Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-12, 16:52
  #277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Poängen med både rsl och skyhook är att reserven ska komma ut snabbare vid roterande och andra felfunktioner. Att koppla ur den vid en av de absolut vanligaste felen är inte rationellt, om man nu hoppar med systemet.

Angående 1000m är min uppfattning som sagt att det lika gärna kan handla om 800m, att betydelsen var att hopparen inte drog lågt. En normal hk tar ett par hundra meter på sig att öppna, så man har inte nödvändigtvis några större marginaler även om man drar på normal höjd.

Helt enig med dig, äntligen någon som har lite koll och som inte bara spekulerar hej vilt!
Citera
2022-09-12, 17:06
  #278
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody23
Ett utomordentligt dumt alternativ även för erfarna. Varför ens insinuera att det är ett seriöst alternativ?



Du kan ha 25 varvs snodd på linorna och skärmen (oavsett om det är en huvudfallskärm eller reservfallskärm) kommer ändå inte stanna i en "boll" särskilt länge. Krafterna från luften som fyller skärmen är betydligt högre än kraften hos dom snodda linorna för att skärmen skulle fortsätta att vara strypt.
Och om du ens hade 25 varvs snodd på reserven, har du funderat på vilken rotationshastighete som du skulle behöva för att uppnå det? En reserv blir fullt bärande på några sekunder och du har linsträck och en begynnande öppning på mindre än 1 sekund. 25 varvs snodd på den tiden skulle innebära 25 varv i sekunden.
En elevskärm har linor som är ca 5 varv långa. Om vi för enkelhetens skull säger att rotationshastigheten är 10 varv per sekund så blir g-krafterna på hopparen 1000g. Matten att räkna ut detta är rätt simpel även om du behöver göra diverse antagande på vägen.
Tror du fortfarande att det är rimligt att rotera så snabbt under en huvudfallskärm så att linorna till reservern snurrar ihop sig så mycket att det bara blir en boll kvar?
Jag tror det är för enkel matematik för att beskriva hela det komplicerade förloppet när någon åker karusell. Man kan inte bara förkasta risken att en hög rotationshastighet gjort att en i det närmaste "helsäker" reserv kommer ut som en boll och skylla på riggern.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-12 kl. 17:18.
Citera
2022-09-12, 17:30
  #279
Avstängd
Kavajfyllos avatar
Någon som vet varför fallskärmen inte fungerade?
Citera
2022-09-12, 17:32
  #280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror det är för enkel matematik för att beskriva hela det komplicerade förloppet när någon åker karusell. Man kan inte bara förkasta risken att en hög rotationshastighet gjort att en i det närmaste "helsäker" reserv kommer ut som en boll och skylla på riggern.

Jo det kan man faktiskt om man är det minsta insatt i fallskärmsmekanik. Kan du inte försöka ge en rimlig förklaring till hur en reserv får 10+ varvs snodd innan reserven lämnar bagen utan att rotera med minst 10 varv per sekund istället för att fortsätta att kasta ur dig ogrundade teorier?

Den enkla matematiken förklarade hur många g som man utsätts för när man åker i den karusell som du beskrev. Antingen så är fysikens lagar just nu upphävda eller så åker man inte i den karusell som du försöker beskriva.

För att skapa 1 varv snodd på reserven enligt din teori, så behöver man rotera 1 varv runt sin egen axel. Eller tror du att en snodd uppstår ur tomma intet?
Citera
2022-09-12, 18:23
  #281
Avstängd
wwrs avatar
Jag har haft måttlig snodd under utbildningen utan att rotera alls. Jag packade enligt instruktionerna och folk med packcert hade inspekterat. Jag kan gissa att jag inte låg helt stabil under utbildningen utan skärmen gick ut i "turbulens".

Det är komplicerat vad som sker, speciellt i dessa centrifuger. En del verkar hålla med om att högprestandskärmar kan ge felfunktioner som stör reservens utveckling. Jag tror inte man kategoriskt kan säga att den skärm hopparen använde inte kan påverka förloppet. Speciellt inte när alternativet blir att säga att en "professionell" rigger inte klarar att packa en reserv, som är den säkraste typen av skärm.

Allt går utför. Elen kostar 10 spänn kilowattimmen, pesten härjar, skjutningar i gathörnen och riggers kan inte packa.

PS Vet man om hopparen hade rsl eller Skyhook?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-12 kl. 18:38.
Citera
2022-09-12, 18:43
  #282
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror inte man kategoriskt kan säga att den skärm hopparen använde inte kan påverka förloppet. Speciellt inte när alternativet blir att säga att en "professionell" rigger inte klarar att packa en reserv, som är den säkraste typen av skärm.
Det är ingen som tror eller påstår att skärmen inte kan påverka förloppet. Att det däremot skulle innebära att det är bättre att hoppa med runda fallskärmar eller att vänta tills man ligger stabilit innan man drar reserven är helt knasigt, vilket är vad du verkar argumentera för.

Det är heller ingen som påstår att en rigger inte klarar att packa en reserv. Däremot påstår jag att alla gör fel eller misstag ibland och att det finns bättre och sämre packade reserver. Dessutom finns det bättre och sämre utrustning. Sen väljer du att helt ignorera alternativet att något hänt med utrustningen efter att reserven packades och plomberades. Du har helt enkelt bestämt dig för att huvudorsaken är rotation och hänger kvar vid den tron trots att du ingenting vet om moderna skärmar och trots att folk kontinuerligt försöker förklara för dig vad det är du missar. Varför ens diskutera om du redan från början dragit en teori ur en hatt som du tänker hålla fast vid till varje pris?
__________________
Senast redigerad av buzzkillington 2022-09-12 kl. 18:47.
Citera
2022-09-12, 18:49
  #283
Avstängd
wwrs avatar
Det blir bara rörigt att fortsätta när det jag säger medvetet misstolkas. Jag har diskuterat möjligheten att falla fritt innan man drar reserven. De gamla runda skärmarna gav inte lika höga rotationshastigheter vid felfunktion, som de moderna skärmarna. Det förefaller rimligt att detta gjorde att de hade lägre risk att störa reservdrag.

Men det hinner jag inte upprepa mer. Ha en trevlig kväll.
Citera
2022-09-12, 19:02
  #284
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det blir bara rörigt att fortsätta när det jag säger medvetet misstolkas. Jag har diskuterat möjligheten att falla fritt innan man drar reserven. De gamla runda skärmarna gav inte lika höga rotationshastigheter vid felfunktion, som de moderna skärmarna. Det förefaller rimligt att detta gjorde att de hade lägre risk att störa reservdrag.
Och du har flera gånger fått förklarat för dig att den möjligheten är hål i huvudet. Trots det hänger du kvar vid den.

Ja, det är bättre att dra stabilt än att dra instabilt allt annat lika. Nej, det är inte bättre att falla fritt för att bli stabil innan man drar reserven. Nej, det är inte bättre att hoppa med en rund fallskärm för att hänga stabilare vid felfunktion.
__________________
Senast redigerad av buzzkillington 2022-09-12 kl. 19:07.
Citera
2022-09-12, 19:24
  #285
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Med risk för att låta korkad men varför lyckades inte mannen överleva när han ändå slog ned i ett hustak. Vilken var den troliga farten när han föll...

Japp, du låter korkad. Vad är ditt tak gjort av?
Citera
2022-09-12, 20:38
  #286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Vem bekostar reparationen av taket? Dödsboet? Fallskärmsklubben? Husägarens försäkringsbolag?

Tänker också på den akuta saneringen av biologiskt material och blod mm på nedslagsplatsen i huset.
Läs inte spoilern om du är anhörig till den avlidne pga spekulering om grafiska detaljer:
Citera
2022-09-12, 21:14
  #287
Medlem
Kan ni fallskärmshopptöntar skippa fikonsnacket och i korthet redogöra för vad som kan ha orsakat olyckan?
Citera
2022-09-12, 21:17
  #288
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Kan ni fallskärmshopptöntar skippa fikonsnacket och i korthet redogöra för vad som kan ha orsakat olyckan?
Två teorier
1. huvudfallskärmen fick fel och reserven var felpackad
2. huvudfallskärmen fick fel och roterade så kraftigt att reserven inte utlöstes på rätt sätt

Reserver packas av specialutbildad personal. Det har inte framkommit att hopparen själv skulle ha begått något större fel.

Att huvudfallskärmar inte utlöses rätt inträffar ibland. Men reserver måste alltid fungera och gör vanligen det. Varför den inte gjorde det kommer utredningen att fokusera på.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-12 kl. 21:42.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback