2022-08-10, 03:11
Medlem
Tråden ligger under Olyckor och katastrofer. Det blev ju någon slags upprättelse.
Citera
2022-08-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Antar att det blev så, för att de inte dödade barnet med flit. Dumhet är ju inte straffbart i sig. Straffet för en dum gärning som leder till människors död, blir dock högre om personen genomgått någon form av utbildning och prövning, som ska garantera att han är tillräckligt kompetent för ansvaret han har (tänk en sjökapten, flygledare eller pilot t.ex.). Men så var det ju inte här.

Man kan visst dömas för grovt vållande till annans död utan att ha genomgått en högre utbildning.

Jämför t ex med den 19-åriga tjej som körde bilen i Sörforsolyckan där fyra unga killar dog. Hon dömdes till grovt vållande till annans död. I domen hänvisas bl a till att hon borde ha förstått att man inte kör 150 km i timmen med obältade passagerare på 70-väg.

Jag tycker den domen verkar rimlig och jag har svårt att se varför det här brottet skulle vara mindre grovt.

Enligt uppgift ska mormodern dessutom arbeta som uska/vårdbiträde, så hon borde ha förståelse för att höga temperaturer kan bli farliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Glaskras
Mördarmorfars egen far xxx dog 16 dagar efter händelsen.... Familjen fick alltså dubbel sorg. Undrar hur mördarmorfar och narcissistmormor mådde då och mår idag...

https://www.google.com/search?gs_ssp...5E2VnLmbsIl5wM

Helt klart bör dessa hemska människor dömas till fängelse och inget annat. Vållande till annans död bör rubriceringen vara.
Fruktansvärd händelse det här.

Hans pappa har väl ändå inget med det här att göra!? Lämna oskyldiga utanför!
Citera
2022-08-10, 11:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miseryman
Man kan visst dömas för grovt vållande till annans död utan att ha genomgått en högre utbildning.

Jämför t ex med den 19-åriga tjej som körde bilen i Sörforsolyckan där fyra unga killar dog. Hon dömdes till grovt vållande till annans död. I domen hänvisas bl a till att hon borde ha förstått att man inte kör 150 km i timmen med obältade passagerare på 70-väg.

Jag tycker den domen verkar rimlig och jag har svårt att se varför det här brottet skulle vara mindre grovt.

Enligt uppgift ska mormodern dessutom arbeta som uska/vårdbiträde, så hon borde ha förståelse för att höga temperaturer kan bli farliga.

Hans pappa har väl ändå inget med det här att göra!? Lämna oskyldiga utanför!

Jag skrev inte "högre" utbildning, jag skrev "något slags utbildning och prövning som ska garantera..." Och det är ju en körkortsutbildning och en avklarad körkortsprövning.

En undersköterska förstår såklart att ett barn kan få värmeslag, men hon visste inte hur varmt det skulle bli i rummet. Å andra sidan skulle man kanske kunna hävda, att mannen - barnets morfar - som väl arbetat på byggen (?) skulle förstå hur varmt det blir av en byggnadsfläkt, om man inte har ett öppet fönster? Det LÅTER ju om dem också; jag kommer ihåg när jag hade två sådana i min lägenhet när jag hade en vattenskada och de rev upp golven, för några år sedan. Det gick inte att bo där, vi fick flytta ut tillfälligt...
Citera
2022-08-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag skrev inte "högre" utbildning, jag skrev "något slags utbildning och prövning som ska garantera..." Och det är ju en körkortsutbildning och en avklarad körkortsprövning.

En undersköterska förstår såklart att ett barn kan få värmeslag, men hon visste inte hur varmt det skulle bli i rummet. Å andra sidan skulle man kanske kunna hävda, att mannen - barnets morfar - som väl arbetat på byggen (?) skulle förstå hur varmt det blir av en byggnadsfläkt, om man inte har ett öppet fönster? Det LÅTER ju om dem också; jag kommer ihåg när jag hade två sådana i min lägenhet när jag hade en vattenskada och de rev upp golven, för några år sedan. Det gick inte att bo där, vi fick flytta ut tillfälligt...

Man behöver ingen utbildning alls för att dömas till grovt vållande. Räcker med att ha agerat tillräckligt omdömeslöst. Är vanligt i misshandelsfall där uppsåtet inte varit att döda.

Nu tror jag det var en kupėvärmare och inte en byggfläkt, men det spelar mindre roll. Den sammanlagda kunskapen om byggen, höga temperaturer osv hos morföräldrarna borde varit tillräcklig.

Dessutom ska temperaturen i rummet ha nått 50 grader enligt mamman på instagram.

Det var alltså inte en mindre felbedömning där morföräldrarna trodde rumstemperaturen låg runt 23 när den i själva verket hamnade på 30, vilket hade varit farligt i sig.

Även om de inte förstod exakt hur varmt det skulle bli borde de ha förstått att det skulle bli FÖR varmt.
Citera
2022-08-14, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kicki1976
Då går jag vidare med detta så får vi se vart det landar! Det är galet märkligt med ett strafföreläggande till ett sådant grovt brott. Nu ska detta upp på bordet, en gång för alla!

Bara nyfiken på om du fått veta något mer/lyckats komma närmre att få ut fup?
Sagt det förut, men tycker morföräldrarna bara framstår som ännu sämre människor om de på något vis sett till att försöka hålla det här hemligt..
Citera
2022-08-14, 11:29
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrs.heisenberg
https://youtu.be/Gor-Czfk-2c

Om något sånt här inträffar, varför får man inget straff för något så hemskt som det här?

Lämna en 1,5 åring ensam i 12 timmar måste väl ändå anses vara dråp som minst. Förmodligen fylla med i bilden och de ville bli av med den skrikande ungen och styvade in henne i någon friggebod utan koll.

Man undrar vad det är för idioter som haft hand om barnet.. Somalier eller fyllefolk/drogfolk verkar troligt. Inte en Ziggisar gör sådant.
Citera
2022-08-14, 11:30
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miseryman
Man behöver ingen utbildning alls för att dömas till grovt vållande. Räcker med att ha agerat tillräckligt omdömeslöst. Är vanligt i misshandelsfall där uppsåtet inte varit att döda.

Nu tror jag det var en kupėvärmare och inte en byggfläkt, men det spelar mindre roll. Den sammanlagda kunskapen om byggen, höga temperaturer osv hos morföräldrarna borde varit tillräcklig.

Dessutom ska temperaturen i rummet ha nått 50 grader enligt mamman på instagram.

Det var alltså inte en mindre felbedömning där morföräldrarna trodde rumstemperaturen låg runt 23 när den i själva verket hamnade på 30, vilket hade varit farligt i sig.

Även om de inte förstod exakt hur varmt det skulle bli borde de ha förstått att det skulle bli FÖR varmt.

En gasolkamin är dödlig på små ytor utan väldigt bra ventillation.
Citera
2022-08-14, 11:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Lämna en 1,5 åring ensam i 12 timmar måste väl ändå anses vara dråp som minst. Förmodligen fylla med i bilden och de ville bli av med den skrikande ungen och styvade in henne i någon friggebod utan koll.

Man undrar vad det är för idioter som haft hand om barnet.. Somalier eller fyllefolk/drogfolk verkar troligt. Inte en Ziggisar gör sådant.

Faktiskt inte, de var vanliga Svenssons. Uppenbarligen på gränsen till begåvningshandikappade, men inte så mycket att de inte hade klarat sig tillräckligt bra i livet, för att myndigheterna inte skulle få upp ögonen för dem tidigare.
Citera
2022-08-17, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue

Hade du överhuvudtaget läst någon av de relativt få sidor i denna tråd hade du snabbt fått reda på en hel del fakta...
Brottet skedde liksom inte igår, så det är ju inte som att du skriver i trådstarten.
Citera
2022-08-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie2006
Bara nyfiken på om du fått veta något mer/lyckats komma närmre att få ut fup?
Sagt det förut, men tycker morföräldrarna bara framstår som ännu sämre människor om de på något vis sett till att försöka hålla det här hemligt..

Inget än. Tror denna kamp kommer ta lååååååååååång tid men återkommer så fort jag hör nåt!
Citera
2022-08-23, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Hennes ord duger, men en opartisk källa skulle ju vara mycket bättre.
föräldrarna har nu blivit vållande till en hennes död. dom fick det 30 juli
Citera
2022-08-24, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solrosen87
föräldrarna har nu blivit vållande till en hennes död. dom fick det 30 juli
okej jag ber om ursäkt det var 30 juni dom fick svaret att dom hde rätt!! föräldrarna eller mamman blir vållande till barnets död.
H*lena S*rmanderpå instagram. bläddra ner och sen äre en video 30 juni
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in