2022-08-11, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
3 eller 587 är samma risk om är motsvarande mängd som hoppar mer i 587 fallet . 0,00001 i risk är samma risk om det är 1000 personer eller en miljard som sysslar med det.

Tycker du 0,00001 risk att dö är en hög risk?

Du måste skilja på risk och totalt antal utövare. Om 100 ggr så många hoppar fallskärm dör ju såklart 100 ggr så många. Det gör dock inte risken större, eller hur? Den är faktiskt exakt samma...

Jag har nog nämnt flera ggr i tråden att fallskärmshoppning är en högrisksport, nen kanske inte just till dig. Självklart är den det, har aldrig påstått något annat
Men högrisksport i förhållande till andra sporter. Det är inte samma sak som att det är hög risk att dö, men dock större risk än t.ex boule.men betydligt lägre än rysk roulette.

Exempel. 0, 00001 är högre risk än 0,0000001.dock fortfarande låg risk.

Sen kan du googla sarkasm...

Jag räknade åt fel håll tidigare. Risken att dö som fallskärmshoppare i Sverige, 1 av 975 hoppare per år dör, statistiskt sett. Då är alltså flygresan upp inräknad. Räknat på att 1 person vart 300 000:e hopp dör plus de 22 fallskärmshoppare som dött de senaste 20 åren på vägen upp, vilket inte är inräknat i SFF:s statistik. Läser man om detta tragiska dödsfall nyligen i Västerås och andra dödsfall handlar det även om rutinerade personer.
Senast redigerad av Chillwill 2022-08-11 kl. 00:39.
Citera
2022-08-11, 00:31
Medlem
pellevin11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är också mitt intryck från tidigare. Jag vet inte varför kärror med hoppare kanske har mer problem än andra?

De startar och landar med mycket högre frekvens än vanliga privatflygplan. Start och landning är kritiska vilket vi sett.

Ett hoppflygplan kan genomgå kanske 20 landningar och startande på en dag medan ett vanligt privatflygplan bara startar och landar en gång per tillfälle och så flyger de längre turer, kanske flera timmar medan ett hoppflygplan är nere igen efter 25 minuter.
Citera
2022-08-11, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalvTomt-Glas
Hur ofta händer detta nuförtiden? Nån som har en lista på dödsfall relaterade till hoppning? Jag tycker att jag ser en sådan här tråd varannan dag nästan. Natural selection skulle jag säga, hoppar man fallskärm så kommer det tillslut att sluta riktigt illa. Har ingen sympati för dessa personer som lämnar en familj bakom sig bara för att dom själv är beroende av adrenalin.
Det är alltså 1 av 975 fallskärmshoppare som dör per år statistiskt sett. Att Svenska Fallskärmsförbundet enbart pratar om risk per antal hopp blir väldigt missvisande, det görs alltså 80 000 hopp per år av 1300 medlemmar.
Citera
2022-08-11, 01:46
Medlem
pellevin11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Det är alltså 1 av 975 fallskärmshoppare som dör per år statistiskt sett. Att Svenska Fallskärmsförbundet enbart pratar om risk per antal hopp blir väldigt missvisande, det görs alltså 80 000 hopp per år av 1300 medlemmar.

Ja många hoppar väldigt mycket. Är du riktig flitig på hoppfältet kan du komma upp i 7-8 hopp på en dag. Annars är runt 4 hopp "normalt".

Att få hoppar mycket, det är därför det finns så mycket skickliga instruktörer, tandemhoppare, aff-utbildare, hoppledare, chefsinstruktörer.

Det är för att vissa ser hoppningen som sitt andra hem.

Det är därför du kan hoppa tandem i Sverige med mycket hög säkerhet för du kommer hoppa med någon som gjort flera tusen hopp.

Men för att det ska vara roligt att hoppa mycket så måste man testa sina gränser. HP-skärmar, wingsuits, speed skydiving, formationshoppning. Hela tiden lär du dig nya saker och testar dina gränser.

Det är därför svårt att hoppa 100% säkert för du måste hela tiden utvecklas, flytta gränsen lite, lite i taget för att lära och utvecklas och röra dig utanför din comfortzone.

Men visst förbjud fallskärmshoppning bara. Tycker också vi kan ha det som i Nordkorea där bara typ tio frisyrer tillåtna. Det blir nog bra. Lyckliga landet.
Citera
2022-08-11, 08:36
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Majoriteten av oss kommer ALDRIG på tanken att göra ett fallskärmshopp. Man är rädd om livhanken och har inget att bevisa. Är det synd om den hoppare som dör? SJÄLVKLART...all respekt till den personen. RIP:-( MEN kastar man sig ut från ett flygplan på flera tusen meters höjd med en RYGGSÄCK som förhoppningsvis visar sig vara en fallskärm så tar man väl i beräkningen att det kan vara en "PRAO" eller ngn anställd från kommunen som varit arbetslös i 14 år som nu fått jobb på flygfältet som packat skärmen? 80% av lönen betalar det allmänna.....! Blir inte alltid så bra men man lär sig med tiden......

