2022-08-21, 16:53
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Du har fel! Putin är sedan länge utbytt mot en look-a-like.

Allvarligt talat. Jag har faktiskt inte ägnat mycket åt den där Dugin. Vad jag förstår nu så är han en marginell figur i det Ryska samhället som blev av med sin professur på Moskva universitet för alltför radikala åsikter om just Ukraina 2014. Han har med stor sannolikhet aldrig träffat Putin personligen.

Nu däremot kommer han att bli läst av en stor del av den ryska befolkningen skulle jag tro.

Inte speciellt smart av SBU i vanlig ordning..

Den där ”Dugin” är en uttalad nazist- på riktigt- och han ser dessvärre exakt ut Rasputin på nidbilderna med skägg och allt.
Citera
2022-08-21, 16:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Glöm inte forna öststater som har upplevt Sovjetunionen... De kommer inte sluta stötta Ukraina. Kolla på Polen tex.

Det räcker att Ukraina har stöd av Polen, Baltikum, Tjeckien, Slovakien Georgien och Azerbajdzjan så är det kört för Ryssland. De klarar knappt ett litet land så flera små är för mycket för hela deras inkompetenta statsbildning.
Citera
2022-08-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Det är bara en våt dröm hos er ryzzar att stödet till Ukraina skulle försvinna 😂

Ni kommer få se att Ukraina fortsatt kommer få det de behöver.

Ukraina kan dessutom beställa via lend-lease avtalet;-)
Nej då, Ukraina saknar egna krafter och krig är i mycket hög grad en ekonomisk fråga.

Ukraina och NATO påminner mig om det gamla marknadstricket med två brottare, varav den ena beskrivs som "världens starkaste man" och den andre som en modig utmanare. Den förstnämnde är verkligen stark och vältränad på riktigt, medan "utmanaren" har en mängd bomullsvadd instoppat och insytt under trikåerna, vilket både skyddar honom mot hårda tag och får honom att se biffigare ut för publiken, medan hans partner har order att efterhand underspela och inte utnyttja sin fulla styrka, båda filmar alltså. Naturligtvis slutar matchen med att utmanaren vinner...

Hur det går när ett sådant par överraskas av en tredje brottare som är medveten om taktiken och inte tänker spela med kan man läsa om i Eyvind Johnsons galet roliga novell Hos Hagels (i klassiska Än en gång, Kapten!).
Citera
2022-08-21, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Den där ”Dugin” är en uttalad nazist- på riktigt- och han ser dessvärre exakt ut Rasputin på nidbilderna med skägg och allt.
Jo, därför var det ett klart misstag av SBU att döda hans dotter. Många ryssar kommer nu att sympatiläsa hans skrifter vilket i rådande klimat kanske inte direkt stärker Ukrainas sak och gör relationerna mellan länderna bättre.
Citera
2022-08-21, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du är förbannat tröttsam med dina ideliga inlägg om USA.

Dina inlägg har sällan någon förankring i trådrubriken så jag föreslår att du använder Flashbacks sökfunktion för att hitta lämpliga trådar för dina inlägg om/mot USA, här hör de inte hemma.
Om man vill begripa sig på ett lands agerande, eller en konflikt, så är det ofta klargörande att leta efter paralleller på annat håll. Då upptäcket man både det parallella och det avvikande, det generellt giltiga och det som kanske sticker ut.
Citera
2022-08-21, 17:11
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Jo, därför var det ett klart misstag av SBU att döda hans dotter. Många ryssar kommer nu att sympatiläsa hans skrifter vilket i rådande klimat kanske inte direkt stärker Ukrainas sak och gör relationerna mellan länderna bättre.
Eller så vågar inga ryssar att ha hans böcker hemma eller läsa dem eftersom det naturligtvis är ryssar som ligger bakom.
Citera
2022-08-21, 17:15
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det räcker att Ukraina har stöd av Polen, Baltikum, Tjeckien, Slovakien Georgien och Azerbajdzjan så är det kört för Ryssland. De klarar knappt ett litet land så flera små är för mycket för hela deras inkompetenta statsbildning.
Jag har ingen koll på politiken känner jag.

Men att märka att Estland, Litauern, Lettland och Polen uttalat så tydligt mot Ryssland är bara positivt. Jag blir faktiskskt rörd av det och känner mer samhörighet med Polen och de Baltiska länderna efter detta. Jag uppskattar verkligen erat tydligt avståndstagande mot Ryssland. Nu är jag bara en enkel människa och har ingen makt. Men i mitt jobb i SEB träffar jag litauer dagligen (via video-konferens, det är inte ofta vi ses på riktigt med covid och flygskam). Men jag känner verkligen med dem som ligger i det imperialistiska Rysslands intressesfär.

Lyckas de i Ukraina blir Baltikum närmast berörda av ”special-operation”.

Jag visste inte hur tongångarna var i slaviska länder.

Serbien står med skinkorna särade, det visste jag.

Att Ungern, ett EU-land står upp för ett anfall mot Ukraina var oväntat, oavsett vad Orban gjort och sagt tidigare. Ett Eu-land borde väl stå upp för Eu?
Citera
2022-08-21, 17:15
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Den ryska propagandan är speciell, det måste väl vara ett rejält underbetyg till den ryska säkerhetspolisen om en främmande makt (som man dessutom är i krig med) kan utföra ett lönnmord i Moskva? I det här fallet kan man också lätt skylla på många andra, klart troligare, anledningar.
Citera
2022-08-21, 17:20
Medlem
Citat:
Känner till videon och det sägs att hon nämner Azov-bataljonen i sammanhanget.

Men vad vet jag?
Din tidigare klockrena analys av händelsen antydde att du visste mycket.
Du lät t.ex. väldigt säker på att mordet var utfört av eller på order av Ukrainska myndigheter.

Dina analyser har, som du säkert har konstaterat, ingen som helst trovärdighet hos människorna, men fortsätt gärna att briljera med att presentera obskyra länkar för Trollen, de kanske tror på dig?
Citera
2022-08-21, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Den ryska propagandan är speciell, det måste väl vara ett rejält underbetyg till den ryska säkerhetspolisen om en främmande makt (som man dessutom är i krig med) kan utföra ett lönnmord i Moskva? I det här fallet kan man också lätt skylla på många andra, klart troligare, anledningar.
Det är säkerligen inte speciellt svårt att utföra ett lönnmord om man som utlänning talar samma språk och förstår alla kulturella koder och dessutom har intel från andra nationers säkerhetstjänster skulle jag tro.

Särskilt inte om måltavlan inte är någon officiell figur.
Citera
2022-08-21, 17:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag har ingen koll på politiken känner jag.
Men att märka att Estland, Litauern, Lettland och Polen uttalat så tydligt mot Ryssland är bara positivt. Jag blir faktiskskt rörd av det och känner mer samhörighet med Polen och de Baltiska länderna efter detta. Jag uppskattar verkligen erat tydligt avståndstagande mot Ryssland. Nu är jag bara en enkel människa och har ingen makt. Men i mitt jobb i SEB träffar jag litauer dagligen (via video-konferens, det är inte ofta vi ses på riktigt med covid och flygskam). Men jag känner verkligen med dem som ligger i det imperialistiska Rysslands intressesfär.
Lyckas de i Ukraina blir Baltikum närmast berörda av ”special-operation”.
Jag visste inte hur tongångarna var i slaviska länder.
Serbien står med skinkorna särade, det visste jag.
Att Ungern, ett EU-land står upp för ett anfall mot Ukraina var oväntat, oavsett vad Orban gjort och sagt tidigare. Ett Eu-land borde väl stå upp för Eu?

Det intressanta med Ungern är att de tillhörde axel-makterna i andra världskriget och nu är de liksom Tyskland ganska eftergivna mot Ryssland. Österrike också. Vet inte riktigt hur tongångarna går i Italien.
Citera
2022-08-21, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olalelele
Nej jag tror inte heller det. Hur ser det ut nu i Ukraina? Har Rysslands ens kontroll över en enda stad?

Inte som jag hört. De trevar på med sin gamla sovjet-utrustning. Men de ger i alla fall inte upp trots att allt säger att de borde det vilket väl är beundransvärt trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in