ner på backen med tex Charles Oliveira heller.

Det ska bli intressant nu när Oliveira möter Khabibs polare Makachev om titeln i Lättvikt om ens Makachev vill ner på backen med Charles.

Den mannen kan trolla fram en helt fantastisk submission ifrån ingenstans och jag tror Makachev åtminstone är lite orolig över det även om Makachev är den överlägset bästa brottaren av de två och säkert kan plocka ner Charles när han vill utan problem.
Citera
2022-09-16, 08:19
Medlem
Bryce Mitchell vs Movsar evloev bokad klar.
Båda dessa e champ material

Gilla Bryce hur han lever sitt liv, träning körs de mesta från sin gård.
Jag gillar hans kommentarer inom de politiska,även om det kan bli för mycket ibland,men frisk fläkt
Citera
2022-09-16, 11:00
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Bryce Mitchell vs Movsar evloev bokad klar.
Båda dessa e champ material

Gilla Bryce hur han lever sitt liv, träning körs de mesta från sin gård.
Jag gillar hans kommentarer inom de politiska,även om det kan bli för mycket ibland,men frisk fläkt

Svårt att se Mitchell bli champ, men gillar honom också. Redigt härlig äkta farmbonde, som lever för sin farm och fighting. Skadar inte att vara obesegrad heller, kör med bra press och har bra nedtagningar. Synd att han är i så tuff division bara.
Citera
2022-09-16, 13:02
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jovisst men under tiden så behöver han försvara submissionförsök och svep ifrån en av de bästa grapplers som UFC någonsin har haft, åtminstone på pappret.

Gör man ett enda litet misstag i det läget så är det tack och hej.

Hade det varit ett vanligt svartbälte som The Leech som Khamzat ströp ut i första ronden så hade han gjort en brottnings och grapplingmatch men det gör man inte med Burns.

Det finns få fighters vid sina sinnes fulla bruk som vill rulla runt med den mannen på golvet precis som folk inte vill ner på backen med tex Charles Oliveira heller.

Det ska bli intressant nu när Oliveira möter Khabibs polare Makachev om titeln i Lättvikt om ens Makachev vill ner på backen med Charles.

Den mannen kan trolla fram en helt fantastisk submission ifrån ingenstans och jag tror Makachev åtminstone är lite orolig över det även om Makachev är den överlägset bästa brottaren av de två och säkert kan plocka ner Charles när han vill utan problem.

Jo men jag tycker ändå att han är mer illa ute stående. Han kan ju faktiskt förhala Burns BJJ, och bara faktum av att vara på topp få fördel i domarnas ögon av nedtagningen. Sen ska vi in glömma handskarna. Burns försökte inte ens subba Karatekan thompson så så jävla vass på MMA-grappling är han nog inte. Han verkar inte vara helt bekväm i övergången till mma-grappling
Citera
2022-09-16, 14:28
Medlem
bobo909s avatar
Rätt fint huvudkort det bjuds på imorgon. Ser fram mycket mot mötet mellan RoboCop och Njokuani, lär bli en vind fight.

Annars tackar man inte nej till Sandhagen och Yadong. Algeo kommer få det tufft emot Fili. Och i tungsvikt mötet mellan Boser och Nascimento kan nog vad som helst hända.
Citera
2022-09-16, 14:58
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Men nu var frågan hur stor skillnad det är mellan dem på marken. Khamzat förlorade ju nästan och han tyckte i efterhand att det inte var den bästa strategin. . Ää. Rent tekniskt är ju Burns bättre stående än khamzat stående. Khamzat fick ju sätta korten på att han var den bättre slagkämpen i vilket fall. Och det var han men hur fan vet man det på förhand.

Stor skillnad, Khamzat är brottare, och dessutom fristilsbrottare, där han enbart fokuserat på nedtagningar.

Burns är en elit BJJ no-gi grappler med fokus på submission. Dessutom innehåller dagens no-gi väldigt mycket brottning.

Burns hade kanske blivit nedtagen men hade inte blivit överraskad av något medan Burns skulle ha massvis med överraskningar för Khamzat på marken. För att inte glömma att Burns också är en veteran med mycket erfarenhet av MMA.
Citera
2022-09-16, 15:03
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Stor skillnad, Khamzat är brottare, och dessutom fristilsbrottare, där han enbart fokuserat på nedtagningar.

Han tillhör väl khabibs stall?
Citera
2022-09-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Svårt att se Mitchell bli champ, men gillar honom också. Redigt härlig äkta farmbonde, som lever för sin farm och fighting. Skadar inte att vara obesegrad heller, kör med bra press och har bra nedtagningar. Synd att han är i så tuff division bara.
Hans jäkla grappling är så bra att de kan ta han till titeln i mina tankar.
Sen visst toppen e brutal
Citera
2022-09-16, 17:04
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Han tillhör väl khabibs stall?

Nä, långtifrån. Det enda gemensamma de har är att de båda är från Ryssland men utöver de är de inte ens från samma region, Khamzat är tjetjen och Khabib är avar. Khabib har också sin bakgrund i främst sambo medan Khamzat har sin bakgrund i fristilsbrottning.
Citera
2022-09-16, 18:12
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Hans jäkla grappling är så bra att de kan ta han till titeln i mina tankar.
Sen visst toppen e brutal

Lite trist att han matchas mot Evloev, någons nolla kommer att spricka. Om det nu inte mot alla odds blir ett draw
Citera
2022-09-16, 18:26
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Nä, långtifrån. Det enda gemensamma de har är att de båda är från Ryssland men utöver de är de inte ens från samma region, Khamzat är tjetjen och Khabib är avar. Khabib har också sin bakgrund i främst sambo medan Khamzat har sin bakgrund i fristilsbrottning.

Okej, men som sagt Burns är underskattad stående. Han slog nästan Usman. Han är riktigt vass där också. Det han saknar för min del är erfarenhet. Han har svårare mot okonventionella stående utövare som exempel Thompson. Men är det mest näve mot näve och lite sparkar är han riktigt bra.
Senast redigerad av G-kraft89 2022-09-16 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in