Man packar sin egna skärm, det får du göra redan efter första hoppet.

Om du inte vet så mycket vad tror du att du tillför här?
Citera
2022-08-11, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Man packar sin egna skärm, det får du göra redan efter första hoppet.

Om du inte vet så mycket vad tror du att du tillför här?
"Tillför"? Jag får väl tycka lika mkt som Du? Tänker Du att alla som får tycka till i denna tråd ska vara utbildade fallskärmshoppare med åratal av erfarenhet? Är DET reglerna här på Flashback?
Citera
2022-08-11, 08:42
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
"Tillför"? Jag får väl tycka lika mkt som Du? Tänker Du att alla som får tycka till i denna tråd ska vara utbildade fallskärmshoppare med åratal av erfarenhet? Är DET reglerna här på Flashback?

Du kommer med vilda spekulationer utan någon som helst förankring i nämnda fall, har du tråkigt?
Inget liv?
Inget jobb?
Citera
2022-08-11, 08:46
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Jag tror det kan vara hemskt som fan. Landar du så att du lever ett tag på marken har du nog jävligt ont och kan bara invänta döden.

En flicka som var med i samma utbildning som jag, hade otur, fick lintrassel och lyckades inte reda ut det, man rycker då i 2 handtag på var sida för att huvudskärmen ska lossna, därefter väntar man en sekund och drar nöddraget.
Men hon var för svag eller förvirrad vid draget så att ena fästet till huvudskärmen lossnade inte, så nöden löste aldrig ut, hon åkte i stora cirklar ner mot marken, hon överlevde men kan aldrig mer få ett riktigt liv.
Turligt ändå var det snö på marken.
Citera
2022-08-11, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Risken att dö som fallskärmshoppare är 1 på 1885 att dö vid fallskärmshoppning inkl flyget upp. Inga 0,000000000033 eller vad du nu håller på att skriva.

Nu diskuterade vi ju själva hoppningen, hur farligt det är att hoppa ut ur flygplanet. Räknar vi in flygningen upp också, så blir det ett annat resultat. Det har jag också varit tydlig med tidigare i tråden.

Svarar på andra inlägget också. Ja, hade vi 500 000 fallskärmshoppare skulle givetvis förutsättningarna bli annorlunda, men det är å andra sidan fysiskt omöjligt att ha så många utövare i Sverige, så det blir rent hypotetiskt. Hade så många hoppat hade man troligen haft större flygplan, som i sig är säkrare än små, så det kunde gått åt andra hållet också.

Kan hålla med om att jämförelsen med att om lika många hoppa fallskärm som höll på med ridning så skulle 587 omkomna om året är en helt ok jämförelse, men jag vet inte riktigt vad det skulle göra för skillnad i praktiken.

Sporten blir ju inte farligare för det...
Citera
2022-08-11, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du kommer med vilda spekulationer utan någon som helst förankring i nämnda fall, har du tråkigt?
Inget liv?
Inget jobb?
Nä jag är pensionär så har inget jobb:-) Roar mig med att delta i diverse diskussioner på nätet och jag känner inte att jag måste vara utbildad fallskärmshoppare för att få ha en random åsikt i en tråd i ämnet! DU tycker annorlunda?
Citera
2022-08-11, 08:51
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Nä jag är pensionär så har inget jobb:-) Roar mig med att delta i diverse diskussioner på nätet och jag känner inte att jag måste vara utbildad fallskärmshoppare för att få ha en random åsikt i en tråd i ämnet! DU tycker annorlunda?

Du diskuterar ingenting, du påstår att det är en praktikant från kommunen som packar skärm, så du har levat i 65 år och vet ingenting så därför kommer du med osannolika påståenden för att?
Citera
2022-08-11, 08:59
Medlem
wwrs avatar
Man kopplar tydligen oftast bort huvudskärmen numera innan man drar reserven. Förr i tiden var det lite vanligare att man vid lintrassel matade ut reserven först, men båda systemen fanns. Det blir ju andra krav på höjd då. Hopparen måste numera fatta ett beslut, vilket system som skall användas. Under kanske 300 meter är väl "cut away" uteslutet.

Hemskt om tjejen inte orkade dra båda kalottfrigörarna. Får man träna att dra dessa på marken under utbildningen? Jag har dragit kalottfrigörare i skarpt läge, men det gjorde vi nog inte under utbildningen som annars var bra och mycket längre förr. Och vi killar är ju lite starkare.

Vad som hände denna kille vet vi inte. Men generellt går det att påverka riskerna. Hur noggrann man är med brythöjder innan man separerar, hur avancerade saker man försöker göra under formationshoppning etc Men beroende på flygplan är de i alla fall inte mer än 8 i luften samtidigt, vad jag förstått?
Senast redigerad av wwr 2022-08-11 kl. 09:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback