Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-03, 11:54
Medlem
Vi i Sverige kan bara gilla läget, det är upp till resten av länderna i vår närhet som måste skärpa till sin elproduktion.

Vänta bara till hösten då lär priserna skjuta iväg ännu kraftigare om inget mirakulöst sker.

Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Det har regnat ändå ligger fasta avtal på 1,50 öre kwh ... har under de 20 år jag kollat el priser och bundet aldrig varit så . Kanske något år när inget regn kommit.... hur fixar man det här problemet??
Citera
2022-07-03, 11:58
Medlem
Ja då blir det fan riktigt dyrt . Alltså hur kan vi tappa greppet så extremt tecknade avtal förra julen för 30 öre kwh inkl allt tog bara ett år tänkte det brukar vara billigt. Nu ångrar man sig börjar inre att sverige har ballat ut totalt och kommer att ta chansen på allt som erbjuds framöver. Skit.

som någon skrev jag kommer svika mitt trogna parti om vilket parti som helst lägger upp en plan och fullföljer den för billigare el.
Citera
2022-07-07, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Är väl enklast att göra det till en valfråga, de som sänker priserna mest får min röst. Omvärlden påverkar men när 70% av priset är skatter så blir det bara löjligt, svaret är enkelt - sänk skatten.

Har för mig att det är mer. Nätavgiften var, om man räknar om till 3 kronor, 1 kr till bolaget och 2 kr till staten. Lite sur då jag får 30 000 kr mindre i pension/år än IS kvinnan fick skickat till sig till mellanöstern och slapp betala tillbaka. 8 500 kr/månad efter skatt hade gått enligt min budjet men nu med allt som hänt sedan förra våren får jag sälja huset och flytta till lägenhet. Det lustiga är att pengarna staten ska ha för energin är det som sänker mig, annars hade det nog gått. Måtte jag flyttat innan vintern. Observera att jag varken får den där tusenlappen eller bostadstillägg för jag gick vid 62 så kanske får skylla mig själv att jag inte vill fortsätta föda alla som inte arbetat under sin tid i Sverige.
Citera
2022-07-19, 19:29
Medlem
Bor du i södra Sverige och undrar varför du får betala ocker priser? Skyll på giriga staten och sossepriser https://www.nsk.se/debatt/skanes-elp...aten-55efbc6d/

Kom igen, rösta bort dessa jävla sossar i valet!!!
Citera
2022-07-25, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenarke
Har för mig att det är mer. Nätavgiften var, om man räknar om till 3 kronor, 1 kr till bolaget och 2 kr till staten. Lite sur då jag får 30 000 kr mindre i pension/år än IS kvinnan fick skickat till sig till mellanöstern och slapp betala tillbaka. 8 500 kr/månad efter skatt hade gått enligt min budjet men nu med allt som hänt sedan förra våren får jag sälja huset och flytta till lägenhet. Det lustiga är att pengarna staten ska ha för energin är det som sänker mig, annars hade det nog gått. Måtte jag flyttat innan vintern. Observera att jag varken får den där tusenlappen eller bostadstillägg för jag gick vid 62 så kanske får skylla mig själv att jag inte vill fortsätta föda alla som inte arbetat under sin tid i Sverige.

DETTA
Citera
2022-08-17, 13:53
Medlem
2022-08-17
https://www.expressen.se/nyheter/reg...-el-stodpaket/
Regeringen presenterar högkostnadsskydd.

Regeringen föreslår högkostnadsskydd för att hjälpa de svenska hushållen med el-kostnaderna som skenat. Minst 30 miljarder av Svenska kraftnäts överskott ska användas för att kompensera hushåll direkt eller på andra sätt sänka priser och avgifter. Faktum är att vi har något som i det närmaste liknar en krigsekonomi, säger statsminister Magdalena Andersson.
Det var ju bra, 30 miljarder är ändå 30 miljarder ...
Senast redigerad av SKIL 2022-08-17 kl. 14:01.
Citera
2022-08-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
https://www.expressen.se/nyheter/reg...-el-stodpaket/
Regeringen presenterar högkostnadsskydd.

