Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-17, 15:52
  #781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Staten och kommunerna har satsat mycket och det finns därför ett allmänintresse av offentlig information. Jag kan ha missat något men jag tycker att det är väldigt tyst. Det får mina varningsklockor att ringa.

Så är det. Det brukar oftast komma en klump med offentlig information i samband med årsrapporter, så jag tänker att det kan vara bra att stilla varningsklockorna tills dess.

Personligen så tänker jag så här. Med tanke på alla monumentala förseningar pga covid och annan halvledarbrist på världsmarknaden så räknar jag med att alla projekt är försenade med ca 7 månader nu.
Citera
2022-08-17, 23:13
  #782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här verkar SvT ha photoshoppat (?) in 19 kåkar som ser ut som Vita Huset och säger att Northvolts personal skall bo där. Tidigare har de påstått att de skulle flyga elektrisk helikopter till jobbet.

Vakna upp för tusan! Detta luktar eller snarare stinker bluff. Det måste i vilket fall tittas närmare på innan man häller mer av våra pengar över Carlsson.

https://snipboard.io/sqlAe1.jpg

Eller finns verkligen kåkarna i verkligheten??

Typisk wwr-inlägg. Dessa kåkar har absolut noll med Northvolt att göra. Men nu kommer han använda sina egna fantasier för att försöka smutskasta Northvolt-projektet.

Fascinerande hjärna.

Och istället för att bara länka inslaget från SVT postar du en bild så att folk ej kan kolla upp faktan själva. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...teas-djursholm
Citera
2022-08-18, 02:22
  #783
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Någonting är lurt med Northvolt... känns inte helt 100.

Först drar sig VW ur. Läste en marknadsanalys på nätet (orkar inte leta upp men take my word for it) och där snackades Panasonic, Tesla and the usual suspects avs fordonsbatterier, Northvolt nämndes inte ens som future player. Volvo bygger batterifabrik i Mariestad. Volvo! Själva!

Är Northvolt ett nytt Fermenta? En Potemkinkuliss? Hur många batterier har verkligen skeppats ut från Skellefteå? Kommer alla stödmiljarder kunna spåras till Cayman Island el dyl när den ev bluffen avslöjas? Troligen inte.
Citera
2022-08-18, 06:29
  #784
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Någonting är lurt med Northvolt... känns inte helt 100.

Först drar sig VW ur. Läste en marknadsanalys på nätet (orkar inte leta upp men take my word for it) och där snackades Panasonic, Tesla and the usual suspects avs fordonsbatterier, Northvolt nämndes inte ens som future player. Volvo bygger batterifabrik i Mariestad. Volvo! Själva!

Är Northvolt ett nytt Fermenta? En Potemkinkuliss? Hur många batterier har verkligen skeppats ut från Skellefteå? Kommer alla stödmiljarder kunna spåras till Cayman Island el dyl när den ev bluffen avslöjas? Troligen inte.
Intressant spaning. Men VW har väl inte dragit sig ur? Däremot har VW dragit igång en egen batterifabrik.

Enligt denna artikel har de redan levererat sitt första batteri:
https://teknikensvarld.expressen.se/...a-batterierna/, 18/5

Men jag hittar inget om det när jag söker på Northvolts pressmeddelanden:
https://northvolt.com/news/

Lite skumt kanske...
Citera
2022-08-18, 15:33
  #785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant spaning. Men VW har väl inte dragit sig ur? Däremot har VW dragit igång en egen batterifabrik.

Enligt denna artikel har de redan levererat sitt första batteri:
https://teknikensvarld.expressen.se/...a-batterierna/, 18/5

Men jag hittar inget om det när jag söker på Northvolts pressmeddelanden:
https://northvolt.com/news/

Lite skumt kanske...
VW gick in med ytterligare några miljarder nu senast för några veckor sedan i Northvolt. Dessa killar hittar på saker helt på egen hand.
Citera
2022-08-19, 08:38
  #786
Avstängd
wwrs avatar
Jag väljer oftast inte ut nyheter om Northvolt. Det som kommer i de nyhetsflöden jag läser kommenterar jag ibland. Det svischar tydligen miljarder hit och dit och Northvolt utlovar visst nya fabriksbyggen. Men det måste man tydligen Googla fram.

Men nu kom DN med något som jag fick via Vi Bilägare:
Citat:
Leverantörer till Northvolt tvingas betala miljoner

Olagligt mycket övertid är en av anledningarna till att flera Northvolt-leverantörer nu tvingas betala sanktionsavgifter.

Flera företag som jobbat med Northvolts stora batterifabrik i Skellefteå under sommaren har tvingats betala sanktionsavgifter på flera miljoner kronor, uppger Dagens Nyheter.
https://www.vibilagare.se/nyheter/le...etala-miljoner

Som jag skrivit många gånger så kan företaget komma att användas för att smutskasta facket. Carlssons läromästare Musk har ju t.o.m. Twittrat olagligt att han inte kommer att ge bonus till fackanslutna arbetare.

Om Northvolt går trögt eller konkar kan man komma att skylla på myndigheter och fack. Det har jag ofta upprepat. Men i själva verket är detta ett extremt högriskprojekt där vi européer skall försöka ta upp kampen med redan marknadsledande asiatisk industri som använder hårt disciplinerad asiatisk arbetskraft. Den gröna omställningen går dessutom mycket trögt (förutom goda föresatser och fagra löften) och kanske t.o.m. är på tillbakagång.

Men kommer det några regelbundna leveranser av batterier från Skellefteå?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-19 kl. 09:05.
Citera
2022-08-19, 11:24
  #787
Medlem
Totiuss avatar
En sak måste nog alla kunna instämma i: Peter Carlsson och de närmast honom har uppenbarligen varit extremt skickliga i att sälja in visioner hos olika makthavare. Detta gör ju också att risken är extremt hög. Ju längre tiden går utan att produktionen kommer igång desto större är risken att något inte fungerar på avsett vis. Fallhöjden är enorm vid detta lag.
Citera
2022-08-19, 20:18
  #788
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag tycker att frågorna som wwr ställer är både intressanta och relevanta. Att det inte finns några meningsfulla svar är onekligen en varningssignal.

Om det inte finns meningsfulla svar på en fråga så är frågan värdelös från början. Fel timing, fokus, logik och resonemang. Allt liknar mest gnäll faktiskt.

Svaret heter att arbetet fortfarande pågår och det var allt.
Citera
2022-08-19, 20:34
  #789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag väljer oftast inte ut nyheter om Northvolt. Det som kommer i de nyhetsflöden jag läser kommenterar jag ibland. Det svischar tydligen miljarder hit och dit och Northvolt utlovar visst nya fabriksbyggen. Men det måste man tydligen Googla fram.

Men nu kom DN med något som jag fick via Vi Bilägare:

https://www.vibilagare.se/nyheter/le...etala-miljoner

Som jag skrivit många gånger så kan företaget komma att användas för att smutskasta facket. Carlssons läromästare Musk har ju t.o.m. Twittrat olagligt att han inte kommer att ge bonus till fackanslutna arbetare.

Om Northvolt går trögt eller konkar kan man komma att skylla på myndigheter och fack. Det har jag ofta upprepat. Men i själva verket är detta ett extremt högriskprojekt där vi européer skall försöka ta upp kampen med redan marknadsledande asiatisk industri som använder hårt disciplinerad asiatisk arbetskraft. Den gröna omställningen går dessutom mycket trögt (förutom goda föresatser och fagra löften) och kanske t.o.m. är på tillbakagång.

Men kommer det några regelbundna leveranser av batterier från Skellefteå?

Detta kanske betyder att du lever i en bubbla där dina nyhetsflöden är formade för att förstärka de åsikter du redan har? Det är farligt leva i en bubbla som du gör.

Sen att du skulle bry dig om arbetares fackliga rättigheter är extremt roligt. Northvolt har ju redan inlett samarbete med Byggnads och 97% av alla arbetare för Northvolt är fackligt organiserade under Metall.

Vad är alternativet till att ta upp kampen med asiaterna? Att bara ge upp och bli ett fattigt land?
Citera
2022-08-19, 20:35
  #790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
En sak måste nog alla kunna instämma i: Peter Carlsson och de närmast honom har uppenbarligen varit extremt skickliga i att sälja in visioner hos olika makthavare. Detta gör ju också att risken är extremt hög. Ju längre tiden går utan att produktionen kommer igång desto större är risken att något inte fungerar på avsett vis. Fallhöjden är enorm vid detta lag.

Makthavare? Majoriteten av pengarna är ju privat kapital från Volkswagen och Goldman Sachs.
Citera
2022-08-19, 22:50
  #791
Avstängd
wwrs avatar
Fabriken med 1000 anställda producerar inget under 8 månader sedan den öppnade. Det mest troliga sättet att smita ur en förlust är att skylla på fack, miljömyndigheter etc. Det har redan börjat. Chefens aktier var värda 7 miljarder har det stått i tidningarna. Storföretag och banker gör upp detta sins emellan men våra skatte- och pensionspengar ryker.
Citat:
Leverantörer till Northvolt tvingas betala miljoner

Olagligt mycket övertid är en av anledningarna till att flera Northvolt-leverantörer nu tvingas betala sanktionsavgifter.

Flera företag som jobbat med Northvolts stora batterifabrik i Skellefteå under sommaren har tvingats betala sanktionsavgifter på flera miljoner kronor, uppger Dagens Nyheter.
https://www.vibilagare.se/nyheter/le...etala-miljoner
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-19 kl. 22:57.
Citera
2022-08-19, 23:13
  #792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
En sak måste nog alla kunna instämma i: Peter Carlsson och de närmast honom har uppenbarligen varit extremt skickliga i att sälja in visioner hos olika makthavare. Detta gör ju också att risken är extremt hög. Ju längre tiden går utan att produktionen kommer igång desto större är risken att något inte fungerar på avsett vis. Fallhöjden är enorm vid detta lag.

Eller hur. Först så skrattade folk åt dem när de körde sin Idolliknande uttagning av städer. Sedan när de plötsligt hade finansiärer (I synnerhet Goldman och Volkswagen) så blev det annat ljud i skällan. När finans fanns för tre fabriker (Labs, ett och dwa) så kändes det genast säkrare.

Med tanke på att just Goldman och VW står för de två största ägarbitarna och inte någon makthavare så känns det tryggare. Speciellt med tanke på VWs vana att starta och driva fabriker. Så länge VW inte visar missnöje (med tanke på att de just skjutit in mer kapital i företaget i sommar så verkar det inte vara fallet) så känner jag mig lugn. Sen kan allt hända, iofs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback