Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-12, 21:58
  #289
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Kan ni fallskärmshopptöntar skippa fikonsnacket och i korthet redogöra för vad som kan ha orsakat olyckan?
Antingen har det varit fel på utrustningen (inkl packfel) eller så har öppningen störts av något. Något kan exempelvis vara att en del av reserven trasslat in sig i hopparen.

Rotationsteorin är bara att glömma.
__________________
Senast redigerad av buzzkillington 2022-09-12 kl. 22:00.
Citera
2022-09-12, 22:12
  #290
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Två teorier
1. huvudfallskärmen fick fel och reserven var felpackad
2. huvudfallskärmen fick fel och roterade så kraftigt att reserven inte utlöstes på rätt sätt

Reserver packas av specialutbildad personal. Det har inte framkommit att hopparen själv skulle ha begått något större fel.

Att huvudfallskärmar inte utlöses rätt inträffar ibland. Men reserver måste alltid fungera och gör vanligen det. Varför den inte gjorde det kommer utredningen att fokusera på.

Ungefär hur ofta blir det knas på huvudskärmen, så man måste dra reserven?

Hur ofta failar reserven, statistiskt?
Citera
2022-09-12, 22:37
  #291
Medlem
bushuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Trams.I och för sig gammal statistik, men ca 1 felfunktion per 10000 hopp. Notera att en felfunktion behöver inte vara ett dödligt fel utan bara snodda bär linor eller liknande. Vidare, så har man alltid en reserv som är ännu mindre benägen för felfunktion än huvudskärmen.
Sannolikheten att dö vid ett fallskärmshopp borde ligga runt 1 på en miljard, givet man inte försöker pressa gränser, typ BASE eller liknande.

Under de åren som jag hoppade kunde jag konstatera att jag hade oändligt fler vänner som hade dött i bil/MC olycka än under fallskärmshoppning.
Rent statistiskt dör det fler fallskärmshoppare på väg från eller till drop zone än under själva fallskärmshoppningen.

Med det sagt kan jag hålla med om att det verkar som fallskärmshoppningen drabbats av en jävla massa olyckor på de senaste åren vilket definitivt understryker att en mycket grundlig utredning borde göras.

Nja, i sverige görs 135 000 hopp per år, och det har skett 19 dödsfall senaste tre åren. Alltså ett årsmedel på 1 dödsfall per 21,000 hopp.
Citera
2022-09-12, 22:39
  #292
Medlem
SFF har tagit intryck, och gått ut med info på hemsidan. Bra.
Vet man något ska man givetvis gå ut med det.

Så har man inte gjort vid årets två tidigare olyckor vilket är sämre.
Men nu har man av nån anledning ändrat sig
Citera
2022-09-12, 23:10
  #293
Medlem
Hyperkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Lägg av. Hells angels är och sköts som vilket företag som helst. Att dom skulle göra nånting sånt här är bara dumheter.


Hell's Angels är nollor som bara torterar/mördar människor för småpengar.
Citera
2022-09-13, 00:18
  #294
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Det stämmer inte. Vatten är vatten oavsett fallhöjd, men i fritt fall är risken överhängande att man ändå får för stor skador. Läste någon som räknat ut att ifall man landar helt perfekt med fötterna nedåt och slår i vattenytan i 200km/h(fritt fall) så deaccelererar man med 40kmh den första sekunden och det är möjligt att överleva förutsatt att vattnet är tillräckligt djupt(en swimmingpool pool räcker inte) , men man kan räkna med stora skador brutna ben osv. Träffar man däremot betong så är det med 99.9999999999% chans godnatt om man inte landar så att alla ben bryts helt perfekt och tar upp smällen så att vitala organ klarar sig. Väldigt låg chans att överleva fritt fall ned i vatten också, men den är åtminstone flerfaldigt bättre än att slå ned i jord/betong. Hade inte min fallskärm vecklas ut hade jag dock siktat in mig på något träd med stort lövverk. Har man tur slår man i ett ben som tar upp smällen påvägeb genom trädet.

Nja, en pool räcker nog alldeles utmärkt.
Citera
2022-09-13, 00:41
  #295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
SFF har tagit intryck, och gått ut med info på hemsidan. Bra.
Vet man något ska man givetvis gå ut med det.

Så har man inte gjort vid årets två tidigare olyckor vilket är sämre.
Men nu har man av nån anledning ändrat sig

Vad tror du är mest troligt, att fallskärmsförbundet har lusläst alla flashback trådar för att lära sig hur man utreder olyckor eller att dessa 3 olyckor har 3 helt olika orsakssamband, och att den sistnämnda är den enda olycka där man initialt skulle kunna misstänka att någon har begått ett allvarligt fel och potentiellt gjort sig skyldig till vållande till annans död och att man då så tidigt man visste att så inte var fallet, bör gå ut med den informationen?
Dom övriga 2 olyckorna har inte över huvud taget något med utomstående att göra. Vad tycker du att man borde ha skrivit om i dom andra olyckorna som är relevant att gå ut med omgående och som inte kan vänta tills rapporterna är färdiga och alla slutsatser är dragna? Varför denna hets med att allt måste ut så snabbt som möjligt, med risk att man går ut med helt felaktiga slutsatser?
Citera
2022-09-13, 00:48
  #296
Medlem
C.H.Ts avatar
Undersökningen visar initialt att losskoppling av huvudfallskärmen skett enligt gängse rutin och på hög höjd. Efter losskopplingen har något förhindrat avsedd utveckling av reservfallskärm. Undersökningen visar initialt och med säkerhet att hindret inte är relaterat till packning av reservfallskärmen. Fallskärmens räddningsutlösare är skickad till tillverkare för analys och utredningen fortsätter.

Vad är det som kan ha förhindrat reserven?
Men man ser att packningen inte inverkat...
Var det outlöst alltså?
Citera
2022-09-13, 00:59
  #297
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Nja, i sverige görs 135 000 hopp per år, och det har skett 19 dödsfall senaste tre åren. Alltså ett årsmedel på 1 dödsfall per 21,000 hopp.

Igen, jag talar om felfunktioner. Vilket ligger runt 1 på 10 000 för huvudskärm och ännu lägre för reserven.

Jag tror man bör skilja på handhavande fel och felfunktioner.
Jämför t.ex. att dina bromsar slutar fungera på bilen med att du tycka det är en bra idé att köra 200 km/h genom storstad där hastighetsbegränsningen ligger på 50 km/h.
Jag tror man skall vara försiktig med att blanda ihop självförvållade skador/död med rena funktionsfel.
Funktionsfel kan du inte göra något åt; ditt agerande kan du styra själv.
Citera
2022-09-13, 01:16
  #298
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Undersökningen visar initialt att losskoppling av huvudfallskärmen skett enligt gängse rutin och på hög höjd. Efter losskopplingen har något förhindrat avsedd utveckling av reservfallskärm. Undersökningen visar initialt och med säkerhet att hindret inte är relaterat till packning av reservfallskärmen. Fallskärmens räddningsutlösare är skickad till tillverkare för analys och utredningen fortsätter.

Vad är det som kan ha förhindrat reserven?
Men man ser att packningen inte inverkat...
Var det outlöst alltså?
Läs inlägg no 87 där en användare har skrivit en ögonvittnesskildring. Huvudskärmen hade lossats, och reservskärmen ska enligt den skildringen ha löst ut, men inte vecklats ut. Den ska ha varit som en "boll". Vi får väl veta mer vad det lider.
Citera
2022-09-13, 06:53
  #299
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Undersökningen visar initialt att losskoppling av huvudfallskärmen skett enligt gängse rutin och på hög höjd. Efter losskopplingen har något förhindrat avsedd utveckling av reservfallskärm. Undersökningen visar initialt och med säkerhet att hindret inte är relaterat till packning av reservfallskärmen. Fallskärmens räddningsutlösare är skickad till tillverkare för analys och utredningen fortsätter.

Vad är det som kan ha förhindrat reserven?
Men man ser att packningen inte inverkat...
Var det outlöst alltså?
Har du hittat detta på Fallskärmsförbundets hemsida?

Man har tydligen gjort en utredning som visar "med säkerhet att hindret inte är relaterat till packning av reservfallskärmen". Däremot vet man inte vad det beror på! Räddningsutlösaren är ointressant eftersom skärmen utlöstes manuellt.

Det hela är ett märkligt fall. Reserver brukar alltid fungera när de utlöses under normala omständigheter. (Gamla reserver satt på magen. Man drog ett handtag och hade praktiskt taget skärmen i händerna.)

Något mystiskt har förhindrat reserven att utlösas. Förbundet och media pytsar ut lite information i taget för att försöka hålla intresset för fallet vid liv. Fallskärmshoppning som sport har attackerats på Flashback, där flera postare utan erfarenhet hoppat på sporten diffust med t.ex. statistik. Långt tillbaka ansågs fallskärmshoppning vara en säker sport. Numera har wingsuit och paragliding även tillkommit som visar våghalsar på YouTube. Extrema fyrkantsskärmar har bidragit till att göra sporten osäker och kan ha orsakat olyckan förra månaden. Även vid den olyckan var informationen dålig.

Gubbar samlas lite utanför sta'n, har kul och kan skapa gemensamma värden. Larmet går hos regimen och media och attacken är i full gång. Troll angriper personligen skribenter som ifrågasätter hoppsportens utveckling. Det får man försöka bortse ifrån.

Märkligt med två olyckor så tätt inpå varandra. De här fallen har så stark spin från media att det kommer att ta tid att ta reda på vad som hänt. Personligen undrar jag om jag har motivation att försöka bena upp den här röran. Jag tror inte jag har tid att hålla på och gissa på basen av knapphändig information.

Fyrkantsskärmarna har tillåtits göra sporten mindre säker. YouTube visar riskabel flyning som inte hade varit tillåten tidigare. Men nu kommer detta fall som troligen att sluta med att någon enstaka individ gjort fel. Flyhaveriutredningar brukar försöka mörklägga systemfel genom att skylla på döda piloter. Möjligen kommer man i detta fall att finna att hopparen gjort något fel, kanske när han besiktade skärmen före hoppet. (Än så länge har man inte funnit att han begått något fel.)

Jag är inte säker på att jag har tid att ägna åt detta. Men bra om det diskuteras förstås.

Känns som jag tar en paus från detta fall. Inte värt att ägna tid åt att gissa på basen av knapphändig information som gradvis pyttsas ut.

...

Någonting har tydligen lyckats strypa bärlinorna så att skärmen bara kom ut som en boll. Ändå är inte detta relaterat till packningen av skärmen. Det finns säkert ett svar på denna gåta men jag kommer inte på det just nu. Våra gamla reserver satt som sagt på magen. Bara att kasta ut med händerna. Jag känner inte detaljerna i konstruktionen av reserverna sedan de placerades på ryggen, utom räckhåll för hopparen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-13 kl. 07:49.
Citera
2022-09-13, 07:16
  #300
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har du hittat detta på Fallskärmsförbundets hemsida?

Man har tydligen gjort en utredning som visar "med säkerhet att hindret inte är relaterat till packning av reservfallskärmen". Däremot vet man inte vad det beror på! Räddningsutlösaren är ointressant eftersom skärmen utlöstes manuellt.
Räddningsutlösaren är en del av reservsystemet och måste givetvis undersökas. Den är direkt och mekaniskt ihopkopplad med loopen som frigörs för att öppna reservcontainern. Dina gissningar bidrar med absolut ingenting och sprider bara rena felaktigheter. Är det inte dags att sluta nu?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback