Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-29, 10:14
  #49
Avstängd
wwrs avatar
För många år sedan gick en del SAS-kaptener till Linjeflyg men blev degraderade till styrmän när de gick tillbaka. En del besättningar var så förbannade att de inte talade med varandra under flygningen och det betraktades som en säkerhetsrisk. (Ungefär så minns jag i alla fall historien.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-29 kl. 10:18.
Citera
2022-08-29, 10:17
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Air France ledde en period krasch-ligan. Vet inte om dom fortfarande gör det men de är ett ignorant jävla folk så förvånar mig inte ett dugg.

Ignoranta och gör allt bakvänt. Studera valfri fransktillverkad bil. Att de öht kan få till hyfsat fungerande bilar beror på att de förlagt den industrin till gränstrakterna till Tyskland (Mulhouse och Socheaux) och därmed fått in en och annan tysk eller schweizisk gränspendlande bilingenjör och bilarbetare
Citera
2022-08-29, 10:19
  #51
Avstängd
wwrs avatar
och så finns ju den klassiska incidenten med piloten som flög jump-seat och attackerade sina kollegor med hammare och harpungevär, det gick hetare till än denna incident. De rasistiska posterna tidigare i tråden får stöd här.
Citat:
Calloway, a Federal Express employee, was facing possible dismissal for lying about his flight hours. He boarded the scheduled flight as a deadhead passenger carrying a guitar case concealing several hammers and a speargun.
https://en.wikipedia.org/wiki/Federa...ess_Flight_705
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-29 kl. 10:43.
Citera
2022-08-29, 10:32
  #52
Avstängd
Barentss avatar
De är så känslostyrda och hetsiga, utlänningarna.
Citera
2022-08-29, 10:34
  #53
Medlem
Känner en Svensk, alkoliserad blandmissbrukande kapten som jobbar åt dem. Kan ge mig tusan på att det är hoan om har boxats.
Citera
2022-08-29, 10:43
  #54
Medlem
Inser man inte vilka risker ett sådant beteende medför för flygsäkerheten är man helt enkelt inte lämpad begåvningsmässigt eller psykologiskt. Det är nog inte bara jobbet som hänger löst.
__________________
Senast redigerad av raa310 2022-08-29 kl. 10:48.
Citera
2022-08-29, 11:01
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
https://www.expressen.se/nyheter/pil...nder-flygning/

Här skulle jag vilja veta mycket mer än vad som framgår av artikeln.

Bråk om en flygvärdinna?
Etnicitet på piloterna?

Cock-pit betyder en grop där man har tuppfight.
Citera
2022-08-29, 11:02
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
För många år sedan gick en del SAS-kaptener till Linjeflyg men blev degraderade till styrmän när de gick tillbaka. En del besättningar var så förbannade att de inte talade med varandra under flygningen och det betraktades som en säkerhetsrisk. (Ungefär så minns jag i alla fall historien.)

Fick mig att minnas att jag tog upp detta tema med ett par SAS-piloter en gång jag satt i jump seat i cockpit. Stämningen blev märkbart "tryckt" (till mitt försvar var jag då ung och dum...)
Citera
2022-08-29, 11:04
  #57
Medlem
8xxSeriess avatar
Garanterat bråk om fruntimmer, kanske någon av flygvärdinnorna som båda haft intresse av. Kaptenen som är gift ligger med en av värdinnorna och andrekaptenen är singel och svartsjuk efter att blivit dumpad av sagd värdinna. "Jag ska berätta för din fru!" "-det ger du fan i, sköt du ditt!" och när argumenten tog slut tog knytnävarna över.
Citera
2022-08-29, 11:08
  #58
Medlem
Polis2010s avatar
Det händer tydligen oftare än vi får veta. Fanns flera exempel på olika siter.
Still, it’s not the first time we’ve seen a story like this. For example, just last month we saw a story of an Alaska Airlines flight that returned to the gate because two pilots couldn’t get along.

https://onemileatatime.com/news/air-...cockpit-brawl/

Fransmännen kan ha varit tunisier, algerier och diverse forna kolonier.
Citera
2022-08-29, 11:20
  #59
Avstängd
wwrs avatar
Fed Ex 705 var ett fraktflyg, men det gick hett till i cockpit. Ingen i besättningen flög kommersiellt igen.
Citat:
Calloway, a Federal Express employee, was facing possible dismissal for lying about his flight hours.

To disguise the hijacking as an accident, so his family would benefit from his US$2.5 million (equivalent to $4.6 million in 2021) life-insurance policy, Calloway intended to murder the flight crew using blunt force.

26 minutes after takeoff, as the plane was passing 19,000 feet, and the flight crew carried on a casual conversation, Calloway went into the back to get his weapons, entered the flight deck, and attacked Peterson, Tucker, and Sanders. All three members of the crew received multiple hammer blows. Both Peterson and Tucker, the first officer, suffered fractured skulls, and Peterson's temporal artery was severed.[4] The blow to Tucker's head drilled shards of bone into his brain and initially rendered him unable to move or react, but he was still conscious. Captain Sanders reported that during the beginning of the attack, he could not discern any emotion from Calloway, just "simply a face in his eyes".[3]

When Calloway ceased his hammer attack, Peterson and Sanders began to get out of their seats to go after Calloway. Calloway left the cockpit and retrieved his speargun. He came back into the cockpit and threatened everyone to sit back down in their seats. Despite a loud ringing in his ear and being unbalanced and dazed, Peterson grabbed the gun by the spear between the barbs and the barrel. Tucker then put the DC-10 into a sharp 15-degree climb, and a lengthy struggle ensued, while Tucker, also an ex-Navy pilot, performed extreme aerial maneuvers with the aircraft.[8] He pulled the plane into a sudden 15° climb, throwing Sanders, Peterson, and Calloway out of the cockpit and into the galley. To try to throw Calloway off balance, Tucker then turned the plane into a left roll, almost on its side. This rolled the combatants along the smoke curtain onto the left side of the galley. [3]

Eventually, Tucker had rolled the plane almost upside down at 140°, while attempting to maintain a visual reference of the environment around him through the windows. Peterson, Sanders, and Calloway were then pinned to the ceiling of the plane. Calloway managed to wrench his hammer hand free and hit Sanders in the head again. Just then, Tucker put the plane into a steep dive.[3][8] This pushed the combatants back to the smoke curtain, but the wings and elevators started to flutter. At this point, Tucker could hear the wind rushing against the cockpit windows. At a speed of 460 knots (850 km/h; 530 mph), the plane's elevators fluttered so much that the control surfaces became unresponsive due to the disrupted airflow. This lack of control tested the aircraft’s safety limits. Tucker also began to sense a Mach tuck effect as the airflow over the wings approached the speed of sound. Tucker realized the throttles were at full power, increasing the speed of the aircraft. Releasing his only usable hand to pull back the throttles to idle, he managed to pull the plane out of the dive as it slowed down.[3][8]

As the DC-10 leveled off at 5,000 feet, Calloway managed to hit Sanders again while the struggle continued, and this time the blow nearly knocked him unconscious. Sanders was losing strength, and Peterson was bleeding out from his ruptured temporal artery and was starting to go into shock. In spite of his diminishing strength, Sanders managed to grab the hammer out of Calloway's hand and attacked him with it. When the plane was completely level, Tucker alerted Memphis Center, telling them about the attack and requesting a vector back to Memphis.[8] He requested an ambulance and "armed intervention", meaning he wanted a SWAT team to storm the plane.[9]
https://en.wikipedia.org/wiki/Federa...ess_Flight_705
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-29 kl. 11:59.
Citera
2022-08-29, 11:33
  #60
Medlem
Polis2010s avatar
Ja, vilka dårar det finns. Om det inte finns bland inläggen så somnade båda piloterna på ett Air Etiophian passagerarplan på en 1,5 timmes flygning och flög förbi Addis Abeba. Hände för en vecka sedan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback