Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-08, 22:37
  #4093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det har varit en del problem med att få griparmarna på startrampen/tornet att fungera som det är tänkt, på Boca Chica Starbase. Men det problemet bör inte påverka det länge efterlängtade försöket med orbital Starship. Såvitt jag vet har man ännu inte utfört static fire på den tilltänkta boostern men man förbereder.
Det är mycket svårt att få riktigt inblick i vad som EGENTLIGEN händer. Vissa nördar lämnar ibland felaktig information.
I Launch Schedule står fortfarande att uppskjutningen av Starship skall äga rum i augusti.

Samma är förhållandet med NASA och Artemis I, man har inte ändrat startdatum som är satt till den 29 augusti. Problemen med SLS skall vara lösta.

Vi får hoppas att båda projekten lyckas. Vi behöver goda nyheter.

Booster7 static fire är på gång:
https://www.youtube.com/watch?v=KufFt0JpoWw

Vi har nu, i skrivande stund(!), en potentiell testning av både booster 7 och SN24 samtidigt.
__________________
Senast redigerad av Methos 2022-08-08 kl. 23:33.
Citera
2022-08-08, 23:35
  #4094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Booster7 static fire är på gång:
https://www.youtube.com/watch?v=KufFt0JpoWw

Vi har nu, i skrivande stund(!), en potentiell testning av både booster 7 och SN24 samtidigt.

Tack för bra nyheter. Jag skall titta mer på detta.
Citera
2022-08-08, 23:55
  #4095
Medlem
Reguluss avatar
Nu har de börjat kyla motorerna på Ship 24. Mindre än 60 min till static fire.
Citera
2022-08-09, 00:12
  #4096
Medlem
Reguluss avatar
Det blev en spinntest av motorerna.
Citera
2022-08-10, 00:16
  #4097
Medlem
Reguluss avatar
5 minuter till booster static fire!
Citera
2022-08-10, 00:25
  #4098
Medlem
Reguluss avatar
Såg bra ut!
Citera
2022-08-10, 03:43
  #4099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Såg bra ut!
Bara se till att vi får veta innan dom skickar iväg jox runt månen
Citera
2022-08-10, 06:49
  #4100
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Bara se till att vi får veta innan dom skickar iväg jox runt månen
Kommer även SpaceX att åka en tur runt månen? Jag är inte säker, men jag trodde NASA kommer att fullgöra den delen av månprogrammet i höst. Den japanske miljardären som skulle åka en sväng runt månen med SpaceX tonades ju ned lite. Han skulle vinna en flickvän att resa med i en TV-show, men det blev visst avskrivet, konstigt nog Möjlikgen kanske han åker med andra reskamrater men det hela verkar osäkert vad jag förstår.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-10 kl. 07:00.
Citera
2022-08-11, 11:56
  #4101
Medlem
Static fire sålunda utförda både på booster nr 7 och Starship nr 24. Det ser bra ut. Och produktionen av nya boostrar och Starships fortsätter.

Ikväll skall jag titta mer på hur det går med NASAs Artemis I. Förhoppningsvis flyter det på.
Citera
2022-08-11, 12:00
  #4102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kommer även SpaceX att åka en tur runt månen? Jag är inte säker, men jag trodde NASA kommer att fullgöra den delen av månprogrammet i höst. Den japanske miljardären som skulle åka en sväng runt månen med SpaceX tonades ju ned lite. Han skulle vinna en flickvän att resa med i en TV-show, men det blev visst avskrivet, konstigt nog Möjlikgen kanske han åker med andra reskamrater men det hela verkar osäkert vad jag förstår.

Såvitt jag vet har han betalat biljetten. Så det projektet kommer nog att fullföljas men kolossalt mycket arbete återstår. Jag gissar bara lite här men realistiskt kan rundturen ske 2024---2025. Försenat alltså.
Citera
2022-08-11, 19:14
  #4103
Medlem
Man har aviserat ny static fire i morgon den 12:e. Förmodligen kommer fler motorer att testas, senaste kördes ju bara 2 motorer på Booster nr 7 och 1 motor på Starship nr 24.

Det står också klart att det stora testet runt jorden inte kan ske i denna månaden. Men det verkar klart att det är booster nr 7 och Starship 24 som skall utföra detta försök. Arbete pågår på basen med booster nr 8 och Starship nr 25.

För Artimeris I (SLS och Orion) gäller fortfarande den 29 augusti.
Citera
2022-08-20, 16:55
  #4104
Medlem
wwr, shariainstructor - vad sker? Det verkar inte hända nåt alls på rymdfronten just nu, och då min gamla goding spacex pink lixom försvann så trillade alla bra källor till rymdrelaterade frågor lite bort, speciellt när ni två blev tysta.

Inväntar alla konsortiets test och ingenting annat sker, eller har jag bara missat massa intressant info? I våras och försomras var det massor med saker, och konkurrenterna till SpaceX gjorde en del tester och flygningar, men i ett par månader nu har det varit öken nyhetsmässigt.

Jag klagar inte på andra, detta handlar inte om spoon-feeding .. men kan jag ha missat nån bra källa till vad som verkligen sker inom rymdresor/-utforskning genom att ha blivit lat och läst här? Finns det nån bot?

Inte ens twitter e intressant, McDowell fortsätter mäta banor för kinesiska raketer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback