Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-10, 05:24
  #181
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Man måste koppla loss huvudskärmen först, annars hamnar ju reservskärmen i huvudskärmen. (finns snabbutlösare för det),

Enda nackdelen är att man måste vara certifierad för att packa om reserv, så man får lämna skärmen till någon som är utbildad, och betala för tjänsten.

Och då kan man ju inte hoppa vidare den helgen, om det inte finns någon certifierad på plats.

Dock svårt att tro att den aspekten spelat in i det här fallet.

Tack för svar.
De hade ju gott hopp om att kunna finna orsaken till olyckan, vi får hoppas de har rätt.
Citera
2022-08-10, 05:32
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Tack för svar.
De hade ju gott hopp om att kunna finna orsaken till olyckan, vi får hoppas de har rätt.
KANSKE visar det sig att den där "billige" inhyrda personen aldrig förr riggat en fallskärm? ALLT är möjligt och även om det inhyrda billiga företaget riggat alla fallskärmar bak och fram så man landar EXTRA hårt så kommer ingen kunna lastas. När man hoppar från ett flygplan så har man sig själv att skylla. STANNA HEMMA!
Citera
2022-08-10, 05:45
  #183
Medlem
Majoriteten av oss kommer ALDRIG på tanken att göra ett fallskärmshopp. Man är rädd om livhanken och har inget att bevisa. Är det synd om den hoppare som dör? SJÄLVKLART...all respekt till den personen. RIP:-( MEN kastar man sig ut från ett flygplan på flera tusen meters höjd med en RYGGSÄCK som förhoppningsvis visar sig vara en fallskärm så tar man väl i beräkningen att det kan vara en "PRAO" eller ngn anställd från kommunen som varit arbetslös i 14 år som nu fått jobb på flygfältet som packat skärmen? 80% av lönen betalar det allmänna.....! Blir inte alltid så bra men man lär sig med tiden......
Citera
2022-08-10, 06:50
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
KANSKE visar det sig att den där "billige" inhyrda personen aldrig förr riggat en fallskärm? ALLT är möjligt och även om det inhyrda billiga företaget riggat alla fallskärmar bak och fram så man landar EXTRA hårt så kommer ingen kunna lastas. När man hoppar från ett flygplan så har man sig själv att skylla. STANNA HEMMA!

Inhyrd person? Man packar sin fallskärm själv, förutom reserven då, men det är som sagt licensierade personer som gör det, och inte vem som helst inte.

Man kan inte heller rigga skärmar på det viset du beskriver.

Tramsinlägg
Citera
2022-08-10, 06:53
  #185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Majoriteten av oss kommer ALDRIG på tanken att göra ett fallskärmshopp. Man är rädd om livhanken och har inget att bevisa. Är det synd om den hoppare som dör? SJÄLVKLART...all respekt till den personen. RIP:-( MEN kastar man sig ut från ett flygplan på flera tusen meters höjd med en RYGGSÄCK som förhoppningsvis visar sig vara en fallskärm så tar man väl i beräkningen att det kan vara en "PRAO" eller ngn anställd från kommunen som varit arbetslös i 14 år som nu fått jobb på flygfältet som packat skärmen? 80% av lönen betalar det allmänna.....! Blir inte alltid så bra men man lär sig med tiden......

Man packar sin fallskärm själv.

Var har ni fått ifrån att det är outbildade personer som packar skärmarna?

Tror inte det finns någon fallskärmshoppare som skulle vara bekväm med att låta någon annan packa deras skärm.
Citera
2022-08-10, 07:02
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Man packar sin fallskärm själv.

Var har ni fått ifrån att det är outbildade personer som packar skärmarna?

Tror inte det finns någon fallskärmshoppare som skulle vara bekväm med att låta någon annan packa deras skärm.
Jaha! Man packar skärmen själv? Hur ska en oinvigd veta det(?) OCH om man inte är supersäker på hur man packar en fallskärm så kanske man ska be om hjälp!?
Citera
2022-08-10, 07:13
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Majoriteten av oss kommer ALDRIG på tanken att göra ett fallskärmshopp. Man är rädd om livhanken och har inget att bevisa. Är det synd om den hoppare som dör? SJÄLVKLART...all respekt till den personen. RIP:-( MEN kastar man sig ut från ett flygplan på flera tusen meters höjd med en RYGGSÄCK som förhoppningsvis visar sig vara en fallskärm så tar man väl i beräkningen att det kan vara en "PRAO" eller ngn anställd från kommunen som varit arbetslös i 14 år som nu fått jobb på flygfältet som packat skärmen? 80% av lönen betalar det allmänna.....! Blir inte alltid så bra men man lär sig med tiden......
Man packar väl sin egen skärm??
Viktigt på flera sätt - pedagogiskt, ansvarsmässigt med mera
Man ramlar väl inte ut ur ett flygplan helt plötsligt, utan går väl en utbildning först?
Citera
2022-08-10, 07:14
  #188
Avstängd
wwrs avatar
Det var många år sedan jag hoppade fallskärm. Men jag vill minnas vi ibland kopplade bort våra automatiska utlösare när vi hoppade formationshoppning för att de inte skulle kunna utlösa felaktigt under det fria fallet och orsaka olyckor. Men jag kan minnas fel.

Vad jag kan läsa i tråden utlöses de automatiska utlösarna på lägre höjd numera, vad jag kan minnas. Från 225 meter har man typ 4.5 sekunder kvar och det hade inte ansetts tillräckligt förr.

Har reserven inte varit ompackad på länge kan den ju "klibba ihop". Men det skall ju inte ske om reglerna följs.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-10 kl. 07:36.
Citera
2022-08-10, 07:22
  #189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag skulle ALDRIG hoppa ut från ett plan på tusentals meters höjd med en fallskärm jag själv packat! Inte med en skärm experter från NASA packat heller. Det är en risk man tar och fattar man inte det så borde ngn (kanske mamma) förklara det!?
Nähä, men du kan inte överföra dina känslor och antaganden till den generella verkligheten. Det finns utbildningar, regler och rutiner för denna sport.
Citera
2022-08-10, 07:24
  #190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Nähä, men du kan inte överföra dina känslor och antaganden till den generella verkligheten. Det finns utbildningar, regler och rutiner för denna sport.
FAST trots alla regler och rutiner så har ngn dött! Folk dör hela tiden överallt MEN man kan ju undvika de värsta farorna genom att hålla sig på marken och se sig för.
Citera
2022-08-10, 08:03
  #191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
FAST trots alla regler och rutiner så har ngn dött! Folk dör hela tiden överallt MEN man kan ju undvika de värsta farorna genom att hålla sig på marken och se sig för.
Ja man kan hålla sig på marken, och du är fri att välja det levnadssättet. Men det räcker att du skriver ETT inlägg om det, du behöver inte predika.

Du verkar också affektiv och okunnig, och då blir analyserna dåliga och inläggen virriga.
Citera
2022-08-10, 08:08
  #192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ja man kan hålla sig på marken, och du är fri att välja det levnadssättet. Men det räcker att du skriver ETT inlägg om det, du behöver inte predika.

Du verkar också affektiv och okunnig, och då blir analyserna dåliga och inläggen virriga.
Okeeej.. visste inte att inlägg här på FB granskas och värderas av experter som Du! Om jag "predikar" så är det ju illa......inte min mening alls och den som VILL hoppa fallskärm ska göra det självklart (men inte jag eller mina barn).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback