2022-08-25, 13:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
...vissa dagar uppåt tusen döda.

Jag undrar om inte tusen döda är en feltolkning av "1,000 casualties":

Citat:
Ukraine suffering up to 1,000 casualties per day in Donbas, official says

Up to 1,000 Ukrainian soldiers are being killed or wounded each day in the Donbas region of eastern Ukraine, with 200 to 500 killed on average and many more wounded, a top Ukrainian official said on Wednesday.

https://www.axios.com/2022/06/15/ukraine-1000-casualties-day-donbas-arakhamia

Jag har sett denna feltolkning i vissa inlägg, både på Flashback och på Twitter mm.
Citera
2022-08-25, 13:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Det var oljan du ljög om. Ingen har nämnt något om gas.

Drivmedel och eldningsolja har ökat mer. Eldningsoljan har ökat med ca 100% på ett år. Utöver det handlas den i dollar – vilken i sin tur har ökat med ca 17%. Det är vad Sverige och EU har att skopa in.

Det katastrofala vetepriset som orsakat ”världssvält”, drivet av kriget i Ukraina, har i verkligheten inte ökat alls.

Världen är full av agendadrivande lögnare och godtrogna fågelholkar som villigt sväljer.
Citera
2022-08-25, 13:17
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
USA krigar i faraway shithole sountries för den s k "Fria Världen" med metoder femtio gpnger värre än vad vi ser i Ukraina, och du och andra gäspar eller flinar över en coca-cola medan tusentals civila mördas.

Att USA gjort fel ibland, vilket jag menar att de har, ger inte Ryssland rätt att agera etter värre, vilket jag menar att de gör. I det pågående kriget, som är aktuellt i denna tråd, är det klart att det är Ryssland som inlett ett vidrigt anfallskrig och att USA och andra västländer stödjer den angripna staten med material m.m. I Kuwait gick USA mfl in direkt och kastade ut den angripande staten, helt korrekt enligt min mening. Tyvärr kommer vi nog inte få se det här utan får hoppas att deras materialstöd m.m till Ukraina räcker. Och att tusentals civila mördas är Rysslands och även ditt ansvar, då du går djävulens ärenden, och ingen annans.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2022-08-25 kl. 13:21.
Citera
2022-08-25, 13:17
Moderator
-Info-s avatar
De ukrainska förluster har sjunkit kraftigt, enligt Zelensky. De ligger på endast ca 30 döda per dag:

Citat:
Ukrainian losses significantly reduced since peak of war, says Zelenskyy

Ukrainian President Volodymyr Zelensky said that about 30 soldiers were dying on the frontline everyday now, a significant reduction since the peak of the ongoing war in May and June when 100-200 troops were killed on a daily basis.

https://www.business-standard.com/article/international/ukrainian-losses-significantly-reduced-since-peak-of-war-says-zelenskyy-122072300149_1.html
Citera
2022-08-25, 13:22
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Zelensky kan ha ljugit och eller haft felaktig information. Varför skulle han ljuga och blåsa upp siffrorna? Han ville ha mer hjälp av väst. Felaktig information får alltid ledare. Fråga Putin han vet nog bäst av alla att man får felaktig information.

Hur som helst facit kommer nog fram efter kriget.

Det viktiga är faktiskt inte antal döda sig utan ländernas vilja att slåss. Ex Vietnamkriget Vietnamesiska döda (NVA och VC) 450 000 -650 000 USA 58 220

Båda Ryssland och Ukraina har demografin att fortsätta kriga i minst 10 år till med de förluster som har varit om vi tittar på demografin. Bara i 20-30års spannet så har Ukraina flera miljoner personer.

Zelensky och USA har bestämt sig för att de ska ha narrativet: "vi är bra på att slåss och det är orättvist som fan att vi blev påhoppade, men vi är inte magiker, så vi behöver mer vapen", inte den rena "vi är offer, vi blir slaktade i hundratusental. Hjälp!". Varför är jag osäker på. Men det är samma image som muhajedin (talibanerna) hade i Afghanistan. Idealet är nog Finska Vinterriget, där lilla grannen försvarade sig väl. Kanske amerikanerna gillar tuffa folk, men om det är rena offer så vill opinionen antingen gå in i landet själv med amerikansk trupp, eller att man gör en diplomatisk lösning. Så de lyfter fram info som stödjer "bra på att slåss"-narrativet, och undanhåller det som försvagar det. Att de blir grillade i hundratal varje dag är dåligt för narrativet, de ska helst framstå mer som finnarna i Finska Vinterkriget.
Citera
2022-08-25, 13:27
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Nej, du är ett simpelt Rysstroll, däremot trodde många du bara var vänsterbliven eller pedofildyrkare.

Båda dom gör det till sin grej att bara hata USA, dom flesta från den fria världen förstår att skilja på Putin, Larvröv, Kadyröv och vanliga friska Ryssar, ni klarar inte av den nyansbedömningen.

Alla ser igenom Rysstrolls vederstyggliga whataboutism, vad ska ni säga om alla utslagna ammunitionsdepåer, att alla RySSnaZister börjat kasta glödande fimpar på sina krutpallar?

EDIT: Vet någon hur många andra barn Dugin har?

Nej jag är emot den amerikanska politiken. Medierna i väst häpnade 2014 först över det starka inslaget av nazism på gatorna. Stephan Bandera var och är den stora hjälten. Han som mördade 100 000-tals människor under 2:a världskriget. Medierna i väst rapporterade 2014 om nazismen men politikerna valde att blunda och ställde sig istället på nazisternas sida. Där hamnade även våra okunniga (?) politiker eller var det kanske så att de också blundade därför de såg en chans att komma med i NATO? Jag vet inte. Den är en stor skam att Sverige stöder nazismen i Ukraina. Tyvärr är det uteslutet för mig att ge det stödet.

Nej "fria världen" förstår inte att skilja på Putin, Larvröv, Kadyröv och vanliga friska Ryssar. Alla ryssar är bannlysta i väst. Så långt har det gått. Hatet når oöverträffade nivåer.
Citera
2022-08-25, 13:28
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Zelensky och USA har bestämt sig för att de ska ha narrativet: "vi är bra på att slåss och det är orättvist som fan att vi blev påhoppade, men vi är inte magiker, så vi behöver mer vapen", inte den rena "vi är offer, vi blir slaktade i hundratusental. Hjälp!". Varför är jag osäker på. Men det är samma image som muhajedin (talibanerna) hade i Afghanistan. Idealet är nog Finska Vinterriget, där lilla grannen försvarade sig väl. Kanske amerikanerna gillar tuffa folk, men om det är rena offer så vill opinionen antingen gå in i landet själv med amerikansk trupp, eller att man gör en diplomatisk lösning. Så de lyfter fram info som stödjer "bra på att slåss"-narrativet, och undanhåller det som försvagar det. Att de blir grillade i hundratal varje dag är dåligt för narrativet, de ska helst framstå mer som finnarna i Finska Vinterkriget.

Kul att fler än jag har Finska Vinterkriget som jämförelse. Där stupade 22 830 finnar och 126 875 ryssar (enligt Wikipedia, kan skilja något tusental upp och ner beroende på källa) dvs ungefär 1 finne på 5,5 ryssar. Kanske samma förhållande i detta krig? I så fall är Kievs siffror högst rimliga.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2022-08-25 kl. 13:45.
Citera
2022-08-25, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Visst är det möjligt men man lär inte annat än att gå mellan pelarna då det är så trångt.

Nu är väl knappast pontonbron till för att du skall promenera där även om du nu fantiserar om det. :-)

Ta märke på bussen ovanpå bron och jämför med avståndet mellan bropelarna. Minst 6 meter skulle jag gissa och det räcker väl gott och väl för en stridsvagn för att inte tala om lastbil.

Din bild: https://www.kyivpost.com/russias-war/vital-bridge-attacked-in-kherson-as-ukrainian-army-goes-on-counter-offensive.html

Du är dum. :-)
Citera
2022-08-25, 13:32
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Nej "fria världen" förstår inte att skilja på Putin, Larvröv, Kadyröv och vanliga friska Ryssar. Alla ryssar är bannlysta i väst. Så långt har det gått. Hatet når oöverträffade nivåer.

Man måste välja, oavsett sjukdomstillstånd, mellan om man vill leva i den fria världen eller russkij mir. Det verkar bli ökat svårt att ens semestra i den ena om man väljer att bo i den andra.
Citera
2022-08-25, 13:37
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Brittiska MoD (försvarsdepartementet) är praktiskt taget en PR-byrå för Kiev och vad de säger får tas med hela nävar av salt. Inget annat land har så högt och ivrigt stått och ropat till Ukraina att driva kriget vidare som England, det är ingen tillfällighet att Boris har varit i Kiev flera gånger om.

Kriget förlängde hans tid på 10 Downing Street med flera månader, annars hade han åkt ut på Partygate.

Med tanke på att kriget har dragit ut i sex månader (och inget slut i sikte), så ser jag nog en större trovärdighet i rapporteringen ifrån "PR-byråerna" ifrån väst.
Citera
2022-08-25, 13:42
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Dumheter. Anledningen till invasionen var att Putin ville bygga ett nytt ryskt imperium. Han släppte ett manifest i samband med invasionen där han beskriver hur Ukrainare (småryssar som han kallar dem), Ryssar och Vitryssar är samma folk som hör ihop. Om du googlar på ordet ”psykopat” så får du en fin beskrivning av Putin och vad som driver honom.

Nej, jag har bara sett talet han höll innan. Där var inget manifest. Men redan där hade priset för ukrainarna stigit. Putin gick in i Ukraina för att stoppa Nato-medlemskapet, för av-nazifieringen och för demilitariseringen av Ukraina. Det var vad han sa i talet. Kan du lägga ut manifestet?
Citera
2022-08-25, 13:47
Medlem
Putin signed a decree to increase number of servicemen in Armed Forces of Russia to 1.15 million

General mobilisation starting…

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1562768185753214979?t=j7FVkI-WfI7ayjtfES0PHw&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in