2022-08-24, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Storbolagen har klart sig men mellan och små har i snitt gått back 40-75% sen årsskiftet.

Ja, man kan fråga sig varför man väljer att nischa sig så och ta större risker?
Citera
2022-08-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, man tar en risk (utöver inflationsrisken), men den förväntade utvecklingen är bättre än sparkontot.

Nja. Att det är noll avgifter talar ju onekligen till dess fördel. Nackdelen är att Avanza Zero väl bara placerar i svenska bolag vilket innebär att man får en sämre riskspridning.

Dessvärre finns det mig veterligen inte någon globalfond med noll avgifter.

Hur mycket kan man lita på "den förväntade utvecklingen" och hur har den tagits fram, vad betyder den egentligen?

Såhär skriver dom på sin hemsida;

Har Avanza Zero verkligen inga avgifter?
Nix. Avanza Zero är en helt gratis fond där du enkelt kan följa de 30 mest handlade aktierna på Stockholmsbörsen utan att betala några avgifter som till exempel courtage, vilket du betalar om du köper aktierna på börsen. Det är alltså en kostnadsfri indexfond.

https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-zero.html
Citera
2022-08-24, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, man kan fråga sig varför man väljer att nischa sig så och ta större risker?

Girighet, bättre att spara säkert i sparkonto med 0.8-1% ränta-
Citera
2022-08-24, 18:19
Medlem
EnCartes avatar
I goda tider ska man ha dem på börsen. I dåliga tider i annat. Obligationer, bank, annat?

Jag tog ut nästan alla pengar från börsen i år. Den hann gå ned ca 8%. Nu har börsen sjunkit med 24% i år. Jämfört med att ha kvar den minskade jag förlusten med 16% genom det. Ränta och avkastning på det har varit ca 2%. Så därmed har jag förlorat ca 6% totalt på det kapitalet plus inflationen, så ca 10-12% i realvärde. Blir det goda tider igen, kommer jag att föra tillbaka det till börsen.

Edit: Tänkte bara lägga till att jag hade inte allt på börsen. Så de pengarna har get tca 2% i avkastning också, kanske mer för en del. Så där är det bara inflationsförlusten på ca 6% mot inflationen på 8% eller vad den är.
Senast redigerad av EnCarte 2022-08-24 kl. 18:32.
Citera
2022-08-24, 18:23
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
...de som snackar "köpläge" nu talar i nattmössan, börsen kommer har minst 20 % kvar till botten, sanna mina ord.
De galna elpriserna drabbar all produktion med ökade kostnader. Klart som fan att börsen kommer att falla mera under vintern. Bara en idiot investerar i aktier nu, men såna finns det förstås gott om.
Citera
2022-08-24, 18:27
Medlem
Börsen går ner och upp även om många muppar glömt att det kan gå ner.

Exempel: köpte fonder som har gått ned 44,34% sen 22/11 förra året. (Länsförsäkringar Fastighetsfond).

Sen stämmer det att över längre tid så brukar börsen gå upp med några procent. Så budskapet är som alltid: spela bara med pengar du har råd att förlora. Nästa råd är att om du behöver använda pengarna inom ett år skall du inte ha dem på börsen, bank-konto är bra ide då.

Några tips om du skall köpa fonder och inte vill lägga ner massor av tid själv:
  • Se till först att du har pengar på konto som säkerhet för om nåt händer, till exempel om frysen går sönder eller bilen krånglar.
  • Fonder med låga avgifter är oftast bättre än de med höga, oftast är så kallade indexfonder med låga avgifter ett bra tips
  • Köp inte fond-i-fond fonder, de är bara ett sätt att lura av dig mer avgifter
  • Fundera igenom när du behöver ta ut pengarna -- är det ett år eller mindre så sälj och sätt in på sparkontot istället
  • Historisk avkastning är absolut INTE något mått på framtida avkastning -- de som gått upp mest är ofta de som går ner mest när det vänder (se till exempel min investering i Fastighetsfond).
  • Fundera igenom vad som händer med skatten när du säljer fonderna. Ett alternativ som varit mycket intressant är ISK (skattas på annat sätt), men det finns politiker som vill konfiskera mer av dina pengar där.
Citera
2022-08-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Börsen går ner och upp även om många muppar glömt att det kan gå ner.

Exempel: köpte fonder som har gått ned 44,34% sen 22/11 förra året. (Länsförsäkringar Fastighetsfond).

Sen stämmer det att över längre tid så brukar börsen gå upp med några procent. Så budskapet är som alltid: spela bara med pengar du har råd att förlora. Nästa råd är att om du behöver använda pengarna inom ett år skall du inte ha dem på börsen, bank-konto är bra ide då.

Några tips om du skall köpa fonder och inte vill lägga ner massor av tid själv:
  • Se till först att du har pengar på konto som säkerhet för om nåt händer, till exempel om frysen går sönder eller bilen krånglar.
  • Fonder med låga avgifter är oftast bättre än de med höga, oftast är så kallade indexfonder med låga avgifter ett bra tips
  • Köp inte fond-i-fond fonder, de är bara ett sätt att lura av dig mer avgifter
  • Fundera igenom när du behöver ta ut pengarna -- är det ett år eller mindre så sälj och sätt in på sparkontot istället
  • Historisk avkastning är absolut INTE något mått på framtida avkastning -- de som gått upp mest är ofta de som går ner mest när det vänder (se till exempel min investering i Fastighetsfond).
  • Fundera igenom vad som händer med skatten när du säljer fonderna. Ett alternativ som varit mycket intressant är ISK (skattas på annat sätt), men det finns politiker som vill konfiskera mer av dina pengar där.

Ja det är precis det jag oroas över, alla förluster man kan göra vilket jag oftast inte hör folk nämna.

Tack för tipsen, du nämner fonder med låga avgifter men varför inte fonder med noll avgifter, finns dom inte? Avanza Zero är väl en sådan eller har jag helt missuppfattat det?
Citera
2022-08-24, 18:34
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aldrigsen71
.
Jag kan ibland tycka att det på folk låter som att man garanterat tjänar pengar om man bara låter dom ligga där
det är väl inte så svårt???
vad är problemet?
det är väl bara att skita i vad folk tycker och säger och fatta att börsen är ett bättre sparande på sikt.
Och att det kan gå åt pipan på kort sikt?
Skulle det vara så svårt att begripa?
Citera
2022-08-24, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Börsen har en genomsnittlig avkastning på 8% årligen och det är fakta. Dom stora bolagen är säkra kort att investera i således kommer du aldrig förlora dina pengar heller. Därför är det korkat att ha dom på ett sparkonto än låta dom växa på börsen. Sen har du utdelningar som du får ta del av gratis bara du äger en del av bolaget.

Helt plötsligt öppnades en helt ny värld för dig

Det är inte fakta i Japan. Där börsen har gått ner senaste 30 åren.
Citera
2022-08-24, 19:09
Medlem
KlappMungons avatar
Sparar man långsiktigt på ett sparkonto så är man faktiskt ganska korkad.

Valutors funktion är helt enkelt vare sig att lagra värde långsiktigt eller att generera avkastning. Valutor är till för att vara transaktionsmedel och att lagra värde kortsiktigt.

För kortsiktig värdelagring har sparkontot däremot felaktigt varit föraktad av många. De jagar positiv realränta till varje pris vilket man inte nödvändigtvis skall göra med sitt buffertsparande.

Sparkontot har en inbyggd "gratislunch" där avkastnigen är artificiellt hög i förhållandet till risken. Det beror på insättningsgarantin.
Citera
2022-08-24, 19:15
Medlem
Har du pengar på sparkontot så har du alltid kvar samma summa ungefär.
Börja trejda på börsen så kan någon annan trejda till sej ditt kapital ganska snabbt så kan du börja på noll igen.
En av tio tjänar på att trejda om jag fattat rätt.
Fonder är ett alternativ men det är lika tråkigt som att ha på sparkonto men med risk att förlora pengar.
Sen har det ju med hur långsiktig man är, fonder på 10 år kan ju vara bättre än ett sparkonto.
Normalt sett behöver man sina investerade pengar till något praktiskt långt innan man ligger på plus, troligen säljer man med förlust för att man måste få loss kapital till nått kul/nödvändigt.
Citera
2022-08-24, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Girighet, bättre att spara säkert i sparkonto med 0.8-1% ränta-
Du gick alltså in kraftigt på börsen, i småbolag till råga på allt, och nära ath utan att veta vad du pysslade med och din girighet bet dig i svansen. Ganska lustigt faktiskt 😀
Men du får skylla dig själv och lära dig av blundern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in