2022-08-25, 21:10
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Sant.

men jag tror ändå inte att Sjojgu ljuger helt här. Självklart inser Kreml att masslakt på civila inte gynnar deras sak, de vill ju ha någon slags vänskaplig relation med Ukraina i framtiden.

Om du lyssnar först och främst på Zelenskij , verkar han anse att det finns en vänskaplig väg ut ur detta krig ? Jag förstår att du trollar för att du inte har bättre sätt att slå ihjäl tiden på. Men hur fan orkar man hålla upp fasaden ? Jobbar du för FBI...eler en av CIA:s trollfabriker ?
Citera
2022-08-25, 21:13
Medlem
Hegamons avatar
Enligt källan här vid 1:40 vill ryssarna omdirigera strömmen från kärnkraftverket till sitt egna nätverk: https://www.youtube.com/watch?v=ZtOsuR4M0dE

Jag förstår inte vad ryssarna ska med den strömmen till? Är det ström direkt Ryssland, eller vill de använda elektriciteten själva i Ukraina?
Citera
2022-08-25, 21:14
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det är roande att se hur ni diktaturanhängare går på propagandan och repeterar den gång på gång:

1. First they said the retreat from north Ukraine was a "goodwill gesture."
2. Then they claimed the failed march on Kyiv was "just a feint.
3. Next, Putin declared he had not even begun.
4. Now Russia says the glacial pace of their invasion is deliberate.

Will they ever run out of excuses?

https://twitter.com/biz_ukraine_mag/status/1562561391583629312?s=21&t=V56x0nxhJ8VywdLzZ4ZyTA

Vi kan ju ta ett handfast exempel: Ryska armén stormade INTE Azovbataljonens knektar när de förskansat sig i Azovstal-anläggningens kulvertar i Mariupol. De hade de kunnat göra och döda varenda Azovkrigare eftersom anläggningen var fullständigt omringad. Men ryssarna ville undvika en massaker på de hundratals civilister Azovknektarna släpat med sig som mänskliga sköldar. Detta faktum gjorde att Azovs kapitulation tog veckor i stället för några dagar.
Senast redigerad av Drozd 2022-08-25 kl. 21:23.
Citera
2022-08-25, 21:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayerxoxo
Troligen 3x mer döda ryssar (anfallskrig) vilket med Ukrainas 10 000 döda skulle ge runt 30 000 döda och 90 000 skadade rysssar.

Personligen tror jag på större ryska förluster. Har ju framkommit att de inte var förberedda och visste inte vad var på gång i början (en rysk tragedi för historiker att fiska i). Dvs att man skulle till Ukraina för att kriga.

Senare i denna kampanj så är det ju : "-framåt, framåt nu !"" för ryssarna. Även om deras artilleri hade framgångar, så kom det knappast gratis för de överlevande Ukrainarna på plats. Dessa sålde sig nog dyrt. Detta motstånd har nog även skärpts "ett snäpp till" efter att Ukrainare gav upp i Mauripol.
Citera
2022-08-25, 21:19
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Förklara gärna hur man som kriminell skapar en vänskaplig relation med sitt offer. Jamen jag dödade bara din syrra efter att ha våldtagit henne, visst kan väl du och jag vara kompisar. Rysk logik!

USA har sen länge en relativt vänskaplig relation med Japan, Tyskland och Italien trots atombomber och carpet bombardment av deras städer under WWII. Men det är ett sidoämne som egentligen inte hör till tråden.
Citera
2022-08-25, 21:20
Medlem
Citat:
Vi kan ju ta ett handfast exempel: Ryska armén stormade INTE Azovbataljonens knektar när de förskansat sig i Azovstal-anläggningens kulvertar i Mariupol. De hade de kunnat göra det och döda varenda Azovkrigare eftersom anläggningen var fullständigt omringad. Men ryssarna ville undvika en massaker på de hundratals civilister Azovknektarna släpat med sig som mänskliga sköldar. Detta faktum gjorde att Azovs kapitulation tog veckor i stället för några dagar.
Det har inte ett skit att göra med vad jag kommenterade.
Du och dina diktaturanhängarkompisar upprepar ju bara diktaturens propaganda då det går fel, se punkt fyra.
Citera
2022-08-25, 21:23
Medlem
Citat:
USA har sen länge en relativt vänskaplig relation med Japan, Tyskland och Italien trots atombomber och carpet bombardment av deras städer under WWII. Men det är ett sidoämne som egentligen inte hör till tråden.
Nej det är så långt ifrån likheter man kan komma.
Citera
2022-08-25, 21:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Personligen tror jag på större ryska förluster. Har ju framkommit att de inte var förberedda och visste inte vad var på gång i början (en rysk tragedi för historiker att fiska i). Dvs att man skulle till Ukraina för att kriga.

Senare i denna kampanj så är det ju : "-framåt, framåt nu !"" för ryssarna. Även om deras artilleri hade framgångar, så kom det knappast gratis för de överlevande Ukrainarna på plats. Dessa sålde sig nog dyrt. Detta motstånd har nog även skärpts "ett snäpp till" efter att Ukrainare gav upp i Mauripol.

Och det fortsätter på alla frontavsnitt, Stalins recept på hur krig ska föras gäller fortfarande, in med mer kanonmat bara, dödsfall är inget att bry sig om det finns alltid fler soldater att offra.

De kör nu samma stuk i Kherson.

Citat:
Russian forces are throwing soldiers into senseless attacks in Kherson region.

I guess they thought no logistical problems if there is no one left.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1562837049182679040
Senast redigerad av Reimer 2022-08-25 kl. 21:35.
Citera
2022-08-25, 21:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Du och dina diktaturanhängarkompisar upprepar ju bara diktaturens propaganda då det går fel, se punkt fyra.

Dessutom är det inte sant, orcherna höll på i över en månad med stormningar i sina desperata försök att erövra hela Mariupol.
Citera
2022-08-25, 21:47
Medlem
Drozds avatar
Citat:

Att ryssarna drog sig tillbaks efter att (nästan) ha omringat Kiev var för att de ville skapa goodwill inför fredsförhandlingarna i mars (som Washington sen torpederade). Plus såklart att försörjningslinjerna var för långa för att underhålla en så massiv truppsammandragning. Hela framryckningen mot Kiev var en gigantisk operation för att skapa tryck inför kommande förhandlingar. Men NATO-propagandan hävdar att UAF slog ryssen, en helt uppenbar lögn.

Citat:
Nej det är så långt ifrån likheter man kan komma.
Absolut inte, nationer som är dödsfiender kan bli "vänner" på något årtionde, det visar exemplen jag gav klart och tydligt.
Senast redigerad av Drozd 2022-08-25 kl. 22:06.
Citera
2022-08-25, 21:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Dessutom är det inte sant, orcherna höll på i över en månad med stormningar i sina desperata försök att erövra hela Mariupol.

Ja, de stormade om och om igen. Utan resultat.

Citat:
Ryskt stormningsförsök av Azovstal

https://www.dn.se/varlden/ryskt-stormningsforsok-av-azovstal/
Citat:
Ukraina: Nya ryska försök att storma stålverket Azovstal

https://www.dn.se/varlden/ukraina-nya-ryska-forsok-att-storma-stalverket-azovstal/
Citat:
Ryska anfallen fortsätter mot Azovstal: ”Helvetet på jorden”

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryska-anfallen-fortsatter-mot-azovstal-helvetet-pa-jorden
Senast redigerad av -Info- 2022-08-25 kl. 22:05.
Citera
2022-08-25, 21:52
Medlem
Citat:

Dålig jämförelse också eftersom dessa länder hade inlett kriget. Som Ryssland nu har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in