2022-08-26, 20:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
En butiksparkering ägs normalt inte av kommunen utan av en fastighetsägare. Det här är mer en fråga om moral och respekt inför andras äganderätt och bestämmande över dennes egendom, snarare än en juridisk fråga.

Och normalt är det inte butiken som äger fastigheten man ligger i. Äganderätten i Sverige är sedan länge ett skämt ändå så länge vi har allemansrätt som gör att vem som helst får vistas på andras mark utan tillstånd och att man måste anlita kronofogden för att avhysa ovälkomna besökare etc.
Citera
2022-08-26, 20:21
Medlem
pf10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Och normalt är det inte butiken som äger fastigheten man ligger i. Äganderätten i Sverige är sedan länge ett skämt ändå så länge vi har allemansrätt som gör att vem som helst får vistas på andras mark utan tillstånd och att man måste anlita kronofogden för att avhysa ovälkomna besökare etc.
Det kan naturligtvis vara ett separat fastighetsbolag. Det är dock förekommande att det är samma ägare men att man av skattetekniska skäl lägger det i olika bolag. Likväl så ska fastighetsägares äganderätt och bestämmande över dennes egendom respekteras. Två fel kan aldrig ge ett rätt.
Citera
2022-08-26, 20:23
Medlem
wwrs avatar
Låter som en riggad artikel. Om en ensam gubbe skulle parkera på en plats markerad för barnfamiljer skulle han bli så j-vla utskälld att han aldrig skulle göra om det, är mitt intryck. Kärringarna skulle blockera honom från att backa ut med barnvagnarna och tillkalla väktare och annan personal. Den bilen skulle inte bli mindre bucklad, snarare nycklad av många som passerar. Gubben skulle få alla tänkbara problem när han handlade. Kassan skulle söla och stänga, etc
Senast redigerad av wwr 2022-08-26 kl. 20:59.
Citera
2022-08-26, 20:26
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Det kan naturligtvis vara ett separat fastighetsbolag. Det är dock förekommande att det är samma ägare men att man av skattetekniska skäl lägger det i olika bolag. Likväl så ska fastighetsägares äganderätt och bestämmande över dennes egendom respekteras. Två fel kan aldrig ge ett rätt.

Om butiken verkligen brydde sig skulle den ta reda på varför det inte går att bötfälla personerna när det går med de som ställer sig på handikapparkering och kanske då införa något liknande som visar att man har rätt att stå där. Men troligtvis bryr de sig inte nämnvärt eftersom folk med sportbilar troligtvis handlar för mer än vad barnfamiljer gör. De vill bara ha ryggen fri i media.
Citera
2022-08-27, 18:01
Medlem
pf10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Om butiken verkligen brydde sig skulle den ta reda på varför det inte går att bötfälla personerna när det går med de som ställer sig på handikapparkering och kanske då införa något liknande som visar att man har rätt att stå där. Men troligtvis bryr de sig inte nämnvärt eftersom folk med sportbilar troligtvis handlar för mer än vad barnfamiljer gör. De vill bara ha ryggen fri i media.
En familj lär i regel handla betydligt mer och oftare än ett kostymollon eller rövhatt i sportbil. Det finns en anledning till att fastighetsägaren valt att utforma dessa parkeringsplatser på det här viset.
Citera
2022-08-27, 18:21
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
En familj lär i regel handla betydligt mer och oftare än ett kostymollon eller rövhatt i sportbil. Det finns en anledning till att fastighetsägaren valt att utforma dessa parkeringsplatser på det här viset.

Knappast. Barnfamiljer handlar för lite i taget, medan en sportbilsägare handlar för desto mer.
Citera
2022-08-27, 23:26
Medlem
megacoolmans avatar
De flesta familjeparkeringar är borttagna runt omkring där jag bor.
Antagligen pga för mycket tjafs.
Citera
2022-08-28, 10:08
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Jennie borde tänka på o gå av sig sina xtra kilon istället för o störa sig på upptagna parkeringar..omg

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...eparkeringarna

alla familjeparkeringar stjäls av medelålders män i sportbilar..ojoj..
Jag tycker inte att man är idiot om man klagar på fullt friska män med fina bilar som tar upp familjeparkeringarna för att de inte orkar gå 20 meter extra. Dessa parkeringar är till för barnfamiljer och det finns flera anledningar till det.

• Familjeparkeringarna är ofta lite bredare vilket innebär att det är lättare att lasta i och ur ungarna samt att risken är mindre att ungarna ska dunka upp bildörrarna i bilen bredvid.

• De ligger nära entrén och man slipper gå med ungarna längre än nödvändigt bland bilar på parkeringen. En säkerhetsfråga.

Själv brukar jag parkera vid kundvagnsgaragen som ligger lite längre från entrén än närmaste lediga parkeringsplatser. Det innebär att jag får gå lite längre, men där är det ofta inte lika många bilar och det blir ju nära att lämna kundvagnen sedan.

Nej, idioterna är de som tar upp familjeparkeringar, handikapplatser och P-platser med laddstolpar trots att de inte behöver det. Ignoranta idioter.

Det här är förresten Ronald Mellberg. Han är rädd om sin bil och därför parkerar han på familjeparkeringarna

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...ngen-utan-barn
Citera
2022-08-28, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag tycker inte att man är idiot om man klagar på fullt friska män med fina bilar som tar upp familjeparkeringarna för att de inte orkar gå 20 meter extra. Dessa parkeringar är till för barnfamiljer och det finns flera anledningar till det.

• Familjeparkeringarna är ofta lite bredare vilket innebär att det är lättare att lasta i och ur ungarna samt att risken är mindre att ungarna ska dunka upp bildörrarna i bilen bredvid.

• De ligger nära entrén och man slipper gå med ungarna längre än nödvändigt bland bilar på parkeringen. En säkerhetsfråga.

Själv brukar jag parkera vid kundvagnsgaragen som ligger lite längre från entrén än närmaste lediga parkeringsplatser. Det innebär att jag får gå lite längre, men där är det ofta inte lika många bilar och det blir ju nära att lämna kundvagnen sedan.

Nej, idioterna är de som tar upp familjeparkeringar, handikapplatser och P-platser med laddstolpar trots att de inte behöver det. Ignoranta idioter.

Det här är förresten Ronald Mellberg. Han är rädd om sin bil och därför parkerar han på familjeparkeringarna

Man är idiot om man prioriterar familjeparkering på bästa läge vid entren istället för att göra dessa till handikapparkering eller äldreparkering.
Citera
2022-08-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Idiot eller inte. Det är helt meningslöst att lägga energi på sådant och man tappar rytmen.
Citera
2022-08-28, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Man är idiot om man prioriterar familjeparkering på bästa läge vid entren istället för att göra dessa till handikapparkering eller äldreparkering.

Eftersom grupperna du nämner inte är de lönsamma kunderna så är det helt förståeligt varför de gjort som de gjort.
Citera
2022-08-28, 10:21
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Var har man gjort det? Ge gärna exempel på det. Där jag handlar ligger det först närmast entrén handikapparkeringar. Sedan finns det familjeparkeringar i anslutning till dem. Jag gissar att de flesta köpcentrum och större butiker för dagligvaror brukar följa de riktlinjer som gäller för tillgänglighet (alltså för handikappade).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback