2022-08-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Inte svårt alls att gå med i en jaktskytteklubb.
Du kan gå kurs på abf eller liknande.

Vad är ABF?
Är det ok att man pluggar själv inför teorin eller är det bättre att gå kurs?
Brukar alltid plugga teori själv när det gällt olika saker.
Citera
2022-08-17, 22:04
Medlem
Basejumpings avatar
2 ringa nark.brott
1 rattfylla
1 olovlig samt 1 grov olovlig körning.

Senaste skedde för 4-5 år sen. Hur är mina chanser för jaktlicens? Samtliga bötesbrott.
Citera
2022-08-18, 00:42
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Vad är ABF?
Är det ok att man pluggar själv inför teorin eller är det bättre att gå kurs?
Brukar alltid plugga teori själv när det gällt olika saker.

ABF är Arbetarnas Bildningsförbund.
https://www.abf.se/

Ungefär som Medborgarskolan men ABF är grundat av Socialdemokraterna, LO och Kooperativa Förbundet och Medborgarskolan hör till Moderaterna.

Ska man bara gå en kurs eller liknande och inte blanda sig i deras verksamhet för övrigt spelar det ingen direkt roll vilken man väljer. Priserna kan dock variera, men det gör de även inom de olika kursarrangörernas verksamheter beroende på plats och tidpunkt.

Det är okej att plugga själv, men oftast är det betydligt bättre och lättare att gå en kurs då du får möjlighet att diskutera ämnet med andra och även då har en erfaren handledares förklaringar till varför vissa saker är som de är. Långt ifrån allt uppfattas vanligtvis som logiskt av nybörjare när det kommer till vissa delar av teorin.

Jag har inte helt koll på hur det fungerar med det nya digitala provupplägget, men det ska vara svårare än det förra och då kan det säkert vara bra att ha gått igenom allt med handledare som har koll.
Citera
2022-08-18, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basejumping
2 ringa nark.brott
1 rattfylla
1 olovlig samt 1 grov olovlig körning.

Senaste skedde för 4-5 år sen. Hur är mina chanser för jaktlicens? Samtliga bötesbrott.
Är det gallrat då kan du testa att söka. Fram tills dess hade jag inte sökt.

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
ABF är Arbetarnas Bildningsförbund.
https://www.abf.se/

Ungefär som Medborgarskolan men ABF är grundat av Socialdemokraterna, LO och Kooperativa Förbundet och Medborgarskolan hör till Moderaterna.

Ska man bara gå en kurs eller liknande och inte blanda sig i deras verksamhet för övrigt spelar det ingen direkt roll vilken man väljer. Priserna kan dock variera, men det gör de även inom de olika kursarrangörernas verksamheter beroende på plats och tidpunkt.

Det är okej att plugga själv, men oftast är det betydligt bättre och lättare att gå en kurs då du får möjlighet att diskutera ämnet med andra och även då har en erfaren handledares förklaringar till varför vissa saker är som de är. Långt ifrån allt uppfattas vanligtvis som logiskt av nybörjare när det kommer till vissa delar av teorin.

Jag har inte helt koll på hur det fungerar med det nya digitala provupplägget, men det ska vara svårare än det förra och då kan det säkert vara bra att ha gått igenom allt med handledare som har koll.

Tack för tipsen! Får kolla om det finns kurser i närheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback