Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-24, 13:27
  #3109
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Nu ligger det ett klipp uppe på hur det gick till. Usel kvalité dock https://goredb.com/w/9ChSLAdkkvyDerUxUYytSz Varning för starka bilder.

Den sekvensen har jag inte sett tidigare. Filmerna jag sett slutade innan de började skära.
Man undrar ju lite hur materialet hittade till nätet och varför.
Citera
2022-08-24, 13:51
  #3110
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den sekvensen har jag inte sett tidigare. Filmerna jag sett slutade innan de började skära.
Man undrar ju lite hur materialet hittade till nätet och varför.
Ja, precis. Och de länkar jag hade till den delen där man såg några av mördarna ganska tydligt fungerar inte längre. Man får intryck av att någon kanske skyddar mördarna. På bilden från hotellet var de falska tolkarna utsuddade.

Har du, eller någon annan kvar länkar som fungerar till den ursprungliga videon. Mycket märkligt att den tagits ned och ersatts av "gore".
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-24 kl. 13:56.
Citera
2022-08-24, 14:32
  #3111
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja, precis. Och de länkar jag hade till den delen där man såg några av mördarna ganska tydligt fungerar inte längre. Man får intryck av att någon kanske skyddar mördarna. På bilden från hotellet var de falska tolkarna utsuddade.

Har du, eller någon annan kvar länkar som fungerar till den ursprungliga videon. Mycket märkligt att den tagits ned och ersatts av "gore".
Nej, jag har inga länkar och har inte sparat ner videorna.
Citera
2022-08-24, 14:45
  #3112
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Fast, nu var det ju inte det som jag debatterade. Har personligen inte en susning om hennes uppväxt och eventuella förhållande till sin pappa.

Däremot så ser jag det som en skandal att den Svenska sidan inte på något sätt försökt att utreda FN's eventuella ansvar för hennes och kollegans död.

Pappans närvaro vet jag inte, men Zaida var aktiv på IRC och hängde mycket vid datorn i ungdomen (detta var på 90-talet innan det blev lika vanligt som idag). Hon har skapat konto på Flashback men inte aktiverat det (kanske skapade i ett annat nick).
Citera
2022-08-24, 15:18
  #3113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det stämmer. Det handlar om två stycken.

Du kan läsa lite om det här.

"Svenska soldater åts upp i Kongo"
https://www.expressen.se/nyheter/sve...s-upp-i-kongo/

Undrar vad de annars skulle använda Z.C:s huvud till? Någon form av rationellt tänkande finns väl även hos dessa mörkhyade gentlemän? Krympning har jag bara sett i Sydamerika och möjligen Borneo.
Citera
2022-08-24, 15:18
  #3114
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många mord är bra för ditt CV inom det militära i Kongo.

Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Nu är jag inte säker men vill minnas att det inte nämndes alls i början, sedan antyddes det att kroppen skändats lite så där odefinierat och efter det tror jag att allting dog bort i medias ögon. Lite som när norskan/danskan fick sina huvuden avskurna i vilket shithole country det nu var och media skrev om "knivskador i halsen" av samma oklara anledning.

Men om jag får gissa (och det får jag ju) så finns det en vilja att bara rapportera så pass sakligt att Kongo inte framställs i allt för dålig dager. Oklart vem som har att tjäna på att det inte blir allmänt känt hur riktigt jävla illa det är ställt men det blir nog lättare att rekrytera nya Zaidor om bilden är fortsatt oklar om vad som pågår mer exakt i området.
Om jag ser på det riktigt cyniskt så kan jag mycket väl tänka mig att det finns en ambition från media att måla upp och vidhålla en bild av att alla folk i alla länder är ungefär likadana och att exvis Kongo bara har lite administriva problem i myndighetsstrukturen. Då passar det sig inte att beskriva verkligheten i detalj.

Mycket möjligt att halshuggningen inte omnämndes med en gång för det rådde till en början oklarheter.

Den här ursprungliga videon ser man till en början CZ och Sharp gå barfota tillsammans med dessa beväpnade män. Den senare talar också med dem även när paret sitter ner på marken. Jag tror ingen av dem just då inser att de kommer bara minuter senare att bli mördade. Skotten mot Sharp kommer hux flux och han blir då liggande på rygg. Efter att han sköts till döds skriker ZC något i stil med på franska "Jag är med barn". Detta har diskuterats tidigare i tråden vad hon exakt då sade. Själv kan jag inte franska men det har översätts vad ZC skrek. Efter att ZC skriker detta så försöker hon fly men blir då skjuten. Man får se hennes blodiga kropp liggande på marken och vid något tillfälle rör hon sig litet. Någon utanför kameran säger något högt som kan ha varit en order. Därefter går en man fram och skär, inte hugger, huvudet av henne. Detta syns faktiskt tydligt. Alltså hon kan fortfarande ha varit i livet när hon får huvudet avskuret.

Jag är osäker på om Staffan Lindberg i sin bok Mordet på Zaida Catalán, 2019, tar upp detta bestialiska. Har läst boken men det är några år sedan. Däremot tar Lindberg upp ett gammalt känt kongolesiskt uttryck som visar på vad detta är för ett slags land. Citerar följande från sidan 112:

"Tidigt i mitt arbete hade jag stött på ett talesätt: Man måste mörda tusen människor för att bli general i Kongo. Detta var inte bara ord."

Inte nog med att hennes mor och syster får sin dotter/syster mördad - BO får dessutom sitt huvud avskuret.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-08-24 kl. 15:32.
Citera
2022-08-24, 16:45
  #3115
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Kvitto" på utfört uppdrag?

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Undrar vad de annars skulle använda Z.C:s huvud till? Någon form av rationellt tänkande finns väl även hos dessa mörkhyade gentlemän? Krympning har jag bara sett i Sydamerika och möjligen Borneo.

Kan nog ha funnits flera anledningar till detta.

Kanske som en slags trofé av en vit kvinna? Kanske som ett "kvitto" på utfört uppdrag?
Citera
2022-08-24, 16:59
  #3116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket möjligt att halshuggningen inte omnämndes med en gång för det rådde till en början oklarheter.

Den här ursprungliga videon ser man till en början CZ och Sharp gå barfota tillsammans med dessa beväpnade män. Den senare talar också med dem även när paret sitter ner på marken. Jag tror ingen av dem just då inser att de kommer bara minuter senare att bli mördade. Skotten mot Sharp kommer hux flux och han blir då liggande på rygg. Efter att han sköts till döds skriker ZC något i stil med på franska "Jag är med barn". Detta har diskuterats tidigare i tråden vad hon exakt då sade. Själv kan jag inte franska men det har översätts vad ZC skrek. Efter att ZC skriker detta så försöker hon fly men blir då skjuten. Man får se hennes blodiga kropp liggande på marken och vid något tillfälle rör hon sig litet. Någon utanför kameran säger något högt som kan ha varit en order. Därefter går en man fram och skär, inte hugger, huvudet av henne. Detta syns faktiskt tydligt. Alltså hon kan fortfarande ha varit i livet när hon får huvudet avskuret.
Den längre filmen minns jag mycket tydligare än nyhetsrapporteringen och mitt intryck är att de inte på något sätt räknade med att bli mördade inom några få minuter. Deras uppförande och kroppsspråk vittnade om att de visserligen förstod att de befann sig i en allvarlig situation men någon skräck, panik och dödsångest visade de inte. Hade de trott att det skulle sluta som det gjorde hade de kanske inte skrikit och jämrat sig men åtminstone försökt diskutera eller förhandla.
Citat:
Jag är osäker på om Staffan Lindberg i sin bok Mordet på Zaida Catalán, 2019, tar upp detta bestialiska. Har läst boken men det är några år sedan. Däremot tar Lindberg upp ett gammalt känt kongolesiskt uttryck som visar på vad detta är för ett slags land. Citerar följande från sidan 112:

"Tidigt i mitt arbete hade jag stött på ett talesätt: Man måste mörda tusen människor för att bli general i Kongo. Detta var inte bara ord."

Inte nog med att hennes mor och syster får sin dotter/syster mördad - BO får dessutom sitt huvud avskuret.
Jag upplever att Kongo sticker ut bland andra afrikanska länder, inte för själva brutalitetens skull som ingalunda är unik utan för att den tycks förbises i rapporteringen jämfört med exvis Rwanda. Om det beror på en önskan att fokusera på Leopolds forna grymheter eller om jag bara inbillar mig vet jag inte. Men ett trevligt ställe är det inte.

Och jag kan inte föreställa mig hur anhöriga hanterar hennes öde och sig själva efter det. Jag försökte titta på filmen med pappaögonen men fixade inte ens det.
Citera
2022-08-24, 17:55
  #3117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan nog ha funnits flera anledningar till detta.

Kanske som en slags trofé av en vit kvinna? Kanske som ett "kvitto" på utfört uppdrag?

Det är väl mest troligt med kvittoteorin men å andra sidan finns ju filmen som bevis. Krymper de månne skallar i dessa trakter?
Citera
2022-08-24, 19:15
  #3118
Medlem
Skaraborg2s avatar
Michael Sharp så inte att detta skulle ske.

Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Den längre filmen minns jag mycket tydligare än nyhetsrapporteringen och mitt intryck är att de inte på något sätt räknade med att bli mördade inom några få minuter. Deras uppförande och kroppsspråk vittnade om att de visserligen förstod att de befann sig i en allvarlig situation men någon skräck, panik och dödsångest visade de inte. Hade de trott att det skulle sluta som det gjorde hade de kanske inte skrikit och jämrat sig men åtminstone försökt diskutera eller förhandla.

Jag upplever att Kongo sticker ut bland andra afrikanska länder, inte för själva brutalitetens skull som ingalunda är unik utan för att den tycks förbises i rapporteringen jämfört med exvis Rwanda. Om det beror på en önskan att fokusera på Leopolds forna grymheter eller om jag bara inbillar mig vet jag inte. Men ett trevligt ställe är det inte.

Och jag kan inte föreställa mig hur anhöriga hanterar hennes öde och sig själva efter det. Jag försökte titta på filmen med pappaögonen men fixade inte ens det.

Nej ingen av dem räknade med att de skulle komma att bli avrättade bara minuter efteråt att de satt sig ner.

De förstod självklart allvaret i detta men tittar man på Michael Sharp så tror jag att detta inte fanns i hans sinne. Har pratar med normal röst och flera av dem svarar honom. Precis som de hade lite "small talk". Vad Sharp säger förstår jag inte. Minns nu inte om detta skedde på franska eller på ett annat språk? Han kunde väl flera språk/dialekter från den här regionen och/eller närliggande områden.

Däremot ZC säger ingenting då vad jag kan komma ihåg. När Sharp skjuts ihjäl så har jag mycket svårt att se att han såg vad som skulle komma. Efteråt ligger han stilla på rygg och kan ha avlidit med en gång. Gällande ZC är jag mer osäker. Hon inser så klart efter att han blivit ihjälskjuten att hon nu svävar i livsfara. Då först skriker hon på franska i stil med att "jag är med barn" och försöker sedan springa iväg från dem.

Någon skräck, panik och dödsångest lär knappast Sharp ha hunnit uppleva. Däremot kom ZC att göra detta under den mycket korta tid som hon ensam var i livet.

Citat från Wikipedia:

"On 12 March 2017, Catalán and another UN employee, American Michael Sharp, were kidnapped during a mission near the village Ngombe in the Kasai Province in the Democratic Republic of the Congo.[10] They were both found dead on 27 March.[11] The UN was reportedly horrified when a grisly video of the killing of the two UN experts surfaced in April 2017.[12] Catalán was found in a shallow grave,[10] the body was beheaded, presumably as some kind of ritual (Muti) by the murderers,[13] but despite the arrest of two primary suspects by Congolese authorities, the head was never found.[14][15] On 26 March 2018, one of the perpetrators, Vincent Manga, was captured by Kananga's military authorities and moved the investigation into a new direction in order to solve the incident.[16]"

https://www.passblue.com/2019/05/29/...congo-in-2017/
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-08-24 kl. 19:40.
Citera
2022-08-25, 00:14
  #3119
Medlem
fingercuffss avatar
Märkligt att den här videon dyker upp nu, satan vad brutalt.
Citera
2022-08-25, 01:46
  #3120
Medlem
W9GFOs avatar
Jävla tjattrande infödingar som skjuter en kvinna. Tror IQ nivån på dessa ligger på 50. Fick man tag på dessa och ägde en avfallskvarn...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback