Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag skrev inte "högre" utbildning, jag skrev "något slags utbildning och prövning som ska garantera..." Och det är ju en körkortsutbildning och en avklarad körkortsprövning.
En undersköterska förstår såklart att ett barn kan få värmeslag, men hon visste inte hur varmt det skulle bli i rummet. Å andra sidan skulle man kanske kunna hävda, att mannen - barnets morfar - som väl arbetat på byggen (?) skulle förstå hur varmt det blir av en byggnadsfläkt, om man inte har ett öppet fönster? Det LÅTER ju om dem också; jag kommer ihåg när jag hade två sådana i min lägenhet när jag hade en vattenskada och de rev upp golven, för några år sedan. Det gick inte att bo där, vi fick flytta ut tillfälligt...
Man behöver ingen utbildning alls för att dömas till grovt vållande. Räcker med att ha agerat tillräckligt omdömeslöst. Är vanligt i misshandelsfall där uppsåtet inte varit att döda.
Nu tror jag det var en kupėvärmare och inte en byggfläkt, men det spelar mindre roll. Den sammanlagda kunskapen om byggen, höga temperaturer osv hos morföräldrarna borde varit tillräcklig.
Dessutom ska temperaturen i rummet ha nått 50 grader enligt mamman på instagram.
Det var alltså inte en mindre felbedömning där morföräldrarna trodde rumstemperaturen låg runt 23 när den i själva verket hamnade på 30, vilket hade varit farligt i sig.
Även om de inte förstod exakt hur varmt det skulle bli borde de ha förstått att det skulle bli FÖR varmt.