2022-08-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tänk så intressant det hade varit om vi hade varit lite mer dialogiska så vi hade fått veta vad han menar med det. Och t ex om han menar att han tycker att Ryssland "should be their own state".

Enligt den fascistiske diktatorn Putin är Ukraina en del av Ryssland.
Citera
2022-08-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av more4you
En kollaboratör får smaka bilbomb

Occupied Starobilsk. Footage of the liquidation of the traitor and collaborator Askyar Laishev on August 11.
A former policeman, under the occupation authorities Laishev headed the so-called "Starobilske MREV".

https://twitter.com/MarkRid89403375/status/1563167171798192128

Jag förstår inte hur man kan göra valet att bli en så vedervärdig brottsling att kollaborerar med de ryska fascisterna.
Tur att de lyckades få stop på den killens brott mot folket.
Citera
2022-08-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Jaha, det blir "enkelt och billigt" för ryssland att besätta HELA Ukraina militärt och underkuva den del av befolkningen som inte har mördats...

Då du (i likhet med din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml) verkar fixerad vid "nazister" så kvarstår frågan VARFÖR den psykotiske dvärgen i kreml INTE har "avnazifierat" wagner gruppen? wagner gruppens führer, dmitry utkin, tillika bästa kompis med den psykotiske dvärgen i kreml, synes ju vara "nazist", eller hur?
https://www.nationalworld.com/news/world/wagner-group-russian-mercenaries-ukraine-3589837

Är nazisterna i wagner gruppen "bra" nazister då de understödjer den psykotiske dvärgen i kreml?

"It is variously described as a private military company, a network of mercenaries, or a de facto private army of Russian President Vladimir Putin."
https://en.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group
Hur många nazister finns då i Wagnergruppen? En av grundarna har en tatuering vet jag men resten? Sitter dom i den politiska toppen och styr någonstans? Är dom en risk för andra i ett fredligt samhälle? Alla länder i Europa har nazister och för mig är det väl ok om dom sitter och drömmer i pojkkammaren precis som transvistiter får klä sig som dom vill där hemma.
Säg till då Wagnergruppen tar av sig maskerna och går i nazistiska fackeltåg i Moskva, då har vi ett problem.

Nu är det inte bara neonazister som är ett problem i Ukraina utan många andra grupper som rena facister, ultranationalister och fan vet vad och dom har fått makt, vapen i hand och frikort från de flesta åtal sedan 2014. Dom har en sak gemensamt och det är drömmen om det storslagna Ukraina och för att bli riktigs storslagen måste man kriga och skriva ny historia för enbart Banderas och gänget från andra världskriget duger inte längre.

Det jag ofta kallar råskinn i Ukraina är mitt samlingsnamn på nazister, ultranationalister och andra märkliga grupper. Det är likt tysklands naziströrelse och lika brutala men något annat idag. Metoderna att skrämma och styra samhället är mycket lika och historiker får i framtiden hitta på namn på dess "gemenskap".
Citera
2022-08-26, 16:52
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Här går det undan. Första fången som Röda Armén satte in i kriget är nu rapporterad död. Ja de anfaller ju nu utan pansarfordon så förlusterna lär ju vara enorma för Röda Armén senaste tiden. Fängelserna lär nog snart vara nästan tomma i Ryssland om kriget fortsätter såhär.

https://twitter.com/TWMCLtd/status/1563168832843223040

Smart sätt för ryssarna att bli av med kriminella. Å andra sidan är Ryssland fullproppad med kriminella och psykfall.
Citera
2022-08-26, 16:53
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Länder ska visa varandra respekt och då också för säkerhetspolitik. Det här är något som NATO och USA helt bortser ifrån eftersom man verkar vara svårt beroende av en kraftfull fiende.

Bla bla bla…
Länder ska visa varandra respekt? Tjenare. Inser du det skruvade du skrev samtidigt som du sitter här och propagerar för Rysslands våldtäkt av Ukraina?

Hade Ryssland varit en tuff björn nog hade de tagit itu med sin gamla ärkefiende USA istället.

Alla vet att det är Putin som behöver en ”kraftfull fiende” för att kunna klamra sig fast vid makten.
Innan den 24 februari brydde sig ingen om Ryssland men det är väl ett typiskt ego att hellre vara hatad än ignorerad kanske?
Citera
2022-08-26, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hur många nazister finns då i Wagnergruppen? En av grundarna har en tatuering vet jag men resten? Sitter dom i den politiska toppen och styr någonstans? Är dom en risk för andra i ett fredligt samhälle? Alla länder i Europa har nazister och för mig är det väl ok om dom sitter och drömmer i pojkkammaren precis som transvistiter får klä sig som dom vill där hemma.
Säg till då Wagnergruppen tar av sig maskerna och går i nazistiska fackeltåg i Moskva, då har vi ett problem.

Nu är det inte bara neonazister som är ett problem i Ukraina utan många andra grupper som rena facister, ultranationalister och fan vet vad och dom har fått makt, vapen i hand och frikort från de flesta åtal sedan 2014. Dom har en sak gemensamt och det är drömmen om det storslagna Ukraina och för att bli riktigs storslagen måste man kriga och skriva ny historia för enbart Banderas och gänget från andra världskriget duger inte längre.

Det jag ofta kallar råskinn i Ukraina är mitt samlingsnamn på nazister, ultranationalister och andra märkliga grupper. Det är likt tysklands naziströrelse och lika brutala men något annat idag. Metoderna att skrämma och styra samhället är mycket lika och historiker får i framtiden hitta på namn på dess "gemenskap".

En viktig skillnad mellan Ukraina och Ryssland är att i Ryssland sitter fascisterna i parlamentet vilket de inte gör i Ukraina.
Ryssland styrs av fascister till skillnad mot Ukraina.
I Ryssland är de ett reellt hot mot vanligt folk vilket de inte är i Ukraina.
Citera
2022-08-26, 16:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Kom ut en film nu på senaste attacken på dammen vid Dnipro. Rätt så ordentliga hål där nu. Det gäller att inte förstöra mer än att den går att lappa ihop igen bara.

https://twitter.com/KhersonUnited/status/1563175467649466370
Citera
2022-08-26, 16:59
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag kan nog hålla med om det mesta av kedjan, men har lite invändningar där det förekommit mycket propaganda, och det blir väl där våra åsikter skiljer oss åt.
Nr. 1 handlar om nr 2. Där vad jag ser snarare att Putin satte klackarna i backen och beordrade Yanukuvich. Vilket hans senare beteende visade på.

Samt. Att nr 13. Var det som satte stopp för alla kommande förhandlingar, och genom att Ryssland aldrig drog tillbaka sina trupper gjorde att Minsk avtalet aldrig kunde genomföras.
De var ganska tydligt att Ryssland ville ha Ukraina som lydstat och det är det som skapat den nuvarande situationen.
Sen handlar det mycket om att stoppa Putins planer för ytterligare utvidgning, dvs. att annectera även Georgie, Moldavien och vidare Baltstaterna.
Det är bakgrunden till att många demokratiska västländer stöder Ukraina med Vapen.

tack för feedback. Det var bara nåt jag skrev på 3 minuter för att en idiot inte förstod principen med en kausal kedja, och jag tog bara saker som är relativt påvisbara och inte så spekulativa.
Citera
2022-08-26, 17:00
Medlem
Citat:
Mina ställningstaganden är tydliga.
1) Jag är mest intresserad av att analysera väst. Jag anser att denna konflikt kunde ha lösts vid många tillfällen med ett acceptabelt resultat även om Putin "är som han är". Anledningen att det inte görs, är framför allt USA. De är skadliga. Det vi kan lära oss till andra konflikter är att minimera deras inflytande. Reformera NATO. Gå inte med i NATO som svar på Ukraina-kriget om det inte finns stor risk att Sverige invaderas. (särskilt mainland-Sverige).
2) Ryssland har gjort fel i kriget. De skulle inte ha invaderat 2022. De skulle heller inte ha intrigrerat så mycket i Ukraina f ö. Men vem som har gjort fel är bara en del av ett ställningstagande, inte ens det viktigaste.
3) Vi bör vara tydligare med att vi inte ska samarbeta med några X(kalla dem vad ni vill, nazister/far right/whatever) i Ukraina.
4) Om man tror att allt står rätt till i Ukraina så får man se över sin analytiska förmåga/mediekonsumtion. Mitt ställningstagande är mot propaganda som försämrar vår förmåga att förstå samhället.
5) Ukraina ska få slåss om de vill. Vi behöver dock inte stödja dem. Om de inte har vapen, är det inte vårt problem.
6) Om hela Ukraina skulle förloras och tas upp i Ryssland (inte bara en militärkupp), är det dock humanitärt oroväckande. Det bör motarbetas.
7) En av Ryssland oberoende stat i de områden som nu är under rysk kontroll är att föredra framför annektering. Detta kommer tyvärr antagligen att bli omöjligt att uppnå.

Det är min position på det stora hela.
ok , visst kriget hade kunnat undvikas , Putin skickade ju ut en kravlista , det var ju bara att uppfylla den! Dvs Ukraina blir en lydstat likt Belarus, Nato går tillbaka till deras utbredning före 1997, samt Sverige / Finland förbinder sig ej träda in i Nato, vilket betyder Putin hade hela öst att ockupera bäst han ville, o Sverige/ Finlands alliansfrihet styrs av Ryssland,,,har du hört låten:är det verkligen fred till varje tänkbart pris vi vill ha?
Citera
2022-08-26, 17:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
ok , visst kriget hade kunnat undvikas , Putin skickade ju ut en kravlista , det var ju bara att uppfylla den! Dvs Ukraina blir en lydstat likt Belarus, Nato går tillbaka till deras utbredning före 1997, samt Sverige / Finland förbinder sig ej träda in i Nato, vilket betyder Putin hade hela öst att ockupera bäst han ville, o Sverige/ Finlands alliansfrihet styrs av Ryssland,,,har du hört låten:är det verkligen fred till varje tänkbart pris vi vill ha?

Varför tänka så binärt? Det är inte så att man antingen måste kriga eller lägga sig platt.
Citera
2022-08-26, 17:08
Medlem
Citat:
Varför tänka så binärt? Det är inte så att man antingen måste kriga eller lägga sig platt.
den här gången var det nog krig eller uppfyll kravlista...
Citera
2022-08-26, 17:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av more4you
En kollaboratör får smaka bilbomb

Occupied Starobilsk. Footage of the liquidation of the traitor and collaborator Askyar Laishev on August 11.
A former policeman, under the occupation authorities Laishev headed the so-called "Starobilske MREV".

https://twitter.com/MarkRid89403375/status/1563167171798192128

Turn or burn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in