Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-29, 19:58
  #181
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Läste någonstans att man först upptäckte en läcka. Men det som stoppade dagens äventyr tycks ha varit för hög temperatur i en av motorerna.

Hoppas man kan åtgärda problemen till nästa uppskjutningsfönster den 2 september.

Ja vi behöver lite nyheter som inte handlar om hur jävlig denna planeten är
Citera
2022-08-29, 20:07
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Går inte att komma till månen längre tror jag . Ritningarna är förstörda

Tydligen har de glömt hur man fejkar månlandingar också, annars hade vi väl "landat" på månen snart igen istället för att NASA står med dumstruten efter varje misslyckat test av SLS:
Citera
2022-08-29, 20:13
  #183
Medlem
p00ninos avatar
Artemis stjaertemis for all I care.

Rymdresor kommer aldrig bli en grej. Klart vi borde kolla till månen, men efter det: chilla lite. Folk kommer ligga i Virtual Reality och sen skickar man hem data istället, finns ingen anledning att transportera kroppar fysiskt om man ändå har teknik som kan ge dig samma upplevelse med ljusets hastighet (projicera t.ex. en livekamera från nån planet via Meta-verse).

Rymden är överskattad.
Citera
2022-08-29, 20:26
  #184
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Går inte att komma till månen längre tror jag . Ritningarna är förstörda
Det är anmärkningsvärt hur trögt månlandningen nu går, mer än 50 år senare. Förr verkade allt gå som en dans, 10 år innan Sony Walkman uppfunnits. 3 bilar skickades till månen.

https://youtu.be/RkXETqJgpBQ
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-29 kl. 20:29.
Citera
2022-08-29, 20:40
  #185
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är anmärkningsvärt hur trögt månlandningen nu går, mer än 50 år senare. Förr verkade allt gå som en dans, 10 år innan Sony Walkman uppfunnits. 3 bilar skickades till månen.

https://youtu.be/RkXETqJgpBQ

Ja allt är väldigt skumt då man för 50 år sedan hade datorer som styrde detta vilka hade en kapacitet sämre än en iphone.

Detta går inte ihop tycker jag.
Citera
2022-08-29, 20:47
  #186
Medlem
Man tycker den tekniska utvecklingen borde göra rymdfarten lättare. Jämför 1960-talet. Man började bygga Mercury-kapseln 1960 och kunde göra rymdskutt med den 1961. Och första färden 3 varv runt jorden med John Glenn 1962. Ja Ryssland var före då med Vostok och Jurij Gagarin i april 1961.

Sedan byggde man Gemini och om jag minns rätt en fullständig succe under åren 1965---1966.

Det märkliga är hur snabbt man sedan fick fram både Saturnus I och Saturnus V, man rundade månen med Apollo i december 1968 och kunde landa på månen med Saturnus V och Apollo 11 redan sommaren 1969.

Så det är klart man förundras över att allting blivit så svårt. Ja säkerhetskraven är högre idag men under nämnda år på 1960-talet dog ingen amerikan i rymden. Bara på startplattan då Apollo 1 brann upp och 3 astronauter dog.
Jag tror dock att NASA lyckas med Artemis I--II och III och sedan är mitt hopp SpaceX, det är riktiga rymdskepp som man planerar och försöker utveckla.
Citera
2022-08-29, 20:47
  #187
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Man tycker den tekniska utvecklingen borde göra rymdfarten lättare. Jämför 1960-talet. Man började bygga Mercury-kapseln 1960 och kunde göra rymdskutt med den 1961. Och första färden 3 varv runt jorden med John Glenn 1962. Ja Ryssland var före då med Vostok och Jurij Gagarin i april 1961.

Sedan byggde man Gemini och om jag minns rätt en fullständig succe under åren 1965---1966.

Det märkliga är hur snabbt man sedan fick fram både Saturnus I och Saturnus V, man rundade månen med Apollo i december 1968 och kunde landa på månen med Saturnus V och Apollo 11 redan sommaren 1969.

Så det är klart man förundras över att allting blivit så svårt. Ja säkerhetskraven är högre idag men under nämnda år på 1960-talet dog ingen amerikan i rymden. Bara på startplattan då Apollo 1 brann upp och 3 astronauter dog.
Jag tror dock att NASA lyckas med Artemis I--II och III och sedan är mitt hopp SpaceX, det är riktiga rymdskepp som man planerar och försöker utveckla.
Intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Ja allt är väldigt skumt då man för 50 år sedan hade datorer som styrde detta vilka hade en kapacitet sämre än en iphone.

Detta går inte ihop tycker jag.
Apollo använde sextant och navigerade ungefär som Vasco da Gama. Sex lyckade månlandningar, tre bilar.
Citat:
Put simply, the iPhone 6's clock is 32,600 times faster than the best Apollo era computers and could perform instructions 120,000,000 times faster. You wouldn't be wrong in saying an iPhone could be used to guide 120,000,000 Apollo-era spacecraft to the moon, all at the same time.
https://www.google.com/amp/s/www.zme...pollo-432/amp/
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-29 kl. 20:54.
Citera
2022-08-29, 21:10
  #188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Ja allt är väldigt skumt då man för 50 år sedan hade datorer som styrde detta vilka hade en kapacitet sämre än en iphone.

Detta går inte ihop tycker jag.

För någon som inte vet bättre går det inte ihop nej.

Du inser hur mycket pengar som gick till NASA under Mercury-, Genesis- och Apollo-programmet va?

Det lönade sig inte direkt ett fortsätta skicka människor till månen efter Apolloprogrammets slut. Intresset hade svalnat bland allmänheten och det kostade betydligt mer än det smakade.

Och vad tror du händer när man slutar med någonting och när de som var med på tiden pensionerat sig sedan länge eller avlidit?

Kunskap är färskvara, slutar man med något så glöms det snabbt av. Inte bara det. Ingen har de pengarna längre. Ska resor till månen kunna göras idag så måste man få ner kostnaderna ordentligt och det ställs dessutom högre krav än det gjorde då. Man måste alltså uppfinna nya saker som man inte hade tillgång till förr.

Enbart idioter tror att människan inte varit på månen.
__________________
Senast redigerad av Marty78 2022-08-29 kl. 21:20.
Citera
2022-08-29, 21:11
  #189
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Artemis stjaertemis for all I care.

Rymdresor kommer aldrig bli en grej. Klart vi borde kolla till månen, men efter det: chilla lite. Folk kommer ligga i Virtual Reality och sen skickar man hem data istället, finns ingen anledning att transportera kroppar fysiskt om man ändå har teknik som kan ge dig samma upplevelse med ljusets hastighet (projicera t.ex. en livekamera från nån planet via Meta-verse).

Rymden är överskattad.
Jag tror det här är helt dödfött Avstånden är för stora att frakta mänskliga kroppar med.
Jag tror mer på Psychonatutism som redan Inca indianerna, Babylonier och Sumerier höll på med.
Filmen Contact baserad på Carl Sagan med Jodie Foster var inne på samma spår.
Citera
2022-08-29, 21:26
  #190
Avstängd
wwrs avatar
Det är betydligt svårare att åka till månen än att åka till den låga omloppsbanan med rymdstationen, vilket är ungefär som att gå till snabbköpet för ryssar, jänkare och kineser. Det behövs bara bränsle för starten men startraketen är som bekant enorm. Sedan bromsar atmosfären och fallskärmar in den höga hastigheten på 7 km/sek.

Men på månen finns ingen atmosfär. Där måste månlandaren först bromsa själv och sedan övervinna månens dragningskraft både vid landning och start. Till sist måste månlandaren accelerera till den hastighet moderskeppet har. Då går massor med bränsle åt. Räknar man på Apollo ligger bränslet på gränsen och farkosterna var extremt lätta och byggda av folie (en del skämt kring detta kan lätt uppstå).
Citat:
If you have ever been to the Science Museum in London, you will know that the lunar module was basically made of tinfoil.

https://www.theguardian.com/science/...ngs-were-faked

Starship är byggd i tung diskbänksplåt och flintskallen Bezos påpekade, när han och Musk krigade om anslag, hur många uppskjutningar som Starship kräver för bränslepåfyllning. (Ett system för det måste utvecklas. SpaceX har fått anslag för det.) SpaceX medger själva att det krävs 16 uppskjutningar för att tanka ett Starship för månen. Apollo gjorde en enda uppskjutning ...
Citat:
After a much-anticipated GAO denial of Blue Origin and Dynetics protests over NASA’s decision to solely award SpaceX a contract to turn Starship into a crewed Moon lander, an in-depth (but heavily redacted) document explaining that decision was released on August 10th.

Aside from ruthlessly tearing both companies’ protests limb from limb, the US Government Accountability Office’s decision also offered a surprising amount of insight into SpaceX’s HLS Starship proposal. One of those details in particular seemed to strike an irrational nerve in the online spaceflight community. Specifically, in its decision, GAO happened to reveal that SpaceX had proposed a mission profile that would require as many as 16 launches to fully fuel a Starship Lander and stage the spacecraft in an unusual lunar orbit.
https://www.teslarati.com/spacex-elo...eling-details/
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-29 kl. 21:43.
Citera
2022-08-29, 21:35
  #191
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marty78
För någon som inte vet bättre går det inte ihop nej.

Du inser hur mycket pengar som gick till NASA under Mercury-, Genesis- och Apollo-programmet va?

Det lönade sig inte direkt ett fortsätta skicka människor till månen efter Apolloprogrammets slut. Intresset hade svalnat bland allmänheten och det kostade betydligt mer än det smakade.

Och vad tror du händer när man slutar med någonting och när de som var med på tiden pensionerat sig sedan länge eller avlidit?

Kunskap är färskvara, slutar man med något så glöms det snabbt av. Inte bara det. Ingen har de pengarna längre. Ska resor till månen kunna göras idag så måste man få ner kostnaderna ordentligt och det ställs dessutom högre krav än det gjorde då. Man måste alltså uppfinna nya saker som man inte hade tillgång till förr.

Enbart idioter tror att människan inte varit på månen.

Jag tror de varit på månen!
Men får inte ihop matematiken varför det inte är en lätt sak idag med tanke på dagens teknik.

Nu kan ju folk med mkt pengar till och med åka ut i rymden med privata företag som har betydligt mindre budget än NASA?
Citera
2022-08-29, 21:46
  #192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Jag tror de varit på månen!
Men får inte ihop matematiken varför det inte är en lätt sak idag med tanke på dagens teknik.

Nu kan ju folk med mkt pengar till och med åka ut i rymden med privata företag som har betydligt mindre budget än NASA?

Det är egentligen inte samhällets tekniknivå som är problemet utan mer att vi inte gjort det på så länge. Det är med andra lite av en bortglömd konst. Jämför med hur vi byggde hus förr (sekelskiftespalats, kyrkor, slott och annat) med hur vi bygger hus idag. Vi kan imitera hur det gamla ser ut utan större problem men den hantverksmässiga kunskapen har förlorats eller ser i alla fall annorlunda ut.

Fast när det kommer till en månraket så behöver vi inte utseendet som är viktigt utan det innandömet, vilket med andra ord behöver uppfinnas på nytt samtidigt som du ska bygga större raketer än vad som har byggts på 50 är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback