Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-13, 16:57
  #349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody23
Vad tror du är mest troligt, att fallskärmsförbundet har lusläst alla flashback trådar för att lära sig hur man utreder olyckor eller att dessa 3 olyckor har 3 helt olika orsakssamband, och att den sistnämnda är den enda olycka där man initialt skulle kunna misstänka att någon har begått ett allvarligt fel och potentiellt gjort sig skyldig till vållande till annans död och att man då så tidigt man visste att så inte var fallet, bör gå ut med den informationen?
Dom övriga 2 olyckorna har inte över huvud taget något med utomstående att göra. Vad tycker du att man borde ha skrivit om i dom andra olyckorna som är relevant att gå ut med omgående och som inte kan vänta tills rapporterna är färdiga och alla slutsatser är dragna? Varför denna hets med att allt måste ut så snabbt som möjligt, med risk att man går ut med helt felaktiga slutsatser?

Jag har inte vid något tillfälle sagt att SFF läser och agerar utifrån FB, även om jag är ganska övertygad om att flera där läser.

Du kan definitivt mer om hoppning än jag. Jag kan lika definitivt mer om kommunikation och information än du.

Du och några andra påstår att dessa tre olyckor inte har något samband. Vilken info bygger du den slutsatsen på?
Förmodligen ”skvaller” mellan hoppare. SFF som utreder olyckorna har väl inte lämnat någon öppen info om nån av de tidigare två olyckorna. Inte ett ord vad jag vet.
Nu går man direkt ut med ganska tydlig info, trots att man dagen innan sa att man skulle agera precis som vanligt, locket på. Det beror inte på att det finns mer info i denna olycka, utan på att man bytt policy.

För de två tidigare olyckorna så finns med säkerhet också viss säkerställd fakta som man kunde informera om.
Jag anser att man alltid har att vinna på att lämna den information man har. Därigenom påverkar flödet, och slipper istället spekulationer. Jag tänker i första hand inte på FB spekulationer, även om det är det forum där kanske mest info sprids.


Beträffande orsakssamband och olyckor så är väl det en fråga om vad man anser vara samband, och inte. Att det finns samband är uppenbart, sen kan man diskutera hur mycket.
Jag har endast info vi FB, och det finns ju några kunniga skribenter här, du bl a, så jag får utgå från detta.
Det finns i alla fall tre dödsolyckor i år med sambandet Fallskärmshoppning. För Transportstyrelsen som ansvar för Fallskärmshoppning, så bör det vara ett tydligt samband. Även för SFF.

Om man tittar på direkta orsaker så avviker Vårgårda tydligt, enligt den info man fått här.
V-ås 1 och 2 ligger närmare varandra, men av tråden att döma ändå en bit ifrån varandra.

Det några av er hoppare gör är att ni fokuserar på detaljerna. Det kanske beror på att det känns tryggare så. All riskforskning visar nämligen att människor tenderar att underskatta risker som de själva påverkar.
Jag anser att man även bör titta på det totala riskarbetet. Jag vet att säkerheten har blivit avsevärt bättre genom åren ( håller inte alls med WWR). Men det är på detaljnivå.
FAKTUM är att sporten tappat 19 utövare de senaste åren. Av vitt skilda orsaker. Utan direkt orsakssamband, men att blunda för faktum kan vara förödande. Kan det vara så att det detaljinriktade säkerhetsarbetet gjort att man släpper på det totala säkerhetstänket.

Om man är lite FB grov så kan man säga
Umeå berodde på att klubben i sin iver att hoppa släppte fram en pilot som aldrig skulle flugit med hoppare. Odiskutabelt. Nån måste sett den risken.
Örebro tycks berott på några samverkande faktorer, där återigen pilotens miss verkar varit mest avgörande. Startade med fel inställning och hade troligen inte genomfört checklista. Samt felaktig lastning. (Allt enl f b och det SHK delgett)
Vårgårda. Riskbenägen landning. ( min tolkning av FB tråd)
V-ås 1 o 2. Nån typ av materialfel, eller handhavande, som passerat förbi kontroller och utbildning.

Har säkerhetsarbetet varit tillräckligt i dessa fall, eller kunde felen ha upptäckts?
Det är frågan SFF måste ställa sig. Det räcker inte med att utreda vilken lina som låg fel och informera om det.
Citera
2022-09-13, 17:54
  #350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Du kan definitivt mer om hoppning än jag. Jag kan lika definitivt mer om kommunikation och information än du.

Det är meningslöst att diskutera detta med dig med tanke på hur självgod du är. Du rabblar upp en massa felaktigheter och sedan tycker du att SFF har skyldighet att svara på dessa. Du var ett proffs på kommunikation sa du?
Du hänvisar till spekulationer på flashback som om dom vore fakta och säger sedan att SFF måste förhålla sig till det. Du påstår att SE-KKD var felaktigt lastad när den preliminära rapporten inte fastställer att så var fallet eller att det skulle ha någon större påverkan i sig. Mao så ljuger du rakt ut.
Det finns gott om vittnesuppgifter från alla 3 olyckor, det handlar inte så mycket om skvaller mellan hoppare utan ren krass fakta som rapporterats. Är man lite initierad i ämnet så är det information man lätt får tag på, men det betyder inte att SFF måste släppa en pressrelease som innehåller varje vittnesmål. Men det räcker för att man skall kunna avfärda de flesta teorier som folk här på fb hittar på.

Jag tror att dom flesta tycker att det är bättre att redovisa all fakta och slutsatser sammanställt när utredningarna är klara än att släppa bitvis med information som lätt feltolkas av folk som inte förstår sammanhanget. Att man i just det senaste fallet släppte lite information handlar högst troligen om att man vill säkerställa att informationen om att olyckan ej kan knytas till den rigger som packat reserven finns ute, med tanke på att denna person skulle vara under extremt stor press fram tills att utredningen är klar annars.
I övriga fall så finns det inte utomstående personer som är beroende av att deras inblandning klargörs. Därav att jag skrev att det finns en skillnad i hanteringen av olyckorna. Jätteenkelt egentligen. Men tydligen inte för "kommunikationsexperten"
Om du antar för ett ögonblick att det jag skriver stämmer, att olyckorna inte har något samband. Kan du då acceptera att kommunikationen kring dom olika olyckorna skulle kunna te sig olika utan att det för den sakens skull skulle vara något märkligt?
Citera
2022-09-13, 18:01
  #351
Avstängd
wwrs avatar
Nu kommer riskhanteringsexperter som inte vet något om hoppning.

Larmet har gått hos den feministiska regeringen på Sveavägen 68. Gubbar träffas på flygfältet utanför sta'n, de har kul, hoppar skärm och skapar gemensamma värden. Slå ut verksamheten så fort det går!

Vi får ingen mer detaljerad information om de två olyckorna. Det går inte att diskutera. Allt bara rinner ut i diffus kritik mot hoppning. Inga förklaringar, bara oro. De som aldrig hoppat räknar statistik.

Tungt i Sverige nu, speciellt för gubbar och de som utövar "gubbsporter".
Citera
2022-09-13, 19:11
  #352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det skapas en subkultur där folk får gemensamma värden, hjälper varandra, tar ansvar, lär sig organisera, viktiga detaljer får inte missa i hoppning. Det försöker regimen slå ut. Se på Corona. Mötesförbud i parken.

Men för att anknyta till de aktuella fallen så anser jag att informationen är så dålig att det är medvetet. Vi har egentligen inte fått någon information att gå på i de två fallen. Tidningar och förbund måste informera bättre. Nu uppstår bara diffus oro och inga åtgärder. Tystnad som vanligt i Sverige. Våra media blir mer och mer som i Sovjet.
”Regimen”???
Oavsett - att basunera ut ”information” innan en vettig utredning gjorts vore ju helt befängt. Information som sen kunde visa sig felaktig. Det göms och dols ingenting av förbundet eller klubbarna. Nån regim finns inte som tystar med några maktmedel (vad nu det skulle vara?). Varför skulle man slänga fram information när ingen ännu vet exakt vad som hänt?? SFF HAR gått ut med den information man har så här långt.

Herregud….
Citera
2022-09-13, 19:16
  #353
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
”Regimen”???
Oavsett - att basunera ut ”information” innan en vettig utredning gjorts vore ju helt befängt. Information som sen kunde visa sig felaktig. Det göms och dols ingenting av förbundet eller klubbarna. Nån regim finns inte som tystar med några maktmedel (vad nu det skulle vara?). Varför skulle man slänga fram information när ingen ännu vet exakt vad som hänt?? SFF HAR gått ut med den information man har så här långt.

Herregud….
Det måste finnas mycket mer information. Vi vet inte ens om reserven inte alls utvecklades, bara pilotskärmen kom ut, eller hela skärmen kom ut som en boll. Troligen 80-90% av förloppet är känt.

Det var ännu tydligare med det förra fallet. Vi visste ingenting om vad som hänt mellan drag på 1000 meter och det att reserven utlöstes "för sent" automatiskt och inte hann utvecklas.

Det är alldeles för lite information. Det måste finnas mer.
Citera
2022-09-13, 19:32
  #354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Jag har fått veta sedan länge att en bil är som en tom burk och då förstår jag. Mjuk människokropp borde göra nedslagskraften just mjukare. Definitivt om man använder benen som stötdämpare. Benen tar smällen men man lyckas andra sidan överleva. Så ser jag det iaf lite.
Men snälla, du är köttfärs efter ett fall på 1000 meter..
Citera
2022-09-13, 19:33
  #355
Avstängd
wwrs avatar
Men här är en video där eleven drar pilotskärmen genom selen och får piloten på huvudskärmen hängande efter sig. Men reservdrag löser det hela.

https://www.youtube.com/watch?v=Ha20AsPc18g

Vi hade ju draget på bröstet. När jag tittat på de nya riggarna har jag faktiskt reflekterat över att det måste kännas konstigt att inte se draget utan treva efter det i 180 km i timmen. Men man slipper väl vakum som dock är åtgärdbart. En del hade dubbla pilotskärmar. Det gäller dock att ligga stabil när man för ena armen rakt bakåt och trevar efter draget. I början på utbildningen gjorde vi nog ganska snabba drag för att inte "stå på näsan".

Det aktuella fallet kanske hade "pilot chute in tow" men alltså på reserven, så det var andra orsaker.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-13 kl. 19:45.
Citera
2022-09-13, 19:57
  #356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi hade ju draget på bröstet. När jag tittat på de nya riggarna har jag faktiskt reflekterat över att det måste kännas konstigt att inte se draget utan treva efter det i 180 km i timmen.

Ja, det måste ju vara lika märkligt som att bromspedalen på en bil sitter dold någonstans där man inte riktigt ser den. Jag menar, hur skall man snabbt kunna hitta den när man behöver den. Varför sätter man inte en spak mitt på ratten som bromsar bilen. Borde kunna undvika många olyckor på det sättet....
Citera
2022-09-13, 20:15
  #357
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody23
Ja, det måste ju vara lika märkligt som att bromspedalen på en bil sitter dold någonstans där man inte riktigt ser den. Jag menar, hur skall man snabbt kunna hitta den när man behöver den. Varför sätter man inte en spak mitt på ratten som bromsar bilen. Borde kunna undvika många olyckor på det sättet....
Det är ingen bra liknelse. Bromspedalen sitter bredvid gaspedalen, inte bakom ryggen. Är det förmodligen för att man redan har två handtag på bröstet nu eller har flytten skett för att undvika att piloten skall hamna i vakum?

Citera
2022-09-13, 21:39
  #358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är ingen bra liknelse. Bromspedalen sitter bredvid gaspedalen, inte bakom ryggen. Är det förmodligen för att man redan har två handtag på bröstet nu eller har flytten skett för att undvika att piloten skall hamna i vakum?

Detta ihop med din spoiler får mig att inse att jag hade rätt från början - du driver med alltsammans! Ja ja….. Tänk att vi gick på det? Förstår inte riktigt vitsen dock, då ämnet inte är nåt skämt precis.
Citera
2022-09-14, 06:17
  #359
Medlem
Bumfuzzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men här är en video där eleven drar pilotskärmen genom selen och får piloten på huvudskärmen hängande efter sig. Men reservdrag löser det hela.

https://www.youtube.com/watch?v=Ha20AsPc18g

Vi hade ju draget på bröstet. När jag tittat på de nya riggarna har jag faktiskt reflekterat över att det måste kännas konstigt att inte se draget utan treva efter det i 180 km i timmen. Men man slipper väl vakum som dock är åtgärdbart. En del hade dubbla pilotskärmar. Det gäller dock att ligga stabil när man för ena armen rakt bakåt och trevar efter draget. I början på utbildningen gjorde vi nog ganska snabba drag för att inte "stå på näsan".

Det aktuella fallet kanske hade "pilot chute in tow" men alltså på reserven, så det var andra orsaker.

Det där har jag också tänkt på -"pilot chute in tow". Speciellt om personen har en massiv kropp och skapar mer turbulens ovanför sig när han faller än mindre hoppare. Tänker på den här gamla godingen: https://youtu.be/2D3b4U-4eRk/

I den här videon är det en massa annat som går snett också, men tänkte specifikt på händelseförloppet när reserven drogs och hur den fastnar i turbulensen ovanför hopparen.
Citera
2022-09-14, 07:06
  #360
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumfuzzle
Det där har jag också tänkt på -"pilot chute in tow". Speciellt om personen har en massiv kropp och skapar mer turbulens ovanför sig när han faller än mindre hoppare. Tänker på den här gamla godingen: https://youtu.be/2D3b4U-4eRk/

I den här videon är det en massa annat som går snett också, men tänkte specifikt på händelseförloppet när reserven drogs och hur den fastnar i turbulensen ovanför hopparen.
Oj, oj, oj Han var ju ganska duktig att flyga, men han glömde släppa piloten. Man undrar om det är riggat (med livet som insats, han kunde t.ex. fått topplinan runt kroppen). Han måste väl ha gjort ett antal hopp för att lära sig viss kontroll under det fria fallet. Han kastade i alla fall cut-away-handtaget 🤣🤣🤣

Nästa steg i utvecklingen kanske blir radiokontakt med eleven. "Släpp piloten för h-lv-t-".

Men sedan fastnar reservbagen i vakum (som vi kallade det) som du säger. Han kunde ju rolla. Vi brukade göra en liten roll eller gå upp i knästående om huvudskärmens pilot hamnade i vakum. Jag har haft det ganska många gånger. En del hade dubbla pilotskärmar.

Visst är det en möjlighet att reserven fastnat i vakum eller på något annat sätt i det aktuella fallet. Vi vet ju för lite för att säkert säga.

Jag vet inte om det kan bildas vakum när man börjar falla från en lågfarts-felfunktion eller om det främst uppstår i högfart. Men piloten kan ju fastna av andra orsaker. RSL kommer väl att utlösa reserven direkt, i lågfart. Kanske något oväntat kan ske där och piloten fastnar. Bara en gissning. Jag har aldrig använt sådant system. Videorna är ju bra ur säkerhetssynpunkt. Man förstår förlopp bättre.

De som läser tråden kanske tror att hoppning är en lek med döden. Men så var det i alla fall inte förr. Jag hävdar fortfarande att om hopparen i tråden haft en gammaldags reserv på magen hade han haft en större chans att klara sig.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-14 kl. 08:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback