Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-31, 22:29
  #4117
Medlem
Idag har static fire genomförts på booster nr 7. Det verkade inte som om alla motorerna startades. Fler tester att förvänta.
Citera
2022-09-10, 23:22
  #4118
Medlem
Falcon 9 ska ju skickas upp ikväll eller imorgon vad jag har förstått, kommer man att kunna skymta den här från Sverige likt någon av de tidigare SpaceX raketerna? Någon som vet var man kan hitta en tracker för att följa den?
Citera
2022-09-14, 21:42
  #4119
Medlem
Static fire har genomförts på Starship 24 och det verkade fungera bra. Illa är dock att en massa värmeskyddande tiles lossnade.

Men det går framåt.

Statik fire är åter på gång med booster nr 7

Beträffande Starship 25 pågår stacking.
Citera
2022-09-14, 22:06
  #4120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Static fire har genomförts på Starship 24 och det verkade fungera bra. Illa är dock att en massa värmeskyddande tiles lossnade.

SpaceX har lärt sig från NASA. Att tiles lossnar har aldrig varit orsaken till katastrof. Mediocre is us.

https://www.theguardian.com/world/20...aceexploration
Citera
2022-09-14, 22:40
  #4121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
SpaceX har lärt sig från NASA. Att tiles lossnar har aldrig varit orsaken till katastrof. Mediocre is us.

https://www.theguardian.com/world/20...aceexploration

Jag tror ändå inte att man vågar ta risken att tilsen lossnar. Man jobbar vidare på problemet.
Citera
2022-09-14, 23:22
  #4122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror ändå inte att man vågar ta risken att tilsen lossnar. Man jobbar vidare på problemet.

Man får hoppas! Att dom lossnar när man står stilla och skakar på marken är en sak, om dom alla lossnar utsatta för 4G och hypersonic ..

Det jag menar, mediocre.
Citera
2022-09-23, 20:28
  #4123
Medlem
Senaste jag var inne och läste på SpaceX så verkar det som om man har tillstånd från FAA att genomföra provet nu.
Jag menar första färden runt jorden (nästan) med Starship och det är uppsatt för uppskjutning dom sista dagarna i oktober.

Elon själv säger att provet skall ske i år....

Vad gäller SLS och Orion finns en tråd om Artemis-programmet. Uppskjutning mot månen skall ske nu kommande tisdag den 27 september eftersom man löst problemet med bränsleläckan och provet att pumpa in bränslet gick bra.

Dock är det nu vädret som spökar. En storm är på väg in över Florida. Vi får hoppas, programmet tål inte hur många förseningar som helst
Jag såg också att SpaceX sänder iväg 4 astronauter mot rymdstationen ISS enligt Crew 5 och det beräknas nu ske den 3 oktober. Men även detta kan störas av stormen och bli försenat.
Håll dom slitna tummarna.
Citera
2022-10-24, 02:52
  #4124
Medlem
Något nytt om Starship?
Citera
2022-11-02, 06:53
  #4125
Avstängd
wwrs avatar
SpaceX skjuter nästa år upp bl.a. två saudier till ISS på en privatfinansierad 10-dagarstur.
Citat:
Saudi astronauts to fly on Ax-2 mission to ISS
https://spacenews.com/saudi-astronau...ission-to-iss/

Saudierna kommer även fortsatt att äga $1.9 mljarder i Twitter efter Musks "köp". Saudier har tidigare ägt stor post i Tesla. Så Musk och oljeproducenterna verkar trivas tillsammans. Sedan släpper kanske Musk in Trump på Twitter. Trump och saudierna har ju samarbete i den nya, penningstinna golftouren LIV.

Musk-Trump-Saudi - en allians som förstärker?

__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-02 kl. 07:27.
Citera
2022-11-14, 19:52
  #4126
Medlem
Reguluss avatar
Imponerande static fire just nu!

14 motorer säger de. Dammolnet dolde hela tornet.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2022-11-14 kl. 20:18.
Citera
2022-11-15, 17:00
  #4127
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Imponerande static fire just nu!

14 motorer säger de. Dammolnet dolde hela tornet.

Nästa avstängning är på fredag. Undrar om de testar samtliga motorer då.
Citera
2022-11-16, 23:02
  #4128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nästa avstängning är på fredag. Undrar om de testar samtliga motorer då.
Artemis behövde 4 - 3 när den kommit 2 minuter upp.

SpaceX ska sätta 30 motorer på sitt jox?

Jag förstår redundans som princip men kan detta vara hållbart?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback