Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-18, 15:15
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Han vart nermald i styvpappans industri....där sådana maskiner fanns
Mm föräldrarna hade ju styvpappan som gärningsman. Hoppas att något bevis kommer fram i framtiden.
Citera
2021-12-18, 15:18
  #74
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fel tråd för detta inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Absolut dessa två! Samt Johan Asplund (11 år) försvann från Sundsvall 7 november 1980.

Ja men det här försvinnandet handlar ju om ett olöst sådant som handlar om en svensk som försvann i Sverige.

Du har ju själv läst det som står i trådstarten. Det här fallet får du lägga ut i tråden om olösta försvinnanden som skett i Sverige och som du vill se uppklarade.
Citera
2021-12-18, 16:02
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja men det här försvinnandet handlar ju om ett olöst sådant som handlar om en svensk som försvann i Sverige.

Du har ju själv läst det som står i trådstarten. Det här fallet får du lägga ut i tråden om olösta försvinnanden som skett i Sverige och som du vill se uppklarade.
Missade nyckelordet "utländska" blev lite för het.
Citera
2021-12-18, 19:31
  #76
Medlem
The Springfield Three intresserar mig grymt mycket.

kort: On June 7, 1992, Suzie Streeter, 19, her mother, Sherill Levitt, 47, and her friend, Stacy McCall, 18, vanished without a trace from a home in central Springfield.
Citera
2021-12-18, 19:53
  #77
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvinnandenas försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av fentahorsen
The Springfield Three intresserar mig grymt mycket.

kort: On June 7, 1992, Suzie Streeter, 19, her mother, Sherill Levitt, 47, and her friend, Stacy McCall, 18, vanished without a trace from a home in central Springfield.

Det här massförsvinnandet är för min egen del det mest intressanta av alla försvinnanden.

Kallar själv detta fall för försvinnandenas försvinnande.

(FB) The Springfield three, försvinnandet av 3 kvinnor i Missouri 1992.
Citera
2022-02-16, 15:15
  #78
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den mycket farlige och otäcke Kurt-Werner Wichmann.

Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Om jag fattade det rätt hade inga kvarlevor hittats från Cuxhaven-fallen.
Det fanns en starkt misstänkt, Kurt-Werner Wichmann, som rörde sig mycket. Han ägde flera bilar och körde 30 000 km per år. Wichmann jobbade som kyrkogårdsarbetare och polisen misstänkte att han begravt offer tillsammans med andra döda, så kallade dubbeldäckare.

Några intressanta saker kommer fram i sista avsnittet av Netflix-serien, som jag lägger under spoiler:

Finns nu en artikel om Kurt-Werner Wichmann publicerad i Allers BROTT vintern 2022.

Återfinns på sidorna 64-68 tillsammans med en teckning och ett flertal foton. Bl. a. ett stort foto på en glad Wichmann som täcker hela sidan 64. Utseendemässigt så ser han bra ut och trevlig ut på detta foto.

Citat rubriker:

"SERIEMÖRDAREN I SKOGEN INREDDE SKRÄCKKAMMARE."

"Trädgårdsmästaren spred skräck och mördade."

Citat i början av artikeln:

"Sommaren 1989 skakades Tyskland av fyra brutala mord och en kvinnas mystiska försvinnande. Nästan 30 år senare lyckades hennes bror avslöja en samvetslös seriemördare."

Seriemördaren Kurt-Werners yngre bror misstänktes också för medhjälp men han vägrade att yttra sig. Därför var man tvungen att släppa honom. Polisen i Lüneburg undersöker nu över 200 brott i Tyskland och utomlands gällande Wichmann.

Wichmann blev tidigt känd som en våldsam och farlig ung man i byn Adendorf i Lüneburgsområdet. Som 14-åring bröt han sig in hos en småbarnsmamma med en kniv i handen och tog stryptag på henne. 21 år gammal våldtog och misshandlade han en 17-årig tjej. Wichmann kom att gifta sig med en f. d. skönhetsdrottning vid namn Alice.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-02-16 kl. 15:18.
Citera
2022-03-03, 08:00
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona
Dorothy Forstein, Philadelphia 1949, domarhustrun som försvann från sitt hem under märkliga omständigheter.
Absolut. Så många märkliga och otäcka inslag i hennes försvinnande. Dottern som såg sin avsvimmade/avlidna mamma lever ännu (eller levde i varje fall för ett par år sedan om jag hittade rätt när jag dammsög internet efter information om fallet) och jag undrar varför hon inte talat mer om försvinnandet? Att hon inte gjorde det som mycket ung kan jag förstå, men nu har så lång tid passerat att det borde vara lättare att tala om.

Andra kandidater är

- Maura Murray (Woodsville, New Hampshire, USA 2004),

- Neo Babson Maximus/Charlie Allen Jr (Dartmouth, Massachusetts, USA 2007) och

- Leah Roberts (Bellingham, Washington, USA 2000),

men egentligen alla som nämnts här i tråden. Jag klarar inte riktigt av att folk bara kan försvinna och särskilt inte om omständigheterna är sådana att ingen borde ha försvunnit spårlöst. (Om någon seglat ensam ute på havet och försvunnit från båten begriper de flesta att seglaren fallit överbord. Det är sorgligt, men inget mysterium).
__________________
Senast redigerad av lentil 2022-03-03 kl. 08:26. Anledning: Info om plats och årtal tillagda
Citera
2022-05-22, 00:10
  #80
Medlem
-GGs avatar
Jag skulle gärna vilja veta och nysta ut vad som hände med William Jamison. Han och hans bil försvann plötsligt en kväll år 1981 i New Jersey när han gick ut från en bar och skulle åka hem.

Ett mystiskt fall med många vinklar och möjliga spår, men egentligen ingenting konkret.

Jag läste om det för många år sedan och av någon anledning stannade det kvar i huvudet på mig. Senare har jag hört om det i poddar som tar upp brott och försvinnanden.
Citera
2022-05-22, 13:06
  #81
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen borde kunna försvinna utan ett spår.

Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Absolut. Så många märkliga och otäcka inslag i hennes försvinnande. Dottern som såg sin avsvimmade/avlidna mamma lever ännu (eller levde i varje fall för ett par år sedan om jag hittade rätt när jag dammsög internet efter information om fallet) och jag undrar varför hon inte talat mer om försvinnandet? Att hon inte gjorde det som mycket ung kan jag förstå, men nu har så lång tid passerat att det borde vara lättare att tala om.

Andra kandidater är

- Maura Murray (Woodsville, New Hampshire, USA 2004),

- Neo Babson Maximus/Charlie Allen Jr (Dartmouth, Massachusetts, USA 2007) och

- Leah Roberts (Bellingham, Washington, USA 2000),

men egentligen alla som nämnts här i tråden. Jag klarar inte riktigt av att folk bara kan försvinna och särskilt inte om omständigheterna är sådana att ingen borde ha försvunnit spårlöst. (Om någon seglat ensam ute på havet och försvunnit från båten begriper de flesta att seglaren fallit överbord. Det är sorgligt, men inget mysterium).

Ja verkligen.

Gällande Dorothy Forsteins försvinnande 1949 förekommer många skrämmande och otäcka inslag. Man kan ju förstås fundera över om hennes make på något sätt var inblandad?

Det märkliga och mystiska försvinnandet i New Hampshire 2004 har jag läst en del om. De båda andra fallen är för mig okända. Du har rätt i att ingen person borde kunna försvinna utan att någonsin hittas. Tyvärr sker detta ofta.
Citera
2022-08-11, 01:54
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Enligt mig själv så ser jag detta massförsvinnande som ett bland de mest intressanta och märkliga fallen gällande olösta försvinnanden.

Skulle vilja kalla The Springfield Three för olösta försvinnandens försvinnande. Inte några säkra uppgifter efter att de hade försvunnit från 1717 East Delmar St i Springfield MO.

Kan bara instämma. Har själv suttit på kammaren och läst en del om detta fallet och klurat.

Enda vittnet verkar ha varit hunden. Blev troligtvis bortförda av bekanta till dem eller förtroendeingivande personer som kanske utgav sig för att vara poliser eller liknande....Allt verkade så städat och lugnt i huset. Inga tecken på våld el dyl. Alltså inget rån som gått snett. Bara glödlampan utanför dörren som var trasig om jag minns rätt. Och att alla tre kvinnorna befann sig i huset just vid denna tidpunkt var en slump och inte något som någon kunde planerat.

Skrämmande. Minst sagt. Och det mest skrämmande är att, även om man intuitivt tänker att de flesta blir tagna av daga relativt snabbt efter deras försvinnande, tror jag det är vanligt att förövaren eller förövarna håller offren vid liv lång tid efter bortförandet innan de mördas. Likt Ariel Castro-fallet och Natasha kampusch (även om de hann fly innan i dessa fallen).
__________________
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2022-08-11 kl. 02:09.
Citera
2022-08-11, 11:51
  #83
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvinnandenas försvinnande - Springfield, MO, 1992.

Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Kan bara instämma. Har själv suttit på kammaren och läst en del om detta fallet och klurat.

Enda vittnet verkar ha varit hunden. Blev troligtvis bortförda av bekanta till dem eller förtroendeingivande personer som kanske utgav sig för att vara poliser eller liknande....Allt verkade så städat och lugnt i huset. Inga tecken på våld el dyl. Alltså inget rån som gått snett. Bara glödlampan utanför dörren som var trasig om jag minns rätt. Och att alla tre kvinnorna befann sig i huset just vid denna tidpunkt var en slump och inte något som någon kunde planerat.

Skrämmande. Minst sagt. Och det mest skrämmande är att, även om man intuitivt tänker att de flesta blir tagna av daga relativt snabbt efter deras försvinnande, tror jag det är vanligt att förövaren eller förövarna håller offren vid liv lång tid efter bortförandet innan de mördas. Likt Ariel Castro-fallet och Natasha kampusch (även om de hann fly innan i dessa fallen).

Detta är det försvinnande som intresserar mig allra mest av alla fall.

Har också läst mycket om detta fall. Bl. a. de böcker som har blivit utgivna i USA. Han verkligen funderat mycket över detta kusliga och märkliga massförsvinnande som skedde för över 30 år sedan. Ett verkligt skrämmande försvinnande.

(FB) The Springfield three, försvinnandet av 3 kvinnor i Missouri 1992.

Ja Yorkshireterriern Cinnamon var vittne till vad skedde natten mot den 7 juni. Vi vet att åtminstone tjejerna låg och sov när någon/några troligen ringde på. Hon bör ha varit det enda ögonvittnet och när andra personer kom till fastigheten 1717 East Delmar så var hon mycket orolig och rädd. Hon ville bli buren hela tiden. Ja bara glödlampan var trasig. Inga tecken på våld men någon hade placerat de tre kvinnornas handväskor/plånböcker på ett märkligt sätt.

Jag tror att den person/personer som bortförde The Springfield Three var en förtroende ingivande person. Kanske någon iförd en uniform från gasverket i Springfield?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-08-11 kl. 11:58.
Citera
2022-08-11, 13:32
  #84
Avstängd
Lars Mittank!
Utan minsta tvekan!
Jag kan inte släppa bilden från övervakningsfilmen hur han springer ut från flygplatsen och bara försvinner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback