Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Min prediction är att den exporten studsar upp igen. En del av exporten tror jag är kontrakt som blev osäkra om Ryssland kan betala, när allt var kaos vid de initiala sanktionerna. Det går inte att kontrollera vad maskinteknologi används till.
Jaha, nej det är inte skälet. ca 50% av all kinesisk export är riktad mot multinationella företag, att riska mer än halva sin export för att ryssland behöver "svarvar" till något civilt projekt är.... inte värt det....
Citat:
Men i första hand tror jag man kommer kringgå sanktionerna och importera västlig generell teknologi, det löser nog de flesta problem. Allvarliga flaskhalsar kan dock uppstå med de sista 20% som är svåra att lösa (80-20-regeln).
Det är ingen större risk, det finns helt enkelt inte ett värde som motsvarar risken som tillverkaren tar, inte ens om det är åsnor som drar vagnar över bergen i norra kina, inte heller finns det något som pekar på organiserade åsnedragna smuggel transporter från kina....
det finns fö 3 länder som har marginellt högre export till rysland än i genomsnitt 2021 (vid något tillfälle under de senaste 6månaderna, brasilien, israel och usbekistan.
export från väst (eu) är ner 60% till ryssland, som jmf,
och eu köper fortfarande mer olja från ryssland än vad kina gör (trots att de mångdublat sina volym)