Citat:
Ursprungligen postat av
ZAIZAI
Inte alls en dum fråga, dock finns inget bra och enkelt svar.
Nej, det måste man inte men sannolikheten att reserven fungerar är högre om risken för att trassla in den i linor och tyg från en felfungerande skärm tas bort. Men om valet ligger mellan att dö eller få ut mer tyg över huvudet för att öka sannolikheten för att överleva så är valet ganska enkelt för de flesta.
Jag har sett exempel på när det går åt båda hållen dock, vet dock inte hur statistiken ser ut och den är heller inte helt enkel att få fram då man måste djupdyka i olycksrapporter och manuellt plocka fram data.
Tillverkarna kanske sitter på sådan information kring sina egna utrustningar men jag tror inte de är villiga att dela med sig av denna data hur som helst.
Men det måste väl finnas instruktioner för situationen när det roterar. Typ:
"Dra X sekunder i cut away. Om det inte fungerar, dra reserven."
Vi hade inte de problemen. Jag kan inte komma ihåg någon annan instruktion än "kasta ur reserven i rotationsriktningen". (Det har jag gjort själv en gång. Det var lugnt.) Vi skulle nog mata ut reserven innan vi fällde huvudkalotten i alla lägen. Enda gången vi skulle göra "cut away" var nog vid högfartsfel typ att bara strumpan kom ut, vad jag kommer ihåg).
Jag vill minnas en duktig CI som gav det gamla jägarknepet (?) "Langa ut en låma. Om den bara går nedåt behöver du inte dra reserven." (Och han slapp packa om den?

) Men det var nog inofficiellt.
Vi hade inte dessa höga rotationshastigheter. Vad jag sett på video skulle jag tro de får en spottloska tillbaka i ansiktet när det snurrar.
Men vad säger instruktionen när det bara snurrar?
(Även om man har höjd har man väl inget val att stabilisera fallet om man inte kopplar ur RSL, Skyhook? (Som jag aldrig använt) Men så mycket höjd har man väl inte? De bara drar cut away och reserven kommer direkt. Vad säger instruktionerna?)