Det är en bra regel att inte dricka alkohol när media är närvarande. Man kan dricka något alkoholfritt och låtsas att det är champagne inför fotograferna. Glad är man ju ändå en sådan natt, det behövs inget artificiellt i blodet för det!
Så hade jag gjort det, och det var också så vi gjorde i Sd på den tiden då jag var kommunpolitiker. Gick vi ut på restaurang efter ett sammanträde, så beställde ingen någon alkohol. Inte ens ett glas vin till maten. Likaså var vi uppmanade att aldrig visa att vi var Sd om vi gick ut och drack alkohol privat. Inga Sd-pins eller knappar, eller någon logga på väskan. Och vi fick inte berätta för någon ny bekantskap vilka vi var, eller börja diskutera politik. På fyllan, alltså. Och det verkar folk ha hållit på - till och med när de var fulla

- för vi hade aldrig någon lokal skandal (på min tid som sagt).
En gång hade vi en ganska blöt valvaka, men då var vi ett gäng som var hemma hos en representant. D.v.s. den var helt privat, och alla som var medbjudna var gamla och betrodda. Så att det inte skulle vara någon infiltrerad vänstermurvel, som spelade in ljud eller filmade i smyg.
Nu har Sd vuxit mycket sedan dess, men de/vi har fortfarande inte råd att släppa ner garden.