2022-08-24, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej inget har vänt för Ukraina och dom förstår inte denna "speciella militära operation" helt enkelt. Krig hade varit annorlunda för då hade Kiev och Lviv infrasturktur bombats bort de första veckorna precis som USA gör under sina invasioner. Vad man gjorde då var att låsa fast ukrainska trupper och försöka sig på en snabb förhandlingslösning. Man trodde sig ha åstakommit det i Turkiet och Istanbul under dessa förhandlingar men blev blåsta på det efter att man trog tillbaka trupperna, precis som man blev blåsta på Minskavtalet. Nu anses det inte finnas någon att förhandla med i Kiev och Zelenskyj är förbrukad, det är NATO och USA som man förhandlar med i framtiden efter att Ukraina kaptitulerat eller tagits över helt.

Utanför Kiev och Karkov höll ryssarna i princip bara vägarna dom rullade på men i Donbass och delarna av södra ukraina dom tagit äger dom militärt marken nu. Det är ju därför det går långsamt, man mal ner den Ukrainska militären och det är genom att besegra en arme man vinner ett krig inte som USA som snabbt intar städer och lämnar massor av beväpnade fiender utanför.
Handlar inte om att vinna kriget utan att vinna freden, kan man inte få över befolkningen på sin sida genom att ge dem bättre livsförhåłlanden vinner man aldrig ett krig. USA har aldrig lyckats och tvekar på att Ryssland lyckas här, tror till och med de misslyckas militärt om väst fortsätter stödet
Citera
2022-08-24, 22:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Putins stora mål är att vid valet 2024 krönas till Rysslands Tsar. Han kommer förmodligen inte att formellt återuppta den titeln kanske skapar en ny titel som Hitler gjorde. Har har ju redan dammat av flera nya gamla titlar.

trist för honom att 2024 kommer Ryssland ligga i ruiner med inbördeskrig och Ukraina är med i NATO.

Frågan är om den ryska SS-regimen sitter kvar ens i februari 2023. Under den kommande senhösten och därefter kommer RySSland att få det mycket svårt både militärt och ekonomiskt. Ukraina, däremot kommer att ha fått massor av vapen och ammunition, förhoppningsvis också F-16 och A-10 or. Dessutom kommer väst, alltid, att hålla den ukrainska ekonomin under armarna. Men som du skriver: 2024 så kommer den ryska cancersvulsten att vara, definitivt, rökt!

Slava Ukraini!
Citera
2022-08-24, 22:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Rimligt.

Orimligt. En missilattack dödar inte så många. På sin höjd 50 som de träffarna mot baserna initialt. Men då med flera missiler mot samma mål. Jag hade gissat mellan 1000-2000 döda och då räknar jag inte med civila. Civila många fler. Förstörelsen är mest infrastruktur.

Nej, totalt antal Ukrainska soldater i Mariupol var mellan 3500-8100.
t.o.m TASS säger 8000+ men det är sannolikt att de överdriver.
https://tass.com/defense/1440933

Jag påstår 200 döda per dag när det är som värst. Alla dagar är inte likadant. Skulle gissa snittet ligger på mellan 50-100 under hela kriget.

Jag säger runt 20000 döda Ukrainska soldater är rimligt. 30-40000 ryska.

Från de observationer jag sett från soldater som stridit på Ukrainsk sida så är rysk artilleri väldigt uselt på att träffa. De som artillerield dödar är de som är oförsiktiga. Annars är det inte så många som stryker med. Hör dessa vittnesuppgifter.
https://www.youtube.com/watch?v=GOqk-OlNBw0&ab_channel=SpeakTheTruth
https://www.youtube.com/watch?v=lbDNRMfABWg&t=1s&ab_channel=Milit%C3%A4rt

Tack för att du diskuterar som en normal människa, det är så man kommer framåt.

Det man kan lära sig av detta är att vi har olika fördomar. I detta fall fördomar om hur lätt det är att överleva artillerield, och hur bra de är på att träffa. Kanske man kan komma sanningen närmare genom att titta på hur många soldater som ligger vid fronten, och på vad de (som är pålitliga, gärna de kritiska men inte krigsfångar) säger.

Men jag håller inte alls med dig om dödsfall av missiler. Ryssarna har skjutit stora mängder av dem (långt mer än 1000), och de har också skjutit på barracker (och skolor som används som barracker). Kan man döda 50-300 civila i Mariupol teater så kan man också döda 50-300 soldater...
Citera
2022-08-24, 22:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Nästa paket Amerikanskt stöd :-)

- 6 NASAMS air defense systems from BC
- 245,000 155-mm shells and 65,000 120-mm shells
- 24 counter-battery radars (!!)
- UAV RQ-20 Puma and auxiliary equipment for UAV Scan Eagle
- Vampire anti-UAV systems
- Missiles with laser

Ja, det är underbart. Ändå är dessa direkta gåvor ifrån USA bara en rännil när väl lend-lease programmet drar igång i höst. Den enda möjliga flaskhalsen är bara hur snabbt USA kan bygga ut Demokratins Arsenal. Men vi vet att när den väl rullat igång så kommer den, förr eller senare nå en enorm kapacitet!

Slava Ukraini!
Citera
2022-08-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det är väl så ryssarna brukar göra? Afghanistan, Tjetjenien, Syrien... Att bomba civila knäcker motståndsviljan i högre grad än att bomba militärer. Och det är mycket enklare.
Har du något belägg för det där påståendet att Ryssland har gjort det?
Hittills i Ukraina så har dom varit väldigt försiktig med att bomba civila.
I Syrien gick dom väl in och tog bort is som inte USA klarar av.
Förlåt det var väl utbildade is.
Citera
2022-08-24, 22:37
Medlem
Lite mer smått och gott till Ukraina.

Citat:
Norge og Storbritannia går sammen om å anskaffe den norske mikro-dronen Black Hornet, skriver forsvarsdepartementet i en*pressemelding.
Den norsk-utviklede dronen er globalt markedsledende. Den blir brukt i en rekke allierte land, inklusive USA og Storbritannia. Dronen brukes til rekognosering og målidentifikasjon. Den er enkel å operere, etter forholdene robust, vanskelig å oppdage og særlig godt egnet for strid i urbane strøk, skriver forsvarsminister Bjørn Arild Gram i pressemeldingen.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/norge-og-storbritannia-donerer-mikro-drone-til-ukraina.feQDUPgCM?utm_source=vgfront&utm_content=h ovedlopet_row60_pos2&utm_medium=df-86-n849fd0f
Citera
2022-08-24, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Har du något belägg för det där påståendet att Ryssland har gjort det?
Hittills i Ukraina så har dom varit väldigt försiktig med att bomba civu.
I Syrien gick dom väl in och tog bort is som inte USA klarar av.
Förlåt det var väl utbildade is.

Om de bombar civila dödar de massa ryssar. Det är rätt komplicerat i östra Ukraina.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
USA vill lägga vantarna på Ukrainas naturtillgångar och dess förmåga att försörja 600 miljoner människor med livsmedel. Det är själva grunden till detta krig. Sluta vara naiv. Naivitet är en potentiellt letal sjukdom.

Ryssarna har plundrat Ukraina på 20miljoner ton spannmål bombar silos och medvetet förstört och bränt fält Dom hindrar UA från stt skeppa ut det. Ryssland bedriver good old genoside.
Citera
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag skriver alltid vad jag anser vara sant och baserar även mina åsikter på det. Har du lätt för att avgöra vad som är sant genom att läsa aftonbladet, SVT eller twitter? Information direkt taget från Kievs propagandaministerium. Själv tar jag in en mycket bredare bild från många olika källor och därför har jag betydligt sannare bild i denna propagandasmörja från båda sidor.
Jag har följ konflikten ifrån 2014 och bildade mig redan då uppfattningen att Ukraina blev en facistisk vassalstat för USA (inte det första landet att drabbas). Massakern i Odessa av ukrainas råskinn 2014 blev min vändpunkt och det delar jag med många ukrainare i östra och södra delarna av landet. Är min åsikt nu en lögn?

Har du delat med dig av dina (egna) åsikter, har du skrivit något om utvecklingen i Ukraina, är allt sant om du skriver? Kan du bevisa det? Nej, du är enbart en propagandist för Kiev-regimens och västs motiv. När ni förlorar misskrediterar ni andra i desperation.
Bla bla bla hittepå bla bla bla, tyvärr har Du fel igen...
Citera
2022-08-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Om de bombar civila dödar de massa ryssar. Det är rätt komplicerat i östra Ukraina.
Men hur var det i Syrien då?
Du påstår ju saker som inte stämmer ju.Om inte för Ryssland så skulle IS vara stora idag.
Citera
2022-08-24, 22:45
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssarna har plundrat Ukraina på 20miljoner ton spannmål bombar silos och medvetet förstört och bränt fält Dom hindrar UA från stt skeppa ut det. Ryssland bedriver good old genoside.

Lögn. Ryssland har flera gånger garanterat fri passage för transport av spannmål från Odessa, via Svarta havet till bland annat Afrika.
Citera
2022-08-24, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Snarare du som inte behärskar det svenska språket. Så då förstår du kanske att tolkskolan i St:Petersburg är mycket bättre än den svenska skolan.

https://www.synonymer.se/sv-syn/letal

Skämt åsido, men det där med att "starta kriget" är ungefär på samma intellektuella nivå som barn i sandlådan som säger "Han var dum! Han började!" Du måste ju ändå begripa att USA/NATO gjort landet till en tryckkokare och till ett hot mot Ryssland mellan 2014-2022. Två brutna Minsk-avtal talar sitt tydliga språk.
Vilket trams Ukraina Nato och USA är inte och har inte varit ett hot mot Ryssland. Har du glömt bort varför Ryssland startade kriget? Det var ju en specialoperation för att befria Ukraina från det påstådda förtrycket mot ryssar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in