Regeringen föreslår högkostnadsskydd för att hjälpa de svenska hushållen med el-kostnaderna som skenat. Minst 30 miljarder av Svenska kraftnäts överskott ska användas för att kompensera hushåll direkt eller på andra sätt sänka priser och avgifter. Faktum är att vi har något som i det närmaste liknar en krigsekonomi, säger statsminister Magdalena Andersson.
Det var ju bra, 30 miljarder är ändå 30 miljarder ...

Bra jobbat av S och MP att starkt bidra till denna krigsekonomi.

Att medborgare nu ska bli beroende av staten för att tända lampan är en extra bonus för S.
Snart personliga klimaträtter... om du har rätt värdegrund.
Citera
2022-08-17, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kanske kan man titta på skatter för bränsle också så man slipper bli ruinerad varje gång man tankar.

Det kommer inte räcka med att man vrider lite på momsen på el. Min kostnad denna månad blev drygt 7000kr mot förra året då jag hade drygt 4000kr. Detta gäller för el, fjärrvärme och vatten så jag klarade mig ändå hyfsat som har den stora andelen på fjärrvärmen. Tycker synd om de som har direktel.

Sossarna har under sina år vid makten lyckats förstöra precis allt får man väl ändå säga. Hur någon människa ens kan fundera på att rösta på S är för mig en gåta.

Invandraren: "S ger oss Sverige".

Svensken: "S står för social rättvisa samt gröna omställningen och den är jättenödvändig ju. S skyddar både mot virus och mot Ryssland. Nu ska de knäcka både gäng och segregation dessutom".

Själv röstade jag senast på AFS och är fd medlem i M och är vare sig klimatmupp eller vaccin-pundare.
Citera
2022-08-17, 14:11
Medlem
leprasjuklings avatar
Villaägarna får 30 miljarder i ännu mera bidrag,utöver ränte,rut och rot som de hade innan och redan nu sitter M och ska komma på hur de ska toppa detta med ännu mera pengar till denna väljargrupp.

30 miljarder i bidrag eller sänkta skatter till en grupp leder såklart att vi andra antingen behöver betala mer skatt eller får mindre för skattepengarna.
Citera
2022-08-17, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Bra jobbat av S och MP att starkt bidra till denna krigsekonomi.

Att medborgare nu ska bli beroende av staten för att tända lampan är en extra bonus för S.
Snart personliga klimaträtter... om du har rätt värdegrund.

Och Sveriges regering har en kassakista med full av miljarder som aldrig tar slut ...
Citera
2022-08-17, 14:16
Medlem
Om man inte har råd att betala elräkningen så har man inte råd, då kvittar det om pengarna kommer för sent. Efter 3 påminnelser så bryter elbolagen strömmen för sina kunder.

Det känns som elbolagen för sitt eget krig mot kunder och staten, dom har blivit vår tids stora makthavare. Jag är ganska övertygad om att EON inte kommer göra några förluster i vinter.

Man borde även sätta upp så att elbolagen inte får göra vinster: https://www.privataaffarer.se/

Kommer EON bli världens största företag snart ?
Citera
2022-08-17, 14:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Så nu ska regeringen betala ut 30 miljarder till oss svenskar för att elpriset är för högt. Kommer bli samma visa varje år framöver vare sig Putin öppnar gaskranen eller inte.

De har gnällts om att det kostar för mycket att bygga ett kärnkraftverk då de kostar ca 100miljarder, om tio år hade vi kunnat ha tre färdiga för samma peng som nu delas ut av våra skattepengar.

Det bästa är att klippa kabeln mot EU och den europeiska elbörsen och helt enkelt bara använda elen vi tillverkar själva.
Ingen export och ingen import men lägre priser. Innan detta görs så ska vi naturligtvis ha byggt upp vår försörjning med ny kärnkraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in