2022-09-13, 16:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Om jag har förstått det rätt så konsoliderar UAF nu sina nya ställningar vid Oskolån. Rangerbangården vid Kupiansk ligger inom räckhåll för grk och järnvägen genom Troitsky ligger inom räckhåll för HIMARS.
Så har man också slagit ut hela ledningen för det ryska frontavsnittet och därtill tagit/förstört en betydande mängd rysk materiel.
Man har varit framme vid Svatove men återvänt.

Jag tror man redan samlar sina offensiva brigader öster om Oskil. Kupiansk och Borova.
På kartan här är det "okända" områden men det är nog bara för att inte avslöja för mycket. https://deepstatemap.live/en#9.25/49.6066/37.5473

I söder så slåss man om Lyman och Yampil. Man har också gått över floden från Bilohorivka som man återtagit åt Lysychanskhållet. Ryssarna har lämnat Kreminna norr om detta. Detta enligt ryska telegramkommentarer.

Det jag undrar är var Ryssland har nästa försvarslinje? Har de någon eller försöker de upprätta någon?
Citera
2022-09-13, 16:17
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror man redan samlar sina offensiva brigader öster om Oskil. Kupiansk och Borova.
På kartan här är det "okända" områden men det är nog bara för att inte avslöja för mycket. https://deepstatemap.live/en#9.25/49.6066/37.5473

I söder så slåss man om Lyman och Yampil. Man har också gått över floden från Bilohorivka som man återtagit åt Lysychanskhållet. Ryssarna har lämnat Kreminna norr om detta. Detta enligt ryska telegramkommentarer.

Det jag undrar är var Ryssland har nästa försvarslinje? Har de någon eller försöker de upprätta någon?

Det dom är intressant är om de fortsätter österut, svänger mot söder och kommer in bakom Sievierodonetsk. Dels reglar man då av den fd staden och dels kommer staden Luhansk inom räckhåll.
Citera
2022-09-13, 16:22
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Ja exakt! Men nu vill ju alla se ut som SF vilket inte är optimalt ifall man ska framrycka genom stålstormen. Kommer se en sväng tillbaka till rejäla hjälmar, axelskydd, halskragar mm för vanligt skytte. Make kroppsskydd great again

Hmmm... Enligt en gammal kompis, som låg på KJ när det begav sig, så är grön filtbasker med treudd skottsäker och splitterskyddad över hela kroppen oavsett kaliber... 🤔
Citera
2022-09-13, 16:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det dom är intressant är om de fortsätter österut, svänger mot söder och kommer in bakom Sievierodonetsk. Dels reglar man då av den fd staden och dels kommer staden Luhansk inom räckhåll.

Ja nu verkar allt möjligt för man ser bara lokala motståndsfickor hos ryssarna, inga riktiga försvarslinjer.
Citera
2022-09-13, 16:37
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Citat:

Ryssarna har tydligt ingen försvarslinje kvar alls utan Ukraina kör omkring som de vill nu när fronten brutits. Det som återstår att se är om ryssarna ens har någon funktionell reserv, och då en som förmår bedriva manöverstrid -- något ryssarna hittills inte visat sig ens i närheten av kapabla till.

Vad gäller försvar är det väl i så fall "separatisternas" gamla frontlinjer som man får återvända till men jag vet inte hur de ser ut, någon?
Citera
2022-09-13, 16:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ryssarna har tydligt ingen försvarslinje kvar alls utan Ukraina kör omkring som de vill nu när fronten brutits. Det som återstår att se är om ryssarna ens har någon funktionell reserv, och då en som förmår bedriva manöverstrid -- något ryssarna hittills inte visat sig ens i närheten av kapabla till.

Vad gäller försvar är det väl i så fall "separatisternas" gamla frontlinjer som man får återvända till men jag vet inte hur de ser ut, någon?

Den linjen är stark för de har byggt den under 8 år, men det skall ju finnas soldater som vill förvara den också.

Här satt de och åt och lämnade t.o.m. hjälm och gevär när de sprang därifrån. Geväret får man väl aldrig lämna som en soldat? O:28. https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1569677968703643648
Citera
2022-09-13, 18:01
Medlem
Kadeks avatar
Citat:
Den linjen är stark för de har byggt den under 8 år, men det skall ju finnas soldater som vill förvara den också.

Här satt de och åt och lämnade t.o.m. hjälm och gevär när de sprang därifrån. Geväret får man väl aldrig lämna som en soldat? O:28. https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1569677968703643648

Samtidigt kan ju försvarslinjerna vara byggda efter det hot man hade 2018-2021. Dvs en armé i samma standard som de själva. Nu har förutsättningarna förändrats med proffsvapen.

Kadek
Citera
2022-09-13, 18:06
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Samtidigt kan ju försvarslinjerna vara byggda efter det hot man hade 2018-2021. Dvs en armé i samma standard som de själva. Nu har förutsättningarna förändrats med proffsvapen.

Kadek
Frågan är om Ukraina gjorde några allvarligare försök att återta mark tidigare. Om inte så bör det ryska linjrerna ha en hel del övrigt att önska
Citera
2022-09-13, 18:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Kadek

Visst är det så, kan Ukraina koncentrera sitt artilleri på kortare fronter så kan de nog nu med styrda 155mm granater slå ut även de skyttegravar som var bra nog förut.
Citera
2022-09-13, 18:14
Medlem
Början på slutet.
Citera
2022-09-13, 18:31
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
I Ryssland är allt lite annorlunda, så här skulle vi antagligen inte hantera ammunition.
https://twitter.com/LostWeapons/status/1569550090037243905

Det kan ju förklara de rysk BM-XX-besättningarnas ovilja att sitta i sina fordon när de skjuter, för hanteras raketer så där, så ökas drastiskt risken för sprickbildning i motorn krut och därmed risken för att motorn detonerar vid avfyrning.

Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Splitterskydd över större delar av kroppen är rimligtvis bättre än en tung ballistisk platta.

Inte om man vill undvika att dö av överhettning. Men ja, hellre kroppsskydd 90 än en vanlig "plate-carrier" som täcker en A4-stor yta mot finkalibrig eld, i de fall där plattan ens är exponerad för fiendens eld. D.v.s. bara i de fall då man är fullt exponerad.

Idealet vore ett nytt modulärt kroppsskydd med samma täckning som M90, som kan förses med plattor vid behov (för t.ex. skyttesoldater vid SIB, vagnchefer o.s.v., men som också kan förses med ytterligare mjukt skydd, vid statisk aktivitet.

Citat:

Samtidigt så är en statisk försvarslinje ett underbart mål för GMLRS. Eller JDAM, om Ukraina får det integrerat till sina HARM-kompatibla MiG-29 och Su-27.

Skjut nedhållande eld med 12cm grk och 12,2/15,2/15,5cm haubits så att fienden går i skydd. Sedan så slår man ut de fulla skyddsrummen med Excalibur och/eller GMLRS och/eller JDAM.
Citera
2022-09-13, 18:56
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det kan ju förklara de rysk BM-XX-besättningarnas ovilja att sitta i sina fordon när de skjuter, för hanteras raketer så där, så ökas drastiskt risken för sprickbildning i motorn krut och därmed risken för att motorn detonerar vid avfyrning.

Inte om man vill undvika att dö av överhettning. Men ja, hellre kroppsskydd 90 än en vanlig "plate-carrier" som täcker en A4-stor yta mot finkalibrig eld, i de fall där plattan ens är exponerad för fiendens eld. D.v.s. bara i de fall då man är fullt exponerad.

Idealet vore ett nytt modulärt kroppsskydd med samma täckning som M90, som kan förses med plattor vid behov (för t.ex. skyttesoldater vid SIB, vagnchefer o.s.v., men som också kan förses med ytterligare mjukt skydd, vid statisk aktivitet.

Samtidigt så är en statisk försvarslinje ett underbart mål för GMLRS. Eller JDAM, om Ukraina får det integrerat till sina HARM-kompatibla MiG-29 och Su-27.

Skjut nedhållande eld med 12cm grk och 12,2/15,2/15,5cm haubits så att fienden går i skydd. Sedan så slår man ut de fulla skyddsrummen med Excalibur och/eller GMLRS och/eller JDAM.

Större delar av kroppen än bröstkorgen tror jag att jag menar.
Inte detta iaf:
https://www.pinterest.se/pin/748653138044749203/

Den här snubben lär ju fastna i lera och bogseras bort av en bonde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in