Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-15, 21:55
  #97
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Trafikledaren gjorde ett fatalt misstag, och det spelar väl ingen roll egentligen vad hans namn är, så här 30 år senare.
Men det finns säkert i domstolshandlingar, om någon är intresserad...
Har svagt minne från denna hemska olycka, var ju fortfarande barn då, men bodde i Göteborg, så mina föräldrar pratade en del om det.
Har läst rapporten från statens haverikomussion. Fruktansvärda skador på offren, men hoppas de dog relativt omgående. Särskilt sorgligt med pojken...


Var finns rapporten att hämta?
Citera
2022-03-17, 15:26
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceciliastenbock
Var finns rapporten att hämta?
Gå in på https://www.havkom.se/ och sök.
Citera
2022-03-17, 23:11
  #99
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Gå in på https://www.havkom.se/ och sök.

Tack så mycket 😊
Citera
2022-08-09, 18:54
  #100
Medlem
whiplashstalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Lyssnade på P3 dokumentär idag faktiskt. Trodde den var ny men inte xD


Man börjar spontant tänka att detta måste vara en av Sveriges värsta olyckor i 'modern' tid (80-talet och framåt avser jag)

I podden berättar dom om hur skenings-spåren finns kvar vid växeln än idag (när podden spelas in) är det akuellt även idag?

Fann en video med bilder där man ser märkena efter urspårningen. Vid 3:02 - 3:11.
https://www.youtube.com/watch?v=GESCKtJM0ys
Citera
2022-08-11, 04:13
  #101
Medlem
Har precis lyssnat om denna tragiska olycka från, podden Olyckan innefrån.

Det är en sak jag inte riktigt förstår dock,

Under större delen av själva urspår/skeningen så är ju polisen där med en radiobil och bland annat så åker dom ju framför spårvagnen med blåljus på och med sirener och tutar för att få folks uppmärksamhet, när dom nu märker att spårvagnen börjar få upp en rejäl fart i backarna neråt.
Sen nämner Poliserna i bilen att spårvagnen började få ett sånt momentum att den t.om kom upp jämsides med polisbilen, åkte förbi och vidare ner mot ännu brantare backar.

(Dom här poliserna hyllades som hjältar efter olyckan, för tutningen å blåljusen främst. Vilket fick många människor att akta på sig i tid)

MEN nu till min fråga, om nu poliserna låg före spårvagnen under ett flertalet minuter och ser även att vagnen skenar fritt med 0 bromskraft.
Vilket leder till att spårvagnen bara ökar i hastighet och är på väg ner för än mer brantare gator.

- Varför lägger dom inte om bilen, gör en typ U-sväng eller liknande och försöker i höghastighet krocka eller prejva av spåvagnen via frampartiet och av spåret??

(För det var ju så spåvagnen spårade ut till slut ändå i slutändan, via en kollision med en annan bil)

Alltså istället för att låta spårvagnen bli en 40ton misil som kommer upp i 100km/h körande ned för en väldigt brant backe.

Finns det något ev motbevisande som säger att detta inte skulle gått? Eller särskilt troligt? Eller helt enkelt varför inte poliserna tog det beslutet?

Jag menar det hade absolut varit min första tanke här iaf.
Ta bilen och köra i fullfart rakt in i t. ex sidofördörren på vagnen, vält den, pressa den mot någon vägg = bromsa den.
Citera
2022-08-11, 04:57
  #102
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkspett
Har precis lyssnat om denna tragiska olycka från, podden Olyckan innefrån.

Det är en sak jag inte riktigt förstår dock,

Under större delen av själva urspår/skeningen så är ju polisen där med en radiobil och bland annat så åker dom ju framför spårvagnen med blåljus på och med sirener och tutar för att få folks uppmärksamhet, när dom nu märker att spårvagnen börjar få upp en rejäl fart i backarna neråt.
Sen nämner Poliserna i bilen att spårvagnen började få ett sånt momentum att den t.om kom upp jämsides med polisbilen, åkte förbi och vidare ner mot ännu brantare backar.

(Dom här poliserna hyllades som hjältar efter olyckan, för tutningen å blåljusen främst. Vilket fick många människor att akta på sig i tid)

MEN nu till min fråga, om nu poliserna låg före spårvagnen under ett flertalet minuter och ser även att vagnen skenar fritt med 0 bromskraft.
Vilket leder till att spårvagnen bara ökar i hastighet och är på väg ner för än mer brantare gator.

- Varför lägger dom inte om bilen, gör en typ U-sväng eller liknande och försöker i höghastighet krocka eller prejva av spåvagnen via frampartiet och av spåret??

(För det var ju så spåvagnen spårade ut till slut ändå i slutändan, via en kollision med en annan bil)

Alltså istället för att låta spårvagnen bli en 40ton misil som kommer upp i 100km/h körande ned för en väldigt brant backe.

Finns det något ev motbevisande som säger att detta inte skulle gått? Eller särskilt troligt? Eller helt enkelt varför inte poliserna tog det beslutet?

Jag menar det hade absolut varit min första tanke här iaf.
Ta bilen och köra i fullfart rakt in i t. ex sidofördörren på vagnen, vält den, pressa den mot någon vägg = bromsa den.

Menar du att poliserna medvetet skulle ha offrat sina liv, för risken hade varit stor. Kraften i en spårvagn som rullar okontrollerat nedför en brant backe är så mycket större än I en bil. Det fanns inte en chans att medvetet stoppa den skenande spårvagnen med en liten bil.

Kollisionen med bilen på slutet var efter backen med flera andra "lyckliga" omständigheter som inte gick att planera.
Citera
2022-08-11, 08:21
  #103
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkspett
- Varför lägger dom inte om bilen, gör en typ U-sväng eller liknande och försöker i höghastighet krocka eller prejva av spåvagnen via frampartiet och av spåret??
1 ton bil vs över 60 ton spårvagn...det en bil kan göra är en piss i nilen.
Citera
2022-08-11, 08:39
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hkspett
Har precis lyssnat om denna tragiska olycka från, podden Olyckan innefrån.

Det är en sak jag inte riktigt förstår dock,

Under större delen av själva urspår/skeningen så är ju polisen där med en radiobil och bland annat så åker dom ju framför spårvagnen med blåljus på och med sirener och tutar för att få folks uppmärksamhet, när dom nu märker att spårvagnen börjar få upp en rejäl fart i backarna neråt.
Sen nämner Poliserna i bilen att spårvagnen började få ett sånt momentum att den t.om kom upp jämsides med polisbilen, åkte förbi och vidare ner mot ännu brantare backar.

(Dom här poliserna hyllades som hjältar efter olyckan, för tutningen å blåljusen främst. Vilket fick många människor att akta på sig i tid)

MEN nu till min fråga, om nu poliserna låg före spårvagnen under ett flertalet minuter och ser även att vagnen skenar fritt med 0 bromskraft.
Vilket leder till att spårvagnen bara ökar i hastighet och är på väg ner för än mer brantare gator.

- Varför lägger dom inte om bilen, gör en typ U-sväng eller liknande och försöker i höghastighet krocka eller prejva av spåvagnen via frampartiet och av spåret??

(För det var ju så spåvagnen spårade ut till slut ändå i slutändan, via en kollision med en annan bil)

Alltså istället för att låta spårvagnen bli en 40ton misil som kommer upp i 100km/h körande ned för en väldigt brant backe.

Finns det något ev motbevisande som säger att detta inte skulle gått? Eller särskilt troligt? Eller helt enkelt varför inte poliserna tog det beslutet?

Jag menar det hade absolut varit min första tanke här iaf.
Ta bilen och köra i fullfart rakt in i t. ex sidofördörren på vagnen, vält den, pressa den mot någon vägg = bromsa den.

