Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-07-22, 02:07
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Naxos, zakynthos, santorini.

Zakynthos har mycket turister. Den sistnämnda ska vi inte tala om.
Citera
2022-07-22, 03:10
Medlem
Jag var på ön Evia/Ebovia som är en ö utanför Aten med bara ett smalt sund emellan fastlandet och ön, andra halvan av juni för några år sedan. Där fanns inga turister alls. Det är bara greker som semestrar där och dom har sin semester i augusti. Hyrde ett hus med ett gäng i en vecka. Det var ganska fattigt på sina ställen, en del bodde i plåtskjul längs landsvägen och byarna hade en hel del fula lägenhetshus.
Restaurangerna hade ingen fisk på menyn eftersom det var lågsäsong, och grekerna själva verkar mest äta kebabtallrik. Men vi hade några riktigt goda middagar när vi bad servitören att ta in lite olika grekiska rätter som vi delade på.
Vi flög till Aten och hyrde sen bil och åkte till en liten by som heter Politika. Vi var även i ett större samhälle som hette Chalkis.
Citera
2022-07-22, 03:17
Medlem
Jagersros avatar
Karphatos
Citera
2022-08-06, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Karphatos
Det stämmer. Hade kåk där till 2018. Undvik Pigadia dock
Citera
2022-08-06, 08:59
Medlem
snurresprettiss avatar
Jag höll på att säga finns det sådana men det kanske det gör.
Citera
2022-08-06, 08:59
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Karphatos

Vart ligger den?
Citera
2022-08-06, 10:54
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vilka grekiska öar ska man åka till om man vill ha en lugn vecka? Alltså inte trängas med turister på gator, torg och stränder. Inga festande 20-30-åringar som förstör välmåendet. Helst inte en överexploaterad ö.

Skala på ön Kefalonia är hyfsat lugnt. Det ligger lite avsides från allt och om man vill in till all action får man åka en bit. Är det bara sol, bad och lugn du är ute efter så kan jag rekommendera Skala.

Kalamaki på ön Zakynthos är också ett lugnt ställe. Flera kilometer lång och vacker sandstrand att gå efter innan du ens kommer i närheten av något som går att kalla för festande och jobbig trängsel. Vill du in till allt detta så får du ta bil, buss eller taxi.

Rekommenderar faktiskt Kalamaki. Finns gott om ställen att få sitta rätt privat på den långa stranden och när du sen hoppar i badet finns det stor chans att du stöter på de enorma och vackra havssköldpaddorna som håller sig en bit ut i vattnet. Hyr en trampbåt för en hundring i en timme och så kan du komma dom riktigt nära om du smygtrampar fram i vattnet.

Vi åkte dit nu i våras (maj), då var det väldigt lugnt. Det är dock ett ställe för de som söker en mer lugn tillvaro. Vet inte hur det är mitt i säsongen, men antar att om du åker i september så är det ungefär som för oss i maj.
Citera
2022-08-06, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Vart ligger den?

10 sekunder bort via en sökning på Google maps...
Citera
2022-08-06, 14:19
Medlem
Skiathos är nice
Citera
2022-08-06, 22:13
Medlem
Mina 3 favoriter:
Anafi, Iraklia, Amorgos.
Lite jox att ta sej dit, men lätt värt.
Kan fylla på med Donoussa.
Citera
2022-08-19, 10:24
Medlem
polagoms avatar
Sifnos och Serifos är väl två öar som är rätt lugna. Bara varit själv på Sifnos men kan tänka mig att Serifos är liknande. Men det finns också lite olika byar/platser att besöka så det inte blir allt för tråkigt.

Men beror lite på exakt vad du menar med inte överexploaterat? Jag menar det finns andra grekiska öar som är ännu mer lowkey. Öar utan bilar och som är otroligt mycket mindre besökta av turister.

Annars så gillar jag Kefalonien, Thassos och Naxos. Den första av de tre känns minns turistig kanske, men alla tre är väldigt mycket mindre turistig än Kreta, Cypern, Kos, Korfu, Skiathos, etc.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3431542

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här