2022-08-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
IPCC är kända för att vara mycket mer nedtonade än journalisterna. Lyssna på professor Steven Koonin som berättar att deras rapporter är bra och tillförlitliga per se, men ofta förvrängs i senare led. Med Roger Pielkes ord: "But there is a tendency among some scientists and some of the media to say that climate change has affected extreme weather events".

I ditt noga handplockade exempel står det inte heller någonting om att meteorologisk och hydrologisk torka skulle ha ökat. Riktigt vad det innebär vet inte jag. Tänk om det faktiskt spelar någon roll för situationen?

När talade Greta senast i typiska forskartermer som "to some extent", "might", "could" och liknande?

Det är en av de saker man kan opponera sig mest emot när det gäller henne. Här ligger hennes svartvita tänkande i fatet, det hon själv kallar för superkraft.

I likhet med Obama påstår hon också att "The Science is settled". Det gör inga seriösa klimatforskare. De präglas tvärtom av ödmjukhet och framhäver hur lite som än så länge är känt. Inte heller talar man om något "konsensus".

Greta Thunberg kommer nog att ha en hel del att lära sig när hon börjar sin forskarutbildning. Spetskursen i matematik räckte nog inte hela vägen.
Greta™ tycks inte heller ha hört talas om felmarginaler och konfidensintervall. Och varför i hela världen väljer hon ut den klimatprojektion som av IPCC bedöms ha lägst sannolikhet?

Ingen seriös forskare (oavsett disciplin) hänvisar till konsensus. Det ordet tillhör politikens sfär, inte vetenskapens. Om Greta™ hade gått introduktionskurser i vetenskapsteori och forskningsmetodik så hade hon kanske kläckt ur sig lite färre dumheter.
https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-FTEB06
2022-08-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Visst, men varför håller hon då allt färre tal? Hon missade chansen att göra det på COOP-mötet, och föredrog i stället att sjunga och svära ute på gatorna med andra vänsteraktivister. På Glastonbury läste hon innantill ifrån några fladdrande papper, vilket kan ha uppfattats som nonchalant (inte minst med tanke på hennes dokumenterat och exceptionellt goda minne. Är det inte hon som kan hela det periodiska systemet utantill?) Hon hade chansen att ägna 5-10 minuter åt att tala i Turin - folk tycks ha förväntat sig det - men lastade istället hela bördan i knät på afrikanerna.

På tal om torkan (hur kunde det vara lika illa för 500 år sedan? Det kan väl ändå inte röra sig om ett cykliskt fenomen?) så hade det varit väldigt klädsamt om hon läste IPCC:s rapporter någon gång:

Det finns alltså fyra olika typer av torka. Men på sedvanligt vis skyller hon väl alla på mänsklig förbränning av fossila bränslen. Jag tycker det är grymt ohederligt men kan bara beklaga att andra inte har några problem med hennes "förenklingar".

Okej, för att vara lite snäll:

Vad gör Greta?

Hur många är det som deltar i dessa strejker today? Åtminstone enligt Gretas sociala medier är det är inte överdrivet många. Hur många är de exempelvis här i Sverige?

Ja, men vad är det som dessa individer gör, rent konkret? Därav min fråga.

År 2019 grät de men vad gör de i dag? Varför har de slutat demonstrera och skolstrejka? Att de har slutat flyga, blivit veganer, bara handlar second hand och vägrar åka bensinbil (åtminstone när det finns fotografer i närheten) måste vi förstås ta för givet.

Gå in på Gretas Twitter och läs vad folk skriver om henne. Nu har det som sagt dessutom börjat spridas ett rykte om att hon flyger runt i världen. Det kan hon aldrig motbevisa, hur mycket lögn det än är.

Stackars barn som hamnat i hetluften. F-n ta dem som lurade in ett barn i denna position där så mycket ilska och mothugg bara var att förvänta.
Det är för mig helt ofattbart att Greta fortfarande läser innantill.Hon som ska framstå som super intelligent och ha ett fotografiskt minne enligt någon här i tråden.Hon om någon borde isåfall kunna prata utan att papper med sig.
2022-08-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
https://dagensopinion.se/artikel/207310/

"Inlägg om rekordvärmen i Europa lyfter Greta Thunberg
2022-07-25 11:36"

Greta är långt ifrån uträknad, hon är rekordstark på Twitter!
En helt annan fråga.Den gigantiska meil högen Greta har,borde hon väl betat av rejält nu när hon har haft sommarlov? Om jag ska utgå ifrån vad du har sagt så tror jag att hennes föräldrar anser att Greta måste sköta sina meil.Att komma ikapp meilhögen och sköta kommande meil.Skulle hon som du föreslog ha sekreterare så hade hon väl nördat ner sig i något annat och fastnat.Det handlar väl mest om att sköta sina uppgifter utan att nörda ner sig.Sen är det väl inte bara massa inbjudningar utan säkert en drös av skitmeil med könsord mm.Samt beundrare
2022-08-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Det är för mig helt ofattbart att Greta fortfarande läser innantill.Hon som ska framstå som super intelligent och ha ett fotografiskt minne enligt någon här i tråden.Hon om någon borde isåfall kunna prata utan att papper med sig.
Greta har talat helt utan manus, men när hon gjorde det så kläckte hon ur sig det berömda "Put them on the wall."
Det är helt enkelt lätt att göra misstag, när man pratar spontant, även om man som Greta har ett verkligt bra minne.

Även politiker med mycket gott minne brukar ha ett manus för sina tal, för att undvika fel som kan vara farliga i viktigare sammanhang, där även nyanser är viktiga. Har rekommenderat Greta, att alltid ha manus när hon talar av goda säkerhetsskäl! Hennes ord betyder mycket för många runt om i världen.

Greta säger att hon kan utantill läsa upp hela det periodiska systemet både framlänges och baklänges. Dock ska sägas att hon har haft en plansch hemma med hela det periodiska systemet på, så jag tror att hon övade först en hel del. Ändå en mera sällsynt framstående minnesprestation! Verkar i alla fall vara nära ett fotografiskt minne.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-08-15 kl. 17:23.
2022-08-15, 17:30
Medlem
Citat:
En helt annan fråga.Den gigantiska meil högen Greta har,borde hon väl betat av rejält nu när hon har haft sommarlov? Om jag ska utgå ifrån vad du har sagt så tror jag att hennes föräldrar anser att Greta måste sköta sina meil.Att komma ikapp meilhögen och sköta kommande meil.Skulle hon som du föreslog ha sekreterare så hade hon väl nördat ner sig i något annat och fastnat.Det handlar väl mest om att sköta sina uppgifter utan att nörda ner sig.Sen är det väl inte bara massa inbjudningar utan säkert en drös av skitmeil med könsord mm.Samt beundrare
Och väldigt många litteratur- och tidskriftstips både från politiker, forskare och andra. Många vill göra Greta verkligt allmänbildad! Greta läser ibland sina mail, när hon är ute i naturen. Det kan stämma, att föräldrarna tycker att Greta behöver lära sig att hantera klart bättre jättehögen med mail och brev. Nästan alla i Gretas situation har dock egna privatsekreterare till sin hjälp.
2022-08-15, 17:44
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Greta har talat helt utan manus, men när hon gjorde det så kläckte hon ur sig det berömda "Put them on the wall."
Det är helt enkelt lätt att göra misstag, när man pratar spontant, även om man som Greta har ett verkligt bra minne.

Även politiker med mycket gott minne brukar ha ett manus för sina tal, för att undvika fel som kan vara farliga i viktigare sammanhang, där även nyanser är viktiga. Har rekommenderat Greta, att alltid ha manus när hon talar av goda säkerhetsskäl! Hennes ord betyder mycket för många runt om i världen.

Greta säger att hon kan utantill läsa upp hela det periodiska systemet både framlänges och baklänges. Dock ska sägas att hon har haft en plansch hemma med hela det periodiska systemet på, så jag tror att hon övade först en hel del. Ändå en mera sällsynt framstående minnesprestation! Verkar i alla fall vara nära ett fotografiskt minne.
Gretas felsägning påminner om oljedirrens "felsägning" som gavs orimligt stor medial uppmärksamhet. Kanske är det, som Inspiratoerens kommentar kan antyda, ett sätt som talskrivaren använder för att försöka få dem att verka mänskliga och lura oss att tro att de skulle tala spontant.

https://www.youtube.com/watch?v=th3LtLx0IEM

BP var djupt i ... då. Men massiv spin med snygga tjejer som tvättade klibbiga fåglar fick BP att se ut som Greenpeace

Citat:
The Deepwater Horizon oil spill (also referred to as the "BP oil spill") was an industrial disaster considered to be the largest marine oil spill in the history of the petroleum industry regarded as one of the largest environmental disasters in world history.
https://en.wikipedia.org/wiki/Deepwa...izon_oil_spill

Sån't talar inte Greta om utan hennes kumpaner fyller golfhålen med cement! Men hon använder samma retoriska knep som BP ...

Senast redigerad av wwr 2022-08-15 kl. 18:31.
2022-08-15, 17:49
Medlem
Citat:

Min spontana reaktion är att det är minst lika farligt att skryta som Greta gör. Självklart så tror jag inte ett smack på detta.Utan tycker bara det är fjantigt.Jag har förresten pratat med henne ang dina råd och rekommenderar och hon bara ruska på huvudet och skrattade
2022-08-15, 17:56
Medlem
Citat:
Och väldigt många litteratur- och tidskriftstips både från politiker, forskare och andra. Många vill göra Greta verkligt allmänbildad! Greta läser ibland sina mail, när hon är ute i naturen. Det kan stämma, att föräldrarna tycker att Greta behöver lära sig att hantera klart bättre jättehögen med mail och brev. Nästan alla i Gretas situation har dock egna privatsekreterare till sin hjälp.
Nu tar du återigen i så du spricker.Självklart så skickar inte en massa politiker ut mail till henne.Många vill göra henne allmänbildad skriver du.Ja hon får lära sig i skolan och på gymnasiet ja. Som alltid tar du i för kung och fosterland Att det var väldigt mycket meil år 2019,det kan jag köpa Nu är det år 2022,Greta har inte hörts mycket i år och självklart minskas också meilhögen.
2022-08-15, 18:16
Medlem
Citat:
Min spontana reaktion är att det är minst lika farligt att skryta som Greta gör. Självklart så tror jag inte ett smack på detta.Utan tycker bara det är fjantigt.Jag har förresten pratat med henne ang dina råd och rekommenderar och hon bara ruska på huvudet och skrattade
Rekommendationer
2022-08-15, 18:35
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:

Säll... vaddå?... minnesprestation? Förr i tiden kunde många ungar rabbla upp det periodiska systemet när de gick grundskolan. Ingen såg det som något konstigt, vare sig som tecken på intelligens eller ointelligens.

Men visst, om några halvdana danssteg fångade av en kamera räknas som sällsynt framstående danskonst då kan väl rabblandet av periodiska systemet räknas som "sällsynt framstående minnesprestation". Fattar du inte att du genom den typen av ordval drar löjets skimmer över Greta?
2022-08-15, 18:38
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Rekommendationer
Har du också pratat med henne om inspiratoerens intelligenta sätt att undergräva folks förtroende för Greta genom att sprida överdrivna rykten?
2022-08-15, 18:42
Medlem
Kan någon förklara varför Grossman satt i baksätet och filmade när Svante skjutsade Greta™ till stallet, men aldrig någonsin följde med Greta™ på Södertäljependeln för att dokumentera hennes resor till och från skolan? Att filma den bräckliga flickan med multipla neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som ändå tappert pendlar 2 timmar dagligen med kollektivtrafik hade väl sett bra ut? Istället så blev det den bortskämda överklassflickan som blir skjutsad av pappa i en svindyr bil till stallet (dit hon hon kunde ha åkt med kollektivtrafik) där hon har sina tre hästar. Jag tycker att det blir lite väl uppenbart att det handlar om salongskommunister.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback