Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-31, 17:31
  #13
Medlem
Farbaute666s avatar
FILA och Rieker. Har haft mina FILA i några år nu och de är fortfarande sköna och dämpande. Fick Rieker av frun, hon ville hjälpa till eftersom jag har artros och då gör tyvärr varje fotsteg ont ibland (värst i vänstra foten).
Citera
2022-07-31, 18:57
  #14
Medlem
Clark's Brouges eller liknande modeller från dem. Olika sulor och utförande beroende på årstid..
Sneakers blir det uteslutande Adidas Original, gärna Gazelle.

/Dick
Citera
2022-07-31, 20:26
  #15
Medlem
Mina nuvarande skor, Crockett & Jones Chadwick II black. Känns som att gå i ett par tofflor och sen är de riktigt stiliga dessutom (speciellt när de har blivit glanspolerade).
Citera
2022-07-31, 21:08
  #16
Medlem
fuzzpedals avatar
Svår fråga. När det kommer till sneakers älskar jag mina Novesta (plural) och har ägt flera par av samma modell i olika färger, så de kan inte räknas som ett specifikt par då jag köper nya årligen.

Ännu svårare rörande klassiska skor, men efter noggrannt övervägande går priset till mina mörkbruna Carmina-oxfords (modell 80188) som firar 10 år i höst. De har bokstavligen varit med i vått och torrt, har använts mycket flitigt i perioder och håller ännu. Har ännu inte behövt sula om dem utan går ännu med den ursprungliga lädersulan.

Innersulan har dock sett bättre dagar och lär ge upp inom något år eftersom jag använde dem på tok för mycket och inte gav dem rätt vård när jag var färsking.

Trots att jag äger och har ägt flertalet par skor i högre kvalitets- och hantverksklass är det nog dessa jag skulle sakna mest den dagen de vandrar vidare till den stora återvinningscentralen i himlen.
__________________
Senast redigerad av fuzzpedal 2022-07-31 kl. 21:14.
Citera
2022-07-31, 21:12
  #17
Medlem
Märket Ecco har alltid varit bra skor.

Men överlag, man får vad man betalar för.
Citera
2022-08-01, 12:31
  #18
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Köpte för en tid sedan ett par On Cloudflyer löparskor som jag är väldigt nöjd med. Funkar kanon till vardags också. Gillar snörningen, dämpningen och designen överlag.
Citera
2022-08-01, 12:53
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag hade nån tidigare variant av Nike Free som såg skapligt normala, svarta och civiliserade ut - men när jag härom dagen tittade om jag kunde hitta nåt liknande ser alla ut vara designade för dagisbarn och clowner (bild, knasig i allt). Detta är en utveckling jag tycker mig sett genom åren på diverse annat. Får designers ADHD efter ett par år?

Free 3.0 eller 5.0? 3.0 är en personlig favorit som dessvärre ej tillverkas längre.
Citera
2022-08-02, 08:56
  #20
Medlem
Randelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Märket Ecco har alltid varit bra skor.

Men överlag, man får vad man betalar för.
Ecco? Överprisad gummisko som du kommer slita ut på en säsong. Satsa dina slantar på någon randsydd sko, som du dessutom kan byta ut sulan på. Kanske en instegsmodell från Loake eller Morjas för att känna efter. Eller varför inte en modell från Crockett & Jones.

Jag köpte mitt första par från C&J 2004 och än idag ser dom nya ut (med omvårdnad med jämna mellanrum, såklart).
__________________
Senast redigerad av Randelin 2022-08-02 kl. 09:04.
Citera
2022-08-07, 19:00
  #21
Medlem
Hegamons avatar
Märkligt nog mina Ecco-sandaler. Lätta att gå i och fungerar till hur långa promenader som helst. Jag har haft problem med att få värk i fotvalvet med många skor, om jag gått i över en timme. Med ecco-sandalerna så kan jag gå hela dagen om jag vill utan värk eller molande känsla i fotsulan.

Otroligt skönt med sandaler när det är så varmt. Jag har aldrig använt sandaler andra somrar, vilket jag ser som fail. Jag använder de barfota och snart blir det för kallt att gå med dessa utomhus, det är nackdelen.
Citera
2022-08-07, 19:01
  #22
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Julas sneakers.
Svarta

Billiga 170-199:-
Citera
2022-08-10, 23:47
  #23
Medlem
Enblandandras avatar
Espandrillos, egentligen en helt värdelös sko i Sverige. De tål inte regn och är kassa att gå i men de ger en så underbar känsla. Det är precis som att gå barfota över en sommaräng. Sitter så mjukt på foten och framkallar en hasande gång som förvandlar dig till en skönt avslappnad semesterfirare.
Citera
2022-08-18, 13:17
  #24
Medlem
Dranghoffs avatar
Galoscher – även i glada färger – börjar bli populära igen. Är det ett skodon som bör ingå i den kosmopolitiske vuxne mannens garderob eller kan man lika gärna kränga på sig urbana gummistövlar de få dagar det är regn och slask? Någon som använder galoscher på regelbunden basis?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback