2022-08-21, 12:46
Medlem
Jag försöker med någon knepig skånsk diftong. Det festliga är att i mitt språkområde här nere är uttalet för "o" och "u" ofta identiskt.

För övrigt äter jag Edamer som jag uttalar "Äda mer" på skånska.
Citera
2022-08-21, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Vad säger du när du beställer en bit av den holländska osten Gouda i ostdisken? Vad jag har hört så verkar de flesta säga 'goda'. En holländsk vän till mig stör sig på detta och tycker man borde uttala det på holländskt vis, alltså ungefär 'ghowda' ('gh' står där för det svårbeskrivliga holländska skorrande g-ljudet). Hur gör du och vad tycker du?

Groda är det så man ska säga härdanefter.

Säger nog guoda tror jag.. fast ofta köper jag bara osten utan att säga något.
Citera
2022-08-21, 13:04
Avslutad
Gaoouwdaaa
Så låter det i skåne. Hemskt

Goda säger man.
Och ägg uttalas ägg inte ueaaagg!
Citera
2022-08-21, 13:06
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Varför äter du inte svensk ost?

Brieost smakar ju bara fet mjölk, det är ingen höjdare precis.

Du låter inte direkt som en ost-fantast....arlas hushållsost funkar till allt antar jag. Bra det, kul för dig, inga konstigheter.

På frågan så säger jag alltid goda, även fast jag vet att ska uttalas gäuwda typ. Vet det endast för att jag använt mig av Goudas försäkringar, och när jag ringt så uttalar de det så.
Citera
2022-08-21, 13:35
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag säger sjauda, ungefär [ɣʌuda]. Lite fånigt kanske. Jag accepterar det svenska "goda".

lyssna
Citera
2022-08-21, 13:46
Medlem
ksmps avatar
"Goda", säger jag. Har aldrig ens tänkt på att man skulle kunna uttala det på något annat sätt.
Citera
2022-08-21, 13:52
Medlem
SagaVestenBootss avatar
”Gooda”, säger jag.
Citera
2022-08-21, 14:05
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Uttalet av bokstaven G på nederländska kallas gutturalt och låter ungefär som ett skorrande ”gh”.
På nederländska bör Gouda därför uttals “(G)h-ouw-da”.
Kanske lättare att förstå uttalet om man behärskar det fonetiska alfabetet.
Ungefär som araber säger "Achmed ?

Jaja, folk får väl äta chåuudaost då.
Citera
2022-08-21, 14:23
Medlem
Gäoudäw
Senast redigerad av Stalinwtf 2022-08-21 kl. 14:26.
Citera
2022-08-21, 16:14
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag säger sjauda, ungefär [ɣʌuda]. Lite fånigt kanske. Jag accepterar det svenska "goda".

lyssna

Det svåra är att få till det tonande ach-ljudet i början. Men kommer man in i en välsorterad ostbutik bör man förstås vinnlägga sig om att uttala den önskade varan på ett sätt som visar att man vet vad man talar om. Ungefär som när man beställer en McFeast och gör sitt bästa för att efterlikna en bildad amerikans uttal.
Citera
2022-08-21, 19:09
Medlem
Jag säger Goda men det tar emot för det är den äckligaste osten. Norrmejeriers lagrade prästost om man ska ha på mackan.
Citera
2022-08-21, 19:28
Moderator
Neksnors avatar
Jag uttalar namnet, i Sverige, ungefär som som det borde uttalas om det vore ett svenskt namn. Utomlands har jag aldrig behövt prata om sådan ost.
Men jag har länge misstänkt att osten i sitt hemland uttalas på samma sätt som städerna Groningen och Haag, som jag för övrigt också pratar om på svenska i Sverige, vid de sällan förekommande tillfällen jag gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in