Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-31, 11:21
  #5233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Kan Sverige som medlem i EU vägra exportera till Tyskland?
Om det går så tycker jag det är ett bra förslag.
Tyskland sätter Europa i ett jävligt läge.

Kan inte tänka mig annat än att Sverige skulle bli fällda i EU-domstolen till att betala enorma böter.

Fri marknad är en av EU:s grundbultar.
Citera
2022-08-31, 11:26
  #5234
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Kan Sverige som medlem i EU vägra exportera till Tyskland?
Om det går så tycker jag det är ett bra förslag.
Tyskland sätter Europa i ett jävligt läge.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan inte tänka mig annat än att Sverige skulle bli fällda i EU-domstolen till att betala enorma böter.

Fri marknad är en av EU:s grundbultar.
En kabel kan ju "råka" bli trasig... Och kräva underhåll...
Citera
2022-08-31, 13:47
  #5235
Medlem
Zurfarn08s avatar
Snittpriset över 5kr kWt i SE4 imorgon. Har det inträffat förut?
Citera
2022-08-31, 13:58
  #5236
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Snittpriset över 5kr kWt i SE4 imorgon. Har det inträffat förut?
Ja. Det har tyvärr hänt några gånger senaste månaden.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/
Citera
2022-08-31, 14:07
  #5237
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja. Det har tyvärr hänt några gånger senaste månaden.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/
Aha, det har jag missat. Har tittat mest på SE3. Då undrar man ju hur det kommer se ut på måndag när R4s bortfall kommer synas i priserna. Då ligger väl SE3 också över 5 kr. Om det ens stoppar där.
Citera
2022-08-31, 14:10
  #5238
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Kan Sverige som medlem i EU vägra exportera till Tyskland?
Om det går så tycker jag det är ett bra förslag.
Tyskland sätter Europa i ett jävligt läge.
Vet inte om det är lagligt att göra så eller inte. Men Sveriges regering kunde gott föra frågan på tal så både folk och politiker förstår hur saker hänger ihop.

Och så kan man vända litet på frågan: kan Tyskland, som medlem i EU, lägga ned delar av sin elproduktion utan att rådgöra med andra länder och kräva att andra länder ökar sin el-export till Tyskland? Jag tycker det är helt orimligt.
Citera
2022-08-31, 14:11
  #5239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan inte tänka mig annat än att Sverige skulle bli fällda i EU-domstolen till att betala enorma böter.

Fri marknad är en av EU:s grundbultar.

På choklad och cyklar ja. El är inte riktigt vilken vara som helst.
Citera
2022-08-31, 14:28
  #5240
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Aha, det har jag missat. Har tittat mest på SE3. Då undrar man ju hur det kommer se ut på måndag när R4s bortfall kommer synas i priserna. Då ligger väl SE3 också över 5 kr. Om det ens stoppar där.
Ja på måndag blir det spännande. Särskilt om det inte blåser.

Som jag förstått det så kopplas Forsmark ifrån redan på söndag. Även om inte söndag är en dag med hög konsumtion kanske priset i relation till andra söndagar kommer skvallra om hur illa det kan bli.
Citera
2022-08-31, 14:35
  #5241
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Kan Sverige som medlem i EU vägra exportera till Tyskland?
Om det går så tycker jag det är ett bra förslag.
Tyskland sätter Europa i ett jävligt läge.
Det är ett problem med EU. Gummiparagraferna och undantagen. Tyskland fullgör inte mot oss men kanske klarar sig genom att dela med Österrike (som kanske inte kräver så mycket?). Orbán lade exportstopp på energi men Magdalena bara niger och säger att vi inte får sänka dieselskatten. (Ulf bockar istället. ) Italien hotade att lämna euron och vips blev vi övriga européer tvungna att skicka dem 1700 miljarder. Ungern fick väl också undantag från gassanktioner. Storbritannien slutade helt betala avgifter och lämnade EU men har i princip samma handelsavtal kvar, vilket EU från början hävdade var omöjligt. En regel säger tydligt att EU inte får ge bort lånade pengar. Men kommissionen skrev bara att man bröt mot den eftersom Corona var en svår kris. Cypern fortsätter att sälja EU-pass trots flera "uppmaningar" att sluta. (I alla fall förra året.)

Det blir kort sagt hur som helst. Det enda som är säkert är att de nordiska länderna, främst Sverige, kraschas värst.

Men självklart måste vi ta upp med EU hur vi utnyttjas. Speciellt nu när Tyskland kanske stänger i ett krisläge. (Vi borde gå ur EU, men det kanske inte alla har insett ännu.) Nu gör ju våra politiker ingenting eftersom de har stränga order att aldrig kritisera EU allvarligt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-31 kl. 15:34.
Citera
2022-08-31, 14:50
  #5242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
På choklad och cyklar ja. El är inte riktigt vilken vara som helst.

Nu mera även på el. Det är bara möjligheterna till överföring av elen som begränsar det hela. Du kanske är medveten om att det byggs transmission, tjockström, från vattenkraften i Norrbotten till norra Finland? EU och Finland bekostar lejonparten av det. Sverige är med på ett hörn. Auroraprojektet vill jag minnas att det heter.

Det betalas lika bra för elströmmen den korta biten över Torneälven till Finland som att transportera den långt ner till södra Sverige.Varför då bygga transmission till södra Sverige.

Så ser det ut i det nya Europa. Sedan får man tycka vad man vill om det. Kapitalismen och marknadsmekanismerna styr din båt. Trösten är dock att du är fri att välja sittriktning när stormen kommer. En del har sjöben andra inte.
Citera
2022-08-31, 15:53
  #5243
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Vet inte om det är lagligt att göra så eller inte. Men Sveriges regering kunde gott föra frågan på tal så både folk och politiker förstår hur saker hänger ihop.

Och så kan man vända litet på frågan: kan Tyskland, som medlem i EU, lägga ned delar av sin elproduktion utan att rådgöra med andra länder och kräva att andra länder ökar sin el-export till Tyskland? Jag tycker det är helt orimligt.

Den andra vägen går det bra iallafall :

EU advarer Norge mot kutt i krafteksporten

EU-kommisjonen mener Norge ikke har rett til å begrense krafteksporten gjennom utenlandskablene som følge av EØS-avtalen. Energiministeren står på sitt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...krafteksporten
Citera
2022-08-31, 15:56
  #5244
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Den andra vägen går det bra iallafall :

EU advarer Norge mot kutt i krafteksporten

EU-kommisjonen mener Norge ikke har rett til å begrense krafteksporten gjennom utenlandskablene som følge av EØS-avtalen. Energiministeren står på sitt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...krafteksporten
Norge behöver bara göra som EU-kommissionen när den bröt mot regeln att inte ge bort lånade pengar. Säg bara: "Nu är det kris".
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-31 kl. 16:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback