Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-12, 15:41
  #265
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Inte alls en dum fråga, dock finns inget bra och enkelt svar.
Nej, det måste man inte men sannolikheten att reserven fungerar är högre om risken för att trassla in den i linor och tyg från en felfungerande skärm tas bort. Men om valet ligger mellan att dö eller få ut mer tyg över huvudet för att öka sannolikheten för att överleva så är valet ganska enkelt för de flesta.

Jag har sett exempel på när det går åt båda hållen dock, vet dock inte hur statistiken ser ut och den är heller inte helt enkel att få fram då man måste djupdyka i olycksrapporter och manuellt plocka fram data.

Tillverkarna kanske sitter på sådan information kring sina egna utrustningar men jag tror inte de är villiga att dela med sig av denna data hur som helst.
Men det måste väl finnas instruktioner för situationen när det roterar. Typ:

"Dra X sekunder i cut away. Om det inte fungerar, dra reserven."

Vi hade inte de problemen. Jag kan inte komma ihåg någon annan instruktion än "kasta ur reserven i rotationsriktningen". (Det har jag gjort själv en gång. Det var lugnt.) Vi skulle nog mata ut reserven innan vi fällde huvudkalotten i alla lägen. Enda gången vi skulle göra "cut away" var nog vid högfartsfel typ att bara strumpan kom ut, vad jag kommer ihåg).

Jag vill minnas en duktig CI som gav det gamla jägarknepet (?) "Langa ut en låma. Om den bara går nedåt behöver du inte dra reserven." (Och han slapp packa om den? ) Men det var nog inofficiellt.

Vi hade inte dessa höga rotationshastigheter. Vad jag sett på video skulle jag tro de får en spottloska tillbaka i ansiktet när det snurrar.

Men vad säger instruktionen när det bara snurrar?

(Även om man har höjd har man väl inget val att stabilisera fallet om man inte kopplar ur RSL, Skyhook? (Som jag aldrig använt) Men så mycket höjd har man väl inte? De bara drar cut away och reserven kommer direkt. Vad säger instruktionerna?)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-12 kl. 15:48.
Citera
2022-09-12, 15:49
  #266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det måste väl finnas instruktioner för situationen när det roterar. Typ:

"Dra X sekunder i cut away. Om det inte fungerar, dra reserven."

*SNIPP!*

Men vad säger instruktionen när det bara snurrar?

Kommer inte ihåg vad 'bibeln' faktiskt säger, men min instruktion till elever gällande felfunktioner;
Lågfart, försök tre ggr, funkar det inte byt skärm.
Hög fart, byt skärm!
I värsta fall; mer tyg över huvudet är alltid att föredra.

Situationen styr givetvis.

Sedan skall reservdragsproceduren bara gå till på ett sätt. Går det inte att dra losskopplingshandtaget, skit i det och dra reserven då, mer tyg över huvudet är alltid prioriterat.
Citera
2022-09-12, 15:58
  #267
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Kommer inte ihåg vad 'bibeln' faktiskt säger, men min instruktion till elever gällande felfunktioner;
Lågfart, försök tre ggr, funkar det inte byt skärm.
Hög fart, byt skärm!
I värsta fall; mer tyg över huvudet är alltid att föredra.

Situationen styr givetvis.

Sedan skall reservdragsproceduren bara gå till på ett sätt. Går det inte att dra losskopplingshandtaget, skit i det och dra reserven då, mer tyg över huvudet är alltid prioriterat.
Det måste vara rätt att ge raka instruktioner till elever.

Jag vet inte om mer erfarna hoppare idag, vid snabb rotation och god höjd väljer att koppla ur RSL/Skyhook före cut away så de kan stabilisera fallet innan de drar reserven? Vi hade inte sådan utrustning.
Citera
2022-09-12, 15:59
  #268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missnyfiken91
Fyfan vad tråkigt!
Nyss examinerat inom området och alla blir glada för hans skull och hurrar honom med att slänga honom i poolen.

Han såg ut att vara en snäll och sympatisk kille.
Stackare. Han hade hela livet framför sig och så händer detta.. nä fyfan! Så så Sorgligt.

Vila i frid Filip! ❤️
Så synd.. Vila i frid Filip <3
Citera
2022-09-12, 16:00
  #269
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det måste väl finnas instruktioner för situationen när det roterar. Typ:

"Dra X sekunder i cut away. Om det inte fungerar, dra reserven."
Att det inte skulle fungera att cutta pga att det roterar är så pass osannolikt att det är mycket riskablare att försöka lära ut specialmetoder för det scenariot. Man genomför helt enkelt reservdragsproceduren om man inte vill landa det man har ute. Om det man har ute inte flyger och om man samtidigt är för lågt för att cutta är det bättre att få ut mer tyg. Då drar man bara reserven och hoppas på det bästa.

Citat:
Jag vet inte om mer erfarna hoppare idag, vid snabb rotation och god höjd väljer att koppla ur RSL/Skyhook före cut away så de kan stabilisera fallet innan de drar reserven? Vi hade inte sådan utrustning.
Om man dragit på flera tusen meter, visst. Om man dragit i normal höjd, inte en chans att någon är så blåst. Man byter inte höjd mot stabilitet.
__________________
Senast redigerad av buzzkillington 2022-09-12 kl. 16:03.
Citera
2022-09-12, 16:04
  #270
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Att det inte skulle fungera att cutta pga att det roterar är så pass osannolikt att det är mycket riskablare att försöka lära ut specialmetoder för det scenariot. Man genomför helt enkelt reservdragsproceduren om man inte vill landa det man har ute. Om det man har ute inte flyger och om man samtidigt är för lågt för att cutta är det bättre att få ut mer tyg. Då drar man bara reserven och hoppas på det bästa.
Detta var mer i samband med den video vi diskuterade i det förra fallet. Cut-away-handtaget kärvade.

https://youtu.be/cN0Rco_u_2Q
Citera
2022-09-12, 16:08
  #271
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Detta var mer i samband med den video vi diskuterade i det förra fallet. Cut-away-handtaget kärvade.

https://youtu.be/cN0Rco_u_2Q
Alltså, allting kan hända. Men att börja lära ut specialvarianter för sånt här kommer med all sannolikhet leda till att folk använder sig av specialvarianten när det är fel att göra det. Att genomföra reservdragsproceduren måste sitta i ryggmärgen och den är väldigt rätt i princip alltid.
Citera
2022-09-12, 16:13
  #272
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Alltså, allting kan hända. Men att börja lära ut specialvarianter för sånt här kommer med all sannolikhet leda till att folk använder sig av specialvarianten när det är fel att göra det.
Det är vi överens om. Frågan var bara om de erfarna i något läge väljer att falla fritt en bit innan de drar reserven.

RI påstod ju i det förra fallet att den extremt erfarne hopparen dragit på 1000 meter. I det läget kunde man överväga att släppa huvudskärmen, falla fritt tills man är stabil och sedan dra reserven.

Men det är mer spekulation. Den killen gjorde förmodligen rätt med sin erfarenhet. Men för erfarna kan det finnas alternativ.

Utbildning skall ge enkla klara instruktioner.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-12 kl. 16:19.
Citera
2022-09-12, 16:24
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
RI påstod ju i det förra fallet att den extremt erfarne hopparen dragit på 1000 meter. I det läget kunde man överväga att släppa huvidskärmen, falla fritt tills man är stabil och sedan dra reserven.
Det är nog bland det dummast du kan göra, erfaren som oerfaren hoppare. Har du höjd -> snodd på reserven, inget problem. Inte så mycket höjd -> du vill ha ut en reserv asap. Hellre än igenting alls. Att ens överväga att koppla ut en RSL medans en fallskärm roterar snabbt mot marken är inget som någon borde fundera kring.
Det är bara att jämföra antalet dödsfall efter en no-pull med antalet dödsfall med snodd på reserven för att förstå att man aldrig har något att tjäna på att "försöka bli stabil" innan man drar reserven. Ens teoretiskt.
Om man drar huvudskärmen på 1000m så tar det ca 300m innan den har öppnat -> 700m. Om den då roterar så tappar man höjd rätt snabbt -> snart under den höjd som det tar för en reserv att vecklas ut. Var i den tidslinjen tycker du att du kan klämma in proceduren att koppla ur RSL-schacklet för att sedan fortfarande ha tid att cutta huvudskärmen, falla fritt så länge att man slutar rotera och sedan ha tid att lösa ut reservfallskärmen i tid.
Förstår inte varför du hänger upp dig på att att erfarna hoppare skulle föredra att falla fritt ett tag efter en roterande felfunktion. Det kanske var så man sa på den tiden du hoppade, men då gick det också åt betydligt fler hoppare per år än vad det gör idag.
Citera
2022-09-12, 16:29
  #274
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är vi överens om. Frågan var bara om de erfarna i något läge väljer att falla fritt en bit innan de drar reserven.

RI påstod ju i det förra fallet att den extremt erfarne hopparen dragit på 1000 meter. I det läget kunde man överväga att släppa huvudskärmen, falla fritt tills man är stabil och sedan dra reserven.

Men det är mer spekulation. Den killen gjorde förmodligen rätt med sin erfarenhet. Men för erfarna kan det finnas alternativ.

Utbildning skall ge enkla klara instruktioner.
Poängen med både rsl och skyhook är att reserven ska komma ut snabbare vid roterande och andra felfunktioner. Att koppla ur den vid en av de absolut vanligaste felen är inte rationellt, om man nu hoppar med systemet.

Angående 1000m är min uppfattning som sagt att det lika gärna kan handla om 800m, att betydelsen var att hopparen inte drog lågt. En normal hk tar ett par hundra meter på sig att öppna, så man har inte nödvändigtvis några större marginaler även om man drar på normal höjd.
Citera
2022-09-12, 16:31
  #275
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody23
Det är nog bland det dummast du kan göra, erfaren som oerfaren hoppare. Har du höjd -> snodd på reserven, inget problem. Inte så mycket höjd -> du vill ha ut en reserv asap. Hellre än igenting alls. Att ens överväga att koppla ut en RSL medans en fallskärm roterar snabbt mot marken är inget som någon borde fundera kring.
Det är bara att jämföra antalet dödsfall efter en no-pull med antalet dödsfall med snodd på reserven för att förstå att man aldrig har något att tjäna på att "försöka bli stabil" innan man drar reserven. Ens teoretiskt.
Om man drar huvudskärmen på 1000m så tar det ca 300m innan den har öppnat -> 700m. Om den då roterar så tappar man höjd rätt snabbt -> snart under den höjd som det tar för en reserv att vecklas ut. Var i den tidslinjen tycker du att du kan klämma in proceduren att koppla ur RSL-schacklet för att sedan fortfarande ha tid att cutta huvudskärmen, falla fritt så länge att man slutar rotera och sedan ha tid att lösa ut reservfallskärmen i tid.
Förstår inte varför du hänger upp dig på att att erfarna hoppare skulle föredra att falla fritt ett tag efter en roterande felfunktion. Det kanske var så man sa på den tiden du hoppade, men då gick det också åt betydligt fler hoppare per år än vad det gör idag.
Det var bara en diskussion om alternativ för erfarna.

Vad gäller trådens frågeställning kommer den nog att sluta i diskussionen om hur reserven kom ut som en "boll".

Jag har svårt att tänka mig att en rigger packar en reserv så att den kommer ut som en boll. Reserver är de säkraste skärmar som finns och riggers är "proffs". Jag undrar om inte hopparens/huvudskärmens rotation har bidragit till felfunktionen på reserven. Jag tror inte han hade hängt under en "boll" om han inte haft någon eller bara en låg rotationshastighet.

Vi får se vad utredningen säger.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-12 kl. 16:35.
Citera
2022-09-12, 16:51
  #276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det var bara en diskussion om alternativ för erfarna.
Ett utomordentligt dumt alternativ även för erfarna. Varför ens insinuera att det är ett seriöst alternativ?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har svårt att tänka mig att en rigger packar en reserv så att den kommer ut som en boll. Reserver är de säkraste skärmar som finns och riggers är "proffs". Jag undrar om inte hopparens/huvudskärmens rotation har bidragit till felfunktionen på reserven. Jag tror inte han hade hängt under en "boll" om han inte haft någon eller bara en låg rotationshastighet.

Du kan ha 25 varvs snodd på linorna och skärmen (oavsett om det är en huvudfallskärm eller reservfallskärm) kommer ändå inte stanna i en "boll" särskilt länge. Krafterna från luften som fyller skärmen är betydligt högre än kraften hos dom snodda linorna för att skärmen skulle fortsätta att vara strypt.
Och om du ens hade 25 varvs snodd på reserven, har du funderat på vilken rotationshastighete som du skulle behöva för att uppnå det? En reserv blir fullt bärande på några sekunder och du har linsträck och en begynnande öppning på mindre än 1 sekund. 25 varvs snodd på den tiden skulle innebära 25 varv i sekunden.
En elevskärm har linor som är ca 5 varv långa. Om vi för enkelhetens skull säger att rotationshastigheten är 10 varv per sekund så blir g-krafterna på hopparen 1000g. Matten att räkna ut detta är rätt simpel även om du behöver göra diverse antagande på vägen.
Tror du fortfarande att det är rimligt att rotera så snabbt under en huvudfallskärm så att linorna till reservern snurrar ihop sig så mycket att det bara blir en boll kvar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback