2022-08-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Avancerade robotar är ett frågetecken. Vi har sett rapporter i media om att Ryssarna skulle ha svårt att ersätta dessa. Men vi ser att de skjuter iväg nya missiler dagligen utan några tecken på att minska.

Eftersom befolkningen fortfarande kan köpa avancerad elektronik som datorer och mobiltelefoner i vanliga affärer så tror jag inte Ryssland får slut på de elektroniska kretsar som krävs för att bygga robotar. Styrkretsarna för att få något att flyga till en viss position är billiga på wish och hyffsat händig person kan sätta ihop det.

Egentligen är det förvånande att ingen Ukraina sidan satt ihop ett autonomt RC plan med en rejäl bomb som går över 50 mil. Det finns massor med open source projekt för att bygga sådant. Det enda som saknas i dessa är bomben. De flyger dock ganska långsamt de kanske är för lätta att skjuta ner.

Är du verkligen säker på att ryska robotangrepp inte har minskat? Jag är inte säker men känslan är att jag läser färre rapporter om dessa, mest vanlig artilleribeskjutning. Hade varit intressant med statistik över rysk robotanvändning under krigets gång. Att ryssarna börjat skjuta LV robotar mot markmål är väl ändå ett tecken på brist?

Nu tror jag du förenklar verkligheten rejält om du tror att en snubbe i en källare med lödkolv tillverkar komponenter till moderna precisionsvapen hur som helst.....
Citera
2022-08-12, 14:22
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Var det en gammal kpist killen hade?

Ser ut som en AK-74.
Citera
2022-08-12, 14:28
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Är du verkligen säker på att ryska robotangrepp inte har minskat? Jag är inte säker men känslan är att jag läser färre rapporter om dessa, mest vanlig artilleribeskjutning. Hade varit intressant med statistik över rysk robotanvändning under krigets gång. Att ryssarna börjat skjuta LV robotar mot markmål är väl ändå ett tecken på brist?

Nu tror jag du förenklar verkligheten rejält om du tror att en snubbe i en källare med lödkolv tillverkar komponenter till moderna precisionsvapen hur som helst.....
Mitt intryck är att Ryssarna skjuter ett par missiler de flesta nätter. Det är givetvis omöjligt att veta om detta är sådant de haft i lager eller om de bygger nya.

En snubbe i källaren kan tillverka en drönare som flyger till en position. Han behöver inte bygga några komponenter utan limmar bara ihop saker man kan köpa. Ryssarnas drönare för övervakning ser ut som rena hobby projektet när de plockade isär en och de kan flyga i 12h. Fyll planet mer sprängdeg och smälla av när planet är någon meter över marken vid rätt position.
Citera
2022-08-12, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Mitt intryck är att Ryssarna skjuter ett par missiler de flesta nätter. Det är givetvis omöjligt att veta om detta är sådant de haft i lager eller om de bygger nya.

En snubbe i källaren kan tillverka en drönare som flyger till en position. Han behöver inte bygga några komponenter utan limmar bara ihop saker man kan köpa. Ryssarnas drönare för övervakning ser ut som rena hobby projektet när de plockade isär en. Fyll planet mer sprängdeg och smälla av när planet är någon meter över marken vid rätt position.

Ja om vi pratar om att modifiera drönare så har det skett länge men att det skulle ha någon form av avgörande betydelse har vi inte sett än.
Ja att en militärmakt som ryssland förlitar sig drönare som är hobbyprojekt är faktiskt galet när man tänker på det.
Citera
2022-08-12, 14:33
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Det är fullständigt trivialt att tillverka "moderna precisionsvapen" som hobbyist. Som Bortamatchen påpekar är det svåra att få tag på stridsdelen, och eventuellt att konstruera något som tar tillräckligt stor last för att det ska vara värt det (svårigheten här är då snarast motorer). Detta gäller då manuellt kontrollerade, eller autonoma GPS-styrda, långsamtgående luftfartyg (helikoptrar och flygplan). Det svåra blir om man ska ha störningsokänsliga saker, eller använda sig av tröghetsnavigering, eller vill ha jetdrift/raketdrift/extrem räckvidd.

För att ge en analogi som en icke-expert kan förstå: tänk på allt den högkapacitetsdator du har i fickan kan göra. Vad krävs för att den hårdvaran även skulle kunna styra en drönare? Motorkontrollkretsar. I övrigt är det bara mjukvara. ALLT annat finns redan inbyggt.
Senast redigerad av bergsturk 2022-08-12 kl. 14:42.
Citera
2022-08-12, 14:41
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ja att en militärmakt som ryssland förlitar sig drönare som är hobbyprojekt är faktiskt galet när man tänker på det.

Nej, det är smart. Har redan svarat på detta här:
(FB) Rysslands militära flopp i Ukraina
Du kan/ska ALDRIG betta mot massproduktion. Om något massproducerat uppfyller 75% av specarna du vill ha är det galet att konstruera något eget om det inte ger dig en extrem edge. Säg att svensk försvarsindustri skulle ta fram en spaningsdrönare, "Saab-Ericsson Griffinsniffer", med egen teknologi. Vad skulle fem sådana kosta, och hur många "hobbyprojekt" av rysk modell skulle man få för det? Nu verkar Orlan-10 vara kraftigt överprissatt utifrån vad den innehåller, men tanken är god: man får fler tillgängliga enheter, modulära utbytbara delar, hög kvalitet genom massproduktion av optik och sensor.
Citera
2022-08-12, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är fullständigt trivialt att tillverka "moderna precisionsvapen" som hobbyist. Som Bortamatchen påpekar är det svåra att få tag på stridsdelen, och eventuellt att konstruera något som tar tillräckligt stor last för att det ska vara värt det (svårigheten här är då snarast motorer). Detta gäller då manuellt kontrollerade, eller autonoma GPS-styrda, långsamtgående luftfartyg (helikoptrar och flygplan). Det svåra blir om man ska ha störningsokänsliga saker, eller använda sig av tröghetsnavigering.

För att ge en analogi som en icke-expert kan förstå: tänk på allt den högkapacitetsdator du har i fickan kan göra. Vad krävs för att den hårdvaran även skulle kunna styra en drönare? Motorkontrollkretsar. I övrigt är det bara mjukvara. ALLT annat finns redan inbyggt.

Uppenbarligen finns det då tillräckligt med hinder i verkligheten eftersom det inte verkar ske i alla fall någon större skala. Eller har jag helt missat att det byggs GPS-styrda precisionsvapen i källare av random snubbar nog för att vara en faktor i kriget?

"Eftersom befolkningen fortfarande kan köpa avancerad elektronik som datorer och mobiltelefoner i vanliga affärer så tror jag inte Ryssland får slut på de elektroniska kretsar som krävs för att bygga robotar" sen är ju frågan vad Bortamatchen menar med "robotar" ?
Jag menade i förstahand mer avancerade saker typ Kalibr och Iskander
Citera
2022-08-12, 14:57
Medlem
Citat:
Nej, det är smart. Har redan svarat på detta här:
(FB) Rysslands militära flopp i Ukraina
Du kan/ska ALDRIG betta mot massproduktion. Om något massproducerat uppfyller 75% av specarna du vill ha är det galet att konstruera något eget om det inte ger dig en extrem edge. Säg att svensk försvarsindustri skulle ta fram en spaningsdrönare, "Saab-Ericsson Griffinsniffer", med egen teknologi. Vad skulle fem sådana kosta, och hur många "hobbyprojekt" av rysk modell skulle man få för det? Nu verkar Orlan-10 vara kraftigt överprissatt utifrån vad den innehåller, men tanken är god: man får fler tillgängliga enheter, modulära utbytbara delar, hög kvalitet genom massproduktion av optik och sensor.

Jag håller inte med om att det skulle vara "smart" att ha en brist i militära förmåga som man täcker upp med "hobbyprojekt", innovativt visst men inte smart.
Citera
2022-08-12, 15:10
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Uppenbarligen finns det då tillräckligt med hinder i verkligheten eftersom det inte verkar ske i alla fall någon större skala. Eller har jag helt missat att det byggs GPS-styrda precisionsvapen i källare av random snubbar nog för att vara en faktor i kriget?

Hur ska du ha det? Är Orlan-10 ett hobbyprojekt (ditt ord) eller inte? Att den inte råkar vara vapenbärande utan är spaningsutrustning är ju oväsentligt, den hade kunnat bära en smärre bomb istället.

Citat:
"Eftersom befolkningen fortfarande kan köpa avancerad elektronik som datorer och mobiltelefoner i vanliga affärer så tror jag inte Ryssland får slut på de elektroniska kretsar som krävs för att bygga robotar" sen är ju frågan vad Bortamatchen menar med "robotar" ?
Jag menade i förstahand mer avancerade saker typ Kalibr och Iskander

Kalibr och Iskander är egentligen inte annorlunda än andra system, det som skiljer är just det jag nämnde (dvs framdrivningen och vapenlasten). Hindret från att tillverka sånt i källaren är just dessa två, plus dessutom de aerodynamiska faktorerna, motståndskraften mot höga G och tillverkningen av den rent fysiska flygkroppen. Detta är hindren för gemene man och de är mycket höga. Elektronikdelarna är som sagt den triviala biten, och den billiga. Varför det inte tillverkas? Det kommer det göra, men just nu har man nått god framgång genom att fästa små stridsdelar på kommersiella (dvs massproducerade) drönare.

Nu kommer ryssarna få hjälp av Kina med alla former av elektroniska komponenter så de behöver förstås inte bryta isär mobiltelefoner eller tvättmaskiner för att konstruera sånt, det är propaganda. Men de logistiklinjer som de förut förlitat sig på är körda förstås.
Citera
2022-08-12, 15:20
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Jag håller inte med om att det skulle vara "smart" att ha en brist i militära förmåga som man täcker upp med "hobbyprojekt", innovativt visst men inte smart.

Du kan inte uttala dig om detta om du inte vet vilket uppdrag som ska utföras. Vilken är "bristen i den militära förmågan"? Är det på något sätt bättre med en dyr pryl än tio billiga prylar, om var och en av de tio billiga kan utföra samma uppdrag?

Du framstår som en teknisk analfabet i denna fråga. Har du hängt med i elektronik/datoriseringstrenderna de senaste tio åren? Förstod du det jag sa om att din mobiltelefon innehåller allt som krävs för att styra ett militärt precisionsvapen, utom motorstyrningskretsarna? Är du medveten om att kompletta datorer idag kostar som minst några hundra kronor, och mikrokontrollers neråt tiotals kronor, och detta i konsumentledet -- det vill säga åtkomligt för hobbyister? Här är en GPS-modul för mikrokontrollers:
https://www.amazon.com/Microcontroller-Compatible-Sensitivity-Navigation-Positioning/dp/B07P8YMVNT
Tycker du det var för dyrt för dig? Är det för dyrt för ett valfritt lands militär?
Är du medveten om att autonoma drönare idag säljs till konsument för några tusen kronor? Att du kan bygga din egen på några timmar, som kan ta större last? Känner du till projekten ArduPilot, PX4, iNav?
Citera
2022-08-12, 15:28
Medlem
Citat:
Hur ska du ha det? Är Orlan-10 ett hobbyprojekt (ditt ord) eller inte? Att den inte råkar vara vapenbärande utan är spaningsutrustning är ju oväsentligt, den hade kunnat bära en smärre bomb istället.

Kalibr och Iskander är egentligen inte annorlunda än andra system, det som skiljer är just det jag nämnde (dvs framdrivningen och vapenlasten). Hindret från att tillverka sånt i källaren är just dessa två, plus dessutom de aerodynamiska faktorerna, motståndskraften mot höga G och tillverkningen av den rent fysiska flygkroppen. Detta är hindren för gemene man och de är mycket höga. Elektronikdelarna är som sagt den triviala biten, och den billiga. Varför det inte tillverkas? Det kommer det göra, men just nu har man nått god framgång genom att fästa små stridsdelar på kommersiella (dvs massproducerade) drönare.

Nu kommer ryssarna få hjälp av Kina med alla former av elektroniska komponenter så de behöver förstås inte bryta isär mobiltelefoner eller tvättmaskiner för att konstruera sånt, det är propaganda. Men de logistiklinjer som de förut förlitat sig på är körda förstås.

De är ganska kännetecknande för rysk vapenindustri just nu. Relativt okomplicerade system vars tillverkning är beroende av civila komponenter. För västerländsk vapenindustri skulle man nog säga att de är hobbyprojekt, eller kanske snarare något som man skulle se från en projektstudie från FOI. Gällande användandet av civila kameror har det redan skrivits spaltmeter om att det har inneburit svårigheter för ryska förband, eftersom de helt enkelt inte är tillräckligt bra för ett modernt slagfält.

Nej, du tillverkar inte dessa system i källaren av komponenter från tvättmaskiner. Det är fortfarande ganska många komponenter som kräver avancerad utrustning och precisionsinstrument för att det skulle vara möjligt.

Ryssland kan däremot köpa komponenter (som du annars skulle hitta i en tvättmaskin) och sedan tillverka styrsystem (osv) från detta i sin vapenindustri. Vilket man bevisligen redan gör.

Ryssland använder inte (eller i väldigt liten utsträckning) mindre drönare för attackuppdrag. En ganska enkel förklaring till detta är att DJI inte längre säljer drönare till Ryssland, och de drönare de har behövs för andra uppdrag. Det är åtminstone min bild, men det händer säkert.
Citera
2022-08-12, 15:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men den typen av bombplan används väl knappt längre? I.o.f.s. om man har de systemen så är risken liten att fienden använder bombplan.

Det där kommer att bli prioriterade vapen framöver, att kunna störa ut drönare blir livsviktigt i det moderna kriget.
Allt från transportflyg, bombflyg, jakt/attack. Tanken är att hålla dessa borta från större områden, men det gör även robotarna stora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in