2022-08-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De lär ha svarvar i Kina...Samt alla möjliga subsystem till lite tyngre maskinproduktion. Men det är så klart dyrt att byta ut hela produktionslinor.

kina har redan halverat sin export till ryssland. de har egna problem och kan inte riskera att bli ovänner till väst genom att förse ryssen med militärteknik, även om det bara är deras egna gamla grejor.
Citera
2022-08-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
1,36% av precisions vapnen har alltså träffat militära mål. Inte undra på att man blir klassad som en terrorstat.

eller varför man misslyckats så fatalt med att uppnå militärstrategiskt relvanta mål.
Förklar ju även den misslyckade invasion av kiev och de obefintliga militära operationerna vi utan undtag får bevittna.
Citera
2022-08-20, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha, jag önskar att fler kunde säga samma sak.

Kriget hade kanske kunnat undvikas, men det tycks mig som viljan saknades. Min egen uppfattning är att kriget som kulmen på den utdragna konflikten i östra Ukraina kan ha varit ofrånkomligt eller tom. "nödvändigt", både för Ukraina och Ryssland. Från de krigförande parterna gjordes inga seriösa ansträngningar. Redan i höstas var det så pass uppenbart vad som väntade runt knuten att ingen kan ha missat det. I Washington och London visste man också. Vad gjorde man? Jo, man tog kontakt med Zelensky och sa, här, det här är vad vi har på ryssarna och deras invasionsplaner — du gör som du vill. I februari for Zelensky och åkte skidor. När han kom hem fick han rådet att lämna Ukraina och sätta sig i säkerhet. Det gjorde han inte. I stället: "Kom då. Kom då. Fan, muckar'u, eller?"

Det ligger prestige i detta. I USA har uppfattningen funnits att kriget är välkommet i det att det tär på Ryssland. I Ukraina vill man sätta ryssen på plats, en gång för alla. Och i Ryssland slåss man för sitt oberoende, för en ny alternativ världsordning, för att sätta sig i respekt, för sin överlevnad politiskt —

Detta är i grund och botten en uppblåst gränskonflikt som antagit jättelika proportioner.

Kriget som sådant är inte större än en lång rad andra som utkämpats under 1900-talet, men insatserna är ovanligt höga och mytbildningen stark.

Jag är ganska övertygad om att kriget kunde ha undvikits om parterna i Ukraina lämnats i fred 2014.
Var nog rätt nära till FSB tillsammans med Rysk militär beslutade sig för att ockupera delar av Donbass.
Allt som jag hittar där är att det finns en vilja från kiev att låta både Rysk och Ukrinsk kultur skulle samsas och att områdena skulle få en del av självbestämmande, trots att i den uppblåsta konflikten fanns intressen för att minimera den Ryska kulturen.
Alla förhandlingar stoppades i och med ockupationen och att Rysk militär fördes över till Ukrainskt område.
Men efter det fanns nog ingen möjlighet för Putin att backa, bara invänta rätt tillfälle för en fullständig invasion.
Vilket han tyckte var rätt då han ansåg han byggt upp Ryska militären och världsekonomin var sargad efter Covid.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-08-20 kl. 22:06.
Citera
2022-08-20, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jo, det finns ju någon ögonblicksbild från samtalen innan krigsutbrottet, där Blinken frågar Lavrov vad Ryssland egentligen har i kikaren och Lavrov bara går ut ur rummet. Ryssland hade redan bestämt sig. Jag tror iofs. att det ligger i USA:s intresse att åtminstone försöka ge sken av någon sorts resonlighet, så här retrospektivt. Ryssland tjurskalligt, etc. Det är i själva verket rätt normalt med förhandlingar som bryter samman för att förhandlingsparterna har alltför disparata krav.
Ukraina gjorde väl heller ingenting särskilt proaktivt — snarare tvärtom. Legitimerar det interventionen/invasionen? Nä, men det ger en fingervisning om atmosfären i Kiev.
Vad skall man säga. Vi får hoppas att USA och Ryssland inte börjar skjuta på varandra men båda sidor verkar vara försiktiga. Jag undrar också vad Rysslands långsiktiga planer är. Jag har så många frågor och jag betvivlar att jag kommer få något svar. Det här kriget är förövrigt fruktansvärt svårt att följa genom media. Jag är alldeles för slö för att läsa medier och bloggar på båda sidorna. Det skulle vara kul att få läsa något försök till en neutral analys belagt med trovärdiga källor men jag antar att så inte kommer ske. Egentligen skulle Ryssland ha kastat sig över Finland istället. Jag undrar hur finnarna skulle ha reagerat och i synnerhet deras 30-någonting statsminister. Jag undrar om hon hade pallat trycket på det sättet som Zelensky har gjort.
Citera
2022-08-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
kina har redan halverat sin export till ryssland. de har egna problem och kan inte riskera att bli ovänner till väst genom att förse ryssen med militärteknik, även om det bara är deras egna gamla grejor.
Ja och det är nog nära tillhands när det handlade om iran så vägrade usa göra affärer med alla som sålde vissa saker dit. Blir detta värre så kommer samma krav och ställas från hela eu och us och många fler nationer. Ett land som kina skulle gå under i princip direkt
Citera
2022-08-20, 22:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö

Min prediction är att den exporten studsar upp igen. En del av exporten tror jag är kontrakt som blev osäkra om Ryssland kan betala, när allt var kaos vid de initiala sanktionerna. Det går inte att kontrollera vad maskinteknologi används till. Men i första hand tror jag man kommer kringgå sanktionerna och importera västlig generell teknologi, det löser nog de flesta problem. Allvarliga flaskhalsar kan dock uppstå med de sista 20% som är svåra att lösa (80-20-regeln).
Citera
2022-08-20, 22:06
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ryssen har med hjälp av sina precisions vapen alltså i stort sätt enbart förstört civil infrastruktur.
22000 ggr, tänk då på hur många dumma bomber man skickat på den civila befolkningen.

.https://mobile.twitter.com/MarkHertling/status/1561073092377591808

Att säga precisionsvapen o ryZZ i samma mening blir bara fel.... Ska man uppnå precision måste man veta koordinaterna för målet samt ha noggrannhet i sina missiler....
Citera
2022-08-20, 22:11
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag är ganska övertygad om att kriget kunde ha undvikits om parterna i Ukraina lämnats i fred 2014.
Var nog rätt nära till FSB tillsammans med Rysk militär beslutade sig för att ockupera delar av Donbass.
Allt som jag hittar där är att det finns en vilja från kiev att låta både Rysk och Ukrinsk kultur skulle samsas och att områdena skulle få en del av självbestämmande, trots att i den uppblåsta konflikten fanns intressen för att minimera den Ryska kulturen.
Alla förhandlingar stoppades i och med ockupationen och att Rysk militär fördes över till Ukrainskt område.
Men efter det fanns nog ingen möjlighet för Putin att backa, bara invänta rätt tillfälle för en fullständig invasion.
Vilket han tyckte var rätt då han ansåg han byggt upp Ryska militären och världsekonomin var sargad efter Covid.
Ja, alltså: det är oerhört viktigt att alltid ha i åtanke att invasionen i år hänger ihop med händelserna 2014/2015. Det är en förlängning och ingenting som kom helt som en blixt från klar himmel. När ryssarna började anhopa allt möjligt längs gränsen hösten 2021 visste i alla fall jag att det var något i görningen. Då var det för sent. Man har haft sju år på sig att lösa detta. Det har accelererat.
Citat:
Exakt min uppfattning.
Citera
2022-08-20, 22:15
Medlem
Lawlines avatar
Vad fan gör Peskovs skata i Grekland? Duger inte Krim längre? Det är bara en special operation och inget krig så var är problemet?

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/wt9esl/the_wife_of_dmitri_peskov_putins_spokesperson_and/
Citera
2022-08-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Min prediction är att den exporten studsar upp igen. En del av exporten tror jag är kontrakt som blev osäkra om Ryssland kan betala, när allt var kaos vid de initiala sanktionerna. Det går inte att kontrollera vad maskinteknologi används till.

Jaha, nej det är inte skälet. ca 50% av all kinesisk export är riktad mot multinationella företag, att riska mer än halva sin export för att ryssland behöver "svarvar" till något civilt projekt är.... inte värt det....

Citat:
Men i första hand tror jag man kommer kringgå sanktionerna och importera västlig generell teknologi, det löser nog de flesta problem. Allvarliga flaskhalsar kan dock uppstå med de sista 20% som är svåra att lösa (80-20-regeln).

Det är ingen större risk, det finns helt enkelt inte ett värde som motsvarar risken som tillverkaren tar, inte ens om det är åsnor som drar vagnar över bergen i norra kina, inte heller finns det något som pekar på organiserade åsnedragna smuggel transporter från kina....

det finns fö 3 länder som har marginellt högre export till rysland än i genomsnitt 2021 (vid något tillfälle under de senaste 6månaderna, brasilien, israel och usbekistan.

export från väst (eu) är ner 60% till ryssland, som jmf,
och eu köper fortfarande mer olja från ryssland än vad kina gör (trots att de mångdublat sina volym)
Citera
2022-08-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ja och det är nog nära tillhands när det handlade om iran så vägrade usa göra affärer med alla som sålde vissa saker dit. Blir detta värre så kommer samma krav och ställas från hela eu och us och många fler nationer. Ett land som kina skulle gå under i princip direkt

mjo, det stora problemet är ju att kina kan skita i vad biden "utåt" säger, men amerikanska företag kan ju inte det, och utan deras välvilja=kina är ett uland. men med en befolkning som knappast kommer gå med på att bo i lerhddor och äta grannes ungar till middag (igen)

och då sitter kina i skiten, och som sagt, de har egna problem, som vida överstiger någon oro över om putin eller ryssland existerar om 5år.
Citera
2022-08-20, 22:32
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Vad skall man säga. Vi får hoppas att USA och Ryssland inte börjar skjuta på varandra men båda sidor verkar vara försiktiga. Jag undrar också vad Rysslands långsiktiga planer är. Jag har så många frågor och jag betvivlar att jag kommer få något svar. Det här kriget är förövrigt fruktansvärt svårt att följa genom media. Jag är alldeles för slö för att läsa medier och bloggar på båda sidorna. Det skulle vara kul att få läsa något försök till en neutral analys belagt med trovärdiga källor men jag antar att så inte kommer ske. Egentligen skulle Ryssland ha kastat sig över Finland istället. Jag undrar hur finnarna skulle ha reagerat och i synnerhet deras 30-någonting statsminister. Jag undrar om hon hade pallat trycket på det sättet som Zelensky har gjort.
Jösses. Ja, nu har ju inte Ryssland någon pågående konflikt med Finland och inga territoriella anspråk på detta grannland, men fundera kan man ju. Jag blev tagen på sängen av den plötsliga vändningen i ditt inlägg, haha.

Det är förmätet av mig att sitta här och spekulera i Rysslands långsiktiga planer, men när Putin röt till inför krigsutbrottet tror jag att det primära var att lösa konflikten med Ukraina på ett för Ryssland gynnsamt sätt, utan omvärldens inblandning. När det sedan visade sig att ingen kunde hålla fingrarna i styr är min gissning att det bidrog till att Moskva reviderade sin ståndpunkt — sanktioner, vapenleveranser mm. ger kriget en existentiell dimension, precis som för Ukraina. Det har blivit en strid mellan gott och ont. Oerhört polariserat. Ett krig mellan Ryssland och det liberala västerlandet, vilket är ett synsätt som delas av många västerlänningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in