Spårvagnen började rulla vid backen till Wavrinskys Plats, den backen är ganska brant så utan bromsar så tog spårvagnen fart redan tidigt. Normalt sett kör spårvagnar ganska sakta inne i stadsmiljön och därför blir de flesta krockar mellan spårvagn och bil relativt lindriga om spårvagnsföraren bromsar.

Men nu hade spårvagnen redan hög fart och plöjer lätt undan alla bilarna den krockar med innan den slutligen kraschade vid vasaplatsen. Det nämns en bil som spårvagnen krockar med uppe vid Engelbrektsgatan så den krocken är väl en liten fingervisning hur det hade gått för polisbilen.

Om jag förstår rapporten rätt så ligger ansvaret helt och hållet hos trafikledaren och förarens skuld ligger då eventuellt i förmågan att förstå att trafikledaren tar ett dumt beslut.
Citera
2022-08-11, 10:23
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Spårvagnen började rulla vid backen till Wavrinskys Plats, den backen är ganska brant så utan bromsar så tog spårvagnen fart redan tidigt. Normalt sett kör spårvagnar ganska sakta inne i stadsmiljön och därför blir de flesta krockar mellan spårvagn och bil relativt lindriga om spårvagnsföraren bromsar.

Men nu hade spårvagnen redan hög fart och plöjer lätt undan alla bilarna den krockar med innan den slutligen kraschade vid vasaplatsen. Det nämns en bil som spårvagnen krockar med uppe vid Engelbrektsgatan så den krocken är väl en liten fingervisning hur det hade gått för polisbilen.

Om jag förstår rapporten rätt så ligger ansvaret helt och hållet hos trafikledaren och förarens skuld ligger då eventuellt i förmågan att förstå att trafikledaren tar ett dumt beslut.

Okej, ja då missuppfattade jag nog hur snabbt vagnen ganska omgående fick upp farten, har aldrig varit i Göteborg så vet inte hur branta gatorna är.
Men enligt podden om jag inte missminner mig sa dom att spårvagnen initial bara hade en hastighet på cirka 30km/h ett tag och att den sen skenar iväg mot en brantare gata/backe.

Kändes då inte helt omöjligt att man skulle kunna försöka stoppa en spårvagn eller få den ur spår med prejning (även om det såklart är 1tonvs40) och inte med lika stor fara för sitt eget liv.
__________________
Senast redigerad av Hkspett 2022-08-11 kl. 10:25.
Citera
2022-08-12, 20:28
  #106
Medlem
whiplashstalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
1 ton bil vs över 60 ton spårvagn...det en bil kan göra är en piss i nilen.

Vill bara poängtera att M21 som dom hete då vägde 27 ton. M31 som dom sedan byte namn till då dom fick sitt låggolv fick en vikt på 34 ton.

Sen är det såklart skit samma om det är 30 eller 60 ton det rör sig om. Men bara så vi inte överdriver

Att leka med tanken vad en full vagn, d.v.s 190 passagerare (81 sittande & 109 stående) hade gjort i viktökning. Dock fortfarande inga 60. Möjligen amerikanare...
Citera
2023-12-21, 09:59
  #107
Medlem
Trontie123s avatar
Enligt P3 dokumentär finns det en bild på Berit Stenek när hon får reda på att Kristoffer låg under vagnen. Men hittar den inte. Har någon bilden?
Citera
2023-12-22, 11:40
  #108
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiplashstalker
Vill bara poängtera att M21 som dom hete då vägde 27 ton. M31 som dom sedan byte namn till då dom fick sitt låggolv fick en vikt på 34 ton.

Sen är det såklart skit samma om det är 30 eller 60 ton det rör sig om. Men bara så vi inte överdriver

Att leka med tanken vad en full vagn, d.v.s 190 passagerare (81 sittande & 109 stående) hade gjort i viktökning. Dock fortfarande inga 60. Möjligen amerikanare...

Det var ju två M21 i tåget, 235 och 245, det blir 56 ton.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback