Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-03, 15:24
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Nu ryktas det om att även Cameron Smith är värvad till LIV-touren. Över 100 miljoner dollar får han för att gå över.

https://www.expressen.se/kvallsposte...t-ga-till-liv/

Läste för några dagar sedan att han uttryckt missnöje över att inte längre få några rankingpoäng.
Citera
2022-09-03, 21:13
  #122
Moderator
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talkingloud
Läste för några dagar sedan att han uttryckt missnöje över att inte längre få några rankingpoäng.


Jag tycker att det är helt rätt! Ingen har tvingat spelarna att välja spela på LIV-touren. De visste, någorlunda i alla fall, vad som skulle kunna hända.
__________________
Senast redigerad av Mclarengbg 2022-09-03 kl. 21:20.
Citera
2022-09-04, 11:09
  #123
Avstängd
wwrs avatar
LIV blev ju underhållande.

Först köper de europeiska storföretagen upp all ström i Europa så det förmodligen blir svart i Sverige i vinter. Då är den "fria, globala" marknaden helball. Men sedan köper araberna upp de bästa europeiska och andra golfspelarna. Då börjar alla grina och skrika på regleringar.

----

Man kan också notera att golfen tidigare har rankat efter inspelade pengar, fast man tydligen även har något poängsystem nu. Tennisen har mer rankat efter poäng, vad jag minns.

Men nu kommer inte dollar intjänade på LIV att räknas av PGA. Jag tror man använder småaktiga detaljer som t.ex. att LIV spelas på 3 ist f 4 rundor, som motivation. Det handlar om att PGA försöker motarbeta konkurrenterna. Alla sporter utvecklas, ibland för snabbt, men så är det:

(FB) LIV Golf - Här diskuteras allt som rör LIV Golf

Men nu säger många att man inte får ändra sporten alls, som att gå ned på tre rundor. Många av de progressiva aktörerna har plötsligt blivit traditionalister
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-04 kl. 11:30.
Citera
2022-09-04, 18:08
  #124
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man kan också notera att golfen tidigare har rankat efter inspelade pengar, fast man tydligen även har något poängsystem nu. Tennisen har mer rankat efter poäng, vad jag minns.

Men nu kommer inte dollar intjänade på LIV att räknas av PGA. Jag tror man använder småaktiga detaljer som t.ex. att LIV spelas på 3 ist f 4 rundor, som motivation. Det handlar om att PGA försöker motarbeta konkurrenterna. Alla sporter utvecklas, ibland för snabbt, men så är det:

(FB) LIV Golf - Här diskuteras allt som rör LIV Golf

Men nu säger många att man inte får ändra sporten alls, som att gå ned på tre rundor. Många av de progressiva aktörerna har plötsligt blivit traditionalister

En annan väsentlig skillnad mellan LIV och PGA är att LIV-tävlingar har startfält bestående av endast 48 spelare.
I PGA-tävlingar deltar oftast 132-156 spelare, dvs tre gånger fler än i LIV-tävlingar.
Citera
2022-09-04, 18:12
  #125
Avstängd
wwrs avatar
Det är inte säkert att LIV kommer att bestå. Men just nu har de medvind. Det kan ju bli som i boxning, schack och vad mer finns, där man har flera världsmästare. Det kommer gissningsvis en LIV-ranking, i alla fall komer någon att summera de inspelade pengarna. Svårt att föreställa sig en tour utan en vinnare. Sedan blir det Ryder/Solheim Cup mellan LIV och PGA ...
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-04 kl. 18:17.
Citera
2022-09-05, 11:44
  #126
Medlem
https://www.svt.se/sport/golf/dustin...ar-43-miljoner

Citat:
Dustin Johnson vann LIV-tourtävlingen i Boston – får 51 miljoner kronor
Citera
2022-09-05, 14:43
  #127
Medlem
Då återstår bara fyra tävlingar om jag räknat rätt.
Citera
2022-09-05, 15:15
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longlivetheking
Då återstår bara fyra tävlingar om jag räknat rätt.

Helt rätt.
16-18 september Chicago.
7-9 oktober Bangkok.
14-16 oktober Jeddah.
27-30 oktober Miami.
Citera
2022-09-08, 11:08
  #129
Medlem
DIEXELs avatar
Jag diggar LIV som fan. Många verkar kritisera shotgun för nån jävla anledning. Shotgun gör ju tävlingen mycket mer underhållande, mer action och att en runda tar bara cirka fem timmar. Boston var ju fantastiskt roligt att titta på. Helt sjukt hur Dustin Johnson spelade sådär på fredagen men kom tillbaka på lördagen, samma hände med Cameron Smith som hade en sån jävla otur på lördagen men kom tillbaka på söndagen. På slutet av söndagen låg de åter i topp och att Johnson vann med den där putten i utslagsrundan mot Anirban Lahiri och Joaquín Niemann.

Det som man kan kritisera LIV är att de borde ha gjort mer tydligare att LIV har också en lagtävling som pågår parallellt med den individuella. Jag trodde innan London att de skulle köra lagvis vid varje spelad hål, det känns lite konstigt att de är utspridda på olika hål. Jag trodde också att lagmedlemmarna skulle ha liknande lagtröjor som de andra lagsporten har. De pratade om att alla spelare skulle draftas inför varje deltävling, det verkar dock inte göras framför kameran av någon anledning. Jag förstår dock varför de har det på det viset på grund av att nya spelare ansluter sig allt eftersom men tycker ändå att det borde ske inför öppna dörrar på LIV:s officiella webbplats och Youtube. De borde också ha gjort lagen mer balanserade eftersom det är ju inte så bra att 4 Aces är så överlägsna som de är. Det skulle kunna motverkas om de hade riktiga och offentliga drafter likt vad de nordamerikanska lagsporterna har inför varje deltävling, då hade inte 4 Aces blivit så dominanta. Draft inför varje deltävling kan dock bara ske när de är invitational och inte använder ligasystem, som de ska börja med till nästa år.

Jag har dock en fråga till de som är mer insatta i golf:
Hur kommer det sig att LIV:s officiella leaderboard (https://www.livgolf.com/leaderboard) rankar Bernd Wiesberger T17 med -6 medan USA Today och andra nyhetssidor rankar honom som T15 med -7 (https://golfweek.usatoday.com/2022/0...international/). Är det nån som vet varför?

Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Vad tjänar araberna på det här, egentligen?
Bygga golfbanor, prispengar etc. kostar ju stålar!?

Utgifter: Ca 800 triljoner dollar

Intäkter: 500 spänn (några köpte en Coca Cola på driving-rangen)

Märklig matematik.

Tja, vill man etablera något så då kostar det oftast mer än vad man får in i början. Det är att tänka långsiktigt. Bara för att saudierna badar i pengar, betyder det inte att de inte vill ha LIV självförsörjande i framtiden. Det pratades om att de vill sälja lagen för en miljard dollar vardera längre fram.

Jag har sett folk (jänkare) skriva på Reddit och pekat på att PGA Tour har miljoner tittare medan LIV har bara 70000-100000 tittare. Ja PGA har spelats sen 1929 och har nationellt TV-avtal medan LIV har spelat sen juni detta år och har naturligtvis inget TV-avtal i USA... Hur dumma får de vara egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De spelare som inte håller måttet att spela om de stora pengarna på LIV verkar bli utsparkade och får nöja sig med spel i farmarligan hos DP.

Hur fan kunde Justin Harding bli petad i förmån av Jediah Morgan, som kom sist både i Portland och Bedminster? du Plessis ska dock inte klaga, karln har ju tjänat $2,4 miljoner på bara några månader...

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
En annan väsentlig skillnad mellan LIV och PGA är att LIV-tävlingar har startfält bestående av endast 48 spelare.
I PGA-tävlingar deltar oftast 132-156 spelare, dvs tre gånger fler än i LIV-tävlingar.

Detta år och förmodligen nästa år är bara till för att lägga grundplåten för LIV, det vill säga sno stjärnspelare från PGA Tour. Det är därför det är endast invitational. Intressant hur LIV tog bort samtliga japaner inför Boston efter att Hideki Matsuyama sa nej till LIV.

---

För övrigt ska Rory McIlroy och Tiger Woods bara vara tysta. Hur kan de kritisera LIV när LIV gör att PGA tvingas öka prispengarna och ge bättre förmåner till spelarna. Det är väl bra för alla spelare som spelar på den touren att det händer? Det är dock enkelt för Rory och Tiger att stå och kritisera när de själva är så jävla framgångsrika och förmögna.
__________________
Senast redigerad av DIEXEL 2022-09-08 kl. 11:27.
Citera
2022-09-08, 11:24
  #130
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Jag diggar LIV som fan. Många verkar kritisera shotgun för nån jävla anledning. Shotgun gör ju tävlingen mycket mer underhållande, mer action och att en runda tar bara cirka fem timmar.
...
Hur kommer det sig att LIV:s officiella leaderboard (https://www.livgolf.com/leaderboard) rankar Bernd Wiesberger T17 med -6 medan USA Today och andra nyhetssidor rankar honom som T15 med -7 (https://golfweek.usatoday.com/2022/0...international/). Är det nån som vet varför?
Jag tror också shotgun kan sprida sig. Jag hittade ingen annan orsak än att LIV:s egen leaderboard är fel och att Wiesberger slutade -7, men det vore underligt. (Har det skett en korrigering borde det väl ha kommit till innan han signerade scorekortet.)

Intressant att han även spelar BMW. Är det fritt fram att hoppa mellan tourerna nu?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-08 kl. 11:32.
Citera
2022-09-08, 12:39
  #131
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror också shotgun kan sprida sig. Jag hittade ingen annan orsak än att LIV:s egen leaderboard är fel och att Wiesberger slutade -7, men det vore underligt. (Har det skett en korrigering borde det väl ha kommit till innan han signerade scorekortet.)

Jag tycker också det. Det har ju gått tre dagar nu. LIV delade ut till och med två poäng till honom. https://www.livgolf.com/news/2022-se...breakers-purse Hade USA Today och nyhetsmedian rätt så då hade han fått tre poäng. Mycket märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Intressant att han även spelar BMW. Är det fritt fram att hoppa mellan tourerna nu?

Det beror på domstolsbeslut. I februari 2023 ska det tas upp till domstol mellan LIV-spelarna och DPWT.

https://www.golfmonthly.com/news/whi...pionship-field
Citera
2022-09-08, 13:04
  #132
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Jag tycker också det. Det har ju gått tre dagar nu. LIV delade ut till och med två poäng till honom. https://www.livgolf.com/news/2022-se...breakers-purse Hade USA Today och nyhetsmedian rätt så då hade han fått tre poäng. Mycket märkligt.

Det beror på domstolsbeslut. I februari 2023 ska det tas upp till domstol mellan LIV-spelarna och DPWT.

https://www.golfmonthly.com/news/whi...pionship-field
Kan man tolka det som att PGA har förlorat?

Undrar vilka argument som LIV-spelarna anfört. Preliminärt kan man säga att de vunnit över PGA.

Kommer PGA verkligen att ta tillbaka pengar och rankingpoäng senare om de vinner i domstol?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback