Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2022-08-28, 21:49
  #85
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja det är väl därför elbolagen nu febrilt byter elmätare i hushållen...
Nya elmätare där dom kan stänga av elen på distans för utvalda hushåll.

Köp filtar och dieselaggregat gott folk, för snart blir det kallt både inne och ute.

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Kanske dags för oss bortskämda svenskar att lära oss hur dom levde förr😆😁



Varför finns inte det kvar i tråden. Mycket viktigt att vi diskuterar hur vi kan förberedda oss för ingen el.

"Men om det är så att vi hamnar i en situation där det faktiskt blir akut gasbrist i Europa, då finns det en uppenbar risk för att det här kan komma att ske.

– Viss mental beredskap för att det här kan bli något som händer i vinter, den har väl jag personligen börjat bygga upp."

Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Grovt autistiskt.
Du kommer inte ha användning för nått av det där. Ska du sitta och laga mat på vardagsrumsgolvet som nån jävla gambian och dra igång en dieselgenerator i hyresläggan varje gång du ska tvätta? Lägg av.

Och du sticker huvet i jorden?
Citera
2022-08-28, 21:53
  #86
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Som man bäddar får man ligga.
Vi har stängt kärnkraftsreaktorer och förlitar oss på import när det inte räcker med det vi själva kan producera eller när sol och vind inte räcker till.
Då ska vi uppenbarligen importera el från kol, gas och olja.

Det är jättebra att skiten kommer upp till ytan nu och de ansvariga borde få sitt straff.

Putin har givetvis haft med detta i sin strategi och hoppas vi ska söndra EU.

Stäng genast bidrag till elbilar och starta våra stängda reaktorer. Vissa behöver troligen lite mer underhåll för att gå att starta igen.

Och givetvis. Sänkt temperaturen i riksdagen till utan uppvärmning. Låt de djävularna frysa.

Jag röstade givetvis för kärnkraft. Linje 1
Linje 3 NEJ var Vänstern och Centern.
Linje 2, fegisarna som inte vågar stå för något med S i frontlinjen ihop med Folkpartiet (nu liberalerna)

Idag kom MP med förslag om nya bidrag till elbilar i sommartalet i parken som också skulle handla om extremtorkan. Talet fick ställas in pga regn.
Citera
2022-08-28, 21:57
  #87
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Några timmar efter trådstarten har alltså Europa börjat släcka städer, och det är fortfarande sommar i åtminstone en månad till och det är inte många som behöver värma sina hus än i Sverige med el.

Jag börjar på riktigt bli orolig för människors liv och hälsa i vinter, trodde aldrig i min vildaste fantasi att det kan ske i trygga Sverige!

Jag har varit med ett tag och upplevt devalveringar, oljekriser, finanskriser, tvångssparande samt andra märkliga kriser under mitt trygga liv i landet. Aldrig någonsin kunde jag tro att svenska städer kan släckas, elpriser som kan skena fortare än en skrämd galopperande häst i landet Sverige?

Fan detta kommer bli min valfråga nummer ett nu, och jag har fortfarande inte fått något vettigare svar än att allt är planerat enligt en agenda och så kan det ju vara förstås. Boven här verkar vara Svenska Kraftnät vid en snabb slagning på Wikipedia. Man kan ju fråga sig vad Svenska Kraftnät vill uppnå med detta? Som någon skrev i tråden så finns det inte ens en bakdörr öppen nu eller en plan B. för kommande vinter.


https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96resundsverket



https://www.expressen.se/nyheter/put...acker-stader-/


Tycks vara bara du som har den som valfråga...
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Främst i vissa delar av Skåne eller överallt i landet?

Störst risk i SE4.
Citera
2022-08-28, 22:04
  #88
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Eftersom ingen vet hur det här fungerar,-kr jag sprida lite ljus över det hela.

https://aktuellenergi.se/fragor-och-...sfrankoppling/
"Svenska kraftnät väljer ut i vilket geografiskt område det behöver göras en frånkoppling av elen, hur mycket el som ska kopplas bort och hur länge. Svenska kraftnät ger sedan order till regionnätsföretag att de ska genomföra frånkopplingen och då ska detta göras inom 15 minuter.

Svenska kraftnät bestämmer inte vilka ledningar eller vilka elanvändare som ska kopplas bort. Det bestäms på lokal nivå av kommunen i samarbete med det lokala nätbolaget och andra aktörer, vilket definierats tidigare (i en prioriteringsordning) för att säkra sjukhus med mera.

För att inte samma elanvändare ska drabbas en längre period kan frånkopplingen roteras till andra användare efter en begränsad tid."
Citera
2022-08-28, 22:11
  #89
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Uppstår effektbrist hoppas jag att Riksdagshuset kopplas bort först eftersom det är där vi hittar anledningen.


Knappast. Bortkopplingen.
Ja. Anledningen



https://www.ellevio.se/privat/energi...-ner-i-vinter/
https://www.energimyndigheten.se/try...tbrist/styrel/
https://www.svk.se/press-och-nyheter...sfrankoppling/
"Prioriteringen görs enligt en planeringsmetod som Energimyndigheten har utvecklat för att identifiera och prioritera samhällsviktiga elanvändare, så att el kan styras till dem vid en effektbristsituation. Metoden kallas Styrel, vilket står för "styrning av el till prioriterade"
LÄS MER OM:
"Vad gör jag som konsument om elen stängs av?"

"Hur lång tid pågår en frånkoppling? "

"Kommer det någon förvarning innan elen stängs av?"


Jag fattar inte varför rubriken blev sådär och varför det ligger i ekonomi övrigt.
SE 4 löper den största risken


https://sverigesradio.se/avsnitt/elp...-du-skydda-dig
Räcker lyssna sista två minuterna 26:00 till 28:00
__________________
Senast redigerad av gofigur 2022-08-28 kl. 22:17.
Citera
2022-08-28, 22:22
  #90
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Idag kom MP med förslag om nya bidrag till elbilar i sommartalet i parken som också skulle handla om extremtorkan. Talet fick ställas in pga regn.
Ja visst är det komiskt.

Bidrag, bidrag och bidrag utan att veta hur de ska få fram alla pengar.
Utan att fatta att det är ännu mer miljövidrigt att skrota fungerande bilar även om de går på fossila bränslen.
Deras politik är skadlig för Sverige.
Till vintern kommer många vanliga familjer gå i konkurs på grund av höga elpriser vilket till stor del kommer från MP:s medverkan till att stänga fungerande kärnreaktorer.

MP = Putins lakejer.
Citera
2022-08-28, 22:29
  #91
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
[spoiler]
– Viss mental beredskap för att det här kan bli något som händer i vinter, den har väl jag personligen börjat bygga upp."


Vedlagret är mer än fullt och på täljstenskaminen kan jag laga mat vid behov.

Dieseldrivet elaggregat finns och 5700 liter blankdiesel inköpt billigt finns också här hemma på gården.
Så det ska nog räcka till under en längre period om det behövs.

Har dock planerat att tillbringa december, januari och februari i Panama och då kan det ju bli en del problem att hålla kåken här hemma lite ljummen om det inte finns el hela tiden.
Citera
2022-08-28, 23:27
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Exakt tvärtom.
Hushåll är oprioriterade.
https://www.energimyndigheten.se/try...tbrist/styrel/
"Styrel kan sammanfattas som den planeringsprocess under vilken statliga myndigheter, länsstyrelser, kommuner, privata aktörer och elnätsföretag samarbetar för att ta fram underlag för att kunna prioritera samhällsviktiga elanvändare vid en manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK)."

Men du tycker säkert att just DU är samhällsviktig elanvändare

Jag tycker inte ens vi borde vara i den här situationen! Jag har svårt att se hur man ska vinna något på att stänga av el för privata hushåll mitt på dagen eller natten då de flesta eller många arbetar. Alt sover!.vinningen måste bli minimalt det är industrier som slukar el.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback