2022-08-21, 08:42
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur vet du att han är senildement? Jag gissar att du tycker han är en idiot för han inte delar dina åsikter.

Jag har ingen aning om han dement eller idiot. Jag vet inte om har rätt eller fel angående Ukrainakonflikten

Enligt Wiki sa Kissinger detta 2014

Ukraine should have the right to choose freely its economic and political associations, including with Europe

Ukraine should not join NATO, a repetition of the position he took seven years before.

Ukraine should be free to create any government compatible with the expressed will of its people. Wise Ukrainian leaders would then opt for a policy of reconciliation between the various parts of their country.

He imagined an international position for Ukraine like that of Finland.

Ukraine should maintain sovereignty over Crimea.

Något senare säger han: "If Ukraine is considered an outpost, then the situation is that its eastern border is the NATO strategic line, and NATO will be within 200 miles (320 km) of Volgograd. That will never be accepted by Russia. On the other hand, if the Russian western line is at the border of Poland, Europe will be permanently disquieted. The Strategic objective should have been to see whether one can build Ukraine as a bridge between East and West, and whether one can do it as a kind of a joint effort."

Källa Wiki

Senare ändrar han sig angående Krim.

In December 2016, Kissinger advised then President-elect Donald Trump to accept "Crimea as a part of Russia" in an attempt to secure a rapprochement between the United States and Russia, whose relations soured as a result of the Crimean crisis. When asked if he explicitly considered Russia's sovereignty over Crimea legitimate, Kissinger answered in the affirmative, reversing the position he took in his Washington Post op-ed

Källa Wiki

Senare säger han

In May 2022, speaking to the World Economic Forum on the 2022 Russian invasion of Ukraine, Kissinger advocated for a diplomatic settlement that would restore the status quo ante bellum, effectively ceding Crimea and the occupied territories of Ukraine to Russian control. Kissinger urged Ukrainians to "match the heroism they have shown with wisdom," arguing that "[p]ursuing the war beyond that point would not be about the freedom of Ukraine, but a new war against Russia itself." Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy rejected Kissinger's suggestions, saying Ukraine would not agree to peace until Russia agreed to return Crimea and the Donbas region to Ukraine.

Källa Wiki

https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Kissinger

Hans åsikt är vad han tror kan ge fred och stoppa kriget. Det handlar inte om moralisk rätt. Jag tror att kriget kommer sluta i närheten av vad han skriver. Skillnaderna kommer vara i marginalen. Där spelar det roll vad som händer på slagfältet och hur stark ländernas vilja är. Slumpen kan också spela roll.

Sen att jag vill att Ryssland ska åka på storstryk, avmilitärisera och att Putin hamnar i fängelse är en annan sak. Men det är inte realistiskt.

My bad, sorry jag är ju inte hans läkare, det var ett lekmanna antagande, eftersom han endast kan rabbla upp hur det var på 70 talet å sen försöka applicera det på nutiden , för mej var det ett tecken på demens, men jag tar tillbaka påståendet, sen tycker jag fortfarande att han är en idiot om han tror att Putin skulle sluta sina aggressioner om han bara fick Ukraina, jag tror inte Putin fungerar så, han vill bli den mäktige tsaren, som han var i sin fantasi hemma i pojkrummet, kortväxta diktarorer har ofta sådana drömmar,,,,,,, tyvärr :/
Citera
2022-08-21, 08:52
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur vet du att han är senildement? Jag gissar att du tycker han är en idiot för han inte delar dina åsikter.

Jag har ingen aning om han dement eller idiot. Jag vet inte om har rätt eller fel angående Ukrainakonflikten

Enligt Wiki sa Kissinger detta 2014

Ukraine should have the right to choose freely its economic and political associations, including with Europe

Ukraine should not join NATO, a repetition of the position he took seven years before.

Ukraine should be free to create any government compatible with the expressed will of its people. Wise Ukrainian leaders would then opt for a policy of reconciliation between the various parts of their country.

He imagined an international position for Ukraine like that of Finland.

Ukraine should maintain sovereignty over Crimea.

Något senare säger han: "If Ukraine is considered an outpost, then the situation is that its eastern border is the NATO strategic line, and NATO will be within 200 miles (320 km) of Volgograd. That will never be accepted by Russia. On the other hand, if the Russian western line is at the border of Poland, Europe will be permanently disquieted. The Strategic objective should have been to see whether one can build Ukraine as a bridge between East and West, and whether one can do it as a kind of a joint effort."

Källa Wiki

Senare ändrar han sig angående Krim.

In December 2016, Kissinger advised then President-elect Donald Trump to accept "Crimea as a part of Russia" in an attempt to secure a rapprochement between the United States and Russia, whose relations soured as a result of the Crimean crisis. When asked if he explicitly considered Russia's sovereignty over Crimea legitimate, Kissinger answered in the affirmative, reversing the position he took in his Washington Post op-ed

Källa Wiki

Senare säger han

In May 2022, speaking to the World Economic Forum on the 2022 Russian invasion of Ukraine, Kissinger advocated for a diplomatic settlement that would restore the status quo ante bellum, effectively ceding Crimea and the occupied territories of Ukraine to Russian control. Kissinger urged Ukrainians to "match the heroism they have shown with wisdom," arguing that "[p]ursuing the war beyond that point would not be about the freedom of Ukraine, but a new war against Russia itself." Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy rejected Kissinger's suggestions, saying Ukraine would not agree to peace until Russia agreed to return Crimea and the Donbas region to Ukraine.

Källa Wiki

https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Kissinger

Hans åsikt är vad han tror kan ge fred och stoppa kriget. Det handlar inte om moralisk rätt. Jag tror att kriget kommer sluta i närheten av vad han skriver. Skillnaderna kommer vara i marginalen. Där spelar det roll vad som händer på slagfältet och hur stark ländernas vilja är. Slumpen kan också spela roll.

Sen att jag vill att Ryssland ska åka på storstryk, avmilitärisera och att Putin hamnar i fängelse är en annan sak. Men det är inte realistiskt.

Nu är det ju knappast Kissinger som bestämmer om Ukraina ska gå med i NATO eller ej så vad han sagt eller ej är helt irrelevant. Ryzztrollen sysslar med cherry picking o lyckas såklart hitta nåt uttalande här o där som de använder som halmstrå...

Ang NATO så är det endast Ukraina och NATO medlemmarnas regeringar som avgör. ryZZland har inte ett skvatt att göra med det.
Citera
2022-08-21, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
My bad, sorry jag är ju inte hans läkare, det var ett lekmanna antagande, eftersom han endast kan rabbla upp hur det var på 70 talet å sen försöka applicera det på nutiden , för mej var det ett tecken på demens, men jag tar tillbaka påståendet, sen tycker jag fortfarande att han är en idiot om han tror att Putin skulle sluta sina aggressioner om han bara fick Ukraina, jag tror inte Putin fungerar så, han vill bli den mäktige tsaren, som han var i sin fantasi hemma i pojkrummet, kortväxta diktarorer har ofta sådana drömmar,,,,,,, tyvärr :/

Nu har inte Kissinger sagt att Putin ska få Ukraina. Han har sagt i Maj 2022.

"Kissinger advocated for a diplomatic settlement that would restore the status quo ante bellum, effectively ceding Crimea and the occupied territories of Ukraine to Russian control" (ockuperade innan 2022) (Wiki)
Citera
2022-08-21, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Nu är det ju knappast Kissinger som bestämmer om Ukraina ska gå med i NATO eller ej så vad han sagt eller ej är helt irrelevant. Ryzztrollen sysslar med cherry picking o lyckas såklart hitta nåt uttalande här o där som de använder som halmstrå...

Ang NATO så är det endast Ukraina och NATO medlemmarnas regeringar som avgör. ryZZland har inte ett skvatt att göra med det.

Absolut inte. Har Kissinger sagt att han bestämmer? Han får dock tala med ledare och kan påverka dem. Jag tror inte Putin eller zelenzsky läser Flashback. Men de läser uppenbart vad Kissinger säger.

Du har rätt att rysstrollen ofta gör en "shimona" (Cherry picking)

Och jag tror att kriget kommer sluta med det Kissinger sa Maj 2022: "Kissinger advocated for a diplomatic settlement that would restore the status quo ante bellum, effectively ceding Crimea and the occupied territories of Ukraine to Russian control". (Wiki)

Det kommer skilja lite i marginalen. Och det beror på vad som händer på slagfältet och vilken vilja länderna har.

Är det moraliskt rätt? Nej, men den gode vinner inte alla krig.

Hade man gjort vad Kissinger sa 2014 så hade man kanske undvikit kriget, men det får vi aldrig veta.
Citera
2022-08-21, 09:03
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Att USA reagerade starkt mot en sovjetisk bas på Kuba är bevis nog att man erkänner att intressesfärer finns. Alla länder har inte samma rätt att göra vad de vill. Klart USA skulle agera på samma sätt idag som 1962. Men du håller inte alls med?

Det är tom så att man agerar på hot som uppkommer på andra sidan jordklotet. Så stor är USAs intressesfär. 2002 invaderade man Irak och dödade 1 miljon irakier i jakten "massförstörelsevapen" som man sen aldrig hittade...
Två utmärkta exempel på Whataboutismer som inte tillför någonting i sak.
Ett klandervärt beteende hos en stat bör tas upp i FN/internationella domstolar.
Det är absolut inte en ursäkt att själv göra samma sak.
Citera
2022-08-21, 09:04
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Nej jag understödjer inte den "psykotiske dvärgen". Absolut inte! Han vet mycket väl att Sovjet och Ryssland inte är jämförbara. Ryssland är alldeles för svagt för det. Ryssland kan aldrig bli ett nytt Sovjet. Den "psykotiske dvärgen" agerar när hans land hotas. Han har varit mycket tydlig i den här frågan ända sen NATO-mötet 2008 i Bukarest.

Däremot är jag mycket kritisk till det verkliga ondskans imperium i väst som vetat vad som skulle hända och provocerat fram händelserna. Allt är så djävulskt uträknat. Först agerar man under täcket med de ukrainska nazisterna och genomför en statskupp mot den proryske presidenten. Det var givetvis ett tilltag som proryssarna aldrig skulle acceptera och det blev oroligheter. Då sätter man igång och rustar Ukraina för det stora kriget med massor av vapen och utbildning. Om den "psykotiske dvärgen" vågar stå för sitt ord så ska han få en riktig match.

Så då var frågan, skulle den "psykotiske dvärgen" stå för sitt ord från NATO-mötet 2008 i Bukarest?

Ja, han gjorde det. Inte för att han ville. Utan för att hans val var att välja mellan pest och kolera. Antingen står han för sitt ord från 2008 eller också fegar han ur och sviker sitt land.

Så ondskans imperium i väst fick sitt krig precis som planerat. Nu skulle den "psykotiske dvärgen" ges en blodig näsa. Och alla satellitstaterna ställde upp med ekonomisk bojkott och med massor av vapen och pengar. Den "psykotiske dvärgen" gavs en månad. Sen skulle han vara pank och slut. Och har man inga pengar så kan man inte kriga. Genialt! Sen skulle den "psykotiske dvärgen" fångas in och skickas till krigsrättegång. Brott mot mänskliga rättigheter osv.

Nja vi får väl se hur det går med det. Ser det inte ut som att det blir en kall vinter i Europa i år?
Sanktionerna mot den "psykotiske dvärgen" slår mot den egna befolkningen. Nåja vi har ju norsk gas att tillgå. Så slipper vi be den lille psykotiske att han släpper på Nordstream2.

Haha varför vågar ni aldrig stå för att ni är Pro-Duginamördaren Putin?
Du har varit ProRySS sen start, faktum är att allt dravel mot Sverige du spytt ut dig genom åren visar snarare på RySStroll än pedofildyrkarnolla som alla trodde.
Citera
2022-08-21, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Om inte Ryssland går som segrare från det här kriget så har jag svårt att se hur mycket de kan bygga upp för ett nytt anfall om 10-15 år? EU kommer långt innan dess slutat köpt Rysk olja. Om Ryssland går segrande ut så kommer EU att fortsätta med sina sanktioner.

Förlorar Ryssland och det är även så till synes för alla så behöver de att behöva bygga upp sin ekonomi, sin militär, etc igen. Allt även de utan EUs köp av gas och olja.

Sure Kina, Iran, NK kan köpa från de. Men kommer de göra en stor skillnad? Finns dessa infrastrukturer på plats för att stötta en expansion eller finns det pengar i dessa länder för att ersätta EU?

Ryssland vinner enbart om de tar över delar av Ukraina och sen fortsätter sin krigsresa mot Litauen etc. Vilket inte är troligt.

Ungefär så tror jag med. Det är svårt att avsluta ett krig som man påbörjat. Man kan ju inte själv bestämma över krigsslutet ska bli, såvida man inte tvingar motståndaren till en villkorslös kapitulation. Vill man ha ett slut tidigare så räcker det inte med att sluta kriga, man måste också kunna erbjuda något annat av värde för motståndaren. Och i just detta krig måste dessutom omvärlden kunna acceptera uppgörelsen.

Så om inte Ryssland vill bli totalförloraren i detta, så återstår bara att kriga på till dess att det tar stopp nånstans.
Senast redigerad av Auric 2022-08-21 kl. 09:07.
Citera
2022-08-21, 09:07
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Fan asså, ryssjæveln tar litegrann varje dag tyvær. Tror inte ukrainas dagliga rapporter om att de dødar 200 ryssar stæmmer riktigt. ÆR det glædjekalkyler.
Vann Tyskland andra världskriget?
Är hela Eurasien mongoliskt?
Man vinner inte krig genom att ta lite mark då och då och vi kommer försätta stödja Ukraina. hata Ryssland och vara för NATO och lojala med våra grannländer russki.
Citera
2022-08-21, 09:11
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Ryssarna förnekar väl bilbomben och kallar det "speciell Lada-operation", tanken var inte helt tät.
Den nya generationen lador är volatilare än ryska aktier.
Dottern fyrade säkert upp en cigg av samma farliga märke som flygarna röker.

Noterade också att flera av trollen inte pumpat på hela natten med propaganda.
Har trollfabriken blivit himarsad ?

Dugins dotters död kan vara del en konflikt mellan Ryska federationens yttre underrättelsetjänst och trollfabrikerna i Leningrad som tillhör Wagner.
Så att halva trollarmens styrka försvinner är en möjlighet och bara de som sorterar under Ryska federationens yttre underrättelsetjänst blir kvar.
Citera
2022-08-21, 09:13
Medlem
Aleksandr Dugin Putins fascistiske chefsideolog och som uttalat att målet är att få till ett folkmord i Ukraina fick nu betala ett högt pris för sin närhet till Putin. Hans dotter sprängdes i bitar i bilen hon satt i medan pappa Dugin hade tur och klarade sig oskadd.
Men tydligen var även dottern för det brutala kriget i Ukraina och hade även sanktioner på sig så hon var ju också ett legitimt mål för Ukraina. Ändamålet helgar ju medlen i detta fall.
Undra hur lille Putin tänker svara då Ukraina nu verkar börjar använda den skarpeggade lien allt närmare den lille patetiske och troligen skräckslagne Putin och hans krets av förbrytare.
Stärker det eller försvagar det dem gamla kommunistmannens fascistiska folkmords-styre är väl frågan.
Citera
2022-08-21, 09:20
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Att USA reagerade starkt mot en sovjetisk bas på Kuba är bevis nog att man erkänner att intressesfärer finns. Alla länder har inte samma rätt att göra vad de vill. Klart USA skulle agera på samma sätt idag som 1962. Men du håller inte alls med?

Det är tom så att man agerar på hot som uppkommer på andra sidan jordklotet. Så stor är USAs intressesfär. 2002 invaderade man Irak och dödade 1 miljon irakier i jakten "massförstörelsevapen" som man sen aldrig hittade...
Planerade USA att etablera baser med kärnvapenbestyckade robotar i Ukraina? Ja, det hade varit hotfullt för Ryssland om det nu stämde.
Dessutom löste USA och Sovjet den krisen diplomatiskt vilket inte var aktuellt för Putin som hade bestämt sig för att invadera Ukraina långt tidigare och var ointresserad av samtal. Det var många ledare som försökte tala honom till rätta men han ansåg väl att han satt på starka kort.

Dödade USA 1 miljoner irakier? Blir du trovärdigare om du tar i så du spricker tror du? De måste ha bombat konstant och haft otaliga förintelselägrer för att komma upp i den siffran. Det är svårt att räkna "överdödlighet" och siffran är med all säkerhet hög men framförallt resultatet av vad som liknar ett inbördeskrig som följde på USAs invasion. Hur som borde USA aldrig petat i det getingboet och det ursäktar absolut inte Putins terror och krig i Ukraina.
Citera
2022-08-21, 09:22
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Aleksandr Dugin Putins fascistiske chefsideolog och som uttalat att målet är att få till ett folkmord i Ukraina fick nu betala ett högt pris för sin närhet till Putin. Hans dotter sprängdes i bitar i bilen hon satt i medan pappa Dugin hade tur och klarade sig oskadd.
Men tydligen var även dottern för det brutala kriget i Ukraina och hade även sanktioner på sig så hon var ju också ett legitimt mål för Ukraina. Ändamålet helgar ju medlen i detta fall.
Undra hur lille Putin tänker svara då Ukraina nu verkar börjar använda den skarpeggade lien allt närmare den lille patetiske och troligen skräckslagne Putin och hans krets av förbrytare.
Stärker det eller försvagar det dem gamla kommunistmannens fascistiska folkmords-styre är väl frågan.
Jag tar det inte för helt omöjligt att det var Putin själv som försökte döda Dugin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in