Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-16, 14:07
  #301
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men lite märkligt är det aktuella fallet. RI sade drag på 1000m. Det har diskuterats om han egentligen menade "normal höjd". En av Sveriges förmodligen mest rutinerade hoppare (gissar jag) får inte ut reserven i tid. Det måste finnas mer infomation vad som hände mellan 1000m och 200m eller var gränsen för reservdrag ligger. Men pressen ger inte detta och hopparna som sett det hela vill kanske inte skriva här när ingen annan gör det.
Jag vet inte vad det är som skulle vara så märkligt? Han får en felfunktion som han tror sig kunna lösa och höjden rinner iväg och plötsligt är det för sent. Det är som sagt inte unikt och det absolut mest troliga baserat på den information som finns. Erfarenhet är ingen som helst garanti mot att ta dåliga beslut, och speciellt inte i situationer som händer väldigt sällan. Och jag kan av egen erfarenhet intyga att tidsuppfattningen och höjdmedvetenheten blir helt skev när det skiter sig.
__________________
Senast redigerad av buzzkillington 2022-08-16 kl. 14:09.
Citera
2022-08-16, 20:41
  #302
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Snarare avsaknad av slang. Soft housing är en mjuk kanal som kan klämma åt vajern och göra den svår att dra ut, särskilt vid tvinnade bärremmar men också om man underhåller dem fel. Kalottfrigörarna (Capwell?!) kunde kärva om man inte löste ut dem precis samtidigt, då kunde man bli hängande i en bärrem.

Jag vet inte exakt vad det är för utrustning han har, jag tror det är en Icarus-skärm och en X-fire, vilket jag menar är en högprestandaskärm, sedan beroende på vingbelastning kan det vara extremprestanda men det är omöjligt att veta enbart från videon. Dock blir krafterna snabbt höga i en sådan spinn vilket gör att det kan bli svårt att dra losskopplingshandtaget om slangarna (softhousing) är de minsta påverkade i selen. Ja de runda skärmarna var säkra, dagens skärmar är betydligt bekvämare och säkrare (men mer komplicerade att använda) om man håller sig borta från högprestandaskärmar.

Vad som hände mellan 1000 och 250 meter är just det vi inte har klart för soss just nu, det får RI reda ut i sin rapport om det går.
Du skriver kunniga svar. Men vad som hänt mellan 1000 och 250m vet alla som var där redan nu, skulle jag tro. I alla fall mycket mer info än vi har. Vi har ingenting. Informationen skall förmodligen bara begravas i pappersexercis. Teorin att en av Sveriges mest erfarna hoppare skulle ha missat att marken gör sig påträngande, har jag svårt att tro på. Att den avancerade skärmen bidragit verkar mer troligt, är min gissning.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-16 kl. 20:47.
Citera
2022-08-16, 20:49
  #303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du skriver kunniga svar. Men vad som hänt mellan 1000 och 250m vet alla som var där redan nu, skulle jag tro. I alla fall mycket mer info än vi har nu. Vi har ingenting. Informationen skall förmodligen bara begravas i pappersexercis. Teorin att en av Sveriges mest erfarna hoppare skulle ha missat att marken gör sig påträngande, har jag svårt att tro på. Att den avancerade skärmen bidragit verkar troligt, är min gissning.

Som vanligt handlar det förmodligen om additionseffekten. Vad jag har hört så var det inte 1000 meter han drog sin skärm, hade han softhousing på losskopplingshandtagen så tror jag att det är förklaringen alternativt att lastfaktorn var så hög att han inte kunde komma åt handtagen. AAD'n löste ut reserven, som jag förstod förloppet, så något hindrade honom från att genomföra reservdragsprocedur i god tid.

Om det var lågt drag, kärvande handtag eller höga lastfaktorer eller kombination av 2 eller alla tre återstår att se om RI kan utreda. Att han skulle knockat sig själv, felfunktioner i högprestandaskärm gör att det inte är helt uteslutet, är dock en högoddsare men inte helt otänkbart i sammanhanget.
Citera
2022-08-16, 20:53
  #304
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Som vanligt handlar det förmodligen om additionseffekten. Vad jag har hört så var det inte 1000 meter han drog sin skärm, hade han softhousing på losskopplingshandtagen så tror jag att det är förklaringen alternativt att lastfaktorn var så hög att han inte kunde komma åt handtagen. AAD'n löste ut reserven, som jag förstod förloppet, så något hindrade honom från att genomföra reservdragsprocedur i god tid.

Om det var lågt drag, kärvande handtag eller höga lastfaktorer eller kombination av 2 eller alla tre återstår att se om RI kan utreda. Att han skulle knockat sig själv, felfunktioner i högprestandaskärm gör att det inte är helt uteslutet, är dock en högoddsare men inte helt otänkbart i sammanhanget.
Det där kan jag köpa. Och med en "normal" skärm och stabilt rör för utlösningsvajrarna så skall inte detta kunna inträffa.

Edit: och normal draghöjd
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-16 kl. 21:35.
Citera
2022-08-16, 20:59
  #305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där kan jag köpa. Och med en "normal" skärm och stabilt rör för utlösningsvajrarna så skall inte detta kunna inträffa.

Sannolikheten är betydligt mindre i alla fall. Softhousing blev tabu när jag höll på, men det finns säkert fortfarande folk som har dem.

"Pack fast, pull low, boink your riggers girlfriend, three quick ways to die!"
Citera
2022-08-23, 18:37
  #306
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Sannolikheten är betydligt mindre i alla fall. Softhousing blev tabu när jag höll på, men det finns säkert fortfarande folk som har dem.

"Pack fast, pull low, boink your riggers girlfriend, three quick ways to die!"
Tittar man på videon vi diskuterade så får jag intrycket att han räddar sig genom att utlösa reserven trots att han har en mycket kraftig rotation. Då avlastas vajern till kalottfrigörarna och han kan fälla huvudskärmen. Han får en ganska kraftig snodd på reserven som effekt av rotationen. Han blev ju hjälpt att huvudskärmen låg nästan horisontellt ut så trasslade den i alla fall inte in sig i reserven.

Jag bara gissar men den förolyckade hopparen hade 7000 hopp och måste haft en mycket klar uppfattning om hur han skulle agera. Det måste vara ett ganska svårt beslut att ta när rotationshastigheten ökar så kraftigt och hopparen riskerar att bli medvetslös. Att dra reserven vid kraftig rotation utan att fälla huvudskärmen måste ju strida mot instinkter men det finns inget annat att göra om cut away inte går. Så eftersom reserven utlöstes automatiskt vid 225 m så lär hopparen ha varit medvetslös eller under så kraftig belastning att han inte kunnat dra reserven. Man kan gissa att kraftig rotation gjorde att reserven inte hann utvecklas från 225 meter. Men det är ju ungefär det du säger. Vad jag kommer ihåg är 225 meter betydligt lägre än vad våra automatiska utlösare var inställda på. Om de moderna reserverna utvecklas snabbare, vet jag inte. Jag vet inte vad man vinner på att inte ha t.ex. 325 m som automatisk höjd för utlösning.

Här står det 1000 fot, 304 meter. (Jag har för mig det var ännu mer. Den går tydligen att justera upp till 1100 fot)
https://web.archive.org/web/20110728...inelMK2000.pdf
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-23 kl. 19:22.
Citera
2022-08-23, 20:49
  #307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tittar man på videon vi diskuterade så får jag intrycket att han räddar sig genom att utlösa reserven trots att han har en mycket kraftig rotation. Då avlastas vajern till kalottfrigörarna och han kan fälla huvudskärmen. Han får en ganska kraftig snodd på reserven som effekt av rotationen. Han blev ju hjälpt att huvudskärmen låg nästan horisontellt ut så trasslade den i alla fall inte in sig i reserven.

Jag bara gissar men den förolyckade hopparen hade 7000 hopp och måste haft en mycket klar uppfattning om hur han skulle agera. Det måste vara ett ganska svårt beslut att ta när rotationshastigheten ökar så kraftigt och hopparen riskerar att bli medvetslös. Att dra reserven vid kraftig rotation utan att fälla huvudskärmen måste ju strida mot instinkter men det finns inget annat att göra om cut away inte går. Så eftersom reserven utlöstes automatiskt vid 225 m så lär hopparen ha varit medvetslös eller under så kraftig belastning att han inte kunnat dra reserven. Man kan gissa att kraftig rotation gjorde att reserven inte hann utvecklas från 225 meter. Men det är ju ungefär det du säger. Vad jag kommer ihåg är 225 meter betydligt lägre än vad våra automatiska utlösare var inställda på. Om de moderna reserverna utvecklas snabbare, vet jag inte. Jag vet inte vad man vinner på att inte ha t.ex. 325 m som automatisk höjd för utlösning.

Här står det 1000 fot, 304 meter. (Jag har för mig det var ännu mer. Den går tydligen att justera upp till 1100 fot)
https://web.archive.org/web/20110728...inelMK2000.pdf

I slutändan har du ett val, få ut mer tyg över huvudet för att öka sannolikheten att överleva eller låta bli, de flesta behöver inte fundera särskilt länge innan de fattar rätt beslut under sådana premisser.

Sentinell 2000?! Ingen jävel som hoppar med så omoderna grejor i Sverige, det är Cypres 2 eller Vigil som gäller (om de fixat alla barnsjukdomar Vigil hade), Astra är nog inte godkänd i Sverige vi hade mekaniska FXC på våra elevriggar fram till 2005/2006 de var rätt knöliga att underhålla men funkade bra för elever. Cypres och Vigil är något du startar på morgonen och sedan sköter den sig själv tills du stänger av den eller den stänger av sig själv efter viss tid. Aktiveringshöjd och fart beror på vilken modell man har. Cypres expert; 225m och 35 m/s.

Jag håller med din gissning. Sannolikt var det AAD'n som aktiverade reserven med tanke på att reserven höll på att vecklas ut när han träffade marken. Utvecklingsförloppet saktades förmodligen in på grund av rotationen vilket gav även reserven tvinnade bärlinor...men det lär framkomma i rapporten då det är lätt att undersöka i efterhand. En aktiverad AAD-squib kan bara se ut på ett sätt, samt reserv-loopen kommer hittas snyggt kapad i utrustningen. AAD'n lär också kunna ge data om varför den aktiverades samt vilken fallhastighet hopparen hade, det ger en fingervisning om hur fort han föll samt vilka lastfaktorer han utsattes för.

225m är lågt, en reserv hinner precis bli bärande från en sådan höjd i frifall men räddar fortfarande livet på dig under förutsättning att inget stör utvecklingsförloppet. Annars brukade jag lära mina elever att 300m är gränsen för att dra reserven, under det finns bara 'Dantes portar' men bättra få ut något tyg över huvudet än inget alls så klart.
Citera
2022-08-23, 21:20
  #308
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
I slutändan har du ett val, få ut mer tyg över huvudet för att öka sannolikheten att överleva eller låta bli, de flesta behöver inte fundera särskilt länge innan de fattar rätt beslut under sådana premisser.

Sentinell 2000?! Ingen jävel som hoppar med så omoderna grejor i Sverige, det är Cypres 2 eller Vigil som gäller (om de fixat alla barnsjukdomar Vigil hade), Astra är nog inte godkänd i Sverige vi hade mekaniska FXC på våra elevriggar fram till 2005/2006 de var rätt knöliga att underhålla men funkade bra för elever. Cypres och Vigil är något du startar på morgonen och sedan sköter den sig själv tills du stänger av den eller den stänger av sig själv efter viss tid. Aktiveringshöjd och fart beror på vilken modell man har. Cypres expert; 225m och 35 m/s.

Jag håller med din gissning. Sannolikt var det AAD'n som aktiverade reserven med tanke på att reserven höll på att vecklas ut när han träffade marken. Utvecklingsförloppet saktades förmodligen in på grund av rotationen vilket gav även reserven tvinnade bärlinor...men det lär framkomma i rapporten då det är lätt att undersöka i efterhand. En aktiverad AAD-squib kan bara se ut på ett sätt, samt reserv-loopen kommer hittas snyggt kapad i utrustningen. AAD'n lär också kunna ge data om varför den aktiverades samt vilken fallhastighet hopparen hade, det ger en fingervisning om hur fort han föll samt vilka lastfaktorer han utsattes för.

225m är lågt, en reserv hinner precis bli bärande från en sådan höjd i frifall men räddar fortfarande livet på dig under förutsättning att inget stör utvecklingsförloppet. Annars brukade jag lära mina elever att 300m är gränsen för att dra reserven, under det finns bara 'Dantes portar' men bättra få ut något tyg över huvudet än inget alls så klart.
Closing loop är tydligen av syntet numera och måste bytas v.b. Där hade vi metallkoner även på reserven. Sentinel 2000 var vad vi körde med. Den kopplades till en krutladdning som sköt ut handtaget. Allt var av metall.

Men det gäller att bestämma sig när det snurrar innan man blir för yr eller får blackout? Vad säger instruktionerna numera? "Dra hårt i cut away X sekunder, om det inte går, dra reserven"?

Vi hade bara en slang med metallringar till huvudskärmen som var så kraftig man troligen hade kunnat köra över den med bil. Vajern kollade man före varje hopp. Man höll bara vajern med tumme och pekfinger vid sprintar och handtag. Vajern gled hur lätt som helst. Reservhandtaget satt på skärmen på magen utan slang. och kalottfrigörarna på axlarna. Det är mer vajer i dagens utrustning.

Allt var sannolikt utfromat på basen av lång erfarenhet. Någon satte själv en stopp vid sprintarna för att slippa trä upp handtaget på armen. (Man kastade båda handtagen, som var gjorda av metall, vid reservdrag.) Men handtaget som då dinglade på bröstet orskade visst en allvarlig olycka vid ett reservdrag.

Men 225 är alltså en ganska låg höjd som man kan överväga att höja?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-23 kl. 21:34.
Citera
2022-09-10, 17:27
  #309
Medlem
ProximaRadiations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesomduja
Finns en bok som heter Hoppa fallskärm skriven av Michael Nyqvist.

Svenska Fallskärmsförbundets bestämmelser för svensk fallskärmsverksamhet (SBF) är ingen bok direkt men ger en god inblick hur svensk fallskärmsverksamhet bedrivs.

https://sff.se/phocadownload/SBF-reg...2022-01-01.pdf
Citera
2022-09-10, 19:52
  #310
Medlem
Då var det dags igen, på samma klubb, detta är ju oerhört märkligt???? Denna gång en mindre erfaren hoppare. Håller inte det svenska måttet när det kommer till att ta fallskärmslicens. Jag menar det är fan skitmånga som har dött de senaste åren i sverige pgr av de har hoppat fallskärm. Inte alls samma siffror i usa. Jag tycker detta är väldigt märkligt, särskilt på samma klubb. Hur är det ens möjligt?
Citera
2022-09-10, 22:33
  #311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProximaRadiation
Svenska Fallskärmsförbundets bestämmelser för svensk fallskärmsverksamhet (SBF) är ingen bok direkt men ger en god inblick hur svensk fallskärmsverksamhet bedrivs.

https://sff.se/phocadownload/SBF-reg...2022-01-01.pdf

Du har fel. Här är länken till boken: https://biblioteket.stockholm.se/titel/414223

Den används för elever under elevkurser.
Citera
2022-09-11, 00:02
  #312
Medlem
ProximaRadiations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesomduja
Du har fel. Här är länken till boken: https://biblioteket.stockholm.se/titel/414223

Den används för elever under elevkurser.

Min kommentar med länk var ämnat att informera om SFF utgivna bestämmelser och inget annat. Jag känner väl till boken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback