Citat:
Man har tappat bort de 50 år gamla ritningarna till Apollo så man klarar inte att bygga en månfarkost. Man har glömt hur man fyller drivmedel i ett system som gjort 135 starter. Starship har exploderat fler gånger än någon kan räkna och väntar ständigt på olika miljöprövningar. Bara Starship kräver 16 uppskjutningar för att tanka men man har inget system för att tanka Starship I rymden, ingen kabin, ingen hiss, inga rymddräkter, inget modifierat Starship för månlandning, raptormotorerna har exploderat i juli och maj x2. Högste chefen verkar ha lagt av och leker med Twitter. Innan det designade han Starship I diskbänksplåt enligt en Tintin-bok.
De får acceptera att folk ifrågasätter vad som händer när de inte klarar att upprepa vad som utfördes för 50 år sedan. Då skickade man upp 6 expeditioner med 3 bilar nästan utan problem. Det var 10 år innan Sony Walkman uppfanns. Neil och Buzz navigerade till månen med Omegaklockor och använde sextant ungefär som Vasco da Gama.
Det sker så mycket desinformation runt detta nu att det förmodligen inte är någon idé att gå in på när uppskjutning kan ske. Jag har inte hittat någon information om uppskjutningsfönstret. Det är bara en detalj i det hela. Jag hade förväntat mig dagliga möjligheter, men jag har inte hittat informationen.
Det har åtminstone inte nämnts tidigare i de artiklar jag sett, att detta var sista möjligheten för denna månad.
Enligt New York Times och projektledaren hade det gått att försöka igen om ett par dagar men de gav upp. Det gick inte att tanka!
De har blivit globala och förlorat allt självförtroende.
Apollo 17 bara cruisade iväg 7 km I månbilen. De visste att den skulle fungera. Annars visste de att de hade kraft att bara vandra tillbaka till månlandaren som var byggd av folie.
Det kanske aldrig kommer att gå att åka till månen igen. Vi som var med då kan ha levt under mänsklighetens mest framstående period. Nu väntar bara en kall och mörk vinter och kanske global undergång.
De får acceptera att folk ifrågasätter vad som händer när de inte klarar att upprepa vad som utfördes för 50 år sedan. Då skickade man upp 6 expeditioner med 3 bilar nästan utan problem. Det var 10 år innan Sony Walkman uppfanns. Neil och Buzz navigerade till månen med Omegaklockor och använde sextant ungefär som Vasco da Gama.
Det sker så mycket desinformation runt detta nu att det förmodligen inte är någon idé att gå in på när uppskjutning kan ske. Jag har inte hittat någon information om uppskjutningsfönstret. Det är bara en detalj i det hela. Jag hade förväntat mig dagliga möjligheter, men jag har inte hittat informationen.
Det har åtminstone inte nämnts tidigare i de artiklar jag sett, att detta var sista möjligheten för denna månad.
Enligt New York Times och projektledaren hade det gått att försöka igen om ett par dagar men de gav upp. Det gick inte att tanka!
De har blivit globala och förlorat allt självförtroende.
Apollo 17 bara cruisade iväg 7 km I månbilen. De visste att den skulle fungera. Annars visste de att de hade kraft att bara vandra tillbaka till månlandaren som var byggd av folie.
Det kanske aldrig kommer att gå att åka till månen igen. Vi som var med då kan ha levt under mänsklighetens mest framstående period. Nu väntar bara en kall och mörk vinter och kanske global undergång.
Ingen har tappat några ritningar. Problemet är den stora mängden underleverantörer och ändringar som gjordes under vägen och aldrig dokumenterades. Ingen har heller något intresse för ritningarna då vi kan bygga långt bättre grejer idag.
Vätgas har ALLTID vart ett stort problem. Färjan hade flera avbrytna uppskjutningar pga läckage. Det har med bland annat molekylstorleken för vätgas att göra. på 60-talet och med Saturn V var det bara de två mindre stegen på raketen som var Hydrolox. Mindre tankar = mindre problem. F1-motorerna brände fotogen precis som Falcon 9 och Altas gör idag.
Att SLS bränner väte i första steget har att göra med beslutet att använda RS-25 från färjan. Och ja där är det definitivt något fuffens. Alla andra som bygger stora raketer idag har valt metan eller fotogen istället samt utvecklar nya motorer. Billigare än vad det kostar NASA att "återanvända" färjans. Aerojet rocketdyne har startat upp produktionen av RS-25 igen. 145 miljoner dollar per motor. Jämför att Falcon 9 kostar ca 30 miljoner dollar att skjuta upp och mellan 60 och 90 för att köpa.
Det SpaceX håller på med är en annan princip för utveckling av raketer. SLS är utvecklad i simuleringar och på papper. Väldigt få tester. SpaceX bygger och testar för att verifiera sin modeller. Man bygger billigt och har råd att krascha. Jag hävdar att SpaceX metod är bättre och kommer resultera i en robustare design.
Starship räknas behöva ca 8 tankers för månen då man inte kommer behöva 100 ton till månytan. Men det skiter för övrigt NASA i. Vad som räknas är om landaren dyker upp runt månen när den ska och sen gör det den ska.