Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-13, 10:02
  #325
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Ok, vi kan dividera detta i det oändliga och vi har totalt olika åsikt. De olyckor som inträffar idag är till största delen av en helt annan natur än på din tid, framförallt handlar de om handhavande av extrema fallskärmar, dvs rena landningsolyckor. Övriga hade knappast gått att undvika med en magreserv, däremot hade vi garanterat sett olyckor orsakade av den typen av reserv. Men vi tycker olika så låt oss lämna det hela där. Vad den här senaste olyckan berodde på lär vi få klarhet i så småningom.
Ja. De extrema skärmarna är en annan faktor som gjort sporten farligare.

Men gå bara till de två olyckor som nyligen inträffat.

Till olyckan förra månaden kan ha bidragit att ett handtag till cut-away-wiren var trögt pga en längre wire i en mjuk slang.

I den nu aktuella olyckan har pilotfallskärmen kommit ut men inte reseven, verkar det som.

Det låter som två olyckor där det kunde ha varit en fördel att ha reserven på magen, där man kan se och påverka vad som sker, med händerna.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-13 kl. 10:06.
Citera
2022-09-13, 10:27
  #326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Ingen klubb har utrustning till elever (denne gjorde ett sk hoppmästarhopp dvs ett slags utbildningshopp tillsammans med hoppmästare, vilket behövs innan man får hoppa tillsammans med andra) utan rsl och räddningsutlösare. De är absolut standard och odiskutabelt. Skyhook är jag inte säker på att den hade då jag misstänker att riggarna inte var splirrans nya, men en skyhook speedar ju enbart upp proceduren, är inte avgörande.
Jag misstänker att detta var en sk nothing out, trots vittnesmål tidigare i tråden. Men det är dumt att spekulera, så….

Vad innebär en nothing out?
Citera
2022-09-13, 10:45
  #327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag undrar om inte vissa förändringar gjorts för att få utrustningen bekvämare. Möjligen kanske man kan flyga på ett annat sätt under det fria fallet utan reserven på magen.

Grundfrågan är varför reserverna flyttades till ryggen?
För att det blev mycket säkrare. Det finns oändligt med statistik över hur mycket säkrare fallskärmshoppning blivit genom åren. Bara för att du lever i stenåldern så betyder det inte att det är det enda rätta.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror det är en stor fördel att ha reserven på magen, under hopparens kontroll. Jag skulle tro den gamla utrustningen var baserad på lång erfarenhet.

Nej det var baserat på att det inte fanns plats att ha allt på ryggen och att det skulle vara enkelt att koppla av och på en reserv. Nu sitter allt integrerat i utrustningen vilket gör det ofantligt mycket säkrare, speciellt eftersom handhavandet blivit mycket enklare för utövaren. Tror du inte att dagens utrustning baseras på -ännu- mer erfarenhet? Jag menar, det finns ju erfarenhet av allt som inte funkade så bra på dig tid tillsammans med hur mycket bättre saker fungerar idag?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vid förra olyckan för en månad sedan kan ett trögt handtag till cut away ha bidragt pga en lång mjuk slang till reserven.

Fast det där är ju bara en teori som hittats på av några jönsar här på Flashback. Softhousing används över huvud taget inte på moderna sportriggar. PUNKT! Kan du sluta tjata om detta nu?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi kastade bara ut våra reserver som satt på magen. (både vid automat eller hopp med manuell utlösning) Systemet var helt oberoende av huvudskärmen och reserven hakades på separat före hoppet.

Ja, och folk dog som flugor. Kolla lite statistik på 1980-2000 så förstår du varför det -inte- var en bra ide med denna typ av utrustning. Ca 30% av dödsfallen berodde på att man inte klarade av att utlösa fallskärm(arna) korrekt pga procedurerna var knepiga. Jättebra verkligen!

Tror du inte att det finns betydligt mer kunskap i fallskärmsvärlden idag än det finns hos diverse flashback-experter?
Citera
2022-09-13, 10:49
  #328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Vad innebär en nothing out?
Exakt det, inget kom ut. Men det var en onödig spekulation av mig, jag tar tillbaka den.
Citera
2022-09-13, 10:54
  #329
Avstängd
wwrs avatar
Dåligt med information om båda de senaste olyckorna.

Vad gäller trådens olycka är det inte alls säkert vad som hänt. Någon gissar att bara reservens pilotfallskärm kommit ut.

De gamla systemen var oberoende av varandra. Kalottfrigörare, reserv och huvudskärm var oberoende av varandra. Nu har allt kopplats ihop bakom ryggen på hopparen.

Efter det att tandemhoppningen började har man tydligen haft fall av brustna bärremmar, vad jag förstår. Då har man dessutom infört en sammankoppling mellan bärremmarna ("Collins lanyard", som frigör hela huvudskärmen om bara en bärrem frigjorts, så reserven inte trasslar in sig i huvudskärmen). Är det vad hopparen använde? RSL för att utlösa reserven automatiskt när huvudskärmen kopplades ifrån + Collins lanyard?

(Vissa försöker moderera disussionen och försöker säga åt andra att inte diskutera. Det måste man försöka bortse ifrån.)

Edit:
Jag måste tyvärr dra ned på sta'n en stund. Jag får göra paus i detta. Vi har ju nästan inget att diskutera kring. Olika teorier om vad som hänt florerar. Har ingenting kommit ur reservhöljet, har bara pilotskärmen kommit ut eller har hela reserven kommit ut som en boll? Det var lika dåligt i det förra fallet. Den automatiska utlösaren hade utlöst reserven men "för sent", det var i stort sett vad vi visste. Sedan kom olika teorier om draghöjd.

När förbundet och massmedia inte ger tillgänglig information blir det ju svårt att diskutera. Kaos uppstår om oklara uppgifter och trollen hoppar personligen på de som ifrågasätter systemet och utvecklingen.

Jag måste tyvärr ta paus en stund. Vi kanske ses i forumet senare.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-13 kl. 11:33.
Citera
2022-09-13, 11:36
  #330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Dåligt med information om båda de senaste olyckorna.

De gamla systemen var oberoende av varandra. Kalottfrigörare, reserv och huvudskärm var oberoende av varandra. Nu har allt kopplats ihop bakom ryggen på hopparen.

Fel. Läs på lite om modern utrustning innan du fortsätter påstå idiotiska saker.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Efter det att tandemhoppningen började har man tydligen haft fall av brustna bärremmar, vad jag förstår. Då har man dessutom infört en sammankoppling mellan bärremmarna ("Collins lanyard", som frigör hela huvudskärmen om bara en bärrem frigjorts, så reserven inte trasslar in sig i huvudskärmen). Är det vad hopparen använde? RSL för att utlösa reserven automatiskt när huvudskärmen kopplades ifrån + Collins lanyard?

Fel. Colins lanyard funkar inte på det sättet. Och brustna bärremmar på tandem var det säkert 20 år sedan som någon hörde talas om.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
(Vissa försöker moderera disussionen och försöker säga åt andra att inte diskutera. Det måste man försöka bortse ifrån.)

Vet inte om du kallar det för moderering att förklara att du bara pratar goja och inte har en susning vad du pratar om?
Det är alltså ok för dig att fabulera helt och hållet och kalla det för "diskussion" och folk som diskuterar felaktigheterna i det du skriver skall man bortse ifrån?
Är du en sådan person som brukar blanda ihop åsikt med fakta?
Tänk om du kunde hålla din egen standard lika hög som du anser att andra skall hålla?
Kan du inte förklara hur ett par Capewells fungerar och hur mycket säkrare dom är en ett 3-ringssystem. Eftersom allt man gör nuförtiden är så dåligt.
__________________
Senast redigerad av nobody23 2022-09-13 kl. 11:44.
Citera
2022-09-13, 11:39
  #331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Ingen klubb har utrustning till elever (denne gjorde ett sk hoppmästarhopp dvs ett slags utbildningshopp tillsammans med hoppmästare, vilket behövs innan man får hoppa tillsammans med andra) utan rsl och räddningsutlösare. De är absolut standard och odiskutabelt. Skyhook är jag inte säker på att den hade då jag misstänker att riggarna inte var splirrans nya, men en skyhook speedar ju enbart upp proceduren, är inte avgörande.
Jag misstänker att detta var en sk nothing out, trots vittnesmål tidigare i tråden. Men det är dumt att spekulera, så….

Om du menar nothing out, att varken container eller linor kom ut för reserven så stämmer det inte.
Citera
2022-09-13, 11:44
  #332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody23
Fel. Läs på lite om modern utrustning innan du fortsätter påstå idiotiska saker.



Fel. Colins lanyard funkar inte på det sättet. Och brustna bärremmar på tandem var det säkert 20 år sedan som någon hörde talas om.



Vet inte om du kallar det för moderering att förklara att du bara pratar goja och inte har en susning vad du pratar om?
Det är alltså ok för dig att fabulera helt och hållet och kalla det för "diskussion" och folk som diskuterar felaktigheterna i det du skriver skall man bortse ifrån?
Är du en sådan person som brukar blanda ihop åsikt med fakta?
Tänk om du kunde hålla din egen standard lika hög som du anser att andra skall hålla?
Vill bara flika in att det för en utomstående som inte kan något om fallskärmshoppning trots allt blir tydligt att du och buzzkillington inte bara drar saker ur röven, till skillnad från årets kanske största mansplainer

Tack för intressanta inlägg!
__________________
Senast redigerad av bukfylla 2022-09-13 kl. 11:46.
Citera
2022-09-13, 11:46
  #333
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
D(Vissa försöker moderera disussionen och försöker säga åt andra att inte diskutera. Det måste man försöka bortse ifrån.)
Nej, du kan inte bortse från att folk förklarar saker för dig. Du har gjort några hopp med rundkalott och magreserv för 30-40 år sen? Och du baserar din teori som du upprepar gång på gång på det. Du tillför absolut ingenting eftersom du inte verkar kapabel eller intresserad att ta till dig någonting alls eller att överväga att din uppfattning kanske är fel. Du blandar dina extremt utdaterade erfarenheter med konspirationsteorier och skriver långa stycken som bara upprepar samma sak om och om igen.

Du har en bestämd uppfattning, som är helt felaktig, som du vägrar att släppa.

Citat:
Det var lika dåligt i det förra fallet. Den automatiska utlösaren hade utlöst reserven men "för sent", det var i stort sett vad vi visste. Sedan kom olika teorier om draghöjd.
Den ende i hela universum som har hakat upp sig på draghöjden är du. Den hade ingen betydelse i det fallet.

Citat:
Vi kastade bara ut våra reserver som satt på magen. (både vid automat eller hopp med manuell utlösning) Systemet var helt oberoende av huvudskärmen och reserven hakades på separat före hoppet.
Det finns ett antal idag aktiva hoppare som är 70+ som gjort massor med hopp med gammal utrustning och som inte skulle ta i den med tång idag. Eftersom den moderna är mycket säkrare och bättre på alla vis.

Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Ni som hoppar fallskärm. Hur mycket av kicken, som jag antar att man får annars vore det meningslöst att betala dyra pengar och hoppa, är beroende av att man kan dö?
Det kanske gör det lite mer spännande/obehagligt i början. Men kicken har väldigt lite att göra med varför man hoppar aktivt. Inte mer än att kicken skulle vara huvudanledningen till att man åker skidor eller dyker eller kör motorcykel vad som helst.
__________________
Senast redigerad av buzzkillington 2022-09-13 kl. 11:59.
Citera
2022-09-13, 11:54
  #334
Avstängd
wwrs avatar
Trollen hittar på saker om andra postare och förvränger deras argument. Det får man försöka bortse ifrån. Tråden handlar inte om andra postare.

Liksom i det förra fallet finns det ju nästan ingen information att diskutera kring. Här verkar en hoppare ha fallit mot sin död utan att reserven utvecklats. Förmodligen hade det varit bättre att ha reserven på magen under hopparens kontroll istället för på ryggen.

Just nu måste jag dra ned på sta'n. Ha en trevlig dag.
Citera
2022-09-13, 12:01
  #335
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Trollen hittar på saker om andra postare och förvränger deras argument. Det får man försöka bortse ifrån. Tråden handlar inte om andra postare.
Vad är dina argument igen? Att man förr i tiden matade ut tyg och linor med händerna från en behållare som satt fastspänd på magen och att det skulle vara bättre eftersom du tror att det skulle vara bättre?
Citera
2022-09-13, 12:05
  #336
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Vad är dina argument igen? Att man förr i tiden matade ut tyg och linor med händerna från en behållare som satt fastspänd på magen och att det skulle vara bättre eftersom du tror att det skulle vara bättre?
Med reserven på magen har man den under kontroll där man kan se och påverka den med händerna.

Du klipper ju bort den delen i mitt inlägg när du citerar mig. Ni troll försöker bara skapa personkonflikter.

Det har jag inte tid med. Ha en bra dag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback