2022-08-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Dina länkar stödjer inte påståendet att "infanteri i skyttegravar är princip immuna". Jag kan lova dig att det inte stämmer.

Man kan inte bedöma träffsäkerhet utifrån satelitfoton på det viset. Det finns många användningsområden för artilleri (area denial (om t ex motståndaren anfaller eller omöjliggöra att de flyttar sig utom skyttegravar), fixering, t om slå upp damm). Men visst använder de oftast artilleri snarare som hagelsvärmar än som snipervapen.

Du behöver minst 10-100 gånger mer eld av artilleri för döda någon som ligger i bra skydd och du behöver 10 gånger mer eld emot en som ligger ner jmf emot någon som står upp. Även hårdheten på jord kan påverka chansen att överleva Mjuk jord större chans

Du har rätt att man använder artilleri inte främst för döda fienden utan trötta ut, area denial och m.m

Hur om helst har man nog överdrivet antalet granater ryssarna skjuter per dag. Det var nog närmare 20 000 än 50 000 på toppdagarna.
Citera
2022-08-25, 09:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnoAlco
Varför inte jämföra honom med de som står honom närmast kulturellt och regionalt, Stalin eller någon av de andra Sovjettyrannerna?

Sedan så tror jag inte att det blir bättre utan Putin då Ryssland är uppbyggt på imperialism och dess oligarker gärna vill ta över grannländers naturtillgångar. Nationalism är inte Rysslands problem utan snarare brist på nationalism.

Därför att Stalin var en vinnare. Putin är liksom Hitler en förlorare.

Men båda de gubbarna hade en ideologi och en vision för sina krig, Putin saknar det, bara gammal hederlig imperialism och den är alltid elitistisk till sin natur; det är därför Putin inte riktigt kan mobilisera sitt folk eller ens sin armé. T.o.m. Putins propagandamakare klagar på att industrin inte tar kriget på allvar etc. Det finns ingen entusiasm eller djävlar anamma, utan bara att locka med stora summor pengar. När statskassan är tom finns ingen drivkraft kvar i Ryssland.
Citera
2022-08-25, 10:13
Medlem
Paasikivi är måttligt imponerad av Ryzzlands militär.

”Sopor” är ett av epiteten. Spränger en grusväg med 5 miljoner dollars Kaliber.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/paasikivi-om-ryska-feltraffen-riktigt-pinsamt/
Citera
2022-08-25, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Därför att Stalin var en vinnare. Putin är liksom Hitler en förlorare.

Men båda de gubbarna hade en ideologi och en vision för sina krig, Putin saknar det, bara gammal hederlig imperialism och den är alltid elitistisk till sin natur; det är därför Putin inte riktigt kan mobilisera sitt folk eller ens sin armé. T.o.m. Putins propagandamakare klagar på att industrin inte tar kriget på allvar etc. Det finns ingen entusiasm eller djävlar anamma, utan bara att locka med stora summor pengar. När statskassan är tom finns ingen drivkraft kvar i Ryssland.

Är det bara förlorarstatusen så funkar Biden också isf. Han förlorade Afghanistan.

Jag påstår fortfarande att Putin har mer in common med Stalin än Hitler. Stalin var dessutom ganska lik en despotisk tsar. Alla man ogillar kan inte vara Hitler.
Citera
2022-08-25, 10:19
Medlem
Opaques avatar
Rätt rolig sida som berättar om alla beslag man har gjort på Ryska Oligarker med extrem detaljrika listor ...Det här gänget inkl. Putins talesmän älskade tydligen att ha lyxlägenheter i Marbella, Paris,Prag ,Franska rivieran osv, samt en beskrivning på Putins alla anförtrodda. En stor del av dom var klasskamrater t.ex.

https://cdn.occrp.org/projects/russian-asset-tracker/en/
Citera
2022-08-25, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Rysk "genial" ingenjörskonst att lägga en pontonbro över det solida blocket av betong. Ja säger lycka till

https://www.kyivpost.com/russias-war/vital-bridge-attacked-in-kherson-as-ukrainian-army-goes-on-counter-offensive.html

Är det så man gjort som jag i min enfald tänkte ut så tror jag faktiskt det skulle kunna funka.

Eftersom vattennivån är hyggligt konstant så länge uppdämningen inte bombas sönder kraftverksdammen en bit nedströms..
(om man gör det så slutar även kylningen till kärkraftverket funka)

Tror faktiskt att det är tekniskt svårt att bomba sönder en pontionbro under en betongbro. Du mhar väl sett vilka fjuttiga hål Himars-raketer åstadkommer.

Pontonen som bogserades ut såg faktiskt ut att ligga högt i vattnet - eller hur?
Citera
2022-08-25, 10:46
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Dina länkar stödjer inte påståendet att "infanteri i skyttegravar är princip immuna". Jag kan lova dig att det inte stämmer.

Man kan inte bedöma träffsäkerhet utifrån satelitfoton på det viset. Det finns många användningsområden för artilleri (area denial (om t ex motståndaren anfaller eller omöjliggöra att de flyttar sig utom skyttegravar), fixering, t om slå upp damm). Men visst använder de oftast artilleri snarare som hagelsvärmar än som snipervapen.

Nej emot de här kan ju ryssarna försöka gräva sig bort från.
https://www.youtube.com/watch?v=2W16tJEtj_s&t=4s
Citera
2022-08-25, 11:03
Medlem
Snapcounts avatar
Ett tecken på att "ting", kanske inte är så rosenrött i den ryska ekonomin :

– Russland skjuler sannheten
Arbeidsledigheten i Russland er rekordlav, men mye tyder på at situasjonen egentlig er langt mer alvorlig. Slik skjuler Russland landets arbeidsledighet.

