Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-14, 15:52
  #4897
Avstängd
wwrs avatar
Våra politiker verkar komma att fortsätta snacka över valet om nästan vad som helst för att glömma det som skapar problem för svenskarna, t.ex el- och bensin-priser.
Citat:
Regeringen vill kriminalisera gängens rekrytering av barn
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...vapensmuggling

De har lyckats att helt döda det politiska livet. De skriver bara in personer på listorna som har samma åsikter som alla riksdagspartierna och vips har vi "valt" oss till hissade bensin- och el-priser!
Citera
2022-08-14, 17:14
  #4898
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Boende i Skåne kan börja med att kräva av sina kommunpolitiker att sluta säga nej till vindkraft.
Sedan 2014 har kommuner(främst i södra Sverige) lagt veto mot vindkraft som motsvarar samtliga Ringhals 4 reaktorer.
Det hade kunnat haft stor påverkan på priserna i prisområde 4.

I långa loppet anser jag att kärnkraften med dagens teknologi är nödvändig. Dock är det långsiktigt.
Vår nuvarande kärnkraft är gammal och ineffektiv och behöver bytas ut, de är även i stora behov av säkerhetsuppgraderingar vilket inte är lönsamt på våra gamla reaktorer.
Vi behöver alltså ny kärnkraft, men då talar vi om kanske 10-15år innan en ny reaktor är i bruk.
Under tiden måste vi kraftigt bygga ut övriga energialternativ också. Speciellt sådant som kan byggas mer lokalt i södra Sverige.

Vindkraften är en stor bluff. Vindkraften är helt värdelös, eftersom vi inte har någon teknik för att lagra energin som alstras vid blåsigt väder, för att kunna använda energin när den behövs.

Vindkrafts-predikanterna beskyller gärna Moderaterna för att inte vara tillräckligt entusiastiska över att godkänna fler vindkraftverk. På så sätt försöker dom att ge Moderaterna skulden för elbristen. Orsaken till elbristen är att Socialdemokraterna, Centerpartiet och framför allt Miljöpartiet, valde att lägga ner en stor del av atomkraften i södra Sverige. Men vänstersidans anhängare vill inte erkänna att dom skapade krisen helt i onödan. Istället försöker vänstersidans anhängare lägga skulden på oppostionen, genom att framställa vindkraften som en lösning på problemen.

Ja, du har helt rätt i att det kommer att ta tid att bygga nya reaktorer. Vi behöver inse att det inte finns någon snabb lösning på den kris som vänstersidans politiker har valt att skapa. Vi behöver starta byggandet av nya kraftverk så snabbt som möjligt. Fram tills dess att dom nya kraftverken står klara, så får du följa debattören Jan Blomgrens råd: Köp en tjock tröja!
Citera
2022-08-14, 18:13
  #4899
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vindkraften är en stor bluff. Vindkraften är helt värdelös, eftersom vi inte har någon teknik för att lagra energin som alstras vid blåsigt väder, för att kunna använda energin när den behövs.

Vindkrafts-predikanterna beskyller gärna Moderaterna för att inte vara tillräckligt entusiastiska över att godkänna fler vindkraftverk. På så sätt försöker dom att ge Moderaterna skulden för elbristen. Orsaken till elbristen är att Socialdemokraterna, Centerpartiet och framför allt Miljöpartiet, valde att lägga ner en stor del av atomkraften i södra Sverige. Men vänstersidans anhängare vill inte erkänna att dom skapade krisen helt i onödan. Istället försöker vänstersidans anhängare lägga skulden på oppostionen, genom att framställa vindkraften som en lösning på problemen.

Ja, du har helt rätt i att det kommer att ta tid att bygga nya reaktorer. Vi behöver inse att det inte finns någon snabb lösning på den kris som vänstersidans politiker har valt att skapa. Vi behöver starta byggandet av nya kraftverk så snabbt som möjligt. Fram tills dess att dom nya kraftverken står klara, så får du följa debattören Jan Blomgrens råd: Köp en tjock tröja!
Du upprepar hela tiden elbrist och svarar inte på mina inlägg där jag ifrågasätter detta, var i Sverige är det elbrist nu? Syftar du på elbrist i grannländerna? Är din lösning på dagens höga elpriser att starta ett till kärnkraftverk så att vårat elöverskott blir så stort att ledningarna till grannländerna inte klarar av att överföra allt vi kan exportera? Vad säger att man i de läget inte uppgraderar ledningarna för att kunna sälja mer el till grannarna, så som man gjort hela tiden?

Varför inte bara lösa grundproblemet att priserna i Sverige, speciellt SE4, bestäms av hur desperata dom är i våra grannländer (där man verkligen gjort bort sig i sin energipolitik)?

Danskarna om något borde skärpa sig som i dagarna importerat 70% av det dom behövt, resten har dom fått från värmekraft, där snackar vi om att gjort sig beroende av vindkraft..
__________________
Senast redigerad av David86 2022-08-14 kl. 18:17.
Citera
2022-08-14, 19:50
  #4900
Medlem
Snapcounts avatar
Skall bli intressant att följa med norges statsminster, som träffar Scholtz imorgon i Oslo :

Støre kan kutte krafteksporten til Europa: – Hvert land må ta ansvar for seg selv

I juli var det uaktuelt å kutte ut krafteksporten. Når Jonas Gahr Støre møter sin tyske kollega på mandag, er det med et helt annet budskap.


https://www.aftenposten.no/norge/pol...r-for-seg-selv

Få se vad det blir.., är dessvärre en köpe-artikel.

Sedan har det ju vart prat om att miljörörelsen har stått under ryskt inflytande.., och det är lönsamt att vara "grön" :

Nästan 200 miljoner euro - så generöst gav Gazprom klimatstiftelsen

https://www.welt.de/politik/deutschl...ftung-aus.html
Citera
2022-08-14, 19:58
  #4901
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
S...

Sedan har det ju vart prat om att miljörörelsen har stått under ryskt inflytande.., och det är lönsamt att vara "grön" :

Nästan 200 miljoner euro - så generöst gav Gazprom klimatstiftelsen

https://www.welt.de/politik/deutschl...ftung-aus.html
Men de tyska Gröna var väl mot Nordstream 2 som byggdes av ryssarna. Hur är kopplingen? Påstås det vara en muta för att de Gröna bara skulle fejka och utgöra kontrollerad opposition? (Jag medger att jag inte läst allt.)

Det ryska oljebolaget kör lite greenwashing (som alla andra) och donerar till miljörörelsen. Vilken var den allvarligaste anklagelsen?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-14 kl. 20:07.
Citera
2022-08-14, 20:22
  #4902
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
..och då hade man såklart plöjt ner en ledning till så är vi tillbaka i samma situation igen.

Man får naturligtvis tillse att inte bygga ännu fler ledningar. När dom nuvarande ledningarna byggdes, så var situationen helt annorlunda. Då hade Sverige mycket mer pålitlig energiförsörjning. Den pålitliga energiförsörjningen har sedan bytts ut mot opålitlig vindkraft.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vi exporterar mer än dubbelt så mycket från SE4 än barsebäck producerade, varför skulle det lösa något att tillföra mer energi när där inte finns någon brist från början?

I södra Sverige är det brist. Södra Sverige är helt beroende av tillförsel av el norrifrån. En stor del av elen som kommer in norrifrån åker sedan vidare under Östersjön, vilket kanske inte är lämpligt i rådande läge. Men södra Sverige har brist på egen elförsörjning. Tidigare fanns 9 atomkraftsreaktorer i Götaland. Nu finns 3 kvar. Det är inte vettigt.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Faktum är att vi producerar mycket mer än vi behöver i dagsläget, priserna i Sverige har absolut ingenting att göra med någon energibrist inom vårt land. De tillfällen vi importerar är ju snarare när någon reaktor nödstoppas samtidigt som det är vindstilla.

Jag kan hålla med om att vi behöver begränsa exporten så länge det råder brist i Sverige. Exporten är ett problem. Jag ville bara påpeka att exporten är ett mindre problem än dom 4096 Megawatt som har tagits bort från södra Sveriges elnät helt i onödan, för att tillfredställa Miljöpartiets galna önskemål.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Missförstå mig inte, jag är all in för att återstarta alla reaktorer i landet inkl Barsebäck, överskottet får gärna exporteras, men hade det på lång sikt löst elpriserna? Knappast, kabeln till Tyskland hade hamnat i havet snabbare än reaktorn hade startat..

Jo, nya reaktorer skulle lösa problemet. Jag tror inte att någon (med undantag för Miljöpartiet) skulle tycka att det är en bra idé att bygga nya kablar i nuvarande läge. När vi har byggt upp tillräckligt mycket energiförsörjning för vårt eget behov, och har ett överskott, kan det vara en bra idé att bygga fler exportkablar, men inte innan.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Klockan är nu nästan 1 på natten, SE4 har ett elpris på 4 kr / kWh. Sverige producerar 15400 MW och exporterar 4800 MW varav 2900 MW lämnar Sverige från SE4. Det finns alltså absolut ingen energibrist att tala om i SE4. Att skåningar ska betala hutlösa priser för att grannländerna har gjort bort sig är orimligt.

Grannländerna har gjort bort sig. Även många svenskar, inklusive skåningar, har också gjort bort sig genom att rösta på dom partier som har skapat eländet. Lyckligtvis har Sveriges "gröna" parti inte lyckats lika bra som kollegorna i Tyskland med att sabotera miljövänlig energiförsörjning.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Såklart, men jag ser inte att Sverige förlitar sig på vindkraftverk i någon större utsträckning, det är inte Vi som får problem när det slutar blåsa, det är våra grannar. Det har blåst blygsamt i två dygn nu, trots det har vi 30% mer el än vi behöver.

Jag förstår att det är provokativt med dessa höga priser, samtidigt som elen Sverige strömmar ut ur Sverige.
Citera
2022-08-14, 20:58
  #4903
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men de tyska Gröna var väl mot Nordstream 2 som byggdes av ryssarna. Hur är kopplingen? Påstås det vara en muta för att de Gröna bara skulle fejka och utgöra kontrollerad opposition? (Jag medger att jag inte läst allt.)

Det ryska oljebolaget kör lite greenwashing (som alla andra) och donerar till miljörörelsen. Vilken var den allvarligaste anklagelsen?

Jag vet inte, dock så heter det ju Klimatstiftelsen. (säkert skattebefriat även när det är en stiftelse). Det låter ju som något de tyska gröna har gett sitt "Amen" till..

Sen bör det väl sitta i stiftelsen personer som kan ge det hela en "legitimitet" (dvs personer med en grön stämpel). Så resonerar jag iallafall..

Man har använt sig av en "grön stämpel" :

Kritiker anklagar SPD-politikern för att ha låtit köpa sitt kabinett av den ryska staten för att den skulle kunna kringgå amerikanska sanktioner mot rörledningsbygget. För detta använde Schwesig klimatskyddsmärkningen som fikonblad.

FSB kan även vara inblandade :

Ledamöterna vill också belysa vilken roll ryska underrättelsetjänster kan ha spelat i bakgrunden.

Grundaren av stiftelsen : Manuela Schwesig (sosse..höhö..). Läser inget annars om åklagare, eller åtal. Tror skiten går djupt här. Kanske såpass djupt att det bara blir till "utredningar och kommissioner", och det slutar att allt begravs i pappershögar.

Stiftelsen som inrättades av delstatsregeringen i början av förra året hade inrättat en "kommersiell affärsverksamhet" specifikt för att färdigställa den kontroversiella Östersjöledningen.
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2022-08-14 kl. 21:02.
Citera
2022-08-14, 21:08
  #4904
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag vet inte, dock så heter det ju Klimatstiftelsen. (säkert skattebefriat även när det är en stiftelse). Det låter ju som något de tyska gröna har gett sitt "Amen" till..

Sen bör det väl sitta i stiftelsen personer som kan ge det hela en "legitimitet" (dvs personer med en grön stämpel). Så resonerar jag iallafall..

Man har använt sig av en "grön stämpel" :

Kritiker anklagar SPD-politikern för att ha låtit köpa sitt kabinett av den ryska staten för att den skulle kunna kringgå amerikanska sanktioner mot rörledningsbygget. För detta använde Schwesig klimatskyddsmärkningen som fikonblad.

FSB kan även vara inblandade :

Ledamöterna vill också belysa vilken roll ryska underrättelsetjänster kan ha spelat i bakgrunden.

Grundaren av stiftelsen : Manuela Schwesig (sosse..höhö..). Läser inget annars om åklagare, eller åtal. Tror skiten går djupt här. Kanske såpass djupt att det bara blir till "utredningar och kommissioner", och det slutar att allt begravs i pappershögar.

Stiftelsen som inrättades av delstatsregeringen i början av förra året hade inrättat en "kommersiell affärsverksamhet" specifikt för att färdigställa den kontroversiella Östersjöledningen.
OK. Då är jag med. Att ryssar och andra oljebolag donerar till miljörörelsen är inget ovanligt. Men den här speciella klimatstiftelsen (Schweriner Stiftung Klima- und Umweltschutz MV) har givit stöd till NS2 och dess (tyvärr inställda) leverans av fossila bränslen. Så den här stiftelsen verkar lite skum när den gör tvärt emot de Gröna och andra miljörörelser. Det är tydligen delstatsregeringen som grundat stiftelsen som gillar gas!

G4E Gas for Europe ligger tydligen i Schwerin 🤣🤣🤣
Citat:
Schwerin – 26/01/2022] The gas transmission company Gas for Europe GmbH is to become the owner and operator of the German part of the Nord Stream 2 Pipeline. This includes the approximately 54-kilometre section of the pipeline located in German territorial waters and the landfall facility in Lubmin, in the German state of Mecklenburg-Vorpommern. Gas for Europe is a subsidiary of Nord Stream 2 AG (Zug, Switzerland).

Gas for Europe GmbH is headquartered in Schwerin
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-14 kl. 21:29.
Citera
2022-08-15, 12:56
  #4905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I södra Sverige är det brist. Södra Sverige är helt beroende av tillförsel av el norrifrån. En stor del av elen som kommer in norrifrån åker sedan vidare under Östersjön, vilket kanske inte är lämpligt i rådande läge. Men södra Sverige har brist på egen elförsörjning. Tidigare fanns 9 atomkraftsreaktorer i Götaland. Nu finns 3 kvar. Det är inte vettigt.


Jag kan hålla med om att vi behöver begränsa exporten så länge det råder brist i Sverige. Exporten är ett problem. Jag ville bara påpeka att exporten är ett mindre problem än dom 4096 Megawatt som har tagits bort från södra Sveriges elnät helt i onödan, för att tillfredställa Miljöpartiets galna önskemål.
Visst, SE4 behöver energi från övriga delar av landet, men jag ser ju inte det som ett jättestort problem så länge SE1 och 2 har massor av energi över som de har i dagsläget. Och nu skriver du igen att det är brist i Sverige? Det finns ju inget i dagens priser som förklaras med energibrist i Sverige? Det är väl knappast något att diskutera ens när vi exporterar för fullt varje dag, varje timme? Visst hade det varit skönt att ha massiva mängder energi i överskott i varje elområde, men ett sådant läge kommer ju inte bibehållas då marknaden kommer försöka få ut det till andra grannländer där de får mer betalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jo, nya reaktorer skulle lösa problemet. Jag tror inte att någon (med undantag för Miljöpartiet) skulle tycka att det är en bra idé att bygga nya kablar i nuvarande läge. När vi har byggt upp tillräckligt mycket energiförsörjning för vårt eget behov, och har ett överskott, kan det vara en bra idé att bygga fler exportkablar, men inte innan.
Vi har ju tillräcklig energiförsörjning för vårt eget behov med råge? Vi har redan ett överskott, producerar vi ännu mer el via återstartade reaktorer kommer det såklart bli ännu mer överskott och elföretagen kommer bygga fler kablar. Grundproblemet är ju att vi har en elmarknad som prissätter på absurditeter, de sista procenten av producerad el avgör priset på all producerad el.
Citera
2022-08-15, 13:33
  #4906
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
De producerar strömmen för 22-24 öre.

Ska det vara så svårt för dig att inse när du har fel? Idiot.
I Sverige ligger tillgänglighetssiffran över 90%.
Varför har elpriserna (producentpriserna) legat högst i kärnkrafts-Frankrike (av alla NordPool länder).
Snarare 450 öre/kWh.
Så är det i verkligheten.
Citera
2022-08-15, 13:42
  #4907
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du har inte visat ett dugg med dina svagsinta inlägg.
Det har jag. Och det varit inte komplicerat.

Att du uttrycker dig så där när du exponeras för en okomplicerad förklaring säger mer om dig. Alla som läser detta kan nu inse varför du hamnat i den position du har.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du påstår att det blåser tillräckligt för att optimal produktion ska råda 24/7 i Tyskland. Alla som har förståndet i behåll vet att du har fel.
Nej det står inte. Det har du fantiserat ihop.

Jag har visat att det är en prisuppgång i naturgas som drivit upp elpriserna.
Det är lätt för var och en att verifiera för sig själv.
Bara titta på naturgaspriset i Holland och elpriset så ser man hur de följs åt sedan i Maj förra året, nar man i Asien köpte mer naturgas så att priset i Europa steg.

Hur du kan få stigande pris på naturgas pga att folk i Asien köper mer till att det blåser optimalt i Tyskland lär ingen begripa. Inte du heller. Men det påstår du.


Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Hade man inte lagt ned planerbar energiproduktion så hade man inte befunnit sig i den pinsamma situation man nu befinner sig i när man måste be grannländer om hjälp för att ens kunna hålla värmen i sina lägenheter eller kremera sina döda.

Är du möjligen senil eller efterbliven? Take your pick!
Sverige är stor netto-exportör av el. Idag när jag tittade var produktionen 138% av förbrukningen.

Tyskland är också stor nettoexportör av el.

Du fantiserar mycket.

-----------------------
Att Tyskland nämns i media har två skäl:
* Tung vik i ekonomin.
* Naturgas används i näringslivet. Och används för uppvärmning av bostäder.
Inget av detta har med el att göra.
Men du verkar inte förstå det.
Citera
2022-08-15, 13:49
  #4908
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag hör till gruppen som ylar att ökningen på 115 Gigawatt är helt värdelös, eftersom den effekten inte existerar en vindstilla vinternatt. Under en vindstilla vinternatt är 14,3 Gigawatt atomkraft mycket mer värdefull.
Hur mycket netto-importerade Sverige då under Januari i år?

Svar i spoiler:
(alla som på något sätt supportar Onkel Kostia här kan ju ställa sig i skamvrån på en gång).
Ytterst lite.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback