Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Anser du dig verkligen upplyst och bättre informerad? sådana som du sväljer ju all propaganda från Ukraina.
Vi kan väl testa med några frågor:
Vilket av länderna vinner för tillfället kriget på slagfältet?
Kommer Ukraina att vinna kriget?
Ligger ryssland i ekonomisk ruin?
Slår sanktionerna mot Ryssland svårt tillbaka mot väst?
Är NATO:s framflyttning mot Ryssland och Kina ett problem?
Vilken part beskjuter mest troligt kärnkrafverket i Ukraina?
Vilken part var det som dödade de ukrainska krigsfångarna med en raket?
Har Ukraina ett problem med ultranationalister och nazism?
Vad hände 2014 i Odessa, var det en massaker av ukrainska ultranationalister eller inte?
Jag skulle kunna hålla på länge och detta är det ni kallar lögner. Förstå att det är fakta eller mina åsikter och inte lögner.
Spara nu dessa frågor i minnet och när denna konflikten är över så skämms i din ensammhet för att du är så lättpåverkad av propaganda och springer annan makt ärenden.
Ryssland följer folkrätten i ockuperade områden och bygger upp, delar ut mat, ser till att barn få gå i skolan osv. Vad säger du istället om Kievs nya lag som förbjuder ukrainare att ta emot hjälp från ryssarna och om dom gör det ges 15 års fängelse?
FN har själv sagt att dom inte kan skicka inspektörer till kärnkraftverket utan Kievs tillstånd även då Ryssarna redan bjudit in dom. I fredags kom FN och Zelenskyj överens om att det kan ske man bara via Kiev. Du och andra hänger inte alls med i den här konflikten men det beror ju på att ni bara läser en sidas information eller propaganda.
Nej, jag anser mig inte bättre informerad än annan- eller jo, det kan bero på vem vi talar om men i gemen, nej.
Däremot är jag mottaglig för nyheter eller information- från vem det än må vara men inte vilka dumheter som helst. Jag är noga med att lyssna till vad som sägs, till vem det är riktat, varför det sägs, vilken faktamängd som ges och när det sägs. Sådant skvallrar lite om sanningshalt och avsikter med sänd kungörelse- och framför allt, hur de skall tolkas.
Mycket av informativ data har jag faktiskt fått här på Flashback- genom subforumet Vapen/Militär men denna- och liknande trådar, har även gett mig orientering och vidare upplysningar. Vi får information från massor av källor och just därför är det så himla viktigt att kunna validera våra uppgiftslämnare genom en process som kallas 'tendens'- vilket innebär att vi jämför tidigare lämnad information mot faktiskt utfall eller verifierbart faktum.
Då man gör sådant lite mer systematiskt ser vi att uppgifter som kommer från rysk sida håller kraftig slagsida mot falsarium, vantolkning, simpel lögn och distorsion. Visst kommer även sådant som är sant, riktigt och oförvrängt men ändå är det mer skev vinkling och pusslande mot den händelsebild de vill förmedla, det blir efter en tid alltför fånigt och infantilt larvigt varför den ryska informationen genom er 'troll' alltid kritiskt måste granskas och sållas från förfulande lögn.