Bilprodusenten Avtovaz startet produksjonen av Lada-merket på nytt i sommer etter at den ble stoppet i mars. Merket har derimot ikke formelt sagt opp noen av sine 42.000 arbeidere, ifølge Reuters.

Majoriteten av de ansatte har derimot vært permittert eller satt i permisjon siden mars. Denne måneden tilbød bilprodusenten flere arbeidere en engangsutbetaling for å slutte.

– Bilsektorens problemer blir maskert av «skjult arbeidsledighet», der arbeidere ikke blir permittert, men i stedet satt på ubestemt permisjon, sa Ruben Enkipolov, professor i økonomi ved Moskvas nye økonomiske skole.

Nedgangen i bilindustrien kan også ha svært alvorlige følger for landets arbeidsmarked. I 2020 sysselsatte bransjen 400.000. I tillegg var 4 millioner arbeidere indirekte avhengige av sektoren.

https://finansavisen.no/nyheter/arbeidsliv/2022/08/25/7919420/rekordlav-arbeidsledighet-i-russland-slik-skjuler-landet-sannheten?internal_source=sistenytt

Inte bara bilindustrin :

Selskaper tar altså ansatte ut i permisjon, noe som utsetter oppsigelser. Blant annet er 14.000 flygeledere, samt ansatte i Ikea og H&M, tatt ut i permisjon eller permitterte. Dette er arbeidere som trolig ikke vil få tilbake jobbene sine som følge av sanksjoner.
Citera
2022-08-25, 11:12
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Sluta svamla nu va, det är inte WW1 längre utan alla har airburst ammunition. Det är trivialt att konstruera ammunition som totalt dräper allt som gömmer sig i en skyttegrav eller befästning. Ryssarna har massvis med sådana vapen precis som Sverige. De använder dem också kopiöst i Ukraina, se här för måndagens fotoskörd från en enda journalistdrönare: https://southfront.org/ukrainian-forces-suffered-heavy-losses-in-southern-front-lines-photos-18/ (PG-18, propaganda).
Nej, Ryssland har inte proximity fuses på majoriteten av sin ammunition. Den stora delen är vanlig konventionell.

Noterar du att gräset inte är helt grönt på alla ställen. Vi ser en massa torrt gräs på bilderna. Reflekterar du då inte över att bilderna kan vara äldre än den 24:e Augusti och högsommargrönska?
Detta är inte Augusti i Ukraina för mig.
https://s2.cdnstatic.space/wp-content/uploads/2022/08/N-7.jpg

Du visar lite bilder på 9st Ukrainska soldater. Vilka uppenbarligen inte har varit skyddade tillräckligt vid artillerielden. Man ser inga skyttevärn eller något sådant och sedan hävdar du att artilleri är jättefarligt.

Citat:
1.1. Som synes av drönarreportage från frontlinjen är fronten fylld med Ukrainska lik.
9st. Tidpunkt okänd.

Citat:
2. Du kan använda de där reportagen som toapapper. Personligen har jag inte bemödat mig med att titta på Dakota filmen, men Yildiz filmen innehåller informationen om att "allt i filmen är humbug" i det finstilta. Du har med andra ord blivit bedragen av simpel propaganda.
Jaha, det har jag. Vad är det i deras intervjuer som är humbug menar du?

Citat:
3. Ryssarna kan köra över Ukraina precis när de vill på precis samma sätt som Svenska militären gör i Sverige. Pratet om befästningar är mest Rysk Maskirovka för att få Ukraina att fortsätta pumpa in manskap och resurser i ett skyttegravskrig där Ryssland har precis alla fördelar.
Det är många pro-ryssar som hävdat det i 6 månaders tid men lik förbannat så händer ingenting. Det är inga enorma ukrainska förluster. Förlusterna på båda sidor kan anses som likvärdiga på sin höjd. Du sitter inte på en riktiga informationen om du tror det.
Du är en av dessa som kommer att bli ihågkommen efter kriget som en av de mest hjärntvättade användarna.

Citat:
4. Bye-bye
Citera
2022-08-25, 11:13
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnoAlco
Är det bara förlorarstatusen så funkar Biden också isf. Han förlorade Afghanistan.

Jag påstår fortfarande att Putin har mer in common med Stalin än Hitler. Stalin var dessutom ganska lik en despotisk tsar. Alla man ogillar kan inte vara Hitler.

Nej det gjorde han inte Han fullföljde ett av Trump beslutat och påbörjat tillbakadragande . Något annat oklart vi behöver förklara för dig eftersom du inte verkar ha tillgång till information ?
Citera
2022-08-25, 11:15
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Varför enligt dig kan man onte bedöma det? Är du expert inom det området?

Av anledningen som jag skrev, man vet inte vad som har hänt i området. Nej, jag är inte expert, har ett drygt år bara som värnpliktig och några år i hemvärnet, som inte direkt har något artilleri i Sverige. Men man ska inte ha för stor respekt för det, läs och tänk och var kritisk så förstår du mer än många som uttalar sig. De vet mer, men de har också en agenda...
Citera
2022-08-25, 11:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Det här skall vara från när Ukraina skickar förnödenheter till det belägrade Azovstal i Mariupol, med helikoptrar. Konstigt att de ens kunde göra det. Men några helikoptrar blev nedskjutna.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1562679991737155585
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in