Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-29, 18:54
  #2485
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Javisst, men ingen har nämnt tidigare att det var ju ett nytt Svenskrekord också, ganska svårslaget av en annan än Mondo själv, ungefär som Patrik Sjöbergs 2.42 i höjd.

Även Kajsa Bergqvists 2.06 ute, resp. 2.08 inne är i dagsläget helt ohotade som svenska rekord. Det förstnämnda fyllde 19 år i tisdags och lär väl stå sig fram till 2040 eller så.
Citera
2022-07-29, 18:59
  #2486
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Håller också med. Svensk friidrott är på tillbakagång, igen. Finns inget mer än Duplantis och Ståhl om han vill underkasta sig enorm träning för att ta upp kampen med slovenen och de båda litauerna.
Och så kanske flickan i längd, men jag tvivlar på henne då hon verkar sakna tävlingsnerver.
Det finns inget mer. Eftersom det i tråden kall envisas med att hålla Gången utanför Friidrottsförbundet.

Att svensk friidrott skulle vara på tillbakagång håller jag inte med om. Det finns åtminstone 13 svenska utomhusrekord i mästerskapsgrenar som ligger pyrt till de närmaste åren, varav åtta på herrsidan:

Henrik Larsson bör kunna slå Peter Karlssons 10.18 på 100m. Och misslyckas han med det finns yngre utmanare i Isak Hughes och William Trulsson, som lär ta över rekordet när de når seniorålder.
16-årige Trulsson bör även ha goda chanser att slå Johan Wissmans 20.30 på 200m på lite sikt.
Andreas Kramer bör kunna förbättra sitt eget rekord på 800m, 1:44.47 - med tanke på antalet tider han gjort kring 1:45.0.
Jonas Glans var bara tre sekunder från Anders Gärderuds 13:17.59 på 5000m i tisdags, så det rekordet kan ryka om Glans får vara skadefri.
Carl Bengtström kommer slå Sven Nylanders 47.98 på 400m häck om han får vara skadefri.
Armand Duplantis kommer förbättra sitt eget världsrekord i stav, 6.21.
Wictor Petersson lär slå Hans Höglunds 21.33 i kula.
Ragnar Carlsson kommer slå Tore Gustafssons 80.14 i slägga om han får vara skadefri.

Moa Granat lär slå Ann-Louise Skoglunds 54.15 på 400m häck när hon når seniorålder - med tanke på de tider hon gör med sin nuvarande teknik som 17-åring.
Maja Åskag har potentialen att slå Erica Johanssons 6.99 i längd och bli första svenska över sju meter. Men det hade även Khaddi Sagnia, så vi får se.
Åskag kommer dock garanterat slå Carolina Klüfts 14.29 i tresteg om hon får vara skadefri.
Axelina Johansson lär slå Fanny Roos 19.34 i kula - om inte Roos förbättrar det själv förstås.
Grete Ahlberg kommer slå Ida Storms 71.52 i slägga om hon får vara skadefri.
__________________
Senast redigerad av Stefan4 2022-07-29 kl. 19:01.
Citera
2022-07-29, 19:04
  #2487
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Även Kajsa Bergqvists 2.06 ute, resp. 2.08 inne är i dagsläget helt ohotade som svenska rekord. Det förstnämnda fyllde 19 år i tisdags och lär väl stå sig fram till 2040 eller så.

Ja precis Kajsas svenskarekord är också svårlsaget av en annan person, sen har du Christian Olssons trestegsrekord från 2004 på 17,79 detta är också ett svårslaget resultat av någon annan.Sen Caroline Klüfts sjukamps svenska rekord på 7032 från 2007 är också ganska svårslaget av någon annan.
Citera
2022-08-18, 15:12
  #2488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Känner man bara namnet på två svenska friidrottare borde man kanske uttala sig med större försiktighet.


Vet inte det. Ett silver hittills genom Montler. Mondo tar ju ett guld och Ståhl i bästa fall silver. Högst 3 medaljer.
Tycker nog att min "försiktighet" ligger rätt. Så är den också baserad på tillräcklig kunskap och framförallt en ganska därigenom utvecklad "känsla" för hur det kommer gå.

Bl a såg jag, och annonserade i sporttråden redan då, att Sverige i fotboll med J Andersson som förbundskapten efter Ryssland-VM kommer anträda Canossavandringen.
Går det samma väg med Friidrottslandslaget bortsett från Mondo om Ståhl tröttnar?
Det är som Zalar antyder i SR, det är något som inte stämmer i träningen när juniorerna tar steget in till seniorerna.
Citera
2022-08-18, 15:26
  #2489
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Vet inte det. Ett silver hittills genom Montler. Mondo tar ju ett guld och Ståhl i bästa fall silver. Högst 3 medaljer.
Tycker nog att min "försiktighet" ligger rätt. Så är den också baserad på tillräcklig kunskap och framförallt en ganska därigenom utvecklad "känsla" för hur det kommer gå.

Bl a såg jag, och annonserade i sporttråden redan då, att Sverige i fotboll med J Andersson som förbundskapten efter Ryssland-VM kommer anträda Canossavandringen.
Går det samma väg med Friidrottslandslaget bortsett från Mondo om Ståhl tröttnar?
Det är som Zalar antyder i SR, det är något som inte stämmer i träningen när juniorerna tar steget in till seniorerna.
Jag kan mycket lite om detta. Men när man ser hur pass lite publicitet en världsstjärna som Ståhl fått så förstår jag om många inte är motiverade. Duplantis är en annan världsstjärna, men kan ha fått del av den enorma publiciteten på sin lite "utomsvenska" bakgrund. (Men definitivt en trevlig och extremt duktig kille.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback