2022-08-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
Vad händer då? Jag har ett oregistrerat kort och nr, kommer det sluta fungera eller...?

Citat:
Ursprungligen postat av Lisauppsala87
Man har tills februari på sig, så ni kan vara lugna, ni kan registrera er i lugn och ro. Och om det ej går, kontakta kundservice, mobiloperatörers kundservice har generösa öppettider plus oftast supertrevliga och hjälpsamma. De kommer guida dig tills det är löst.
Vid registrering väljer du själv om ditt nummer ska visas i söktjänster. Via internet är det en ruta man bockar i. De skickar inte ut ditt nummer per automatik när du registrerar dig. Men om ditt nummer skulle komma ut utan din vilja så kan man kontakta söktjänsten/logga in med BankID och ta bort det.
Allt går att lösa.
oregistrerade kontantkort som redan är i bruk kommer fungera tills Feb nästa år. men det där att du kan logga in med BankId och "ta bort" dig själv från upplysningstjänster som Eniro, Hitta, Birthday mm är upp till upplysningstjänsten. Eniro tillåter det, MrKoll är öppna med att de inte tänker dölja en persons personuppgifter och hänvisar till bla sitt utgivningsbevis
Citera
2022-08-02, 12:23
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Telia har krav på ICC nummer på kortet. ( serienummer )
Jag kommer inte åt mitt kort. Inbyggt i utrustning och används bara för sms.
sms för att slå på och slå av elkontakt.

Hur kommer jag runt krav på ICC ? Har haft kortet i minst 10 år
Ja du ser! Fullständigt galet. Denna lag gör mer skada än nytta.
Citera
2022-08-02, 13:09
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsociety
oregistrerade kontantkort som redan är i bruk kommer fungera tills Feb nästa år. men det där att du kan logga in med BankId och "ta bort" dig själv från upplysningstjänster som Eniro, Hitta, Birthday mm är upp till upplysningstjänsten. Eniro tillåter det, MrKoll är öppna med att de inte tänker dölja en persons personuppgifter och hänvisar till bla sitt utgivningsbevis

Ja de funkar bara på vissa tyvärr.. helt sjukt.
Citera
2022-08-02, 14:55
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför skulle det försvåra så mycket på gatunivå? Det är inte direkt svårt att installera en app för krypterad kommunikation och en vpn.
Haha du tror små pundare orkar installera sånt trams. Bra jobbat av staten hoppas många nu åker fast. Och hoppas vi har en ny borgerlig regering efter valet.
Citera
2022-08-02, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Haha du tror små pundare orkar installera sånt trams. Bra jobbat av staten hoppas många nu åker fast. Och hoppas vi har en ny borgerlig regering efter valet.
Många som inte orkade lära sig tidigare kommer orka lära sig nu. Och så lär vi få se en del målvakter.

Om du tror att detta kommer att leda till att många åker fast så är du rätt jävla naiv.
Citera
2022-08-02, 18:05
Medlem
rökbombs avatar
Jag köpte ett kontantkort från Telenor runt den 25e Juli och även ett 6 månaders fastpris som jag tankade på samma dag.

Beställde den nya pixel 6a som landade igår och nu när jag sätter i kontantkortet och skall använda telefonen står det att jag behöver registrera det?! Vad fan, la ut 850kr för 6 mån laddning innan den 1 Aug & det funkar fortfarande inte!? Har pratat med telenor som påstår att det är för att jag inte stoppat in de i någon telefon innan 1 aug men de la ett ärende gällande saken. Någon annan med liknande problem?
Citera
2022-08-02, 18:07
Avslutad
Vidrigt med ett sånt övervakningssamhälle som slår helt fel. Det drabbar bara vanligt folk som ska övervakas och den som inte vill övervakas av exempelvis kriminella skäl kan lätt hitta sätt att undgå detta. Man gör det bara svårare och krångligare för vanliga svenskar genom att förbjuda oregistrerade kontantkort.
Citera
2022-08-06, 13:11
Avstängd
Jag har comviq och har missat deadline för registrering. Är det kört för mig nu med det kortet?
Citera
2022-08-06, 13:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dollargirl
Jag har comviq och har missat deadline för registrering. Är det kört för mig nu med det kortet?

https://www.comviq.se/registrera-kontantkort

Vad händer om jag inte registrerar mig?

Citat:
Från och med 1 augusti kommer alla nya kontantkort behöva registreras för att de ska kunna användas. Du som har ett äldre kontantkort måste registrera kortet senast 1 februari 2023 för att inte riskera att det ska spärras. Registrera redan idag och få dubbel surf på dina tre nästa 30 dagars tankningar!
Citera
2022-08-09, 19:24
Medlem
Bassplays avatar
Hur vet jag om jag är reggad? Antar det men har haft numret länge och minns inte riktigt.
Citera
2022-08-10, 06:03
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Vill bara slänga ut en varning. Jag bytte från kontantkort till abonnemang och mitt nr hamnade på varje sida förutom Mrkoll.
Eniro och hitta.se var det lätt att få bort ifrån då man kan kunde logga in med BankID.
Birthday och ratsit var man tvungen att mejla. Få se hur det går.

De stod att det ej skulle hända när man registrerade kontantkort dock, kanske var för jag bytte till abonnemang. Det stod att det då skickas ut automatiskt om man inte fyllde i en ruta ”hemligt nr” så det inte visas på söksidor. Jag hade kryssat i den men det kom ändå upp på sidorna.
Citera
2022-08-10, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisauppsala87
Vill bara slänga ut en varning. Jag bytte från kontantkort till abonnemang och mitt nr hamnade på varje sida förutom Mrkoll.
Eniro och hitta.se var det lätt att få bort ifrån då man kan kunde logga in med BankID.
Birthday och ratsit var man tvungen att mejla. Få se hur det går.

De stod att det ej skulle hända när man registrerade kontantkort dock, kanske var för jag bytte till abonnemang. Det stod att det då skickas ut automatiskt om man inte fyllde i en ruta ”hemligt nr” så det inte visas på söksidor. Jag hade kryssat i den men det kom ändå upp på sidorna.

Det kommer nog gå bra, Hitta.se, Merinfo, Eniro går bra med Bankid för att ta bort.
(du kan välja/ställa in ett val, ej sökbart nummer, då skickas ej info ut med auto till sidorna.)

Men för Mrkoll, så får du nog åka hem till ägaren och påpeka din önskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in